K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2010, 00:38   #1
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Question A-kasse - blive eller opsige?

Jeg er sygemeldt grundet store psykiske problemer, og har i denne omgang været det i 15 måneder (jeg har flere lange sygdomsperioder bag mig).

Jeg betaler stadig til min a-kasse, men kom til at tænke på, hvorvidt det overhovedet er "nødvendigt"/fordelagtigt for mig.

Mit nuværende sygdomsforløb kommer til at vare nogen tid endnu (i hvert fald til nytåret og højst sandsynligt også længere, hvorefter jeg som det maksimale formentlig vil være fleksjob-egnet).

Er det i min situation fjollet at blive ved at betale til a-kassen? Jeg tænker i forhold til at man, for at få dagpenge, for det første skal være raskmeldt og for det andet skal have optjent X antal timer indenfor de sidste 3 (?) år.
Det er alligevel over 400 kr. om måneden, som jeg sagtens kunne bruge til andre ting.

Nogen der vil dele ud af deres viden på det punkt?

På forhånd tak.
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 01:17   #2
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
jeg vil til hver en tid altid betale det normaly kontigent altid rart at have hjælp hvis man skulle få brug for det og de små 400 kroner det koster som medlem er ikke en hæregård jeg er sikker på mange her inde også vil sige bliv som medlem. men og det med at melde dig ud af a kasse så troer jeg du mister retten til dagpenge men ikke sikker
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 01:53   #3
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Ja det er jo sædvanligvis en god forsikring at have. Jeg spekulerer bare på, at jeg jo ikke kan benytte mig af den forsikring så længe jeg ikke er rask, og det bliver jeg nok aldrig helt. I hvert fald ikke nok til et job på ordinære vilkår. Og på den måde betaler jeg jo for noget jeg ikke får muligheden for at bruge...
Men jeg ved ikke, hvorvidt dagpenge kan være en faktor, når man taler om ledighed for en fleksjobber, men der mener jeg man får en anden ydelse?
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 07:11   #4
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
når man taler om ledighed for en fleksjobber, men der mener jeg man får en anden ydelse?
så heder det ledighedsydelse som er op til 91% af højeste dagpenge hvism an har været i flexjob i 9 md det er kravet for at få ledighedsydelse

Sidst redigeret af superkok; 09-09-2010 kl. 07:41.
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 08:00   #5
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
DU MÅ IKKE MELDE DIN FAGFORENING AF.

jeg bruger en socialrådgiver i fagforeningen. og hun ville også finde ud at om jeg ikke bare skulle blive i a-kassen også meldes ud af fagforeningen. men når vi har tegnet forsikring i den. så får vi et to cifret beløb fra bække kasser når vi overgår til FP.

og den skal vi ikke gå glip af.

vil da også foreslå dig at lade dem komme med ind i din sag, det har gavnet mig en hel del...

Sidst redigeret af maja-bell; 09-09-2010 kl. 08:13.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 08:37   #6
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Priks Se meddelelser
Jeg er sygemeldt grundet store psykiske problemer, og har i denne omgang været det i 15 måneder (jeg har flere lange sygdomsperioder bag mig).

Jeg betaler stadig til min a-kasse, men kom til at tænke på, hvorvidt det overhovedet er "nødvendigt"/fordelagtigt for mig.

Mit nuværende sygdomsforløb kommer til at vare nogen tid endnu (i hvert fald til nytåret og højst sandsynligt også længere, hvorefter jeg som det maksimale formentlig vil være fleksjob-egnet).

Er det i min situation fjollet at blive ved at betale til a-kassen? Jeg tænker i forhold til at man, for at få dagpenge, for det første skal være raskmeldt og for det andet skal have optjent X antal timer indenfor de sidste 3 (?) år.
Det er alligevel over 400 kr. om måneden, som jeg sagtens kunne bruge til andre ting.

Nogen der vil dele ud af deres viden på det punkt?

På forhånd tak.
Hvis du er sygemeldt fra job og på sygedagpeng og regner med flex så skal du blive i akassen,ellers for du ikke ledighedsydelse som for tiden er ca 14.800 kr om månden der er det en betingelse at du kommer fra akassen.
Der er ogå noget med efterln hvis det er noget du betaler til så du skal tænke dig godt om inden du gør det ene eller det andet.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 10:14   #7
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Hvad er det for et to-cifret beløb man få fra kassen når man overgår til FP? Det kan vel kun være hvis man indbetaler til efterløn? Hvis man ikke indbetaler til efterløn-så kan jo ikke få noget...
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 10:44   #8
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maja-bell Se meddelelser
DU MÅ IKKE MELDE DIN FAGFORENING AF.

jeg bruger en socialrådgiver i fagforeningen. og hun ville også finde ud at om jeg ikke bare skulle blive i a-kassen også meldes ud af fagforeningen. men når vi har tegnet forsikring i den. så får vi et to cifret beløb fra bække kasser når vi overgår til FP.
og den skal vi ikke gå glip af.

vil da også foreslå dig at lade dem komme med ind i din sag, det har gavnet mig en hel del...
Hvad er det for nogen beløb du kan få/alle har ret til, fra henholdsvis A-kasse og fagforening?

Jeg har meldt fagforening fra, men mon man kan melde sig til igen og være berettiget til det beløb du snakker om?



Til trådopretter:
Hvis jeg var dig, ville jeg vente med at cutte A-kasse medlemskab, da Socialdemokraterne har ydtret tanker om, at hvis de kom til magten ved næste valg, vil de gøre til lov at alle flex jobbere skulle være lovpligtigt medlem af A-kasse.
Jeg kan ikke huske, om det også galdt FPér
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 11:58   #9
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Hvis du er sygemeldt fra job og på sygedagpeng og regner med flex så skal du blive i akassen,ellers for du ikke ledighedsydelse som for tiden er ca 14.800 kr om månden der er det en betingelse at du kommer fra akassen.
Der er ogå noget med efterln hvis det er noget du betaler til så du skal tænke dig godt om inden du gør det ene eller det andet.
Tusind tak for det brugbare svar.
Jeg vil forsætte med at betale til a-kassen, eftersom I alle kraftigt anbefaler det. Så må jeg se, hvad fremtiden bringer.

Jeg er ikke medlem af fagforeningen. Den afmeldte jeg for år tilbage og har aldrig siden haft brug for dem.
Jeg fravalgte også, at betale til efterlønsordningen.
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 13:56   #10
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Hvis du er sygemeldt fra job og på sygedagpeng og regner med flex så skal du blive i akassen,ellers for du ikke ledighedsydelse som for tiden er ca 14.800 kr om månden der er det en betingelse at du kommer fra akassen.
Der er ogå noget med efterln hvis det er noget du betaler til så du skal tænke dig godt om inden du gør det ene eller det andet.
Det er bestemt ingen betingelse at være medlem af en A-kasse for at få ledighedsydelse. Men det er en betingelse, at man overgår direkte fra sygedagpenge når man bliver fleksvisiteret, for at få ledighedsydelse.

Er man på KH ved fleksjobvisitering så kræver det arbejde i et fleksjob min. 9 måneder for at få retten til ledighedsydelse, ellers bliver man på KH eller særlig ledighedsydelse i nogle tilfælde.

A-kassen og medlemskab af en A-kasse, før og efter en fleksjobvisitering, har intet med retten til ledighedsydelse at gøre.

Derfor er det vigtigt for folk, at blive afklaret INDEN man ryger for sygedagpengebegrænsningen, bare èn dag på KH eller ægtefælleforsørgelse og man skal arbejde i fleksjob 9 mdr. før man får ret til ledighedsydelse.

Om man skal melde sig ud af en fagforening er en smagssag, og 400 kr. kan være mange penge for den enkelte.

Men skulle noget gå galt i en sag ved kommunen m.m, eller skulle man komme i fleksjob, så er en fagforening god at have på sidelinjen.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
er dette en normal reaktion eller er jeg ved at blive mere skør nensypigen Politik og Samfund 14 05-02-2013 00:56
Opsige fagforening/a-kasse...? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 30-11-2011 23:15
Et råd eller flere vil blive værdsat MEH Alt det andet 16 13-10-2010 15:47
A-kasse eller ej.... CHNEVIDE Alt det andet 26 10-09-2009 13:42
At søge selv eller blive indstillet ? Jan69 At søge førtidspension 3 08-04-2007 13:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension