K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-01-2011, 17:06   #21
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Kan ikke lade være med at tænke over dette:

Hvis man har fået FP med genvurdering om 5 år- og man vælger at flytte til et andet land efter tilkendelsen- og på det tidspunkt hvor man har modtaget FP i 5 år og de vil genvurdere det- så kan de vel bare ikke stoppe FP- når man har valgt og er bosiddende i udlandet? Hvordan skal de genvurdere det uden at have kontakt med borgeren som er bosiddende i udlandet? Så må de vel bare fortsætte med at udbetale FP også efter de 5 år?

Er der nogen som ved noget om det?
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2011, 17:13   #22
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Når du flytter til udlandet overgår du fra kommunen til pensionsstyrelsen så du kan evt. prøve at spørge der... det er der du har den fremtidige kontakt og du skal årligt indberette at du stadig er i live...

Godt spørgsmål... men ville nok hellere afklare situationen før jeg udrejste for man ved jo aldrig hvad de finder på hen ad vejen...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2011, 17:28   #23
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Det er kommunen i Denmark som har tilkendt førtidspension. Det fremgår fra afgørelsen at pensionen skal genvurderes om 5 år, dvs. på tilkendelsestidspunktet personen blev gjordt bekendt med agførelsen om genvurdering på et bestemt tidspunkt. Derfor, for mig er det mere end klart, at man skal komme til Denmark for at få vurderet på ny sin arbejdsevne. ( efter arbejdsevne metoden - 12 elementer )

Sidst redigeret af Karo; 08-01-2011 kl. 17:30.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2011, 23:48   #24
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Karo...

Nu blev stavnsbåndet jo ophævet i år 1788
Kommunen er helt ude af det når man flytter til udlandet... og det kan man frit gøre som pensionist også selv om man har genvurdering på sin pension...

Det er pensionsstyrelsen der står med sagen og de har nu ingen hjemmel til at bestemme man skal indfinde sig i danmark til genbedømmelse...

Det er også igennem pensionsstyrelsen man søger om pension når man bor i udlandet så de har nok en fast procedure for det...
Jeg ved ikke hvad proceduren går ud på så hvis man har brug for at vide det er det nok fordelagtigt at kontakte pensionsstyrelsen og spørge...så man får det korrekte svar...

I andre henseender er det den danske ambassade i pågældende land man kontakter for nyt pas og lignende problemer...

Jeg tror nu heller ikke at man starter forfra ved en genvurdering og skal alt det igennem på ny... efter hvad jeg har læst så drejer det sig mest om der evt er sket en forbedring af situationen... og skal være en væsentlig forbedring...

Men det kunne være interessant at vide hvad proceduren er så hvis nogen spørger ved pensionsstyrelsen må de da gerne poste svaret her i tråden

....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2011, 02:03   #25
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Kommunen er helt ude af det når man flytter til udlandet... og det kan man frit gøre som pensionist også selv om man har genvurdering på sin pension.......
Hmm.... I første omgang så skal man altså aflevere sin ansøgning om godkendelsen af sin flyttning med pension til udlandet - til kommunen, som kan komme med et afslag.

Man kan klage over kommunens afslag til pensionsstyrelsen, men som sagt vegen til udlandet går via kommunen først.

Hvorfor mon det?

p.s. Tyrkiet er ikke EU land, derfor har man ikke ret til at tage sin pension med sig, som fks. EU borger kan. Det skal man søge om og det kan man få afslag på...hos kommunen.

Sidst redigeret af Karo; 09-01-2011 kl. 02:25.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2011, 02:04   #26
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Det er også igennem pensionsstyrelsen man søger om pension når man bor i udlandet så de har nok en fast procedure for det...

Det er noget helt andet.

Sidst redigeret af Karo; 09-01-2011 kl. 02:07.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2011, 02:32   #27
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Hmm.... I første omgang så skal man altså aflevere sin ansøgning om godkendelsen af sin flyttning til udlandet - til kommunen, som kan komme med et afslag.

Man kan klage over kommunens afslag til pensionsstyrelsen, men som sagt vegen til udlandet går først via kommunen først.

Hvorfor mon det?
Kommunen kan ikke give afslag på at man får sin fortidspension med til udlandet (vi snakker den nye 2003 ordning) heller ikke selv om der er genvurdering på...ligesom de heller ikke kan give afslag på at flytte indenfor dk til ny kommune...

Så det er egentligt ikke en ansøgning men en meddelelse at man flytter...og det har kun betydning hvis man er på den gamle ordning og flytter ud af EU så kan man miste pensionstillæg...eller der er specielle forhold som at man ikke er dansk statsborger eller andet i den retning
På den nye ordning bliver sagen automatisk sendt til pensionstyrelsen når man ændrer adresse til udlandet...

Da jeg flyttede troede jeg også jeg skulle ansøge fordi de skriver det på borger.dk men det skulle jeg ikke i virkeligheden sagde de på kommunen... jeg skulle bare melde det på folkeregistret så skete alting automatisk... og det gjorde det så...

Så man har ret til at flytte til udlandet med sin pension under alle omstændigheder... ligesom man har ret til at flytte kommune og så er det den nye kommune der overtager genvurderingen...og udlandet er det pensionsstyrelsen...

...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2011, 02:50   #28
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
"Ansøgning om at tage pension med til udlandet
Pensionisten skal kontakte kommunen, hvis han eller hun ønsker at flytte til udlandet. Kommunen skal tage stilling til, om pensionisten kan tage sin pension med til udlandet, og hvilke dele af pensionen der kan blive udbetalt i udlandet."

http://www.penst.dk/da/Pension/Dansk...0udlandet.aspx


"Danske statsborgere og personer omfattet af EF-forordningen har ret til at medtage førtidspension ved flytning til ethvert land, hvis pensionisten har haft:

•bopæl mindst 10 års bopæl i Danmark mellem det 15. år og indtil det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes, eller
•bopæl mindst 1/4 af tiden fra det fyldte 15. år og indtil det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.
Bopælskravet skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Det indebærer, at der stilles krav om en sammenhængende bopælsperiode grænsende op til pensionstidspunktet.#

Sidst redigeret af Karo; 09-01-2011 kl. 03:00.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2011, 03:47   #29
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Ja der er nogen undtagelser som du kan læse igennem... men det er ikke en ansøgning i den forstand... det er en henvendelse hvor de hjælper dig med at se om der er noget til hinder for at du kan få din pension med når du flytter...
Der er altså ikke en ansøgning der skal udfyldes og behandles...og som så skal godkendes...

Citat:
Ansøgning om dispensation
Hvis pensionisten ikke opfylder ovenstående krav for at medtage pensionen, er der mulighed for at søge om dispensation.
Det er kun hvis du ikke opfylder de almindelige krav du kan søge om dispensation...

og hvis du nu tygger det hele igennem og læser alle konventionsaftaler som der findes... vil du se at for en dansker med et normalt livasforløb er der ikke noget til hinder for det... og du kan heller ikke finde nogen steder at det skulle være en hindring for at flytte at der er genvurdering på førtidspensionen...

flere links
http://www.penst.dk/Pension/Dansk%20...20Schweiz.aspx

http://www.penst.dk/Pension/Dansk%20...tionsland.aspx

http://www.penst.dk/Pension/Dansk%20...Groenland.aspx

Ser ud til at færøerne og grønland kan den ikke tages med.. så her er noget der kan give afslag... men er jo heller ikke rigtigt udlandet...

http://www.penst.dk/Pension/Dansk%20...e%20lande.aspx


Og så er den ged vist barberet...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2011, 03:58   #30
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Ja der er nogen undtagelser som du kan læse igennem... men det er ikke en ansøgning i den forstand... det er en henvendelse hvor de hjælper dig med at se om der er noget til hinder for at du kan få din pension med når du flytter...
Der er altså ikke en ansøgning der skal udfyldes og behandles...og som så skal godkendes...


Det er kun hvis du ikke opfylder de almindelige krav du kan søge om dispensation...
Nu tror jeg at for mig ville det gå ligesom det gik for dig, hvis jeg ville vinke farvel til DK .
Desuden så jeg skal ingen steder, jeg er hvor jeg skal være.

Spørgsmål gik ud på af hvem og hvor skal genvurderes tidsbegrænset førtidspension.


Citat:
og hvis du nu tygger det hele igennem og læser alle konventionsaftaler som der findes... vil du se at for en dansker med et normalt livasforløb er der ikke noget til hinder for det... og du kan heller ikke finde nogen steder at det skulle være en hindring for at flytte at der er genvurdering på førtidspensionen...
Sagen er den at der findes mange danskere som ikke har haft "normalt" livsforløb.... og det er dem som skal igennem diverse undersøgelser, før de kan rejse med sin pension i bagagen.

Her er noget.....?
http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=d6c184ea1f

Sidst redigeret af Karo; 09-01-2011 kl. 04:34.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FP med kontrol popcorn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 16-10-2013 20:38
Kontrol af førtidspension Lykkefod Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 10-03-2012 19:36
FP med kontrol Mcavforfanden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 06-01-2012 19:45
pension med kontrol gitte12 Alt det andet 17 27-04-2010 15:14
Kontrol, kontrol, kontrol... zuza Det er da strengt ! 0 07-12-2007 03:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension