K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-09-2010, 15:56   #1
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Kontanthjælp og undervisning på VUC.

Jeg vil spørge om nogen af jer har erfaring med det.

Sagen kort:
Mit barnebarn på 19 år bor hos mig, idet han ikke kan enes med sin mor.
Han har haft nogle problemer - har således ikke fuldført 9. klasse i folkeskolen.

Da han kom hjem fra Grækenland efter et ophold hos sin far - søgte - og fik vi bevilget kontanthjælp. Men på det tidspunkt boede han ikke hos mig, men hos nogle venner.
Han fik bevilget kontanthjælp i slutningen af november 09 - men fik ikke udbetalt noget før medio januar - som så straks blev ham frataget, fordi han ikke var mødt op til aktivering - men han havde jo ikke nogen penge i ca. 2 måneder, og reddede sig en lungebetændelse efter at have gået til sin aktivering.

Det har jeg så anket til beskæftigelsesankenævnet, hvor jeg har fået medhold og de har kendt kommunens afgørelse for ugyldig.
jeg klagede allerede den 5. januar - og først den 12. maj har kommunen sendt sagen til ankenævnet, som igen først svarer mig i brev dateret den 25. august.

Skal han have kontanthjælp med tilbagevirkende kraft???

Han er lige startet på at fuldføre 9. klasse - og jeg ved, at andre elever på VUC får kontanthjælp mens de går i skole der.

Kender nogen en lov, der siger, at sådan er det - eller hvordan med det??

Jeg er jo lykkelig for at han omsider er gået i gang med "sin fremtid" - og er faktisk ret nervøs for, om kommunen kan finde på at spænde bent for dette.

Håber nogen kender lidt til sådan en problemstilling.

På forhånd tak og mange hilsner
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2010, 16:23   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved ikke om nogen her kan svare dig det høre ikke lige ind under de grupper vi sidder med her, men jeg ved at du helt sikkert kan få hjælp og svar på www.ladk.dk

måske også ved www.bistandsbums.dk
  Besvar med citat
Gammel 11-09-2010, 19:10   #3
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Alt efter hvilken kommune det er, så kan de sige han skal søge SU, når han går på VUC.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2010, 23:24   #4
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Kontanthjælp og undervisning på VUC.

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg vil spørge om nogen af jer har erfaring med det.

Sagen kort:
Mit barnebarn på 19 år bor hos mig, idet han ikke kan enes med sin mor.
Han har haft nogle problemer - har således ikke fuldført 9. klasse i folkeskolen.

Da han kom hjem fra Grækenland efter et ophold hos sin far - søgte - og fik vi bevilget kontanthjælp. Men på det tidspunkt boede han ikke hos mig, men hos nogle venner.
Han fik bevilget kontanthjælp i slutningen af november 09 - men fik ikke udbetalt noget før medio januar - som så straks blev ham frataget, fordi han ikke var mødt op til aktivering - men han havde jo ikke nogen penge i ca. 2 måneder, og reddede sig en lungebetændelse efter at have gået til sin aktivering.

Det har jeg så anket til beskæftigelsesankenævnet, hvor jeg har fået medhold og de har kendt kommunens afgørelse for ugyldig.
jeg klagede allerede den 5. januar - og først den 12. maj har kommunen sendt sagen til ankenævnet, som igen først svarer mig i brev dateret den 25. august.

Skal han have kontanthjælp med tilbagevirkende kraft???

Han er lige startet på at fuldføre 9. klasse - og jeg ved, at andre elever på VUC får kontanthjælp mens de går i skole der.

Kender nogen en lov, der siger, at sådan er det - eller hvordan med det??

Jeg er jo lykkelig for at han omsider er gået i gang med "sin fremtid" - og er faktisk ret nervøs for, om kommunen kan finde på at spænde bent for dette.

Håber nogen kender lidt til sådan en problemstilling.

På forhånd tak og mange hilsner
Hvorfor søger han ikke bare SU i stedet for kontanthjælp ?
Kontanthjælp er da ikke ment, til dem der kan gå i skole.
Men som en midlertidig ydelse til syge/ledige.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 08:33   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nåå ja hvor er i geniale den tænkte jeg slet ikke på

Her er en liste over de uddannelser man kan få SU til ...

http://www.su.dk/SU/betingelser/Godk...r/default.aspx
  Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 08:51   #6
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Jeg tror at kommunen skal godkende forløb på VUC hvis man modtager kontanthjælp. Man skal have kommunens "ja", for at kunne beholde kontanthjælp. SKolerne laver vist et slags indberetning til kommunerne...
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 10:02   #7
avj
Ved at vænne sig til K10
 
avjs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2008
Lokation: Kalundborg
Indlæg: 22
Styrke: 16
avj er ny på vejen
Hej
Min niece var på kontanthjælp da hun og kommunen blev enige om at hun skulle have en uddannelse, og det skulle hun så gøre på SU + SU-lån (hun har et barn) nu er hun ved at være færdig, men man får jo i disse tider ikke bare lige et job.

Hun greb fat i kommunen for at høre nærmere om fremtiden, og fik den besked, at hun først kunne få hjælp efter 3 mrd. Hun spurgte dem så, hvordan hun skulle give et 2 årigt barn mad osv, og fik svaret ja det måtte hun jo så se at finde ud af.

Sådan! ingen nåde der.

Hvad er det dog for et system vi har her, i et af verdens rigeste lande.

Sidst redigeret af avj; 12-09-2010 kl. 10:04. Årsag: tegnsætning
avj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 10:21   #8
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
jeg skal lige høre hvad hans kontant hjælp er.. for du skal være opmærksom på at Su er meget lav for hjemme boende.. ca 25-2600 udbetalt om måneden. ind til deres 21ende år. da stiger den først.
og uanset så ses i jo i en samlet hustand, når han bor hos dig. men mindre i har fået klausul på anden løsning. og muligvis derfor han får bistand.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 15:11   #9
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
jeg skal lige høre hvad hans kontant hjælp er.. for du skal være opmærksom på at Su er meget lav for hjemme boende.. ca 25-2600 udbetalt om måneden. ind til deres 21ende år. da stiger den først.
og uanset så ses i jo i en samlet hustand, når han bor hos dig. men mindre i har fået klausul på anden løsning. og muligvis derfor han får bistand.
Det passer altså ikke helt hvad du skriver.

Der er ikke noget med 21.år. Man får hjemmeboende selvom man er udeboende, når man er 18 & 19 år, MED undtagelser.

Når så man fylder 20, så er det udeboende, når man bor ude.

Og når han ikke kan bo hos sine forældre, så ryger han ind under en af undtagelserne og vil derfor får udeboende SU. (5.384) Plus han også kan få SU-lån, det giver i alt ca. 7000 kr. efter skat om måneden. Hvor kontanthjælp giver ca. 5000 kr. efter skat om måneden.

Så, så slemt er det vidst heller ikke med SU. Nej, kontanthjælp syntes jeg da, er den værste ydelse man kan blive sat på.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2010, 16:03   #10
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SoLost Se meddelelser
Det passer altså ikke helt hvad du skriver.

Der er ikke noget med 21.år. Man får hjemmeboende selvom man er udeboende, når man er 18 & 19 år, MED undtagelser.

Når så man fylder 20, så er det udeboende, når man bor ude.

Og når han ikke kan bo hos sine forældre, så ryger han ind under en af undtagelserne og vil derfor får udeboende SU. (5.384) Plus han også kan få SU-lån, det giver i alt ca. 7000 kr. efter skat om måneden. Hvor kontanthjælp giver ca. 5000 kr. efter skat om måneden.

Så, så slemt er det vidst heller ikke med SU. Nej, kontanthjælp syntes jeg da, er den værste ydelse man kan blive sat på.
nå ja der fik jeg trykke forkert på tasterne det er 20år..

men jeg kender ikke reglerne for den form for pleje af en som ikke er ens egen.. men mener stadig hun skal være opmærksom på om bistanden er højer en SUen som han modtager nu.

og grunden til jeg nævnte det er at jeg selv gennemlever et meget stramt budget da mine sønner ikke har råd til at flytte hjemme fra. og vi bliver hårdt straffet her. men ved også det har at gøre med at de er mine børn. og jeg ikke vil have de stifter en stor gæld ved en flytning.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilbud til psykisk syge, Undervisning Århus etc. Zania Et godt link! 0 09-11-2010 19:01
Gå til undervisning ? Kim1984 Spørgsmål ang fleksjob 4 04-09-2008 15:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension