K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-12-2005, 02:00   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Praktik

Hej Pia her kommer der lige igen igen et spørgsmål til dig

Nå man sendes ud i praktik er der så ikke nogen parpir man skal have..

jeg tænker her på at jeg kender en der blev sendt ud i praktik og han fik nogle papir hvorpå der stod hvor han var henne hvor mange timer han var der, og hvad det gik ud på ... (en gang var det med henblik på fleksjob og en anden for at klargøre nogle ressourcer)

hans papir kom fra sagsbehandleren men først efter han havde haft en mindre krig med jobkonsulenten som ikke mente at han havde krav på noget som helst...

Han aftalte med jobkonsulenten 15-20 timer, men da papirene kom stod der 25 timer og stigende...

nu er jeg jo selv lige kommet i praktik (som du kan læse andet sted)
og jeg ved at jeg aftalte med jobkonsulenten 15-20 timer som der stod i min ressourceprofil og læge papir og alt andet (og som jeg selv mener er max.. hvem ved med ro og fast arbejde kan det måske stige i løbet af et år eller to, men ved det ikke )

da jeg kom ned på praktik stedet fik jeg at vide at jeg skulle være der i 25-30 timer, det var aftalt med jobkonsulenten....

Hvem er det der afgøre de timer ??
er det mig som har været i alverdens prøver for at klargøre dem, eller er det jobkonsulenten, som han selv siger.. tager du ikke 25-30 timer er der ingen der vil ansætte dig...

kan godt se at sidder man og fejler ingen ting.. så er det .. åh herregud hvad gør en time til eller fra....

men for mig er netop den time... den time jeg har brug for at komme hjem og få den ro på (som også står i min ressource profil) få lagt en dæmper på smerter og uro.. og ikke mindst.. min hjerne ...

får jeg ikke den hvile.. så fungere det ikke herhjemme hvor jeg er alene med min datter...

Kan du fortælle mig om ikke der findes en skrivelse med hvad man laver og hvorfor ...

der er jo også sådan noget som periode.. jeg aftalte med min konsulent en månede..
men regner han månder som han regner timer så kan jeg jo også vente mig en overraskelse der....

Nå men ellers glæder jeg mig til at komme ud lidt ....
men gid jeg dog snart kunne få løn
  Besvar med citat
Gammel 20-12-2005, 19:42   #2
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Praktik

Jeg mener det kommer an på, om det er en decideret virksomhedspraktik, eller om det bliver betragtet som en afprøvning. Hvis det er en afprøvning, har man ikke krav på kontrakter, men det har man hvis det er en virksomhedspraktik!

Vedr. tiden, er det overhovedet ikke jobkonsulenten der bestemmer noget som helst, det eneste han gør, er at presse dig, for at få dig til at gå op i timer, for det er unægteligt nemmere at finde et arbejde med større timeantal. Du skal holde på, at du er blevet afprøvet, det fremgår af din ressourceprofil og ergo, er det det antal timer du kan arbejde, hverken mindre eller mere.

Det med papirerne hvor det står, skal jeg lige finde frem til, men det bliver ikke i dag, har reddet mig engang influenza og maveinfluenza, så er lidt ramt.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2005, 15:45   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Praktik


Hej Pia

ja jeg har stadig ikke fundet ud af noget om hvad det er jeg laver i aldi.. sådan umiddelbart virker det slet ikke som om at min sagsbehandler ved at jeg er der, og i forgårs ringede chefen for distrektet og spurgte mig om jeg vidste hvor længe jeg skulle være der for han skulle lige vide om det kunne betale sig at lave et navnskilt til mig ....

Men ville da lige sige .. God jul til dig...
og håber at du har fået det bedere.. og ellers god bedring med dig.

Og tusind tak for alt den hjælp du har ydet i de første månder denne side har kørt

Håber at du bliver hos os længe endnu
  Besvar med citat
Gammel 27-12-2005, 14:10   #4
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Praktik

Hej Hejdien.

Jeg kan ikke finde noget om, at man i virksomhedspraktik skal lave en kontrakt - det er åbenbart kun ved ansættelse i løntilskud at der skal ligge en kontrakt. Men jeg har fundet ud af følgende:

§ 43
Stk. 1
Personer i virksomhedspraktik er ikke omfattet af de for lønmodtagere gældende regler fastsat i henhold til eller ved lov eller ved kollektiv overenskomst m.v.
Stk. 2
Personer i virksomhedspraktik er uanset bestemmelsen i stk. 1 omfattet af arbejdsmiljølovgivningen og lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.

Varighed
§ 44
Stk. 1
Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der
1) udgør op til 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1 og 2 , jf. dog nr. 2,

2) udgør op til 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 , hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud,

3) udgør op til 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-5 og 7 .

Du er omfattet af § 2 nr. 7 - derfor må din virksomhedspraktik udgøre op til 13 uger.

Ovenstående er fra beskæftigelsesloven.

Kh Pia

PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2006, 17:41   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: Praktik

Hvad sker der egentligt når det i en virksomhedspraktik viser sig at man ikke kan klare 5 arbejdsdage i træk, jeg er p.t i praktik et sted hvor jeg også bliver ansat i fleksjob, men da arbejdet modsat mine skånehensyn er stående og gående, kan jeg ikke uden store omkostninger arbejde alle ugens 5 dage, arbejdet er som servicemedarbejder og selv om jeg kan holde de pauser jeg vil og har behov for, så er det helt umuligt med 5 dage, da jeg jo ikke bare kan sidde ned de sidste 2 arbejdsdage i ugen....jeg er ret sikker på at det ville være perfekt for mig med en hviledag midt i ugen, men kan jeg stille krav om det, jeg fornemmer en uutalt trussel fra min jobkonsulent, for da jeg fik tilbuddet om fleksjobbet var jeg inde på at gående og stående arbejde nok ikke lige var det rette til mig, jeg fik at vide at jeg SKULLE afprøve det, for ellers ville jeg nok ikke stå til rådighed for et fleksjob.....jeg vil meget gerne have jobbet og jobbet vil gerne have mig, men det duer bare ikke lige i det job med 5 arbejdsdage i træk....kan jeg overhovedet sige uden konsekvenser at jeg ikke magter 5 arbejdsdage.

Mvh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2006, 18:16   #6
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: Praktik

Citat:
PiaB skrev:
Hej Hejdien.

Jeg kan ikke finde noget om, at man i virksomhedspraktik skal lave en kontrakt - det er åbenbart kun ved ansættelse i løntilskud at der skal ligge en kontrakt. Men jeg har fundet ud af følgende:

§ 43
Stk. 1
Personer i virksomhedspraktik er ikke omfattet af de for lønmodtagere gældende regler fastsat i henhold til eller ved lov eller ved kollektiv overenskomst m.v.
Stk. 2
Personer i virksomhedspraktik er uanset bestemmelsen i stk. 1 omfattet af arbejdsmiljølovgivningen og lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.

Varighed
§ 44
Stk. 1
Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der
1) udgør op til 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1 og 2 , jf. dog nr. 2,

2) udgør op til 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 , hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud,

3) udgør op til 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-5 og 7 .

Du er omfattet af § 2 nr. 7 - derfor må din virksomhedspraktik udgøre op til 13 uger.

Ovenstående er fra beskæftigelsesloven.

Kh Pia
I mine papirer står der, at jeg er i virksomhedspraktik, hvordan er det så lige med tiden, når det er med henblik på ansættelse i fleksjob?

Der er aftalt 3 måneder, men jeg synes det er lang tid, vil jo hellere have en ansættelse.

Hvad er det lige man gør, når der er helligdag i ugens fem første dage? Jeg arbejder på en golfbane, hvor der jo også spilles på helligdage? Jeg vil jo gerne kunne holde fri sammen med familien, og et eller andet sted synes jeg, at skal der arbejdes helligdage, så er det ikke rimeligt, så længe jeg får ledighedsydelse, og stedet ikke betaler noget.....
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2006, 21:11   #7
bantam
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2005
Indlæg: 92
Styrke: 0
bantam er ny på vejen
RE: Praktik

Hej Ingrid

Hvis jeg var dig vile jeg tage "tyren ved hornene", og tage en alvorlig snak med jobkonsulent, og også forklare det for arbejdsgiver.

En virksomhedspraktik er da netop for at se om det nu går godt, både for dig og arb.giver, og det er da der man skal finde ud af OM man kan klare det aftalte ELLER der skal tagges andre hensyn, f.eks MINDRE tid.

Hvis du er glad for jobbet, og arb.giver er glad for dig, kan det jo være han kan bruge dig fire dage om ugen, så du får en hviledag midt i ugen, og vil eller kan han ikke det, ja så er det bare ikke det job du skal have.

Det er vigtigt du siger fra NU inden du bliver ansat i fleksjob, og du må ikke være "bange" for at sige fra, det er jo kun dig selv det går ud over i sidste ende, med flere dumme sygedage, som kunne undgås hvis den rigtige arbtid og skånebehov er på plads.

Held og lykke med det, og håber du alligevel får jobbet.

med venlig hilsen

Bantam
bantam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2006, 21:28   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Praktik

Hej Winther.

Hvordan det ser ud med arbejde i helligdagene i praktik ved jeg faktisk ikke , hvis jeg var dig så ville jeg nok lige fortælle arbejdsgiver og jobkonsulent at så længe at du er i praktik så ønsker du ikke at arbejde i hellig dage...

Ved godt at det kan være svært at sige fra når man er i praktik og virkelig ønsker en fast indtægt..

Men se sådan på det, hvis din arbjedsgiver ikke har forståelse for at du ikke lyster at arbejde i helligdage være væk fra familien og endog ikke engang har noget ud af det i form af løn, er det så en arbejdsgiver der er noget værd ?

Og hvem ved, kan jo sagtens være at han forstår det, men bare ikke har tænkt over det..

Held og lykke med praktikken
  Besvar med citat
Gammel 07-05-2006, 21:56   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Praktik

Hej bantam...

Godt svar til Ingrid

Det råd kan vi alle have brug for engang imellem, så jeg tog den også lige til mig.
Jeg ved bedre end nogen at praktik jo netop er til for at finde ud af hvorvidt man skal have lavet noget om, eller om der er nogle hensyn der skal tages hvorvidt man skal have timer op eller ned.

Men kors hvor kan det være svært, jeg er pt selv i praktik og i forbindelse med mit stress er der noget som et mindste salg der stresser mig i en grad så jeg pt ved at...
Bliver det ikke fjernet, ja så er det ikke et job for mig, man kan ikke kombinere et mindste salg med stress...

Men det har godt nok været svært for mig at få meldt det ud til arbejdsgiver og jobkonsulent, for min praktik er snart færdig og man vil jo gerne have jobbet :|

I mit tilfælde tror jeg ikke på at det kan lade sig gøre at have det mindste salg firmaet forlanger.

Og jeg har ikke set noget der beviser det modsatte..
Og hvad så hvis man bliver ansat, vil man så gå i konstant fare for at blive fyret hvis ikke man opfylder sit mindste salg.. ??

Nu har jeg så endelig fået sagt at jeg bliver nød til at melde pass hvis ikke mindste salget bliver fjernet. men hold da op hvor sådanne jobkonsulenter er gode til at tale for deres syge moster...

Man kan sætte det ned, man kan blive ansat på prøve for at se om det går alligevel, man kan forlænge praktikken .. osv ..

Men der hvor jeg selv står lige nu, ja der har jeg også et andet job på hånden, og lader man bare stå til og følger jobkonsulentens ide, så kan det andet arbejde være væk...

Og irreterende er det... for var det ikke for det mindste salg, så ville det være drømmejobbet..

Så jeg tager lige dine råd til Ingrid til mig, og husker det når jeg snakker med arbejdsgiver og jobkonsulent igen igen....
  Besvar med citat
Gammel 07-05-2006, 23:04   #10
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Praktik

Hej med jer.

Ingrid du nævner, at du ikke kan arbejde 5 dage om ugen i netop det job. Det du her skal tænke på er, at en praktik skal vise ens barrierer og ressourcer, hvis man så finder ud af, at du ikke kan arbejde 5 dage i det arbejde, men på et andet arbejde, så er det det andet arbejde man vil gå efter.
For at blive berettiget til fleksjob, skal du have en funktionsnedsættelse inden for ethvert erhverv.
Men du kan sagtens sige, at du ikke kan klare 5 dage ugentligt, og du gerne vil prøve med 4 for at det giver dig en bedre hverdag, det er der ikke noget til hinder for.

Vedrørende timer i praktikken, er det noget man finder ud af hen af vejen, måske starter man med 20 og bevæger sig så op eller ned i timer afhængig af hvad personen kan klare.
Det med at arbejde på helligdage, er gældende inden for alle erhverv - fx 1. maj er en helligdag for offentlig ansatte men ikke for private. Nogle arbejder juleaften og nytårsaften andre gør ikke - hvis man søger et arbejde hvor der kræves at der arbejdes i helligdagene, må man gå med på de præmisser også i en virksomhedspraktik - den varer trods alt max. 3 måneder.

Man kan ikke som fleksjobber fx sige, at mit skånebehov indebærer også at jeg ikke skal arbejde i helligdage. Du kan gøre det, at du kan sige at lige netop det arbejde ikke er noget for dig, men at du meget gerne vil afprøves indenfor et andet erhverv.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
for syg til praktik minismandag Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 17-09-2013 11:21
Praktik Jef Alt det andet 15 24-01-2013 22:14
Ang praktik lynge60 Spørgsmål ang fleksjob 9 06-10-2012 11:22
Praktik winhill Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 04-07-2012 17:56
Ang praktik jyttels Alt det andet 3 23-07-2011 10:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension