K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-06-2015, 09:42   #541
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Et interessant brev...

Debatindlæg,
Børsen 8. August 2007
Forbedret offentlig sagsbehandling
Ole Have Jørgensen,
turning point APS

http://www.turning-point.dk/app/uplo...t_29494875.pdf

"Den samlede oversigt over de næsten 200 områder, hvor kommunen er ansvarlig for sagsbehandlingen, kan så behandles endeligt af Byrådet og offentliggøres, fordi det er en del af den relevante viden om
kommunens arbejde, som bør formidles til omverdenen
.
"

HVORFOR nævnes tallet ca 200?

FORDI der ifølge lovgivningen skal fastsættes politiske vedtagne sagsbehandlingsfrister inden for hvert område, hvor der falder en afgørelse og dermed en ankemulighed. Selv meget korte sagsbehandlingsfrister skal vedtages og offentliggøres.

Disse politiske vedtagne sagsbehandlingsfrister er udtryk for en kommunes serviceniveau og her findes ingen klagemulighed.

Det kaldes retssikkerhed for den svageste, vedtaget af Folketinget.

Hilsen Peter

103.188 har læst med i denne tråd dd.

Sidst redigeret af phhmw; 09-06-2015 kl. 10:09.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-06-2015, 16:53   #542
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvordan kan vi snyde tiden, den forbandede tid, som vi ikke kan stoppe....

.... men hvis vi er kreative og vi kan ikke beskylde det offentlige for ikke at være kreative, når tiden skal under behandling.

http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id...0#.VXbzFKY6A4Y

Kreativ sløring af ventetid for psykisk syge.

En hurtig samtale og derefter lang ventetid før den reelle udredning og behandling giver falsk billede af faldende ventelister

Trods løfter til psykisk syge om en hurtig diagnose og behandling gælder garantierne kun på papiret, for de faldende ventelister dækker ikke virkeligheden, lyder det i Jyllands-Posten fra psykisk syge, pårørende og professionelle inden for psykiatrien.

- Der er ingen tvivl om, at der er etableret en lang række kreative løsninger som fx at indkalde til en samtale hurtigt, hvorefter der følger en lang ventetid, inden den reelle udredning og behandling bliver tilbudt, siger overlæge Anne Lindhardt, formand for Psykiatrifonden, til Jyllands-Posten.


Psykisk sygdom er nok den mest smertefulde diagnose at have.

Hilsen Peter

103.273 ca 9 timer efter det forrige indlæg

Sidst redigeret af phhmw; 09-06-2015 kl. 17:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-06-2015, 17:39   #543
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ombudsmanden har sendt et delsvar vedr. min klage over Kalundborg kommune.

Hvis man tror, at det er let at klage og blive ved med at gøre opmærksom på de ulovligheder der beviselig foretages bevidst af kommunerne, så må man tro om igen.

Jeg vil nævne de væsentlige punkter i del-svaret fra Ombudsmanden og bemærk, at jeg som klager bliver stillet over for krav om overholdelse af tidsfrister og dokumentation.

Jeg har tidligere nævnt at denne tråd ikke handler om kompliceret raketvidenskab og det vil tage både Statsforvaltningens Tilsyn og Ombudsmanden ca 15 sekunder at konstatere at min klage over Kalundborg kommune, formanden for den private magtfulde interesseorganisation, KL, Kommunernes Landsforening, er fuldt berettiget. Men, men men....... Ombudsmanden skriver bla....

Din henvendelse til Folketingets Ombudsmand.

Før jeg kan tage stilling til, om jeg kan hjælpe dig med sagen, beder jeg dig om at sende mig de breve som du har modtaget fra Tilsynet og kommunen. Jeg beder dig også om at sende det svar fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Hvis ikke jeg har modtaget materialet inden 4 uger, foretager jeg mig ikke mere i sagen.

Med venlig hilsen
fra Ombudsmanden

XXXXX XXXX

Fuldmægtig.

Bemærk her, at jeg som klager bliver krævet en tidsfrist ellers falder sagen.

Sagen om min klage over en kommune som ikke selv overholder tidsfrister, som Folketinget ved lov har fastsat.

Her kunne det være påkrævet at i sociale sagsbehandlinger, at det samme krav blev stillet til samtlige samarbejdspartnere, læger, speciallæger når disse byder ind med at kunne klare en Statuserklæring eller Speciallægeerklæring, som de udfører, i betalt arbejdstid og modtager deres honorar via deres personlige CVR nr.

Ofte venter patienterne månedsvis før en aftale med berørte speciallæge eller i værste fald besked om, at speciallægen alligevel ikke magter opgaven grundet arbejdspres.

Patienten føres så tilbage til start og kan vente adskillige måneder mere.

Før, i gamle dage, var der i de kommuner og Amter som overholdt lovgivningen i de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister indflettet i teksten. ” Sagsbehandlingsfristen er incl tidsforbrug på at indsamle akter fra samtlige samarbejdspartner

Men i dag bruger alle kommunerne teksten:
Sagsbehandlingsfristen er excl tidsforbrug på at indsamle akter fra samtlige samarbejdspartner”..... i strid med lovgivningen.

Tilbage til start og begynd forfra.

Jeg skal gøre alt, hvad jeg kan for at tilsende Ombudsmanden alle de krævede dokumentationer, trods alle Jr. nr er medsendt inden for den selvbestaltede tidsfrist, som er blevet mig pålagt.

Ombudsmanden kunne via en kort telefonsamtale eller kort mail udbede sig al dokumentation så var problemet løst.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-06-2015, 13:09   #544
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Åhhh, den forbandede tid...

Når man som jeg har sin gang blandt særdeles handicappede unge mennesker, så forstår man hvorfor Folketinget i 1998 vedtog Retssikkerhedsloven, herunder §3 stk.2.

Nogle diagnoser giver ikke disse unge mennesker mulighed for at være nøjeregnende med deres tid. Tiden er kostbar for dem.

Her går Ombudsmanden ind i sagen om patientklage systemet, som mine medpatienter, som de eneste i Danmark, ikke kan blive underlagt. Selv indsatte kriminelle forsøger politikerne at få ind under patientklagesystemet.

Naturligvis!!!!!

Indsatte skal vel ikke have dobbelt straf, hvis uheldet er ude. Nå, det er et andet problem der skal løses.

http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id=77513#.VXgWOqY6A4Y

Efter at have set en redegørelse over behandlingstiden af patientklagesager, rejser Ombudsmanden nu sagen direkte over for Sundhedsministeriet

Folketingets Ombudsmand kalder stigende sagsbehandlingstider i patientklagesager 'meget bekymrende'. Han har netop bedt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse svare på, hvad ministeriet vil gøre for at sikre kortere sagsbehandlingstider på området.

Henvendelsen kommer efter, at Ombudsmanden har modtaget en redegørelse, der viser, at sagsbehandlingstiderne er steget markant. Klagerne havde f.eks. gennemsnitligt ventet i 17,3 måneder i 2014 mod 13,1 måneder i 2012 på en afgørelse fra Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.


Herre Gud..... sagsbehandlingstider på få måneder.

Hvad vil Ombudsmanden gøre ved min klage over Kalundborg kommune?

Hvad med årelange sagsbehandlingstider, for mennesker der ikke har den tid, som vi andre, med "små-skavanker", men lever med sclerose hvor hastigheden i nogle tilfælde er høj.

Men, hvor man bevidst gør alt for at forhale tiden for disse hårdt ramte medmennesker, hvor tiden er en vigtig faktor.

Som Folketinget har besluttet at hjælpe, men hvor kommunerne har magten til at bryde lovgivningen fuldstændigt, som de lyster. Samt en begyndende tildens med at Tilsynet hjælper til med disse lovbrud.

Når Folketinget Ombudsmand får løst problemet med Kalundborg kommune, må k10 være indstillet på, at vi skal hjælpe til med at kæmpe denne kamp til ende.

Hilsen Peter

103.442 forskellige mennesker har læst denne tråd.

Til politikere der følger denne tråd: Hvem bestemmer og har den højeste myndighed: embedsmænd eller jer politikere?

Sidst redigeret af phhmw; 10-06-2015 kl. 13:13.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-06-2015, 23:09   #545
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ankestyrelsen vil nu forsøge at være med til at løse problemet med lovbrud...

.. gennem at køre en række tilbud kurser, som bla sagsbehandlere kan tilmelde sig imod betaling.

Her kan sagsbehandlere så få et indblik i Retssikkerhedslovens §3 stk.2. fra 1998 og skærpelse L117 2010.

http://ast.dk/om-ankestyrelsen/hoved...fortidspension

Deltagere

Kommunale sagsbehandlere på beskæftigelsesområdet (blandt andet jobcentret), som behandler sager om ret til ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Niveau

Erfarne og mindre erfarne medarbejdere.

"Der er også en gennemgang af betingelserne for en god afgørelse, blandt andet med en god begrundelse og overholdelse af tidsfrister med videre.Undervisningen tager udgangspunkt i gældende lovregler og praksis (Ankestyrelsens principafgørelser) på området."

Pris
2.450 kr.

Så afventer vi bare, at de 98 kommuner tilmelder alle sine sagsbehandlere inden for området, så er den ged barberet.

Det var ønskværdigt, at Ankestyrelsen, måske også kunne oprette kurser, til egne jurister, således at de, Ankestyrelsen, ikke tabte så mange civilretslige sager ved domstolene, hvor de ressourcestærke og fagforeningerne går rettens vej, for at imødekomme forkerte afgørelse, som sidste indstands for borgerne, for at få retfærdighed og korrekte afgørelser første gang.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=31037

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30999

Ironi, kan forekomme i dette indlæg.

Hilsen Peter

103.532
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 09:21   #546
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Scleroseforeningen arbejder også politisk og har fremstillet forslag til papskilte

https://scleroseforeningen.dk/nyhed/...il-politikerne

https://scleroseforeningen.dk/sites/...ssikkerhed.pdf

Tænk på os med sclerose

- Når du skal bestemme i Folketinget

Er vores retssikkerhed en by i Rusland?

Det siger loven:

- En sag skal afgøres hurtigst muligt
- Kommunen skal fastsætte frister for maximum tid inden afgørelse

Men i dag er tendensen i virkeligheden 1 1/2år:

- Flere måneders ventetid på sagsbehandling og afgørelse
- Flere måneders genbehandlingstid ved klage
- 8-9 måneders sagsbehandlingstid i ankesystemet
- 1-3 måneders ventetid før kommunen retter sig efter ankeafgørelser
- Vi er hver især afhængige af hjælpen for at kunne leve vores liv, og vi bliver
dårligere hver dag

Tænk, hvis det var dig!

14.000 har sclerose i DK

Hilsen Peter

103.602
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-06-2015, 00:22   #547
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ombudsmanden vil undtagelsesvis indhente oplysninger ved Tilsynet....

... hvor Ombudsmanden vil få indsigt i Tilsynets afvisning af mine 2 henvendelser til Tilsynet, hvor de afviser min klage over Kalundborg kommunes mangelfulde og ulovlige sagsbehandlingsfrister med følgende begrundelse:

Tilsynets 1ste afvisning.

"Du oplyser, at Kalundborg kommune ikke har opfyldt sin forpligtigelse i retssikkerhedslovens §3 stk.2, om at fastsætte og offentliggøre frister for sagsbehandlingen på det sociale område.

Statsforvaltningen har besluttet ikke at rejse en tilsynssag, da vi ikke finder grundlag for at antage, at en nærmere undersøgelse, af sagen ville føre til en konstatering af, at Kalundborg kommune har overtrådt den i lovgivning, som Statsforvaltningen påser overholdelse af
"

Tilsynets 2den afvisning

"da vi ikke finder grundlag for at antage, at en nærmere undersøgelse, af sagen ville føre til en konstatering af, at Kalundborg kommune har overtrådt den i lovgivning, som Statsforvaltningen påser overholdelse af"

Trods Tilsynet har fået tilsendt Kalundborg kommunes offentliggjorte sagsbehandlingsfrister:

https://www.kalundborg.dk/Om_kommune...arfrister.aspx

Først derefter træffer Ombudsmanden en afgørelse, om de vil gå ind i sagen.

Fortsættelse følger, når Ombudsmanden forhåbentlig og forventelig afslutter denne sag med krav om at Kalundborg kommune overholder lovgivningen.

Hilsen Peter

103.976
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-06-2015, 19:24   #548
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Een ud af mange grunde til Retssikkerhedslovens §3 stk.2 blev vedtaget af Folketinget

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/Val.../16/132422.htm

"I et lille hus i Lundby vest for Aalborg sidder en gammel mand og lytter til støj døgnet rundt. Rigtig meget støj."

Hvordan ville DU selv have det, hvis det var dig?

Hilsen Peter

104.325
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-06-2015, 00:43   #549
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Langvarig sagsbehandling skaber frygt og usikkerhed

Derfor er det min forventning at Folketingets Ombudsmand snarligt udsender en afgørelse vedr min klage, over Kalundborg kommunes ulovlige sagsbehandlingsfrister.

Ombudsmanden har alle relevante oplysninger og dokumentationer.

http://muskelsvindfonden.dk/handicap...og-usikkerhed/

Lange sagsbehandlingsforløb skaber utryghed og nedbryder tillid

Af Charlotte Jensen, antropolog, ansat i Muskelsvindfonden

Et liv på standby

Vi har alle prøvet at vente i kortere eller længere tid. Faktisk bruger vi en stor del af vores liv på at vente, vente på kaffemaskinen, vente på toget osv. Men disse små perioder af ventetid har kun glimtvis eller korterevarende indflydelse på vores liv. De får ikke skelsættende indflydelse på den måde vi opfatter os selv, vores liv og samfundet på. Men for en del mennesker i verden er det at vente et livsvilkår, som former og præger deres liv markant. I Danmark findes der også mennesker, for hvem ventetiden ikke er en forbigående periode, men derimod en vedvarende tilstand, som får radikal betydning for deres liv og fremtid.

Til politikere, Ombudsmanden, Tilsynet og raske, som jeg ved følger med på denne tråd, læs og forstå, hvorfor Folketinget har vedtaget Retssikkerhedslovens §3 stk.2 og skærpet den i 2010:

"Hvad, der for borgeren startede som en klar forventning om hjælp ved det første møde med sagsbehandleren, ender efter nogen tid i en krisesituation, hvor håbet om et arbejdsliv og forventningerne til fremtiden skrumper ind til ingenting. Som en af deltagerne selv formulerede det:

”Det korte af det meget lange er, at ALT dette, stresser mig langt ud over, hvad min sygdom oprindeligt gjorde, ventetiden er urimelig, umenneskelig og ødelæggende for ens fremtid
.”

Hilsen Peter

Bemærk 104.873

Sidst redigeret af phhmw; 21-06-2015 kl. 01:08.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-06-2015, 13:34   #550
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ombudsmanden er bekymret

http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...agesager/brev/

"Ombudsmanden: Sagsbehandlingstider i patientklagesager meget bekymrende"

Her bemærker vi, at disse frister er "Servicefrister" som fastsættes af embedsmænd. Alligevel godt at Ombudsmanden er bekymret.

Men denne tråds emne drejer sig om "Politisk fastsat" sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 vedtaget af Folketinget.

Derfor ser jeg ikke muligheden for at Ombudsmanden skulle afvise min klage over Kalundborg kommunes ulovlige sagsbehandlingsfrister.

Vi ser hvad nærmeste fremtid bringer.

Hilsen Peter

105.155

Sidst redigeret af phhmw; 23-06-2015 kl. 13:38.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension