K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-05-2008, 10:24   #1
Karolina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2008
Indlæg: 10
Styrke: 17
Karolina er ny på vejen
Ret til FTP afvist

Ner er det blevet min tur til at få lidt opbakning.
Jeg er udlænding med opholdtilladelse efter §9, stk1, nr 2, som jeg fik 1999.
Jeg har nu søgt førtidspension efter §17, men blev telefonisk afvist fordi min opholdstilladelse ikke gav berettigelse til at søge pension...
Jeg blev målløs, - og så gal, for jeg mener jeg har hørt om andre udlændinge der har fået pension på samme opholdstilladelse som min.
Jeg håber meget der er nogen herinde der kan hjælpe mig. Hvad skal jeg tro på?
Hilsen
Karolina
Karolina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2008, 12:27   #2
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Smile hejsa Karolina og velkommen til siden

jeg ved ikke lige hvad de § omfatter, men mange får afslag på FTP på § 17 men du kan anke sagen inden for 4 uger mener jeg det er

og bede om agtindsigt i din sag
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2008, 14:02   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Få afslaget på SKRIFT!!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Karolina Se meddelelser
...... blev telefonisk afvist fordi min opholdstilladelse ikke gav berettigelse til at søge pension...

Hej Karolina
Bed straks om en skriftlig afslag på din pension!! Så bør du klage over afgørelsen. De skal give en begrundelse for afslag og sende dig en klagevejledning....
Det er utroligt, at de bare gør det mundtligt! Det må de ikke!!

Skriftlig afgørelse er vigtig...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2008, 15:15   #4
Karolina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2008
Indlæg: 10
Styrke: 17
Karolina er ny på vejen
Mange tak for jeres svar.
Jeg har bedt om skriftligt svar, men kan først få det på fredag, da de åbenbart kun har deltidsansatte sagsbehandlere i min kommune.
Men der blev direkte henvist til min opholdtilladelse efter §9, stk 1, nr 2. - og jeg ville gerne høre om der er andre her, der ved præcis hvad det er ved denne §, der gør at jeg ikke engang har ret til at søge pension.
Jeg er selv meget målløs... da jeg mener jeg har hørt om andre med samme opholdstilladese få pension.
Mange hilsner
Karolina
Karolina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2008, 16:42   #5
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Hej Karolina
Jeg går ud fra det er sådan Du er har et nordisk statsborgerskab så ifæg. min læsning af :
http://www.socialjura.dk/index.php?id=590

Der er så noget her som kunne være interessant

Citat

Pension fra et nordisk land

Nordiske statsborgere, der har været lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende, kan få pension efter reglerne i EF-forordningen.

Nordiske statsborgere, som ikke har arbejdet i et nordisk land, kan dog også få pension efter den nordiske konvention om social sikring, hvis de har haft mindst 3 års bopæl i et andet nordiske land.

Nordiske statsborgere, som bor i Danmark, kan således få udbetalt folke- førtids- eller efterladtepension fra Finland, Island, Norge og Sverige, når de har boet mindst 3 år i det pågældende land.

For nordiske statsborgere, som bor i Danmark, betragtes færøske og grønlandske bopælstider som danske bopælstider. En pension, tilkendt efter den nordiske konvention, kan udbetales til pensionister, der flytter indenfor EØS-området.

Citat slut


kilde :http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=a0031c7edf

Håber det giver alternativer, jeg har ikke kræfter til at grave dybere lige nu

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2008, 20:29   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Karolina og velkommen til siden...

jeg har ikke lige så meget forstand på det område med pension og ikke dansk statsborgerskab men en bekendt af mig som følger med på sidelinjen som dog ikke er medlem her, så dit indlæg og har sendt følgende til mig ....


Citat:
§§ 55 og 56. Familiesammenførte udlændinge til flygtninge m.v. og andre familiesammenførte udlændinge:

§ 9, stk. 1, nr. 2. Familiesammenførte ægtefæller eller faste samlevere fra og med 25 år


9, stk. 1, nr. 3. Familiesammenførte børn under 18 år på ansøgningstidspunktet

9, stk. 2, nr. 1. Nær familiemæssig tilknytning

9, stk. 1, nr. 4. Visse familiesammenførte forældre over 60 år

9, stk. 2, nr. 4. Opholdstilladelse af særlige grunde som følge af familiemæssig tilknytning

§ 9, stk. 2, nr. 7. Familiesammenførte ægtefæller eller faste samlevere mellem 18-24 år

Overordnet gælder integrationsloven således for udlændinge, som typisk må forventes at opholde sig i Danmark i en længere årrække.

http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/p.../chapter03.htm

Jeg tror altså ikke hun er berettiget til nogen form for varige ydelser idet loven dækker et forventet tidsbegrænset ophold, altså ikke ubetinget fast ophold, hvilket jo ikke betyder, at man ikke kan ansøge om statsborgerskabet efter 7 år, for så ser det ganske anderledes ud.
Karolina jeg formoder at du ikke har ansøgt om statsborgerskab efter 7 års ophold i landet og det så er derfor at du nu ikke kan få førtidspension..

Som jeg ser det så kan du vælge at søge dansk statsborgerskab nu, eller du kan kigge på følgende


Grundlæggende betingelser

Der er tre grundlæggende betingelser, der alle skal være opfyldt, for at en person kan tilkendes dansk førtidspension:


* Personen skal have dansk indfødsret (statsborgerskab)
* Personen skal have fast bopæl i Danmark
* Personen skal have haft fast bopæl i Danmark i mindst 3 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år


Der er en række undtagelser fra disse grundlæggende betingelser. Der kan ikke tilkendes pension, hvis ikke hovedbetingelserne eller en af undtagelserne er opfyldt.


Undtagelser fra krav om dansk statsborgerskab
Personer, der har haft fast bopæl i Danmark i mindst ti år mellem det fyldte 15. år og det fyldte 65. år, har ret til dansk førtidspension, selv om de ikke er danske statsborgere. Mindst fem år af bopælstiden skal ligge umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.


Måske du skulle søge dansk statsborgerskab eller vente et år med at søge førtidspension , næste år har du jo været her i ti år , om du så opfylder mindst fem år af bopælstiden det ved jeg ikke
  Besvar med citat
Gammel 07-05-2008, 21:45   #7
Karolina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2008
Indlæg: 10
Styrke: 17
Karolina er ny på vejen
Tak til Hejdien
Ja iflg dit materiale skulle jeg have ret til pension.
Jeg har boet her i over 10 år, siden 96, er ikke flygtning.
Iflg min opholdstilladelse fra 99, er den permanent.
Jeg har ikke søgt DK statsborgerskab 9 år efter første opholdstilladelse (ikke 7) fordi der er forbundet med betydelige udgifter i mit hjemland.

Så vidt jeg selv kan beregne er jeg berettiget til en ½ førtidspension.
Beregnet efter hvorlænge jeg har haft opholdstilladelse i dk, - og har intet at gøre med om jeg har dk-statsborgerskab.

Mit spørgsmål er nu, da jeg ikke kan leve af en ½ pension, om der nogen tillæg eller ydelser der kan supplere pensionen??
Karolina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 10:06   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Karolina må indrømme at det ved jeg ikke så meget om, altså hvad du kan få af tillægsydelser hvis du får førtidspension.
(normalt ikke nogen jo) men hvis du kun får halv pension og evt er alene ved jeg ikke om man kan søge efter nogen regler som feks §34 .

Jeg troede at du havde været her siden 99 men så er der ingen problemer, så er det jo bare at sende i stedet for at ringe , til kommunen og søg førtidspension efter en § 17, så må de jo sende dig det afslag du fik i telefonen pr brev og så er det nemmere at tage den derfra hvis der er noget der ikke stemmer

Men du skal selvfølgelig lige sikre dig hvilke papir der ligger i din sag , det vil sige lægepapir evt arbejdsprøvninger osv ..
  Besvar med citat
Gammel 10-09-2008, 16:46   #9
Karolina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2008
Indlæg: 10
Styrke: 17
Karolina er ny på vejen
Jeg vil gerne hjælp.

Jeg har i dag efter 10 mdr's fortvivlet venten fået afslag på førtidspension pga at jeg har varig opholdstiladelse efter §9 stk 1, nr 2.

Hun siger det kun er udlændinge med opholdstilladelse efter §7 eller 8 i udlændingeloven der kan få dansk pension!

Jeg har fast bopæl og tilmeldt folkeregistret siden 21. november1996.

Jeg mener førtidspensioslovens §2, stk 2, nr 1 giver mig ret til at søge, men
sagsbehandleren siger mig at denne § ingen forbindelse til min
opholdstiladelse efter §9 stk. 1. nr.2.


Hvem har ret.
Karolina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2008, 17:25   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hej

Jeg er ikke så meget inde i disse sager...men som jeg læser pensions loven....så står der at dem der har fået pension efter de samme regler som dig...at de kan tage deres pension med hvis de flytter hjem til deres hjemland igen...

Men som sagt jeg er ikke sikker..synes det er svært at få overblik over det....men måske der sidder andre der bedre kan få et overblik over det..

Citat:
Indfødsret

§ 2. Retten til pension er betinget af, at modtageren har dansk indfødsret.

Stk. 2. Dette gælder dog ikke:

1) Personer, der har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år, heraf mindst 5 år umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Indgives ansøgningen efter det fyldte 65. år, skal bopælskravene være opfyldt ved det fyldte 65. år.

2) Udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven.

Stk. 3. Socialministeren kan fastsætte regler om, i hvilke tilfælde udsendt personale ved herværende diplomatiske og konsulære repræsentationer og sådanne personers familiemedlemmer skal have adgang til ydelser efter loven.
Citat:

§ 3 a. Udlændinge omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2, som tager bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland efter at have fået tillagt folkepension, bevarer retten til at modtage folkepensionens grundbeløb og tillæg efter § 15 f beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb fastsat på grundlag af bopælstiden her i riget, jf. § 5.

Stk. 2. Tilsvarende ret har udlændinge omfattet af § 2, stk. 2, nr. 1, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens

1) § 9 b,

2) § 9 c, stk. 1, i umiddelbar forlængelse af en opholdstilladelse efter § 9 b,

3) § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som følge af tilknytning til en person med opholdstilladelse som nævnt i stk. 1 og stk. 2, nr. 1 og 2,

4) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er meddelt til personer over 18 år, hvis fader eller moder har fået opholdstilladelse som nævnt i stk. 1,

5) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er meddelt en ægtefælle eller et barn af en person med opholdstilladelse som nævnt i nr. 1 og 2,

6) udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt en asylsøgende udlænding, samt

7) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er givet som følge af tilknytning til en mindreårig asylsøgende udlænding, som har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 9 c.

Retten til at bevare pensionen for personer nævnt i nr. 3-5 og nr. 7 er betinget af, at de pågældende vender tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland sammen med den person, til hvem de har den familiemæssige tilknytning, som har dannet grundlag for opholdstilladelsen.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20625

Hvis det passer at de kan tage deres pension med hjem igen....ja så burde du jo kunne få en pension...karolina

Men jeg håber at der er andre derude der kan tyde denne lov...

Har du fået afslaget skriftligt ??
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
jeg er blevet afvist Tanjuda Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 31-05-2012 01:27
Afvist flex-sag samp Spørgsmål ang fleksjob 4 08-12-2011 13:11
Afvist til flexjob.. - ftp? PerHolbæk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 22-10-2011 22:24
min sag AFVIST...:(:(:( ace dk Alt det andet 22 07-02-2011 23:41
Afvist indskudslån.. TylerGirl Alt det andet 10 01-11-2010 12:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension