K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2011, 16:43   #1
jennse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2007
Lokation: Århus
Indlæg: 7
Styrke: 0
jennse er ny på vejen
Fra fleksjob til førtidspension

Hej Venner
Er det rigtigt at når man skal går fra Fleksjob (visiteret november 2008) og til førtidspension at der skal nye speciallæge undersøgelser til og ny resurseprofil til ??? . Og kan man evt. i værste tilfælde blive smidt ud fra sin visitering til fleksjob for jeg kan huske at min socialrådgiver i 2008 sagde er du glad, nu kan du slappe af dette kan aldrig blive taget fra dig igen, men jeg er nu ikke så sikker med de ting man høre ny lovgivning osv.

Med venlig hilsen og på forhånd tak Jennse
jennse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 16:59   #2
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 15
PiaL er rigtig godt på vej
Din fleksordning er baseret på den vurdering af din arbejdsevne, som blev lavet dengang. Hvis du har en forringelse, så du ikke kan varetage et job med de skånehensyn, som er aftalt dengang, skal din arbejdsevne vurderes igen. Om det betyder nye speciallægeerklæringer mv er svært at sige, for det afhænger nok af din diagnose kombineret med arbejdsevnen. Men jeg tror bestemt, at der skal laves ny ressourceprofil og ny arbejdsprøvning.

Jeg forstår ikke det, du skriver med ny lovgivning. Der har været en masse snak, men intet er vedtaget. Om du kan bliv "smidt ud" af din fleksordning? Det tror jeg næppe. Du har jo nogle skånehensyn, som er dokumenterede. Men for at gå til førtidspension, skal din arbejdsevne være forringet til det ubetydelige, og det skal selvfølgelig dokumenteres.
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 17:05   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal være opmærksom på, at hvis de skønner at du ikke står til rådighed for fleksjob, så kan de fjerne ledighedsydelsen, og sætte dig på kontanthjælp eller ægtefælleforsørgelse..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 20:36   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du skal være opmærksom på, at hvis de skønner at du ikke står til rådighed for fleksjob, så kan de fjerne ledighedsydelsen, og sætte dig på kontanthjælp eller ægtefælleforsørgelse..
Korrekt.
Men, hvis det er p.g.a. yderligere nedsat arbejdsevne, at borgeren ikke skønnes at stå til rådighed for fleksjob, så hedder det førtidspension.

Du må aldrig ALDRIG sige nej til et fleksjob, som respekterer dine skånehensyn, for i så fald kan du være sikker på, i første omgang, at miste din ledighedsydelse.
Ved evt. gentagelse kan de tage din fleksvisitation.

Så længe du ikke nægter at deltage i kommunens "påfund" kan de ikke tage din ledighedsydelse eller fleksvisitation fra dig.

"Forudsætninger for udbetaling af ledighedsydelse

Personen skal opfylde betingelserne for at få et fleksjob.
Personen har ikke et rimeligt tilbud om fleksjob. Ved rimeligt tilbud forstås et arbejde, som den pågældende person kan klare eller efter en kort oplæring kan klare. Ved vurderingen skal der bl.a. tages hensyn til personens fysiske og psykiske formåen.
Personen skal, hvis det er nødvendigt, tage imod et rimeligt tilbud om aktivering eller et andet tilbud, fx tilbud om undervisning i dansk, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde.
Personen må ikke være selvforskyldt ledig efter et fleksjob. Personen er eksempelvis selvforskyldt ledig, hvis pågældende uden lovligt forfald udebliver fra arbejdet. Hvis personen selv siger sit fleksjob op, er der tale om selvforskyldt ledighed, medmindre der er en gyldig grund til at opsige arbejdet.
Eksempler på en gyldig grund til at opsige arbejdet er, at det fremgår af en lægeerklæring, at pågældende ikke kan arbejde på grund af sygdom, eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis arbejdet fortsættes. Opsigelse af fleksjob bør altid ske i samråd med kommunen.
Personen skal deltage i opfølgningssamtaler og samtaler i et individuelt kontaktforløb, læs nærmere om dette under “Kontaktforløb under ledighed”.

Punkt 2, 3 og 4 gælder dog ikke, hvis personen har en gyldig grund til ikke at udnytte arbejdsmulighederne. Den gyldige grund kan fx være, at personen er nødt til at passe sine børn, idet der ikke kan anvises anden pasningsmulighed, eller at afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller transporttid.
Tvivl om rådighed

Opstår der tvivl om personens rådighed, er kommunen forpligtet til at afprøve, om personen står til rådighed for et fleksjob. Det kan ske ved tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fx praktik i en virksomhed eller danskundervisning. Hvis kommunen vurderer, at personen ikke står til rådighed for et fleksjob, er personen ikke længere berettiget til ledighedsydelse.

Personen bevarer dog ledighedsydelsen i den periode, hvor kommunen genvurderer arbejdsevnen i forhold til et fleksjob. Personen bevarer også ledighedsydelsen, mens kommunen undersøger, om vedkommende opfylder betingelserne for at få førtidspension.

Ledighedsydelsen skal tilbagebetales, hvis der senere udbetales førtidspension for den samme periode.
"

Sakset fra: http://www.clh.dk/?id=1474 som kan findes under "Nyttige Links".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 21:06   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja vovse har helt ret

men du skal huske der er stor forskel på fleks og pension
så de kan kræve en ydeligere arbejdsprøving og nye lægepapir
fordi det skal jo dokumenteres du ikke kan klare et flexjob.
alså der skal være set en væsenlig forværring af dit helbred
som gør du heller ikke kan gå ned i timetal, så du stadig kan arbejde i et fleksjob
bare på ydeligere nedsat tid.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 21:15   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Ja vovse har helt ret

men du skal huske der er stor forskel på fleks og pension
så de kan kræve en ydeligere arbejdsprøving og nye lægepapir
fordi det skal jo dokumenteres du ikke kan klare et flexjob.
alså der skal være set en væsenlig forværring af dit helbred
som gør du heller ikke kan gå ned i timetal, så du stadig kan arbejde i et fleksjob
bare på ydeligere nedsat tid.
Helt korrekt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 23:14   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
En ressourceprofil er et fortløbende dokument.

Det betyder at der skal VIDERESKRIVES.

Altså der SKAL IKKE laves en helt ny.

Men korrekt at der formodentlig skal en ny afklaring af din arbejdsevne, før stillingtagen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2011, 07:00   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
En ressourceprofil er et fortløbende dokument.

Det betyder at der skal VIDERESKRIVES.

Altså der SKAL IKKE laves en helt ny.

Men korrekt at der formodentlig skal en ny afklaring af din arbejdsevne, før stillingtagen.

VH Popiae
I nogle kommuner laver man en ny arb.prøvning når der skal træffes en ny afgørelse.

Jeg fik lavet en rp da der skulle træffes afgørelse vedr. fleks, da rp'en var færdig og underskrevet blev den låst, så der ikke kunne gøres mere ved den.

Da der så skulle træffes ny afgørelse vedr. fp blev der lavet en helt ny rp.

Jeg siger ikke, at det er rigtigt at gøre det på den måde, fakta er bare, at det foregår sådan i nogle kommuner.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2011, 07:09   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Hvis fremgangsmåden i egen kommune i ens sag er, som Vovse beskriver, bør man klage over sagsbehandlingen, såvel som grundlaget for en afgørelse helt til Ankestyrelsen.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2011, 09:49   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Fidusen ved at det er et fortløbende dokument, er netop, at man skal kunne se dels det afprøvede, dels udviklingen i evt sygdom, forværring(sjælendt forbedring).

herunder at du har vurdering til fleks og at dette er tilkendt.
Det betyder, at du har en varig nedsat arbejdsevne.
Er denne nu væsentlig forringet, skal dette beskrives., begrundet i det lægelige.

Du er vurderet til fleks, ergo er det selvsagt lettere for andre at se, at situationen har ændret sig, når en ressourceprofil opdateres.

Fordelen for kommunen, er omvendt, at de kan sotere, hvad der skal stå i evt ny.
Men en klar "ulovlig", fremgangsmåde.

Nej, jeg tror ikke de kan straffes, men du kan evt få en sag hjemvidst, alene på denne sagsbehandlingsfejl.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob/førtidspension brittelil Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 02-04-2013 21:28
Fra fleksjob til førtidspension Munter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 04-08-2012 17:41
Fra førtidspension til fleksjob ? HIT Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-10-2010 09:09
Fra Fleksjob til førtidspension Ruby Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 63 16-07-2010 00:29
Fleksjob/førtidspension?? Dorthe Dit og Dat 0 23-08-2006 10:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension