K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2010, 22:46   #1
DenSkizoType
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
DenSkizoType er ny på vejen
Unhappy Skizotypisk trukket i kontanthjælp

Hej.

Jeg ville lige høre om der var nogen der kunne give mig info om hvorvidt jobcentrets rettigheder indebærer at trække i kontanthjælpen ved folk som har skizotypisk sindslidelse?

Jeg er langtids sygemeldt, men gik glip af nogle breve om at skulle møde op til at andet mere skånende aktiveringstilbud og det resulterer nu i at de trækker mig 1000 Kroner selvom jeg har meldt grunden til udeblivelsen (og i øvrigt fået af vide i Distriktspsykiatrien at hvis jeg meldte mig syg så kunne jobcentret ikke gøre noget ved det andet end at acceptere. )

Jeg mener da ikke det burde være lovligt at de så lige pludselig sender andre tilbud og snupper penge for ikke lige at være hjemme, men i så fald, så er jobcentret ligeglade med loven.

Alt info og kommentarer er mere end velkomne.

Tak.
DenSkizoType er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2010, 23:31   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Der er ikke forskellige regler alt efter hvorfor man modtager kontanthjælp. Så din lidelse har intet med det at gøre.

Udebliver man fra et møde på kommunen uden gyldig grund risikerer man at blive trukket i kontanthjælp.

Sådan er det.

Sædvanligvis bliver man vist nok trukket i kontanthjælp fra den dag man skulle have været der til den dag man kontakter kommunen.

Jeg syntes, at du skal bede om at tale med socialrådgiveren på DPC og få ham/hende til at hjælp dig med at kontakte kommunen og se om der er noget at gøre.

Jeg er bare lige nysgerrig: Hvad mener du med, at du "gik glip af nogle breve"?

Sidst redigeret af annagw; 23-11-2010 kl. 23:40.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2010, 23:59   #3
DenSkizoType
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
DenSkizoType er ny på vejen
Tak for dit svar.

Jeg vil prøve at snakke med DPC.

Jeg "gik glip" af dem fordi jeg simpelthen har været væk fra hjemmet for at afvænne mig fra hash inden mit intromøde på OPUS, hvor jeg btw fik en plads (). Total isolation både fra telefon, post og andre ting der krævede min energi.

Normalt kommer jeg også til møder, men havde slet ikke forudset at der ville komme sådan et tilbud. Så jeg synes da bare det er lidt strengt at man skal straffes når man nu prøver at rejse sig, men jaja reglerne er jo ikke kun til for mig.
DenSkizoType er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 00:17   #4
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Citat:
Rådighedsvurdering

§ 16. Jobcenteret skal undersøge og vurdere en persons rådighed, hvis der opstår tvivl om rådigheden for arbejdsmarkedet, herunder hvis der er tvivl om, hvorvidt personen kan overtage arbejde, jf. §§ 7-9, eller er arbejdssøgende, jf. § 10.

§ 17. Jobcenteret skal endvidere vurdere en persons rådighed, hvis personen

1) afslår et arbejde, som personen er henvist til,

2) udebliver fra en jobsamtale eller en cv-samtale i jobcenteret eller hos anden aktør eller fra en rådighedsvurdering i jobcenteret,

3) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,

4) undlader at give meddelelse til jobcenteret, en arbejdsgiver eller anden aktør om sygdom i tilfælde, hvor den pågældende skal møde til et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver,

5) undlader at give meddelelse om sygdom til jobcenteret eller anden aktør i tilfælde, hvor personen er indkaldt til en sygeopfølgningssamtale eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning, eller

6) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning.

§ 18. Jobcenteret skal vurdere en persons rådighed, når personen 2 gange har meldt sig syg i forbindelse med kontaktforløb, arbejde som personen er henvist til, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats mv. Rådighedsvurderingen skal herefter foretages, hver gang personen melder sig syg i forbindelse med de nævnte aktiviteter, indtil personen ikke har modtaget hjælp i en periode på 6 sammenhængende måneder.

§ 19. Ved vurderingen efter §§ 16-18 skal jobcenteret tage stilling til, om personen skal have en sanktion efter lovens §§ 35-41 og i givet fald afgive en indstilling herom til kommunens ydelsesforvaltning.

Stk. 2. Ved vurderingen skal jobcenteret endvidere sikre sig, at personen selv gør en indsats for at komme ud af sin ledighed ved bl.a. at søge arbejde og deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Ved vurderingen skal der samtidig foretages en vurdering af, om personen fortsat modtager hjælp alene på grund af ledighed.
Jeg tror nok de har vurderet at du ikke har været til rådighed fra du modtog post til du kontaktede dem igen.

De er sådan set ligeglade med om du var på afvænning, en udeblivelse i deres verden er en udeblivelse. Med mindre man ringer med en gyldig grund inden mødet afholdes.

Der vist godt nok noget med at hvis man er inpliceret i et færdselsuheld ell lignende på vej til mødet kan de ombestemme sig hvis de får det at vide efterfølgende!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 00:30   #5
DenSkizoType
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
DenSkizoType er ny på vejen
Hah! Ja det sætter jo tingene lidt i perspektiv.
DenSkizoType er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 01:20   #6
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Super fedt at du tog sådan et bræk fra hverdagen for at komme fri af hash'en!

Reglerne siger, at du skulle have givet kommunen besked (/spurgt om lov) inden du tog væk hjemmefra.
Hvis man melder afbud INDEN samtalen, får det (hvis grunden er gyldig - skal som regel dokumenteres efterfølgende) ikke indflydelse på kontanthjælpen.

Jeg vil dog tro, at du har større chance for at få pengene tilbage når dét var grunden end hvis du havde været ovre og besøge Moster Olga i den anden ende af landet.

---

Jeg fik akut opereret min galdeblære væk nytårsaften, og ringede d. 5. januar og sagde, at jeg ikke kunne komme til samtale d. 7. januar, fordi jeg var blevet opereret, og måtte på rekreation hos mine forældre.
Jeg fik så at vide, at jeg skulle medbringe dokumentation for sygdommen.
Jeg glemte at få nogle papirer fra sygehuset, så da jeg kom til møde, løftede jeg op i blusen og fremviste mine sår. De blev godkendt som dokumentation
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 04:16   #7
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
da jeg blev trukket i min kontanthjælp- der sendte jeg en klageind som forklarede situationen og at jeg ikke kan leve for mindre end kontanthjælp (hvem kan det!)
og fik medhold.

så igang med at klage

og super flot at du kom på afvænning
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 09:53   #8
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Godt gået at du gik på afvænning.


Jeg er aldrig blevet trukket i kontanthjælp, jeg har vist været hurtigt ude , når der var noget der forhindrede mig i at møde op til et møde på kommunen.
....

Det bedste eksempel er fra i foråret hvor jeg blev akut indlagt pga galdegangskramper .. der ringede jeg 2 dage efter at jeg var blevet indlagt og sagde til min SB at jeg lå på sygehuset med drop i armen...
Hendes kommentar var blot , du bliver bare liggende, og kommer dig , jeg indkalder dig ikke forløbig .
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 17:33   #9
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 60
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Det sted du har været på "afvænning" kan måske hjælpe dig hvis du snakker med dem og forklarer sitiuationen.
Måske fik de pludselig plads til dig og du havde forsøgt at ringe til komunen men kunne ikke komme igennem ! (det er ihvertfald helt normalt i Furesø komune)
Efterfølgende under opholdet, var du jo afskåret fra at tage kontakt til dem.

Men synes da nok komunen er godt stive i rygraden...
FFS.. du har jo gjort noget stort for at komme videre/tilbage til et "normalt" liv...



En lille en fra soldatertiden:
"Du kan søge frihed i forbindelse med dødsfald i familien.....DIN EGEN, vel at mærke"
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"

Sidst redigeret af Stonie; 24-11-2010 kl. 17:40.
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 17:48   #10
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
hej. problemet som jeg se der er, at syge og langtids sygmeldte slet ikke skulle have kontanthjælp, men en anden ydelse, da der rigtigt tit vil være krav i forhold til loven. man ikke kan opfylde pga, af sygdom, bare et lille pip herfra knus aalborg
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Trukket fra min konto LOS Alt det andet 11 03-02-2012 22:20
Bliver to førtidspensionister der bor sammen trukket? StonesTM Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 30-06-2010 20:15
Sagsbehandler trukket rundt i håret... Ninja Alt det andet 19 04-02-2010 02:29
Trukket i sygedagpenge? EFields Dit og Dat 4 26-06-2008 16:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension