K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-11-2016, 15:10   #1
cuenumber716
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2014
Indlæg: 23
Styrke: 10
cuenumber716 er ny på vejen
Ret til udlevering af patientjournal?

Jeg har skriftligt bedt min læge om aktindsigt i min patientjournal og spurgt, om han sender den, eller om jeg skal komme forbi og hente den.
Hans svar er, at jeg kan komme forbi og læse den hos ham.
Jeg har oplevet det før hos andre læger, og jeg er da glad for, at min personlige sygehistorik, bliver behandlet med samme nidkærhed, som var det en X-file, i en hemmelig FBI-kælder, i en ikke optegnet del af Fort Knox.
I hvert fald, når andre skal se mine oplysninger, er det godt, men nu er det jo mig, der vil læse journalen.
Så mit spørgsmål er, om jeg har ret til at få en kopi med hjem: Digitalt eller på papir?
sundhed.dk står der:
Citat:
Ret til aktindsigt i egen patientjournal
Som patient har du ret til at læse din egen journal hos din praktiserende læge eller hos andre privatpraktiserende sundhedspersoner. Du har også ret til at se, hvad der står i din sygehusjournal. Det kaldes aktindsigt...)
(...Du kan også bede om at få en kopi af din journal.
Bede om? betyder det at jeg har ret til en kopi?
cuenumber716 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 15:46   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af cuenumber716 Se meddelelser
Jeg har skriftligt bedt min læge om aktindsigt i min patientjournal og spurgt, om han sender den, eller om jeg skal komme forbi og hente den.
Hans svar er, at jeg kan komme forbi og læse den hos ham.
Jeg har oplevet det før hos andre læger, og jeg er da glad for, at min personlige sygehistorik, bliver behandlet med samme nidkærhed, som var det en X-file, i en hemmelig FBI-kælder, i en ikke optegnet del af Fort Knox.
I hvert fald, når andre skal se mine oplysninger, er det godt, men nu er det jo mig, der vil læse journalen.
Så mit spørgsmål er, om jeg har ret til at få en kopi med hjem: Digitalt eller på papir?
sundhed.dk står der:

Bede om? betyder det at jeg har ret til en kopi?
Du kan jo scanne det ind på din telefon, hurtigere end du kan læse det.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 15:50   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Din praktiserende læge kan allerede første gang opkræve et gebyr for udlevering af kopi af din journal, men det har lægen måske ikke mulighed for at administrere.

https://www.sundhed.dk/borger/patien...atientjournal/

Du kan evt kontakte din regions Patientkontor og høre, hvordan de tolker det.

Generelt mener jeg ikke, det at bede om kan sidestilles med ret til.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2016, 08:53   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tror du skal satse på noter eller scanne med telefon. Mener blot at retten er indsigt, og at den kan opfyldes blot ved at få adgang til at læse.

Lægen får ikke løn for at lave den slags, og det er jo et privat firma, så det kan være grunden til at han vælger den metode.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2016, 16:36   #5
cuenumber716
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2014
Indlæg: 23
Styrke: 10
cuenumber716 er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Du kan jo scanne det ind på din telefon, hurtigere end du kan læse det.
Det kan jeg selvfølgelig, eller jeg kan tage et usb-stik med, men det er ikke min erfaring, at det er mangel på teknisk kreativitet, der gør, at min læge er tung at danse med, når det gælder oplysninger.
Men tak for tippet

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Din praktiserende læge kan allerede første gang opkræve et gebyr for udlevering af kopi af din journal, men det har lægen måske ikke mulighed for at administrere.

https://www.sundhed.dk/borger/patien...atientjournal/

Du kan evt kontakte din regions Patientkontor og høre, hvordan de tolker det.

Generelt mener jeg ikke, det at bede om kan sidestilles med ret til.
Tak for dit svar Stampe. Jeg har selv luret lidt på patientkontoret, og jeg tror desværre heller ikke, at "bede om" kan sidestilles med "ret til", men jeg håber
Jeg vil spørge patientkontoret, for at være sikker

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Jeg tror du skal satse på noter eller scanne med telefon. Mener blot at retten er indsigt, og at den kan opfyldes blot ved at få adgang til at læse.

Lægen får ikke løn for at lave den slags, og det er jo et privat firma, så det kan være grunden til at han vælger den metode.
Tak for dit svar Pip.
Du har sikkert ret, jeg mener dog, at det er et brud på min retssikkerhed, hvis min læge kan forhindre mig i at få en kopi, med henvisning til at han er privat praktiserende -- Men det er selvfølgelig et politisk problem, som jeg ikke kan gøre noget ved.
cuenumber716 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2016, 10:37   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Cuenumber176

Dele af tidl indlæg på denne tråd er ikke helt korrekt. Se derfor mit tidl. indlæg om emnet:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...patientjournal

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2016, 11:21   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hej Gunver

Du henviser til en tråd med år på bagen - info der er ikke up-to-date

Men alle kan jo gå direkte ind på sundhed.dk og få de seneste informationer.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2016, 12:25   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Stampe

Ja, tråden har nogle år på bagen. Men gældende er stadig flg. https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=21077, som er væsentligt i forhold til evt. gebyr i forhold til dit indlæg 14.11.16 kl. 14.50. Hvor du linker til Sundhed.dks side, hvor der intet står konkret om netop gebyromfang.

Her fremgår det konkret flg. i ovenstående link, som er gældende:

Citat:
Stk. 2. En privat praktiserende autoriseret sundhedsperson, som giver aktindsigt ved afskrift, edb-udskrift eller fotokopi, kan dog som betaling herfor kræve 10 kr. pr. påbegyndt side, i alt dog højst 200 kr., hvis

1) aktindsigten gives ved edb-udskrift, eller

2) der i den pågældende praksis ikke rådes over fotokopieringsmaskine eller lignende.
Bemrk. stk.2.2: ang. prak. læge har tilgang til kopieringsmaskine el. lign.

Samtidig er det jo ikke korrekt, at man kan læses ens journal hos prak. læger på sundhed.dk via den elektroniske journal her el. for den sags skyld andre prak. aut. sundhedspersoner, men netop sygehusjournalr.

Mh.

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2016, 16:56   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Journalen er lægens notater. Der var en sag for nogle år tilbage, hvor en pensioneret læge nægtede at bruge tid på at overføre dem til andre læger, medmindre han fik betaling for det. Journalerne forsvinder hvis man ikke får dem overført til ny læge, da den gamle læge ikke har pligt til at blive ved med at opbevare dem. Sygehuse har også kun pligt til at bevare journaler 3 år tilbage, og må slette alt der er ældre.

Min læge giver gerne udskrifter, men til 10 kr pr side.

Man kan ikke blot overføre til en usbpind eller sende en fil, da notaterne skrives i et særligt program for læger. Og de færreste vil risikerer en virus ved at sætte en usbpind til en pc med personfølsomme oplysninger.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2016, 18:47   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Pip

Det er ikke korrekt at journal fra prak.læge forsvinder, hvis man ikke beder om at få den overført til ny læge. Hvilket også ville være i strid med lovgivningen på området.

Den tidl. læge har enten pligt til selv at opbevare journalen el. sendeden til Sundhedstyrelsen ved Embedslægeinst. i regionen.

Journaler fra Læger, tandlæger, kiropraktorer, jordemødre, kliniske diætister, kliniske tandteknikere og tandplejere skal opbevares, som det fremgår af BEK nr 1090 af 28/07/2016 § 15, tk. 1
Citat:
mindst 10 år og regnes fra sidste tilførsel til patientjournalen.
Citat:
Stk. 2. Andre autoriserede sundhedspersoner end de af stk. 1 omfattede, skal opbevare deres patientjournaler i mindst 5 år (opbevaringsperioden), jf. dog stk. 5 og 6.
Og videre:

Citat:
Opbevaringspligten gælder, selv om patienten er afgået ved døden.

Patientjournaler af betydning for en klage-, tilsyns- eller erstatningssag skal opbevares, også efter opbevaringsperiodens udløb, så længe sagen verserer.

Opbevaringsperioiden gælder fortsat, selv om lægen er ophørt med at drive praksis, herunder er afgået ved døden, er gået konkurs eller har overdraget sin praksis til en anden læge til fortsat drift.
Dog gælder der kun en opbevaringsperiode på 5 år for røngtenbilleder o.lign iflg. § 16, stk. 2:

Citat:
Opbevaringsperioden for røntgenbilleder og andet diagnostisk materiale kan efter omstændighederne tilintetgøres efter 5 år. Beskrivelserne af det billeddiagnostiske materiale skal også opbevares i mindst 10 år.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=183578

Dette gælder for prak. læger, sygehuse og klinikker mv.. Hvis journalen er videregivet Sundhedstyrelsen ved Embedslægeinst. i regionen er disse regler stadig gældende.

Mh.

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 17-11-2016 kl. 18:56. Årsag: tilføjelse
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension