K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2012, 15:47   #31
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Vi misforstod vist bare hinanden. Jeg mente hvor der stod noget om de 37 timer i henhold til de nye regler 2013. Jeg har tidligere linket til det der står på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, der står en masse om de nye regler som reformen vil medføre.

Men nå, nu har jeg skrevet til bm, så må vi se om vi bliver klogere snart *smil
Kære dansbo, de paragraffer er jo slet ikke udarbejdet... Derfor kan man ikke se dem nogensteder... De skal først i behandling i folketinget, før de skal vedtages. Først når når de nye regler bliver vedtaget til efterår, så udarbejdes loven...

Det vi kun kan se i det link, du snakker om, er kun aftale....

Som det står i aftalen, så vil de fleksjobbere som allerede er i job ikke berøres overhovedet - kun når de skifter job.

Hvis man er ledig, vil jeg sige, det nok bedst at vente til, man finder et job, at man kan finde ud af, hvor meget man vil få i løn. Det er jo forskelligt og også hvor meget man kan arbejde osv osv... Det er lidt svært at beregne på noget, man ikke har noget konkret at gå efter.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 16:20   #32
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Kære dansbo, de paragraffer er jo slet ikke udarbejdet... Derfor kan man ikke se dem nogensteder... De skal først i behandling i folketinget, før de skal vedtages. Først når når de nye regler bliver vedtaget til efterår, så udarbejdes loven...

Det vi kun kan se i det link, du snakker om, er kun aftale....

Som det står i aftalen, så vil de fleksjobbere som allerede er i job ikke berøres overhovedet - kun når de skifter job.

Hvis man er ledig, vil jeg sige, det nok bedst at vente til, man finder et job, at man kan finde ud af, hvor meget man vil få i løn. Det er jo forskelligt og også hvor meget man kan arbejde osv osv... Det er lidt svært at beregne på noget, man ikke har noget konkret at gå efter.
Det var også bare et forsøg på at beregne hvad man kan forvente at komme til at tjene i et fleksjob der påbegyndes efter januar. Er altid nervøs for min økonomi, så ville gerne være forberedt. Jeg går og venter på et fleksjob, håber på jeg når at finde noget her i løbet af efteråret, altså inden reformen træder i kraft, men det er jo svært, de hænger ikke på træerne, så det kan meget vel være jeg først finder noget efter januar. Reformen er som du siger, selvfølgelig indtil videre "kun" en aftale, men alle råber og skriger jo om at den er en realitet og at det KOMMER til at blive som der står på bm's hjemmeside. Jeg tror personligt den er en realitet, flertallet er jo enige om den og så vil den også blive vedtaget i folketinget.

Men nå, det er bare min mening.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 21:42   #33
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg tror som også den bliver en realitet, men så længe ingen kender loven og intet lovmæssigt er nedfældet, så kommer man ikke rigtig nogen vegne, fordi man ikke ved hvad man skal regne ud fra, og alle de beregnere vi kan finde på nettet, tager udgangspunkt i de obligatoriske 37 timer.......og de nuværende regler.

Lige så snart aftalen er endeligt vedtaget, så kommer der nye beregnere og paragraffer hvor man lettere kan se hvor man hører til, for en mere nøjagtig udregning.

Men jeg kan godt forstå du gerne vil vide hvordan din fremtidige økonomi kommer til at se ud, da det jo er hele eksistensgrundlaget, men der sidder rigtig mange med tilbageholdt åndedræt disse dage, fordi de heller ikke kan komme sikkert frem til et endeligt resultat, netop fordi intet er vedtaget og ingen lov er gangbar og man kun kan regne lidt på slump og sjusse sig frem til en nogen lunde løn der ikke er 100% vandtæt.

Alle tidligere reformer har haft overraskelseselementer, som INGEN havde forudset, og som først blev helt tydelige da de stod sort på hvidt og med henvisning til loven. At lave en aftale er jo ingen sag, men at lov-binde den, er selve kunsten, og det er dér den først bliver rigtig interessant for de folk det vedrører........så vi må væbne os med tålmodighed lidt endnu. Selv håber jeg jo på, at Enhedslisten vil holde deres ''alt skal gøres op, krone for krone'' før end de vil stemme ja til finansloven og (her under fleksjob - og førtidspensionsreformen!) som de er stærkt uenige i.....men lad os nu se om de tør når det kommer til stykket
- jeg håber de står stærkt og ikke viger en tomme, medmindre de får lavet om på flere elementer i reformerne, så de bliver tålelige.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 16:27   #34
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Jeg skrev tidligere til Beskæftigelsesministeriet og har fået dette svar:

"Kære xxxxx

Du har skrevet til Beskæftigelsesministeriet angående lønnen i et fleksjob efter reformen den 1. januar 2012.

Styrelsen kan vejledende oplyse følgende:

Efter de nye regler skal arbejdsgiverne alene betale løn for det arbejde, de får udført. Den fleksjobansatte får suppleret lønnen med et tilskud, der reguleres på baggrund af lønindtægten. De højeste tilskud vil blive givet til dem med de laveste lønninger. Helt præcist udgør det offentlige tilskud 98 pct. af højeste dagpenge (i 2012-tal vil dette svare til 16.667 kroner om måneden). Og tilskuddet aftrappes med lønnen med en modregningssats på 30 pct. indtil en løn før skat fra arbejdsgiveren på 13.000 kr. og herefter med en modregningssats på 55 pct.

Regneeksempler

Man starter altså i princippet med de ca. 16.500 kroner pr. måned. Men man skal jo arbejde, når man er i fleksjob, og dermed reguleres tilskuddet:



Eks. 1: Man kommer i arbejde 1 time om ugen (4 timer om måneden) til 150 kr. i timen – og tjener således 600 kr. om måneden. 30 pct. af lønnen modregnes i tilskuddet – i alt 180 kr. – og man har så 16.920 kr. om måneden (16.500+600-180).



Eks. 2: Øger man arbejdstiden til 5 timer om ugen (20 timer om måneden), tjener man 3.000 kr. og bliver modregnet (30 pct.) med 900 kr. i tilskuddet. Nu har man så 18.600 kr. om måneden (16.500+3.000-900).


Reformen skal nu vedtages i Folketinget, inden den kan træde i kraft fra 1. januar 2013. Herefter kan du få nærmere vejledning hos din kommune.


Venlig hilsen



Mette Frandsen

Fuldmægtig

5. kontor - Fastholdelse"
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 16:51   #35
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tak Dansbo for at dele brevet med os!!

Har ofte tænkt over, hvordan regnestykket vil se ud for dem der fx kun arbejder 1-2 timer om ugen, så den har jeg da fået svar på dér

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 17:10   #36
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Ja for dem der kun arbejder 1-2 timer i ugen giver det et mindre underskud
alt afhængig af hvor meget de får i boligsikring for mit vedkommende ville jeg total set midste knap 300 kr i måned ved 2 timer pr uge a 110 kr i timen som er den løn de fleste får i et ufaglært job i kvindefag heroppe nordpå
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 18:04   #37
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jaaaa, som regeringen siger, skal det jo kunne betale sig at arbejde
Svært at se den tese holde stik, hvis folk ender op med et minus....

Synes i det hele taget at jeg får brækfornemmelser ved tanken om, at folk kan risikere at ryge på fleks med 1-2 timer om ugen
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 21:39   #38
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
Ja for dem der kun arbejder 1-2 timer i ugen giver det et mindre underskud
alt afhængig af hvor meget de får i boligsikring for mit vedkommende ville jeg total set midste knap 300 kr i måned ved 2 timer pr uge a 110 kr i timen som er den løn de fleste får i et ufaglært job i kvindefag heroppe nordpå
Det forstår jeg bare ikke ,det er jo kun nogle af de tjænte pengene der fratrækkes-boligsikring kan man stadig søge,det kan da aldrig blive mindre,ellers vil jeg gerne se regnestykket for lavt lønnet.



16500plus 110 -ca 36 = 16574 det da mere end 16500 Men for at gøre forviringen komplet så ledighedsydelsen ikke 16500 men lidt mindre.men efter mit regnestykke så giver det mere at arbejde.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 18-10-2012 kl. 21:47.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 11:06   #39
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
hej

Jeg får kontanthjælp nu + § 34 + boligsikring 498 kr pr md ialt udb 10216 kr

ved et evt flexjob på 2 timer pr uge

110 x 2 = 220 gange 4 uger 880 kr - 30 % 264 kr rest 616

16500 + 616 = 17116 kr før skat
så skal der trækkes am bidrag + atp ca 1636 kr
+ skat 4980 kr
+ de der 500 kr før skat i tvungen opsparing til noget med det pension ops
§ 34 kan ikke fås på flexjob
0g bolig sikring ryger helt væk har kontrolleret på kommunen

ialt udbetalt ca 10.000
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 12:41   #40
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis dit regnestykke passer Søsser98, så kan det da bedre betale sig for dig - rent økonomisk, at være ledig flekser og så bare få ledighedsydelse så, såfremt man altså kan modtage boligsikring samtidig...

C.L.E.O
Som kontanthjælpsmodtager kan man kun få ledighedsydelse på samme sats som kontanthjælpen!! Så de 16500 kr du skriver om her, gælder ikke kontanthjælpsmodtagere.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Beregning af førtidspension uden for EU/EØS efter 1/1-2013 GentleGiant Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 22-09-2013 18:33
Hvordan med at få tilkendt retten til fleksjob nu efter den ny reform? Whoknows Spørgsmål ang fleksjob 20 18-04-2013 20:42
beregning af ledighedsydelse efter job? skov trold Spørgsmål ang fleksjob 11 30-01-2013 22:16
Ny reform, og ledighedsydelse efter de 60 år aid Politik og Samfund 6 17-09-2012 12:12
Beregning af Erhvervsevnetab ASK tilkendelse med tilbagevirkende kraft??? jyden74 Alt det andet 6 15-03-2012 23:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension