K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-07-2014, 14:19   #1
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Hvad så når Ankestyrelsen fejler ??!

I december 2012 ansøgte jeg om pension på det foreliggende grundlag... Kort og præcis ansøgning, hvor jeg skrev at såfremt kommunen gav mig afslag, skulle de komme med en redegørelse for hvilke jobfunktioner de så vurderede mig til at kunne varetage.

Det startede en lavine af utallige lovovertrædelser, i forbindelse med kommunens håndtering af min sag.
Jeg fik en privatrådgiver med ind over sagen, som indgav mange klager over sagsbehandlingen, men de blev på ingen måde taget i betragtning, og kommunen fortsatte deres fejlagtige sagsbehandling.
I marts 2013 traf de afgørelse om afslag, det blev der også klaget over, men kommunen sender først min sag i Ankestyrelsen i august 2013.
- Privatrådgiveren er på dette tidspunkt, ikke længere en del af min sag, så jeg står derfor totalt alene med det hele, og med alle de fejl kommunen har begået.

Jeg bad om aktindsigt fra Ankestyrelsen, fordi jeg havde en fornemmelse af at kommunen, havde sorteret ret groft i de akter de havde sendt med sagen... Og jeg fik ret.
Men jeg opdagede også andre ting, og pludselig gik det op for mig, at min kommune på ingen måde har set på min sag, eller har taget deres opgave seriøst, og her er nogle af de fejl kommunen har lavet :

- Kommunen har brugt en anden persons papirer i min sag... De fremgår både af journalrapporten fra marts 2013, inden de træffer afgørelsen, og igen da kommunen har genvurderet sagen, inden de har sendt den til Ankestyrelsen.
Papirerne er listet op sammen med mine egne papirer, over de udredninger mv. der er brugt til deres afgørelse.
Det er papirer fra en anden kvindes arbejdsevnevurdering, hvor der er anført mange personlige oplysninger om hende, herunder også hendes cpr. nr.
Kommunen har altså hverken da de sagsbehandlede min sag inden afgørelse, og ej heller inden de sender sagen til Ankestyrelsen, opdaget at de har siddet med en anden persons papirer... Mon de så overhovedet har læst min sag igennem ?

- Kommunen har aldrig foretaget en helhedsvurdering af mig... Jeg har boet i nuværende kommune i 5 år, og har været på kontanthjælp hele tiden.
Der er aldrig blevet lavet en ressourceprofil, på trods af at kommunen har været vidende om mine handicaps/stationære tilstand.
Jeg har bedt om at en ressourceprofil blev startet op flere gange, men der har været mange undskyldninger for ikke at gå i gang med en sådan... Bla. at de ikke havde tid til det. Det endte dog med at min daværende sagsbehandler, tilbød mig at vi lavede 1 punkt til hvert møde, som der blev afholdt 4 gange om året... Hvor lang tid ville det så ikke lige tage at lave en ressourceprofil ?

- Da jeg ansøgte om pension, var de så nødt til at starte på en ressourceprofil, og der havde min konsulent fra DUKH et kæmpe arbejde med kommunen, fordi min sagsbehandler påstod at de ikke havde pligt til at indhente lægelige oplysninger fra tidligere kommuner.
Men det skal de, for det er min nuværende kommunes fejl at de ikke er indhentet før, da de netop ikke har foretaget en helhedsvurdering af mig.
Min daværende sagsbehandler påbegyndte som nævnt så en ressourceprofil, som er så mangelfuld at den faktisk er ikke-eksisterende... Ydermere havde hun under sin konklusion, åbenbart kopieret sin tekst på små 3 linjer, fra en anden persons konklusion, for der stod nogle andre initialer end mine !!!
Min privatrådgiver klagede over ressourceprofilen da vi blev partshørt i den, og min sagsbehandler forsøgte sig så med en ny, som var fuldstændig magen til den anden, hun havde blot sat lidt andre ord ind... Og så havde hun rettet fejlen i konklusionen.
Det endte med jeg selv forsøgte at lave en ressourceprofil, som jeg så finder ud af da jeg får aktindsigt igennem Ankestyrelsen, at kommunen har flettet ind i det min sagsbehandler havde lavet, og det på den måde ligner noget der er lavet i fællesskab !

- Jeg blev aldrig partshørt i min pensionssag... Det var kun de to ressourceprofiler jeg blev partshørt i.
Kommunens begrundelse var, at jeg jo havde fået aktindsigt i november 2012, og derfor ikke havde krav på at blive partshørt.

- Jeg fik ikke lov at foretræde for pensionsudvalget, inden de traf afgørelse. Det påklagede min privatrådgiver også, men kommunen begrundede det med, at der ikke må tilstøde nye oplysninger til sagen, når der ansøges på det foreliggende grundlag = fast praksis i min kommune !

... Ja det er sådan i grove træk hvad der er begået af fejl og lovbrud.

Igår sker der så det, at jeg modtager et brev fra Ankestyrelsen, om at de har truffet en afgørelse i sagen.
De har valgt at hjemvise sagen til kommunen, på baggrund af at jeg ikke fik lov at foretræde for udvalget, og Ankestyrelsen vurderer ud fra dette, at det ikke kan udelukkes at sagen havde haft et andet udfald, såfremt jeg havde fået lov at foretræde.

Min første tanke var, at endelig så er der sket noget i sagen, og endelig kan kommunen tage ved lære... Men så kom jeg til at tænke over, hvad mon der lige blev af alle de andre ting - Den anden persons papirer, manglende helhedsvurdering, klagerne over sagsgangen inden de traf afgørelsen, de mangelfulde ressourceprofiler mv.
Intet af det er nævnt fra Ankestyrelsen, og noget sagde mig bare at de ikke havde opdaget det... Og jeg fik ret.

Jeg ringede til Ankestyrelsen idag, og fik fat i den sagsbehandler der havde siddet med sagen, og begyndte at spørge ind til de her ting... Men h*n kunne slet ikke finde rundt i det.
Det tog mig godt og vel 30 minutter, at få personen til at forstå, at kommunen havde brugt en anden persons papirer... H*n kunne simpelthen ikke helt forstå det, og jeg måtte sidde og forklare præcis hvor papirerne lå i sagen osv.
Og det gik først op for personen, at kommunen rent faktisk havde behandlet min sag på papirerne, da jeg fortalte personen at h*n skulle læse i journalrapporten fra marts 2013, da de træf afgørelsen.
Jeg fik så besked på at h*n ville drøfte det med sin chef, og at jeg ville blive ringet op senere på dagen... De ringede kort efter, og beskeden var bare, at de ville skrive til kommunen at de skulle være opmærksomme på at fjerne de her papirer fra min sag... INTET ANDET !!!

Jeg forsøgte også at forklare, at kommunen aldrig havde lavet en helhedsvurdering af mig, men det kunne h*n heller ikke rigtig forholde sig til... Ej heller de mangelfulde ressourceprofiler.
Vedkommende forsøgte at fastholde at kommunen da havde lavet en vurdering af mig, på trods af jeg blev ved at sige at det var mig selv der havde skrevet det hele, men kommunen bare havde flettet det ind i deres egen skabelon, med de få ord min daværende sagsbehandler selv havde skrevet... Men det gik slet ikke op for vedkommende hvad jeg forklarede, og det endte med at jeg fik at vide, at de vil sende mig den vurdering, så jeg selv kan se at kommunen altså har lavet det... Det måtte jeg jo bare gå med til, fordi jeg slet ikke kunne trænge igennem.

Og hvad alle de andre lovovertrædelse og fejl angår, så fik jeg besked på at dem må jeg selv tage hånd om, og påpege overfor kommunen når jeg skal foretræde for udvalget... Det eneste de har tænkt sig at tage hånd om hos Ankestyrelsen, er at jeg ikke fik lov at foretræde, og så sender de så en lille reminder til kommunen, omkring at de skal fjerne den anden persons papirer fra min sag !
Jeg blev rigtig vred på vedkommende, og forklarede at det kunne jeg jo slet ikke magte at skulle gøre... For det første er der jo altså en årsag til jeg har søgt pension, for det andet skal jeg sidde overfor en flok fremmede mennesker og udlevere mig selv, og for det tredje er det i forvejen en totalt uoverskuelig opgave at skulle det... Og så fik jeg så lige oveni pålagt, at jeg selv skulle påpege alle fejlene og være den dømmende overfor kommunen.
Men det trængte slet ikke ind hos vedkommende, og jeg endte med at sige, at jeg nu havde mistet den sikkerhed jeg havde forventet at have i dem !
Men vedkommende fastholdte sine argumenter, og forklaringen var at de ikke går i dybden med sagerne, men ser på det overordnet.
De havde ikke opdaget alle fejlene, og havde heller ikke gennemlæst mine egne tilføjelser til sagen, efter jeg havde modtaget aktindsigt, og efter aftale med dem, skulle fremsende mine egne tilføjelser, hvor jeg bla. havde skrevet, at de skulle være opmærksomme på den anden persons papirer.

Så nu står jeg her... Ankestyrelsen har ikke læst min sag ordentligt igennem, jeg aner ikke hvad jeg skal gøre... Og kommunen foretager sig med garanti ikke andet, end blot at indkalde mig til et møde, og så er det ellers bare det.

Hvad pokker skal jeg snart stille op ?

Jeg vil lige tilføje, at jeg sidenhen er startet i arbejdsprøvning, og det går ikke ret godt... Lige nu er jeg på 2 timer om ugen, men det er rigtig hårdt for mig, og jeg ved ikke om vi er nødt til at sætte tiden ned.
Vi startede på 4 timer, nu er den på 2, men det har ikke hjulpet, og jeg får det værre og værre.

Sidst redigeret af TBQ; 16-07-2014 kl. 14:23.
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2014, 14:58   #2
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Send dette indlæg, som du har skrevet det, til borgerrådgiveren hvis der er en i kommunen ellers direkte til borgmesteren! Sådan du med det samme
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2014, 15:13   #3
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
Send dette indlæg, som du har skrevet det, til borgerrådgiveren hvis der er en i kommunen ellers direkte til borgmesteren! Sådan du med det samme
Vi har ingen borgerrådgivning i kommunen, men jeg sender det til Borgmesteren med det samme...
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2014, 17:01   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er ærgerligt når sådan noget sker...

Som jeg kan læse, er din sag hjemvist til kommunen til fornyet vurdering, så det synes jeg, man skal tage som noget positivt.

Jeg synes du blot skal understrege det for jobcentret, at de skal gøre tingene ordentligt den her gang og skal huske at tage de her akter væk, som vedrører en hel anden person.

Meget fint at skrive til borgmesteren.

Håber så de gør din sag færdigt på den rigtige måde den her gang, når den nu er hjemvist...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2014, 19:12   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Fint du fremsender din oplevelse af forløbet, men prøv at holde dig til hovedpinkterne.
Håber så du modtager replik fra kommunen, så begge parter kan få det landet på en ordentlig måde. Held og lykke
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2014, 22:19   #6
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det er ærgerligt når sådan noget sker...

Som jeg kan læse, er din sag hjemvist til kommunen til fornyet vurdering, så det synes jeg, man skal tage som noget positivt.

Jeg synes du blot skal understrege det for jobcentret, at de skal gøre tingene ordentligt den her gang og skal huske at tage de her akter væk, som vedrører en hel anden person.

Meget fint at skrive til borgmesteren.

Håber så de gør din sag færdigt på den rigtige måde den her gang, når den nu er hjemvist...

Jeg regner med at tage sagen videre til en højere instans... Jeg er meget skuffet og chokeret over Ankestyrelsens reaktion.

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Fint du fremsender din oplevelse af forløbet, men prøv at holde dig til hovedpinkterne.
Håber så du modtager replik fra kommunen, så begge parter kan få det landet på en ordentlig måde. Held og lykke

Det får jeg brug for
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension