K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2019, 12:40   #1
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
Selv anmode om attester?

Jeg vil høre om nogen ved, om man egentlig selv kan indhente ... anmode egen psykolog, psykiater om statusattester/ udtalelse?

Nb. Jeg ved godt at kommunen bør "skal" ift. indstilling til rehab. MEN MEN MEN, når de nu sover i timen, så er jeg bare nysgerrig om man selv har mulighed, ret til at indhente disse.
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2019, 15:30   #2
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Personligt har det hjulpet min sag enormt meget at jeg har bedt forskellige behandlere
jeg har været igennem, at lave epikriser og udtalelser
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2019, 15:38   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er suverent kommunen som bestemmer hvilke oplysninger der skal indhentes.

Men Fatternada`s spørgsmål er ganske relevant.

Vi ved at sagsbehandlere udøver stor kreativitet for at dels trække tiden ud, med forskellige tiltag og en ny begyndende tendens om krav andre LÆ-erklæringer end vi er vant til, samt nye undersøgelser af ergoterapeuter.

Men vi anbefaler, kræver i vores råd, at alle skal søge aktindsigt ved alle, som man har været i forbindelse med, fra begyndelsen af ens sag.

Hvis man så, via aktindsigt, erfare at der mangler væsentlige oplysninger og taler for døve øre og sagsbehandleren ikke ønsker en foreslået lægeerklæring.

Hvad gør man så?

http://www.socialjura.dk/content-sto...9-af-161-2019/

"Af hensyn til borgerens retssikkerhed er det vigtigt, at borgerens sag er velbelyst i forhold til borgerens helbredsmæssige situation. Kommunen skal derfor rekvirere nødvendig og tilstrækkelig helbredsmæssig dokumentation, herunder specialllægeattester. Det er imidlertid vigtigt, at kommunen, inden der rekvireres yderligere dokumentation, altid vurderer, om sagen allerede er tilstrækkelig helbredsmæssigt dokumenteret. Hvis det er tilfældet, bør der ikke indhentes yderligere dokumentation.

Eksempelvis vil der som udgangspunkt ikke være grundlag for at indhente speciallægeattester, hvis borgerens helbredsmæssige forhold er velbelyste herunder at vurderingen af konsekvenserne for arbejdsevnen er i overensstemmese med sagens øvrige oplysninger. Det kan omvendt være relevant at indhente speciallægeattester hvis vurderingen af borgerens helbredsmæssige tilstand og konsekvenserne for arbejdsevnen ikke er i overensstemmelse med sagens øvrige oplysninger.
"

Som desværre ikke besvare spørgsmålet, men dokumentere, at patienten juridisk har gjort indvendinger skriftligt.

Har andre en anden dokumentation eller forslag?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-11-2019, 20:28   #4
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
Desmond007. Har du selv evt. betalt for disse udtalelser for egen lomme, eller har du fået dem som en del af dit forløb?

Tænker at det kunne være ret så fedt, hvis man kunne finde de nøjagtige erklæringer på nettet (de findes), og SELV bede sin psykolog, psykiater osv om disse ... udenom kommunen.
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2019, 11:44   #5
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
En opdatering!

Jeg tog kontakt til min psykolog, og denne meddelte, at man godt selv som borger (udenom kommunen) kan indhente en status/udtalelse.

Det koster borgeren ml. 1538 kr og 4585 kr alt efter hvor mange, og hvilke typer spørgsmål, som skal besvares.

Så når nu dét er på plads, så vil jeg høre, om nogen herinde ligger inde med en udtalelse/statusattest fra en psykolog, hvor man kan se hvilke spørgsmål kommunen stillede psykologen, da (du) skulle indstilles til rehabillitering-team, og borgeren ønskede førtidspension?

________

Jeg "faldt" over at min psykolog skrev dette:
" ... - og en psykolog kan udelukkende udtale sig om klienten psykologiske funktionsniveau og vil ikke kunne vurdere noget omkring arbejdsevne osv."

Da min tidligere SB. indhentede en PSYK 135, havde kommunen dette spørgsmål på blanketten.

"Hvilke skånehensyn vurderes hun at have i et nyt fleksjob?"

Det spørgsmål opfatter jeg da, som at kommunen beder psykologen udtale sig omkring min arbejdsevne, eller misforstår jeg?
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2019, 16:06   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Husk ingen aktindsigt, ingen indflydelse

Kære Fatternada.

Husk, at hvis man selv kommer med en erklæring, er det sagsbehandleren der suverent bestemmer, hvilke oplysninger der skal bruges i ens sag.

Men, hvis man har en selvbetalt erklæring beder man om den bliver indsat i ens journal, som et aktstykke.

Nu kommer det vigtigste:

Nu skal man sikre sig at ens egne oplysninger er medsendt evt Pensionsnævnet, som er de eneste som afgøre ens sag førtidspension, fleksjob etc.

Hvis ens sag ankes er det bydende nødvendigt at man også søger aktindsigt ved Ankestyrelsen, for at kontrollere at alle væsentlige oplysninger er til stede, herunder ens egne erklæringer.

Ingen andre foretager denne kontrol af, at alle oplysninger er til stede og at de er korrekte.

Til Ankestyrelsen kan man selv komme med nye oplysninger helt op til tæt på afgørelsetidspunktet. Flere kommuner er oplevet at påstå, at borgeren IKKE kan komme med oplysninger, hvilket er forkert.


https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...ger-i-klagesag

Ellers om aktindsigt:

AKTINDSIGT, din rettighed.

Ingen, absolut ingen, kan køre sin sociale sag, uden fuld aktindsigt fra alle 100%:

Læger.

Speciallæger.

Hospitaler.

Klinikker.

Fysioterapien.

Kommunen.

AES ved arbejdsskadet

Ankestyrelsen, hvis du har anke en afgørelse, som du er uenig i.

Kun DU kan kontrollere at alle væsentlige oplysninger er til stede og at alt er korrekt beskrevet.

DU skal forstå alt, hvad andre skriver om dig, fordi at alt på skrift bliver senere grundlaget for en afgørelse.

Hvis du ikke følger dette råd, har du ikke indflydelse på din sociale sag.

Derfor kan det ikke siges ofte nok: Søg aktindsigt ved alle, som skriftligt har pligt til at føre journal, over din skæbne.

Mange medborgere begynder desværre først, at stille relevante spørgsmål, sent i deres forløb, hvilket er direkte ødelæggende for din indflydelse, på dit fremtidige sociale og økonomiske liv.

Derfor bliv ikke syg.

Hvis ikke sygdom rammer naboen, men din familie, skal du begynde, skridt for skridt, at sætte dig ind i :

Loven……………………. “Gældende"

Bekendtgørelser ………. “Gældende"

Principafgørelser………. “Gældende"

Hyrdebreve.

§ 20 spørgsmål.

Retssikkerhedsloven.

Gode råd fra erfarne medborgere.

Al kommunikation med din kommune og andre samarbejdspartner skal ske skriftligt.

Lyt ikke til omgivelsernes verbale udsagn, men læs deres dokumentation for deres udsagn.

Tag aldrig alene til tvungne møder, uden Bisidder, optag gerne dine møder, som drejer sig om dig selv.

Stol på dig selv og din dømmekraft, aldrig omgivelserne, fordi ikke alle der smiler til dig, vil dig det godt.

Med venlig hilsen

phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-11-2019, 16:22   #7
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
ALLE relevante oplysninger SKAL med så borgerens sag belyses korrekt. Så SB. må IKKE undlade relevante oplysninger, selvom de rigtig gerne vil.

Hvis jeg (overvejer) at betale for en sådan (eller sådanne) så forlanges disse selvfølgelig vedlagt som notat til min sag, og derfor kan og må de IKKE se bort fra disse. Gør de det kan jeg anke, og "melde" dem for brud på "officialprincippet" og sikkert også andre ting, som jeg ikke har fundet endnu .

Jeg forhørte mig, for at have en plan X, hvis de skulle afvise at indstille mig til FP., og jeg så vil søge FP på en paragraf 17.2 i pensionsloven.

NB. Faktisk så er jeg sideløbende i fuld gang med at afklare, muligheder for at indhente, sammensætte osv. en sag på nøjagtig lige fod med kommunens. Derfor var spørgsmålet, om nogen ligger inde med en sådan erklæring, så jeg kunne se, hvilke spørgsmål en kommune kunne finde på at stille en psykolog, psykiater osv. Da man åbenbart ifg. min psykolog kan stille spørgsmål (som selvfølgelig berører prisen), men jeg er træt af at vente, og jeg vil hellere være forberedt, end blive overrasket (selvom det nok er lidt umuligt )

"Min måske" egen sag, vil også indeholde den forberedende del, som en SB udfylder, men som jeg så selv har besvaret og udfyldt. Selvfølgelig kan vil jeg ikke bruge kommunens dokumenter, men selv "opfinde" mine egne, og bruge disse, men de skal ligne og indeholde det samme som kommunens.

Håber jeg giver mening. Det er s** lidt komplekst at forklare!
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2019, 11:13   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af fatternada Se meddelelser
Jeg "faldt" over at min psykolog skrev dette:
" ... - og en psykolog kan udelukkende udtale sig om klienten psykologiske funktionsniveau og vil ikke kunne vurdere noget omkring arbejdsevne osv."

Da min tidligere SB. indhentede en PSYK 135, havde kommunen dette spørgsmål på blanketten.

"Hvilke skånehensyn vurderes hun at have i et nyt fleksjob?"

Det spørgsmål opfatter jeg da, som at kommunen beder psykologen udtale sig omkring min arbejdsevne, eller misforstår jeg?
Ja, du misforstår.

Et skånebehov kan f.eks. være, at borgeren skal have en arbejdsplads hvor h*n sidder i et rum for dig selv, så h*n ikke forstyrres.

Hvis/når man så finder en praktik til borgeren hvor dette skånebehov opfyldes, så kan borgerens arbejdsevne måske være på 37 timer.

Skånebehov siger ikke nødvendigvis noget om arbejdsevnen.

Der er selvfølgelig mennesker, der har så massive skånebehov, at en placering på arbejdsmarkedet ikke er mulig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2019, 11:51   #9
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
Tak Vovse Jeg er vist begyndt at se spøgelser alle steder!
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2019, 12:27   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af fatternada Se meddelelser
Tak Vovse Jeg er vist begyndt at se spøgelser alle steder!
Det kaldes "paranoia kommunis".

Jeg kender det alt for godt.

"Paranoia kommunis" opstår oftest efter mange års kamp med det sociale system.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension