K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2010, 10:05   #191
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Hejsa Peter ... 1000 tak for at du gad undersøge det for mig. Jeg har selb cyklet rundt på siden for at finde disse oplysninger, men du kan åbenbart noget jeg ikke kan ;-) og dine informationer vil STRAKS!! finde anvendelse i min næste mail til Vesthimmerlands Kommune.

Du har ret i, at det ikke hjalp en noget, at kontakte forvaltningschefen og jeg måtte for selv rykke for et svar igår, og svaret var, at når h*n havde set på sagen ville h*n komme med et svar. Jammen HALLO! Glemte vist lige alt det du har skrevet og det er bare ikke i orden.

Mht. at få kigget på deres meget manglende oplysninger om svartider, så følger jeg tråden har ganske nøje, for at læse nyt i denne sag

Keep up the good work

Mange venlig hilsenr
M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 10:23   #192
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mange mener at......

denne tråd ikke svare overens med indsatsen, men.........

HVIS:
En rask borger eller familie bliver ramt af sygdom og beder det offentlige om hjælp begynder en lang vandring, i mange tilfælde, som ingen kan forestille sig.

Men hvis borgeren fra BEGYNDELSEN, af en given sag, har viden om:

Genoptræningsplan fra hospitalet.
Sagsbehandlingsfrister.
Alt foregår på SKRIFT.Ingen..aldrig..telefonsamtaler med flinke sagsbehandlere
Aktindsigt. Fra ALLE. Kommunen, læger, hospitaler.
Klagemuligheder.


Så påstår jeg at k10 kunne reduceres til en hyggeklub og ikke som i dag hvor vi oplever at de fleste kommer for sent til rådgivning. Ofte år inde i sagen.

Men hvis borgeren fra 1ste dag tilkendegiver at man har kendskab til SAGSBEHANDLINGSFRISTER overfor sin sagsbehandler, som ofte/altid bliver udskiftet, vil en given sag sandsynligvis kører efter lovgivningen.

Hvis man den 1ste dag tilkendergiver en sags frist, på en høflig måde, opdager mange at selv ens sagsbehandler ikke har kendskab til disse frister. Men det gør man så vedkommende opmærksom på, måske giver man et kopi af hvad der er besluttet af kommunalbestyrelsen, fra hjemmeside og beder om at dette bliver lagt i ens sagsmappe ( til orientering til de næste i rækken af sagsbehandlere) så er man nået langt.

Kender man til disse få, men vigtige, råd....griber man ind øjeblikkeligt når en sag begynder at skride. Langt de fleste sager kører professionelt uden problemer. Men de NEGATIVE sager har DU selv indflydelse på.

Grundproblemet er de ALLERsvageste der ikke har det overskud i begyndelse af en sag. Dem der ikke kender k10.

Målet med denne tråd er at alle 98 kommuner har offentliggjort sociale sagsbehandlingsfrister, hvor en given ansøgning udmunder i en AFGØRELSE, iht den lovgivning Folketinget har vedtaget. Intet andet. Selve længden af disse frister bestemmer kommunalpolitikerne suverænt.

Men...så bliver vi forvirret og blander tingende sammen. Der nævnes jo i lovgivningen at eksempelvis ansøgning om førtidspension kun må tage max 3 mdr.(lovbunden) Hvilket er korrekt.....men de 3 mdr begynder først når sagsbehandleren har undersøgt ALLE muligheder og dokumenteret at der INGEN arbejdsevne er tilbage......og først der afleverer sagen til AFGØRELSE hvis sagsbehandleren mener der er belæg for en vurdering....der begynder sagsbehandlingsfristen på 3 mdr.

FØR januar 2003 så man på hvor syg/handicappet du var.
EFTER og nu, er man kun interesseret i ARBEJDSEVNEN og intet andet. Og det tager tid at finde ud af dette. Mange ender op med psykologiske undersøgelser.....uha uha hvor kan det gå galt her.

Mange hilsner

Sidst redigeret af phhmw; 21-09-2010 kl. 11:52.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 17:14   #193
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Et godt råd......

hvis du vil finde din kommunes sagsbehandlingsfrister. (hvis kommunalbestyrelsen har vedtaget og offentliggjort dem) som de har modtaget besked om den 14 april 2009
http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Brug kommunens hjemmesides søgefunktion med ordene:

"frister", "svarfrister" eller "sagsbehandlingsfrister" hvis ikke det giver et brugbart resultat så søg på "retssikkerhedlovens §3 stk. 2"


Mange kommuner har disse frister godt gemt væk i underlige områder, hvor der kræves adskillige henvisninger, før man finder dem.

Men ved at bruge søgefunktionen dukker der tit referater op fra forskellige udvalg som nævner eller henviser disse sagsbehandlingsfrister.

Hvis ikke sagsbehandlingsfristerne nævnes overhovedet skriver i til kommunens indgang adresse:

"Kære Borgerservice.

Da jeg desværre ikke kan finde sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 på kommunens hjemmeside håber jeg at modtage hjælp til at få oplyst, hvor offentliggørelsen findes.

Med venlig hilsen
XXX"

Her er det vigtigt at du ikke bliver gal og sur, hvis du modtager en sludder for en sladder, rundt om Nørreum Snede og tilbage igen. Her sætter du bare teksten ind her på tråden, så klarer jeg den senere. Med en klage til Tilsynet i den Statsforvaltning hvor kommunen ligger.

Såre simpelt. K10 skal nok få 98 fine flotte kommunale hjemmesider, hvor ens retssikkerhed er i top.

God fornøjelse.

Hilsen

Sidst redigeret af phhmw; 21-09-2010 kl. 18:04.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 19:02   #194
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Nu ser det ud som om jeg har fundet noget ved Aabenraa kommune, men det ser ud til at der kun er frister på ældreområdet.

http://www.aabenraa.dk/borger/%C3%A6...8relsesfrister

Og så ser det ud til at de har haft nogle forhandlinger i gang på Familie og Børne området.

Ellers er der intet.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 00:30   #195
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
denne tråd ikke svare overens med indsatsen, men.........

HVIS:
En rask borger eller familie bliver ramt af sygdom og beder det offentlige om hjælp begynder en lang vandring, i mange tilfælde, som ingen kan forestille sig. Denne betragtning har du desværre ret i

Men hvis borgeren fra BEGYNDELSEN, af en given sag, har viden om:

Genoptræningsplan fra hospitalet.
Sagsbehandlingsfrister.
Alt foregår på SKRIFT.Ingen..aldrig..telefonsamtaler med flinke sagsbehandlere
Aktindsigt. Fra ALLE. Kommunen, læger, hospitaler.
Klagemuligheder.


Så påstår jeg at k10 kunne reduceres til en hyggeklub og ikke som i dag hvor vi oplever at de fleste kommer for sent til rådgivning. Ofte år inde i sagen.

Det tager altså en vis tid før man når til det punkt, at nu må man altså gøre et eller andet for at ændre på de uhørligheder man udsættes for, for i starten af ens sygedomsperiode handler det kun om ren overlevelse og opretholdelsen af de mest livsnødvendige processer samt ens sociale netværk.

Men hvis borgeren fra 1ste dag tilkendegiver at man har kendskab til SAGSBEHANDLINGSFRISTER overfor sin sagsbehandler, som ofte/altid bliver udskiftet, vil en given sag sandsynligvis kører efter lovgivningen.

Hvis man den 1ste dag tilkendergiver en sags frist, på en høflig måde, opdager mange at selv ens sagsbehandler ikke har kendskab til disse frister. Men det gør man så vedkommende opmærksom på, måske giver man et kopi af hvad der er besluttet af kommunalbestyrelsen, fra hjemmeside og beder om at dette bliver lagt i ens sagsmappe ( til orientering til de næste i rækken af sagsbehandlere) så er man nået langt.

Kender man til disse få, men vigtige, råd....griber man ind øjeblikkeligt når en sag begynder at skride. Langt de fleste sager kører professionelt uden problemer. Men de NEGATIVE sager har DU selv indflydelse på.

Grundproblemet er de ALLERsvageste der ikke har det overskud i begyndelse af en sag. Dem der ikke kender k10.

Jeg mener nu modsat dig, at det burde være ens nye socialrådgiver, der informerer en om dette eller i det mindste oplyser, hvor informationerne ligger offentlig tilgængelig på kommunen hjemmeside ( ak gør den nu sjældent) De har jo oplysnings og vejledningspligten og kørte kommunerne sagerne lige efter bogen, så var mange, både sagsbehandlere og sygedomsramte frie for at skulle igennem et tovtrækkeri uden sidestykke. Sagen bliver nemlig først NAGATIV når kampen om ret, pligt og tvang, Mv. begynder.

Målet med denne tråd er at alle 98 kommuner har offentliggjort sociale sagsbehandlingsfrister, hvor en given ansøgning udmunder i en AFGØRELSE, iht den lovgivning Folketinget har vedtaget. Intet andet. Selve længden af disse frister bestemmer kommunalpolitikerne suverænt.

Keep up the good work fristens længe er ikke af betydning, men det har betydning, at de er fastsatte, så borgeren ved hvad De har at forholde sig til.

Men...så bliver vi forvirret og blander tingende sammen. Der nævnes jo i lovgivningen at eksempelvis ansøgning om førtidspension kun må tage max 3 mdr.(lovbunden) Hvilket er korrekt.....men de 3 mdr begynder først når sagsbehandleren har undersøgt ALLE muligheder og dokumenteret at der INGEN arbejdsevne er tilbage......og først der afleverer sagen til AFGØRELSE hvis sagsbehandleren mener der er belæg for en vurdering....der begynder sagsbehandlingsfristen på 3 mdr.

Nej! Nu bliver vi ikke forvirrede længere, for du har så udemærket skåret det ud i pap

FØR januar 2003 så man på hvor syg/handicappet du var.
EFTER og nu, er man kun interesseret i ARBEJDSEVNEN og intet andet. Og det tager tid at finde ud af dette. Mange ender op med psykologiske undersøgelser.....uha uha hvor kan det gå galt her.

Før 2003 havde man en god tilgangsvinkel på området
EFTER har man kun kassetænkning tilbage ..... SUK!


Mange hilsner
Bedste hilsner
M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 20:39   #196
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Århus kommune har lagt deres sagsbehandlingstider ud på hjemmesiden: http://www.aarhuskommune.dk/omkommun...ingstider.aspx
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 08:45   #197
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Århus....hjem til Århus, med.....ulovlige frister

Århus kommune har 2 offentliggjorte sagsbehandlingsfrister............fra:

Beskæftigelsesforvaltningen: http://www.aarhuskommune.dk/omkommun...ingstider.aspx

Socialforvaltningen: http://www.aarhuskommune.dk/~/media/...er-210508.ashx

Hvor Magistratens 3. Afdeling forventer at: http://www.ulfiaarhus.dk/~/media/Dok...ration-mv.ashx

"Sagsbehandlingstiden ved borgerhenvendelser må ikke overskride svarfristerne for de enkelte områder. Hvis sagsbehandlingstiden forventes at blive længere end fristen, afsendes der kvitteringsbrev senest 10 arbejdsdage efter henvendelsen med bemærkning om forventet tidspunkt for afgørelse."

Men pludselig er de offentliggjorte frister blevet VEJLEDENDE.....og kan ikke overholdes i SPIDSBELASTNINGER......?????? Hvem mon vurderer dette?

"I enkelte tilfælde vil sagsbehandlingstiden være længere. Dette kan fx. skyldes spidsbelastninger, at en sag er særligt kompliceret eller, at det tager usædvanligt lang tid at indhente de nødvendige oplysninger til brug for sagsbehandlingen. I alle tilfælde kan man som borger forvente inden 14 dage at få om ikke en afgørelse så et svar fx. med information om sagens videre forløb." med andre ord bliver Retssikkerhedsloven sat ud af kraft i den periode hvor forvaltningen eller den enkelte sagsbehandler har travlt.

Udover dette mangler der mange frister som ikke nævnes.

Så Århus kommune har ikke overholdt Retssikkerhedsloven §3 stk.2.

TVÆRTIMOD....mange ord men lidt konkret hjælp....... sammenlign med fristerne fra anden kommune: http://www.lejre.dk/page3890.aspx?q=frister

Men spændende at kunne få kendskab til HVEM der har gjort fristerne til VEJLEDENDE og ude af virkning når vi har travlt.

Århus kommune kommer med i klagebølgen til Statsforvaltningerne.

Hilsen

PS tror læseren at ovenstående er en tilfældighed eller en bevidst juridisk spidsfindighed offentliggjort af ??????????

PSS. tror læseren at Århus kommune er den eneste som.........etc?
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 09:12   #198
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Århus kommune....

Kære XXX, Århus kommune.
Juridisk konsulent
Socialforvaltningen, Sekretariatet
Århus Kommune, Værkmestergade 15
8000 Århus C.

Tak, for hjælpen. Nu har jeg fundet de 2 offentliggjorte sagsbehandlingsfrister. Men desværre finder jeg dem helt i strid med lovgivningen.
Derfor medsender jeg en tråd fra www.k10.dk hvor jeg beskriver klagepunkterne.:
http://www.k10.dk/showthread.php?p=125567#post125567 :

Håber du vil vende tilbage om Århus kommune vil tilrette de krævede sagsbehandlingsrister iht Retssikkerhedsloven. Eller om kommunen holder fast på at reglerne er i overensstemmelse med lovgivningen.

Med venlig hilsen

Peter Hansen
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 09:20   #199
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Jeg er ikke med på, om du stiller spørgsmålene i dit indlæg til mig, men nu er jeg da obs på, at Århus kommunes svarfrister kun er vejledende.

Dog indeholder deres vejledende svarfrister noget konkret, jeg kan bruge, nemlig at jeg SKAL høre et eller andet fra dem i løbet af 10 arbejdsdage. Så ved jeg da i det mindste, hvornår jeg skal rykke. Selvfølgelig har min sagsbehandler ikke fortalt mig det, så det har jeg googlet, da jeg ikke kunne finde info herinde.

Du viser Lejre som et eksempel. Har de også gældende svarfrister for 2010?
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 09:33   #200
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, Heltinde
Ingen spørgsmål til dig.....men hvis alle kommuner havde offentliggjort sagsbehandlingsfrister som eksempelvis Lejre kommune havde vi ingen problemer.

Men det drejer sig om den svageste RETSSIKKERHED og som på forhånd skal have mulighed for at se hvad ens kommunalbestyrelse fastsætter af frister. Det skal du have mulighed for at se på FORHÅND. Før du evt afsender en given ansøgning om hjælp.

Disse friste SKAL som udgangspunkt overholdes og ikke bare tilsidesættes ved travlhed som nævnes i Vejledningerne.

Der er ikke embedsmænd/kvinder der skal bestemme frister i egne sager alt efter hvor travlt de har. Derfor vedtog Folketinget loven i 1998, netop for at DU ikke skulle være i tvivl om dine rettigheder.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 24-09-2010 kl. 09:57.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension