K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-12-2006, 12:42   #1
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
ledighedsydelse efter endt udannelse?

Hej

Jeg er igang med en udannelse. Jeg er på revalidering og har i sommers været i arbejdsprøvning. Jeg vil søge om fleksjob når jeg er færdig med min udannelse.

Jeg ville høre om når jeg til maj er færdig med min udannelse kommer på ledighedsydelse eller om jeg kommer på kontanthjælp?

Er der nogle som ved dette?

Jeg kunne også søge om fleksjob før jeg bliver færdig med min udannelse. Ville jeg i så fald komme på ledighedsydelse? hvis jeg når at blive visiteret til fleksjob før jeg afslutter min udannelse?

MVH

LC
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2006, 13:02   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: ledighedsydelse efter endt udannelse?

hej Cato

Man kan ikke få ledighedsydelse hvis man ikke er visiteret til fleksjob.

Så hvis du vil søge om fleksjob så må du nok gøre det inden du slutter uddannelse.

Du spørger :
Jeg kunne også søge om fleksjob før jeg bliver færdig med min udannelse. Ville jeg i så fald komme på ledighedsydelse? hvis jeg når at blive visiteret til fleksjob før jeg afslutter min udannelse?

Jeg svarer:
Ja.


Stella.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2006, 14:13   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: ledighedsydelse efter endt udannelse?

Cato78

Normalt når man får bevilliget en revalidering er det ud fra devisen om at man ved hjælp af omskoling (uddannelse) vil være i stand til at varetage et job på det ordinære marked inden for det erhverv man nu er revalideret til.

Er dit helbred blevet værre siden man nu taler fleksjob ?
  Besvar med citat
Gammel 28-12-2006, 14:15   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: ledighedsydelse efter endt udannelse?

Hmm for det første er fleksjob ikke noget "man søger" men derimod noget man bliver bevilget når man har varige begrænsninger i arbejdsevnen...af sagsbehandler/kommune

Ang at "søge" før uddannelse er færdig....
Hvis man kunne søge...ville det være dumt....da man ikke har muligheden for længere udannelse end 6 uger når man er på fleks...og så du ville jo ikke kunne gøre din udannelse færdig...alt efter hvad det er for en udannelse du er igang med

Du skriver at du er igang med revalidering...af det kan jeg fomode at din sagsbehandler/kommune mener at du kan klare en sådan....og derfor tror jeg ikke lige at de smider dig over på fleks....medmindre din sygdom er blevet væsentligt forværret...

Nu er det jo svært at råde folk...når man ikke lige kender baggrunden....

Men et godt råd kunne være....tal med din sagsbehandler om det...

Hør hende om at hvis du bliver bevilget fleks...om så du kommer på ledighedsydelse...

Jeg mener at der har været en SM afgørelse om dette....altså hvis man kommer fra en revalidering til fleks....om så man er berttiget til ledighedsydelse eller kontanthjælp....

Jeg skal prøve at se om jeg kan finde den afgørelse og så sætter jeg den på herinde...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2006, 14:40   #5
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
RE: Svar

Hej

Jeg blev i sin tid bevilget revalidering på grund af skizotyp sindslidelse.

Efterfølgende er jeg blevet diagnostiseret og været indlagt i 9 måneder på psykiatrisk special afdeling og fået diagnoserne:

uspecificeret Skizofreni
Afhængighedssyndrom af Benzodiazepiner (jeg kan dog idag godt styre mit forbrug af sovepiller)
Afhængig af kokain (det er 8 måneder siden jeg sidst har taget kokain)

Jeg går nu i distriktpsykiatrien hvor jeg har samtaler med psykiater hver anden måned og hos psykolog hver 14 dag.

Så et eller andet sted syntes (og føer) jeg at jeg er berettiget til et fleksjob, da jeg ikke føler mig i stand til at arbejde på fuld tid.

Jeg havde sygeorlov et år fra mit studie og i den tid var jeg 3 måneder i arbejdsprøvning på en arbejdsplads. Konklusionen af denne arbejdsprøvning var at jeg kunne klare at arbejde 12-15 timer ugentligt.

Jeg kan desuden ikke klare et fysisk hårdt arbejde pågrund af en fysisk skavank.

MVH
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2006, 14:42   #6
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
RE: Fleksjob

Så jeg tænkte om man ikke kunne søge fleksjob med det samme så det er bevilget klar til mig når jeg afslutter min udannelse?

Desuden ville jeg ikke kunne klare mig på kontanthjælp på grund af gæld og medicinudgifter...

MVH
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2006, 15:41   #7
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: ledighedsydelse efter endt udannelse?

Hej Cato

Jeg sider selv pt på en ulovlig Revalidering, jeg måtte pga psykiske problemer stoppe min udd lang tid før tid, jeg startede pgs dårlige knæ, og er derfor rimelig godt inde i reglerne.

Alt efter hvad det er for en kommune/sagzbehandler du har, kan du være sten sikker på ikke at overgå til en flex ordning, med mindre dit revaliderings forløb er af en sådan art at du ikke har fuld tid (og det har stort set alle, hvis ikke er de på alm halvdags, og det er næsten lige så slemt, derfor svare jeg ud fra at du har fuld tid)
Du taler om at vente til du er færdig ned dit forløb, hvis du gør det beviser du at du kan klare fuld tid, og så hører du naturligvis ikke hjemme på flex. Halvdags jobs er der mange der lever af, så den går heller ikke bare lige.

Hvis du ikke kan holde til dit forløb, skal du skynde dig at tale med din sagsbehandler om det, sig evt at du føler dig nødsaget til at stoppe dit forløb, fordi du ikke kan holde til det.

I det at du ikkke kan følge et reva forløb bliver du med stor sansynlighed flyttet over på kontanthjælp, og kommer til at side der til det er afklaret om du hører hjemme på flex, dvs du kommer i arbejdsprøvning, måske endda flere, og skal evt have lavet en psykologisk profil.
Jammen hvorfor får jeg så ikke kontanthjælp? Fordi jeg er i en lidt spicel situration, af forskellige årsager kan jeg søge sygedagpenge igen forfra (det er kun en lille brøkdel på revalidering der kan det) og da de ville smide mig på kontanthjælp, tja så søgte jeg naturligvis sygedagpenge (der kunne jeg få penge, det kan jeg ikke på en kontant, en sådan vil ruinere os) med det resultat at kommunalbestyrelsen besluttede at jeg skulle forbilve på reva ydelsen, til mine ting var på plads... At jeg så tvivler på at det kommer til at gå sådan er en helt anden side af sagen.

Hvis du skal være så heldig at kunne søge sygedagpenge, skal du være blevet langvarigt syg af noget du ikke har fejlet tidligere, altså skal du betragte det du laver lige nu som et alm arbejde, hvor fra du skal sygemældet pga kronisk (kronisk er ikke nødvendigvislig evigt) sygdom.
Her kommer det ind med det helt spicelle i mit forløb, det jeg lider af har jeg altid haft, jeg er født med et handikap, problemet er at ingen viste at jeg havde det, samt at det gør mig følsom over for psykiske sygdomme, bla oplever os med ADHd gerne at få deprissioner og angst i tilgift til de vanskelighedder vi ellers har. Jeg har først fået en afklaring på den del længe efter de besluttede at lade mig fortsætte på reva-udelsen, på det tidspunkt troee man kun at jeg havde fået en stress relateret deprission (*gg* den har stået på et år nu, de er gode de paykryiatere på skadestuerne, heldigvis har jeg kontakt til min biologiske fam. og kunne den vej få af vide hvor der skulle ledes. ADHD er arveligt) 3 Måneder efter min første diagnose fik jeg via egen oplysning til min psykriater, så den regtioge diagnose.

*her har jeg slette en masse ikke relevandt for dig, om mit forløb*

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at gå til min egen læge, og fortæælle at jeg har fået det dårligere (eller ny sygdom?) Der næst vil jeg kontakte min sagsbehandler og fortælle at jeg har været ved egen læge, fordi jeg ikke føler at jeg kan færdiggørre mit reva forløb. Er der bare intet at komme efter, ville mit næste skridt være en sygemælding fra lægen af, og ja du kan sagtens bare få den sendt til kommunen uden at de har bedt om at få den, de skal stadig betale... de er jo din arbejdsgiver. (på den måde sparer du lidt tid, for det at sygemælde sig sig fra forløbet, vil betyde at du kommer til at gå op mod en måned før kommunen får fingeren ud og beder om en sygemælding fra egen læge... du viser iniatativ ved selv at føre det først, og din sag skal skam nok blive lang nok)
Når den så er i hus kontakter du igen din sagsbehandler, nu er denne tvunget til at tage din sag alvorligt, for du må ikke bare gå med en sygemælding.
Der vil så sikkert ske det at du vil blive flyttet til en kontanthjælp, taler sagsbehander om det, skal du bede om at komme i en arbejdsprøvning, du slipper ikke for kontanthjælpen, men du lætter din sag ved at sørge for at der står i dine parpire at det er det du skal (så kan de ikke strække den det stykke) Sør ved den søde grød for at have på skrift at du bliver livet en arbejdsprøvning, eller at du vuderes til at du bør komme det.
Når du så skifter til ontanthjælp, kontakter du din nye sagsbehandler, vedlæg gerne en kopi af det parpir der siger arbejdsprøvning, og gør opmærksom på at du er blevet lovet en arbejdsprøvning, der næst er det bare at vente på at det sker / håbe på at de ikke trækker en kanin op af hatten (det kan godt tage lang tid) og når det så er overstået, er det at vente på en raport fra arbejdsprøvningen af, og så ellers håbe på at den falder ud til den side du syntes er den regtige for dig.

Et godt råd her fra: Set dig ind i reglerne, og henvis til §§ når du skriver til dem. Skriv til dem, lad være med at tale i tlf, du kan ikke bevise hvad de har sagt der, foruden at de ikke har krav på at kunne fange dig telefonisk.

Ps: Velkommen til en kompliceret verden.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2006, 22:14   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: ledighedsydelse efter endt udannelse?

Cato...du kan som sagt ikke selv søge fleks...det skal være din sagsbehandler der indstiller dig til dette...

Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke har indstillet dig....hvis du har en arbejdsprøvning der siger at du kun kan arbejde 12 - 15 timer ugentlig...
Den udannelse du er igang med...hvor lang tid er du der om ugen...og hvad er meningen med udannelsen...

Normalt sætter man kun folk på revalidering som forventes at kunne klare et job på normale vilkår bagefter...
Men det bedste råd er nu at du snakker med din sagsbehandler...og evt din læge...

Din sagsbehandler må kunne fortælle dig hvad hun/han forventer at du kan når du er færdig med udannelse...og hvis det er et alm. job hun/han mener at du kan....så kan du jo evt gå til lægen og prøve at få ham/hende til at understøtte dig i at du ikke kan arbejde på alm vilkår...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2006, 16:37   #9
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
RE: ledighedsydelse efter endt udannelse?

Hej

Jeg er igang med en uddannelse på universitets niveau. Jeg har læst på halv tid og er færdig med specialet til maj. Man kan ikke rigtig gøre min uddannelse op i timer da de sidste semestre drejer sig om at skrive opgaver.

MVH
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2006, 23:24   #10
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: ledighedsydelse efter endt udannelse?

Hvis du har læst på halv tid, skal du umidelbart ikke forvente at få lov til at blive flexer, man kan sagtens leve af et halvtidsjob (det tæller også som et ordinært job, hvilket er det man bliver revlideret med henblik på) og ved at du har læst halvtids øjensynligt uden problemer (og uden der er tilstødt nogen???) ja så er der altså ikke noget at gøre.

Du skrevt i det første indlæg (som jeg overså) at du har været arbejdsprøvet. Med mindre din tilstand er forværret siden, eller noget nyt er tilstødt, er det den der tæller, og den har så sagt revalidering (gætter jeg på da det er det du er på, du er jo ikke kommet på flex)

Men som sagt, kan du være heldig med din sagsbehandler og muligvis få en ny arbejdsprøvning, og så kan du ellers krysdse for at den anbefaler flex frem frem for en af de mange andre ordtninger der findes.

Der findes nemlig også en støtte ordtning, der fungere ved at man har en arbejdskolega som en form for støtte person (aflaster i jobbet) Ikke en ordtning der endnu bliver brugt ret meget, men den er også rimelig ny. Den ordtning er gangen før flex.
Der findes andre ligende ordtninger, eller rettere varianter af den overstående.
Og jeg kan fortælle at kommunerne er begyndt at bruge det mere og mere, det betyder menlig at de slipper af med deres klienter for folk er ansat og får løn osv under ganske normale vilkår, kun med den ekstar støtte ud over, dvs der er ingen støtte til arbehjdsgiverene fra kommunen af, altså det koster ikke kommunen en prut.

Men som sagt der er ikke andet at gøre end at tage med din sagsbehandler... jeg vil bare ikke side og fortælle dig at du har nogen schancer når der ud fra det lidt du har givet, ser ud til det modsatte, men bare fordi det er hvad jeg ser, er det jo ikke ensbetyende med at en samtale med din sagsbehandler vil falde ud til den negative side.

Jeg vudere i øvrigt din sag ud fra de få oplysninger du har givet, og intet sted skriver du at din tilstand er forværet eller at du har fået andre ting end det du er blevet revalideret på.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad skal der ske efter endt arbejdsprøvning??? mijanse82 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 14-02-2012 21:12
Efter endt uddannelse stolpesten Alt det andet 0 08-01-2012 22:08
ansøgn. om FTP, efter endt sdp...? AnjaW At søge førtidspension 28 11-05-2011 00:54
handicaphjælp under udannelse andersmadsen Alt det andet 4 14-09-2010 10:56
Forværrelse af sygdom efter endt visitiering til fleksjob spætte Spørgsmål ang fleksjob 11 12-08-2010 08:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension