K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-09-2008, 19:43   #11
Kayel
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2008
Indlæg: 26
Styrke: 16
Kayel er ny på vejen
Sandt nok, problemet er bare lige pt. at min speciallæge siger til kommunen at jeg har vægret mig behandling.
dvs. jeg sagde nej til Lysbehandling som kun gjorde alt værre hvilket hudlægen også bevidnede, piller som faktisk var en mild form for kemo ifølge hudlægen. Stoffet hedder Azathioprin , så kan i selv kigge i lægeleksikon.

Ville i tage det?

grunden til at jeg ikke tog imod behandlingen, var fordi jeg ville prøve noget homøpati først, og det virkede faktisk, bare ikke så længe som håbet.
Kayel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 20:26   #12
lillespir
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2007
Lokation: Horsens
Indlæg: 89
Styrke: 17
lillespir er ny på vejen
Hej Kayel
Inden du hopper på den med kronikertilskud, så tøv en kende.
Allerførst prøv at undersøg på din hjemkommune hvad mulighederne er med en §100 den gamle §84.Merudgifter.
For får du først kronikertilskud er hjælpen fra §100 lig 0.
Eksempel: Hvis du ikke kan tåle vand på hænderne pga alvorlig eksem, kan du få hjælp til husholdningsmaskiner sådan var det tidligere, men kender det ikke på nuværende tidspunkt.
Kronikertilskud skal din læge søge om( Selvom det egentlig er apoteket der opdager at du nærmer dig grænsen til kronikertilskud er det desværre de færreste apoteker der oplyser om det. vil du læse om kronikertilskud kan du gøre det på www.medicinpriser.dk
Hilsen
Rita
lillespir er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2008, 09:26   #13
Kayel
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2008
Indlæg: 26
Styrke: 16
Kayel er ny på vejen
Hej Lillespir...
Jeg kan ikke få kronikertilskud, da den medicin jeg får slet ikke overstiger det beløb som er min. krav for at få det, og desuden ikke er receptpligtig.

Det eneste jeg søger lige pt. er §100 og så ville jeg idag undersøge muligheden for at få tilskud af kommunen til mine diverse mediciner

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=113596

Det her skal jeg ned og vise min sagsbehandler, og sige at jeg vil ha penge, for jeg ved jeg har ret til dem.. "Groft sagt"
Kayel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2008, 11:21   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.773
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej igen Kayel.
Det lyder fornuftigt med kapitel 10 som du henviser til. Men du skal lytte til følgende: da din lidelse er kronisk vil dine problemer dukke op til stadighed. Derfor vil jeg anbefale dig at alt foregår skriftligt imellem dig og din sagsbehandler. Uanset om i plejer at løse problemerne over telefonen. Her skal du også have aktindsigt

Hvis ikke du allerede har skal du altid have aktindsigt i alle dine hospitalsjournaler.

Alt for ofte ser vi at sagsbehandleren skiftes ud og så kan du begynde forfra. Fordelen er også at når det foregår skriftligt og din ansøgning udmunder i en AFGØRELSE skal du også have en KLAGEMULIGHED. Som altid har en klagefrist som du ALTID skal overholde.

Lad os andre høre om resultatet så vi også bliver klogere. Held og lykke. Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2008, 15:05   #15
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Kayel

Du kan søge enkelttilskud fra lægemiddelstyrelsen, hvis du bliver medicineret med: Elidel® og/eller Protopic. (http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1...artikelID=3772)

Et sådan tilskud vil ingen indvirkning have på et evt. socialt tilskud, fordi bevillingen er en bevilling til det tilskud man ellers normalt får (alle får CTR-tilskudet) men lige disse præparater er ikke automatisk med i det tilskud, men kan komme det hvis ens læge søger om det, og et socialt tilskud kan man søge ligegyldigt om man får CTR-tilskud eller ej.

Helt generelt bør div tilskud fra lægemiddelstyrelsen, slet ikke have indvirkning på sociale tilskud, af den simple årsag at kommunen slet ikke her ret til at gå ind og se om man får tilskud, og i så fald hvilke, i teorien kan de ikke.
På hjemmesiden står der: Hvem har adgang til CTR?

Citat:
Apoteket. Alle apoteker har adgang til oplysningerne i CTR, så det har ingen betydning for dit tilskud, hvor du køber din medicin. Du kan frit skifte mellem alle apoteker i Danmark.
Lægen. Din læge kan via Medicinprofilen se din saldo i CTR.
Borgeren. Du kan selv via Medicinprofilen se din saldo i CTR samt eventuelle udligningsbeløb og bevillinger af individuelt tilskud.
Lægemiddelstyrelsen. Lægemiddelstyrelsen har som ejer af registret pligt til at sørge for, at CTR fungerer, som det skal. (http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1...den_lovgivning)
Dvs den eneste måde kommunen lovligt kan få af vide at man får tilskud er ved at inden en slev eller ens læge oplyser om det, men efter som at lægen har tavshedspligt, må heller ikke din læge fortælle kommunen at du får tilskud, ikke uden din tilladelse, men som du kan se på listen over hvad hvem kan/må se, så kan din læge end ikke se om du får tilskud, længen kan kun se din salto.

Sidst redigeret af Webmaster; 08-09-2008 kl. 17:52. Årsag: Lagt quote om det gengivende for nemmere forståelse
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2008, 13:49   #16
Kayel
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2008
Indlæg: 26
Styrke: 16
Kayel er ny på vejen
Hej..

Den eneste grund til at elidel og protopic bliver givet som ekstraordinært tilskud, er fordi det er en substitut for hormon cremer... problemet er bare at dette skader huden (især min) så meget at jeg ikke kan tåle sol...

dermed også sagt at jeg ikke kan få tilskud til det, eller nogen anden form for medicinering da det enten ikke er omfattet af CTR (altså ikke er receptpligtigt) eller bare ikke opnår et beløb som er nok til at få tilskud til!

men det jeg giver for medicin ca. 600-800 kr pr måned er mere end rigeligt til at smadre min økonomi (selv efter jeg er stoppet med at ryge)

men ellers tak for rådene
Kayel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2008, 20:57   #17
lillespir
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2007
Lokation: Horsens
Indlæg: 89
Styrke: 17
lillespir er ny på vejen
Hej igen Kayel
Allerførst beklager jeg at jeg ikke har nået at svare på dit svar på mit indlæg
Men husk at få et eventuelt afslag på skrift og brug din klagemulighed hvis der kommer et afslag.

Nedenstående har jeg fundet på www.medicin.dk
og søgt på begge produkter.

Protopic
Tilskud
Ansøgning om enkelttilskud vil normalt kunne imødekommes til personer over 2 år med moderat til svær atopisk dermatitis, og som ikke kan tåle og/eller ikke har responderet tilstrækkeligt på lokal glukokortikoidbehandling eller er angrebet i ansigtet og/eller på intertriginøse hudområder.

Elidel
Tilskud
Ansøgning om enkelttilskud vil normalt kunne imødekommes til personer over 2 år med mild til moderat atopisk dermatitis, og som ikke kan tåle og/eller ikke har responderet tilstrækkeligt på lokal glukokortikoidbehandling eller er angrebet i ansigtet og/eller på intertriginøse hudområder.

I henhold til ovenstående kan du bede din praktiserende læge om at ansøge om disse produkter hvis det er de eneste du kan bruge.

Jeg håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet.
Mange hilsner
Rita
lillespir er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2008, 14:51   #18
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Hejsa...

Er der ikke noget med at lægen godt kan give recept på medicin man egentlig ikke behøver recept til?? Altså jeg tænker på... jeg ved at man kan få recept på panodil for at kunne få tilskud. Kan man så ikke også få det på dine cremer?

Mht. kronikertilskud. Så skal man ikke have købt for det store beløb inden man kan bevilgies. Det skal blot se ud til at man får udgifter for over 15100 kr. om året.
Det jeg så bare ikke helt forstår det er... når man er bevilgiet kroniker tilskud, skal man så nå op på de 15100 kr. om året for at kunne nøjes med at betale de 3270 kr.? Hvis man kun køber medicin for 14000 kr, skal man så selv betale de 14000 kr. eller er det så stadig 3270kr?
Kronikertilskud
Lægemiddelstyrelsen

Hvis du er kronisk syg kan du have meget store udgifter til medicin. Der lægges loft over dine udgifter, hvis du får en bevilling om kronikertilskud. Loftet er på en egenbetaling på 3.270 kr. opgjort i tilskudspriser.
Ansøgning
Det er din læge, som skal søge Lægemiddelstyrelsen om kronikertilskud. Ved vurderingen af ansøgningen bliver der lagt vægt på, at din behandling er velbegrundet, og at dine samlede årlige udgifter til medicin med tilskud ser ud til at overstige 15.100 kr. (din saldo i CTR). Hvis du er under 18 år, skal udgifterne se ud til at overstige 18.633.

Svar
Lægemiddelstyrelsen svarer som hovedregel på lægens ansøgning om kronikertilskud inden for 14 dage. Der kan dog gå op til 2 måneder, hvis ansøgningen kræver særlig vurdering.
Hvis ansøgningen bevilges, får du en bevilling med posten, og apoteket vil samtidig kunne se bevillingen i CTR.

Kun din læge får besked, hvis der gives afslag på ansøgningen om kronikertilskud til dig. Lægen får en begrundelse for afslaget.

Hvordan virker bevillingen
Når du har en kronikerbevilling får du 100 % i tilskud til tilskudsberettiget medicin, når din saldo i CTR overstiger 15.100 kr. (18.633 kr. hvis du er under 18 år). Du kan derfor højst komme til at betale 3.270 kr. for dit årlige forbrug af tilskudsberettiget medicin.
Det er dog et krav, at du altid køber den billigste medicin i en gruppe af synonym medicin, ellers skal du selv betale hele prisforskellen mellem den billigste og den dyrere medicin, som du evt. køber.

Hvor længe gælder bevillingen
De fleste kronikerbevillinger gælder i 5 år. Bevillingen gælder i de tilskudsår, den overlapper. Dvs. tilbage til starten af det tilskudsår, der er i gang på bevillingsdatoen; og frem til slutningen af det tilskudsår, hvor bevillingen udløber. Lægen skal altså først søge igen, når bevillingens udløbsdato nærmer sig.

Hvad dækker bevillingen
Alle slags tilskudsberettiget medicin er dækket af bevillingen, når du når op på den saldo, som udløser 100 % tilskud. Det gælder både medicin med automatisk tilskud og medicin, som du har enkelttilskudsbevilling til.


Ud over kronikertilskud kan du vel også søge enkeltydelser? Bare ring til kommunen og spørg om du kan søge enkelt ydelse?

Det der med at sagsbehandleren skal hjælpe en.... det gør de altså bare ikke altid. Min sagsbehandler vidste ingen gang hvor jeg skulle henvende mig for at få hjælpemidler?

Håber det kunne hjælpe lidt...

HIlsen Helene
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2008, 20:46   #19
Kayel
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2008
Indlæg: 26
Styrke: 16
Kayel er ny på vejen
Wink

Hej Helene

Jo, det er faktisk muligt at få mine cremer på recept, problemet er bare at det ikke omgår reglen for kronikertilskud! Desværre...

Jeg har prøvet det med enkeltydelser osv, men det eneste de ville hjælpe mig med var mine hormoncremer, som jeg stort set ikke havde behov for i det tidsrum... jeg vil dog prøve det igen, og så gøre dem det klart at det er det ikke receptpligtige medicin jeg vil ha tilskud til.

men tror nu det var bevidst at de kun ville give mig støtte til mine hormon cremer i første omgang, da min eksem ikke var i udbrud på det tidspunkt.
men lige nu er det meget i udbrud, og det ville spare mig omkring 400-700 kr i måneden at få det nu...

Så jo, det var en hjælp du skrev, men kronikertilskud kan jeg godt vinke farvel til...
desværre

mvh

Kayel
Kayel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2008, 01:46   #20
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Altså...jeg er lidt uklar over for hvordan det virker det kroniker tilskud og så hvad der er tilskuds berettiget eller ej...for der er altså nogle ting som godt kan lade sig gøre at få dækket selv om det ikke bliver dækket normalt..

Jeg ved godt at det skal være recept pligtig medicin...men ting som ikke er recept pligtig....ja det kan lægen vælge at give på recept...så som hovedpine piller..

Ikke alt receptpligtig medicin er tilskuds berettiget under kroniker bevillingen...som du siger Kayel...

Men her kan lægen vælge at søge om at ikke tilskuds berettiget medicin kommer til at blive dækket under kroniker tilskud alligevel...også selv om det ikke normalt dækkes...

Jeg skulle på et tidspunkt have noget medicin som hedder Oxynorm...og det er ikke tilskuds berettiget medicin under kroniker tilskud...men min læge fortalte mig at hun kunne søge særskilt om at det skulle dækkes hvis medicinen var nødvendigt...og jeg var nød til at tage den..

Så det må være spørgsmålet om at hvis medicinen er nødvendig...der gør at man evt kan få dækket medicin som normalt ikke er tilskuds berettiget....

Lægen sagde godt nok at det ikke var sikkert det ville blive bevilget...men at hun havde gjort det før med andre patienter...som var nød til at tage medicin som ikke er tilskuds berettiget..

Men hvis du har snakket med din læge om dette...ja så kan det jo nok ikke lade sig gøre i dit tilfælde....så der er nok ikke andet at gøre end at prøve at søge den enkeltydelse igen..og så ellers krydse fingre for at det lykkes...

Det er bare vildt hvis man ikke kan få hjælp til medicin som er så nødvendigt...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Beder om hjælp til at flytte til Spanien AnnaOlsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 27-08-2012 15:45
Beder om jeres hjælp..! ViviJe Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 26-08-2011 16:58
Når man beder om aktindsigt stinni Alt det andet 8 11-06-2010 19:34
Jeg beder lige om jeres hjælp... Razmo Dit og Dat 23 06-12-2008 01:18
Scleroseforeningen beder om hjælp! phhmw Dit og Dat 0 18-10-2008 17:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension