K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-05-2010, 00:48   #1
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
Får lidt timer i fleksjob???

Hej allesammen ...

Jeg er i gang med en arbejdsprøvning på 7 uger hvor min sagsbehandler vil have mere info om hvor mange timer jeg kan klare da hun vil instille mig til fleksjob ..
Nu er det sådan at der hvor jeg er har jeg haft et par dage med 3 timer om dagen ..dette var for meget så vi prøver nu med to timer om dagen ..(da jeg ja ligemeget hvad går hjem og sover ca 4 timer..)
Min diagnose er : svær kronisk depression,samt pshykotisk panik angst .

Nu er det bare at hvad hvis man kun kan klare ca 10-12 timer om ugen ?
er der fleksjob som har så lidt timer? nogen her der allerede har et med så lidt timer?
Jeg har altid arbejdet deltid også før jeg blev syg så 10timer er kun halvdelen af hvad jeg også kunne klare før da jeg var rask (har altid været lidt skrøbelig)

Har altid været bange for at en førtidspension vil komme på tale ..hvis jeg ikke kan klare mere end de timer ..skal jeg være bange for det?

Hvis jeg prøver at se lidt ind i fremtiden er det jo nogle timer jeg skal kunne holde i et laaangt forløb ..så det skal jo være rimlig realistisk tider jeg skal arbejde ..og som jeg skal kunne klare .

nogle med erfaring ??

pfh Tak
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 00:56   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal da bestemt ikke være bange for førtidspension! Omvendt skal du med dine diagnoser nok være mere bange for at ryge på fleks, da ledige fleksere bliver tvangsaktiveret og drøner rundt fra det ene kursus efter det andet, der sjældent giver mening, eller job!!!

Hvis du får førtidspension, så kan du lettere få et job der svarer til dit behov, om det er 4 timer om ugen, 8 eller 10. Eller slet intet.

Man skal som tommelfingerregel kunne arbejde 12½ time om ugen for at det kan svare sig for arbejdsgiveren at have dig i fleksjob. Og gerne ligge mellem 15-20 timer hvis jobbet skal være LIDT mere realistisk at få fingre i.

Men når alt kommer til alt, så er det dine lægepapirer og din arbejdsevne dokumentation der bestemmer om det er fleks eller førtidspenion.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 01:00   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Til at starte med...så skal man lige vide at man godt kan arbejde få timer selvom man er førtidspensionist....
Så man behøver altså ikke være dømt helt ude bare fordi man får en pension...

Der er meget forskel på hvad man gør i de forskellige kommuner...

Nogle kommuner mener at hvis man kommer under 15 timer...ja så er det førtidspension.....

Andre kommuner har en meget lavere tærskel...så selv hvis man kan 8 timer...ja så er det fleksjob...

Så det er svært at vide hvor din kommune lægger snittet...

Du skal nok lige huske på at hvis de visitere dig til et fleksjob...ja så gør de det sikkert på deltid....så du ikke vil få løn for fuld tid...men kun en deltids løn...

Har man arbejdet før som deltid...ja så er kommunen kun fortpligtet...til at tilbyde dig deltid...

Kan man dog bevise at grunden til at man kun har arbejdet deltid pga sygdom...ja så skal de tilbyde det på fuldtid....og så kan man få nedsat tid som et skånehensyn...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 01:13   #4
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
#3 ja det med deltid og udbetaling har jeg hørt en sagsbehandler synge lidt om der hvor jeg er i arbejdsprøvning hvor jeg blev fuldstændig forbavset da ja! hvis jeg ikke var syg havde jeg haft et fuldtids arbejde for lang tid siden ..

Må også indrømme at grunden til fleks er at jeg så evt kunne få udbetalt fuld løn så jeg kan betale min husleje og leve på samme vilkår som alle andre mennesker i danmark ...det er her er hvad jeg stræber efter ..for kan ikke leve og forsøge mig selv på hvad jeg bare får udbetalt nu ..

En adne sagsbehanler sagde en gang for lang tid siden at i danmark har man ret til at kunne forsøge sig selv ligemeget hvad for en situation man var i!! ..men kan ikke helt se det passer så hvis de kan gøre sådan mod en
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 01:26   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej men som sagt så hvis man kan bevise at grunden til at man arbejde deltid...skyldtes sygdom...ja så skal de tilbyde dig fleksjob på fuld tid...

Det samme er tilfældet hvis man feks har været gift...og det er årsagen til at man har arbejdet deltid....og man efterfølgende er blevet alene og ikke ville kunne forsørge sig...ja så skal de også tilbyde det på fuld tid...

Det er kun hvis man frivilligt førhen har valgt at arbejde deltid....at de kun vil tilbyde fleksjob på deltid...

Du kan se her hvad de skriver om det i fleksjobs pjecen

Citat:
Job på fuld tid?

Kommunen har pligt til at give et tilbud om fleksjob på fuld tid, medmindre en af følgende undtagelser opfyldes:

* Personen ønsker deltidsansættelse i et fleksjob. Man skal dog være opmærksom på, at der ikke findes nogen mulighed for at supplere det eventuelt mangelfulde forsørgelsesgrundlag med andre offentlige ydelser.
* Personen i den seneste ordinære beskæftigelse var ansat på deltid, og de seneste sammenlagte 12 måneders ordinær beskæftigelse forud for visitationen til fleksjob var i deltidsbeskæftigelse. At være i deltidsbeskæftigelse vil sige, at man har arbejdet højest 30 timer om ugen i gennemsnit set over en periode på fire uger. Dette gælder dog ikke, hvis et lavere timetal end 30 timer efter overenskomsten anses for fuldtidsbeskæftigelse. Der er fx overenskomster, der anser 29 timer for fuld tid, fordi der er tale om aften- og natarbejde. Aktivering anses i denne sammenhæng ikke for at være ordinær beskæftigelse.

Personer, der har været ansat på deltid i den seneste ordinære beskæftigelse, kan højst få tilbud om et fleksjob for det antal timer, personen har været beskæftiget i deltidsjobbet. Dette gælder dog ikke, hvis personen gennem fx lægefaglig eller sundhedsfaglig vurdering kan dokumentere, at deltidsansættelsen skyldes de samme forhold, som er årsagen til fleksjobbet.
* En person, der er visiteret til eller ansat i et deltidsfleksjob, har dog ret til et fleksjob på fuld tid, hvis personen kommer ud for en social begivenhed som fx separation, skilsmisse eller ægtefællens/samleverens dødsfald. Andre ændringer i de personlige forhold kan også give ret til fuld tid, hvis kommunen ud fra en konkret vurdering skønner, at ændringen i de personlige forhold giver grundlag for tilbud om fleksjob på fuld tid, så personen bliver i stand til at forsørge sig selv. Der skal være tale om udefrakommende ændringer. Forhold, som personen selv har en vis indflydelse på, giver ikke ret til et fleksjob på fuld tid. Det kan fx være fødsel, indgåelse af ægteskab, at ægtefællen går på orlov eller efterløn.

Personer, der er visiteret til et fleksjob før 1. juli 2006, bevarer retten til et fleksjob på fuld tid. Personer, der har haft deltidsbeskæftigelse og visiteres til fleksjob den 1. juli 2006 eller senere, vil som hovedregel kun have ret til fleksjob på deltid.
Kilde: http://www.clh.dk/?id=1474#c4003
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 01:39   #6
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
ja nu må du meget undskylde men kan ikke overskue testen der

Jeg har haft det samme arbejde i ti år (blev fyret pga sygdom for næsten 2år siden .)

de 9år af dem har jeg boet hjemme hos mine forældre(flyttede først da jeg blev syg som 25 årig)Jeg blev indlagt på psykiatrisk afdeling i et år ..
da jeg blev udskrevet har jeg flyttet i egen lejlighed og prøvede at komme tilbage til min arbejdsplads men efter mere sygdom fyrede de mig ..da jeg ikke kunne klare det mere ..(denne stilling jeg har haft har hele tiden været på 20 timer)

Det er også derfor at når der bliver skrevet om fleksstilling på ca 15-20 timer synes jeg det er ERNORM meget

vil du ikke være sød at skrive hvad du mener om min situation ..også mht teksten
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 01:54   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg vil klart tro at hvis din arbejdsprøvning kun viser at du kan arbejde i 10 timer pr uge...ja så vil de indstille de dig til en førtidspension...

Det vil ihvertfald være det logiske at gøre...men som sagt...så findes der nogle kommuner der stadig indstiller til fleksjob når man kan arbejde 10 timer pr uge..

Før en arbejdsgiver vil ansætte en i fleksjob....ja så skal man minimum op på 12½ til 15 timer pr uge....da arbejdsgiveren ellers vil tabe penge på det...

Så det ville være ret ulogisk hvis de skulle visitere dig et fleksjob og du så bare skulle gå ledig bagefter...

Skulle de gøre dette...ja så har du muligheden for at søge en §17 på det foreliggende grundlag...

Så vil du tvinge dem til at foretage en afgørelse om førtidspension...

Før du dog gør dette....så skal du være ret sikker på at de har alle de papirer de skal bruge på dig...lægepapirer osv osv...da de efter en ansøgning om en §17 på det foreliggende grundlag ikke vil indhente flere papirer til sagen...

Har du fået lavet en ressourceprofil ? (du kan læse om sådan en her http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet)

Har du haft søgt om aktindsigt så du ved hvad de har liggende på dig af papirer ?
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 02:14   #8
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
1000 tak for din hjælp..nej jeg har ikke søgt om aktinsigt?? men har fået en masse papirer på hvad der er blevet skrevet om mig både fra komunnen og min psykiater samt de har hele min journal fra hvidover psykiatrisk center med et forløb på et år.(har ikke selv ville læse den)

ja altså 10 timer i min "hjerne " er mange timer når det skal være på længere sigt ...jeg har også en psykiater der er MEGET behjælpelig og mener altid nok jeg er mere syg end jeg selv vil indrømme ...
Jeg har bare altid ment at folk på en feks førtidspension er meget meget mere syg end jeg er .

Jeg har haft mange drømme der er blevet knust den dag jeg sad med papirene på at min sygdom er kronisk.
Jeg prøver bare at følge med hvor komunnen bringer mig hen ..men det er enormt hårdt,da jeg ikke fungere herhjemme mere hvis jeg skal kunne klare to timer om dagen i en arbejdsprøvning.Det er svært at forklare men min hjerne fungere bare ikke når jeg kommer hjem..og der skal soves før der kommer en psykisk nedtur.

Men må indrømme at en fremtid med bare 15timerfleksjob om ugen er i mit hovedet uoverskueligt ...

ja jeg har fået lavet en resurceprofil .
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 09:35   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Leduce det du skriver her får mig til at tænke at jeg håber ved gud at du får tilbudt en pension og kan tage noget arbejde et par timer eller 6 om ugen ved siden af ...

Og skulle det ende ud med fleks så håber jeg at du kan få dine læger til sammen med dig at overbevise kommunen om at du har arbejdet deltid pga sygdom og ikke som et valg ...

Ved du noget om hvor langt de er i din sag ? og hvad har din sagsbehandler sagt om din arbejdsevne som er så meget nedsat
  Besvar med citat
Gammel 14-05-2010, 15:13   #10
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
altså jeg arbejder 15-20 timer om ugen, og jeg skal absolut også hjem og sove efter arbejde......Så fordi at kroppen synes det er hårdt kan man godt arbejde alligevel...de flester der arbejder 37 timer om ugen kommer også trætte hjem, så når vores krop kun kan holde nogle timer så er det 37 timer for den...Men fair skal være fair. Kan du klare 3 timer om dagen og ja så restituere- så synes jeg du skal se på det positive. Du arbejder det du kan men er samtidigt ude blandt andre og bidrager til samfundet. Det er noget andet når man er i kommunal arb. prøvning er noget andet end rigtigt job så det kan virke meget mere energikrevende og hårdt!! Hold ud og tro på du kan! (hvis du ikke kan så er det jo som det er
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob på 25 timer? Mani Spørgsmål ang fleksjob 8 02-02-2012 22:33
Fleksjob 20 timer supersus Spørgsmål ang fleksjob 19 10-01-2012 12:48
Fleksjob med fx 28 timer? Xeva Spørgsmål ang fleksjob 10 27-01-2009 12:37
fleksjob- timer jamen Spørgsmål ang fleksjob 14 15-11-2008 13:43
Fleksjob og timer ? Henrik Spørgsmål ang fleksjob 36 09-12-2005 12:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension