K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-04-2008, 13:38   #1
dhansen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2007
Indlæg: 17
Styrke: 18
dhansen er ny på vejen
Aktindsigt i ældre papirer??

Jeg har søgt aktindsigt i min sag, fra da jeg var yngre - det drejer sig hovedsageligt om akter fra 1994-1996.
Jeg skal bruge dem i behandlingsøjemed, og fordi der er kommet ting frem, som jeg ikke vidste noget om, og vil derfor gerne have papirerne fra dengang.

Men er der særlige regler for hvornår/hvordan ens sag bliver kasseret, og hvilke regler er det kommunen her henholder sig til ??

Her er mit svar på anmodningen:

Kære ,Vi vil undersøge hvilke akter der måtte være tilbage, det er muligt at en eller flere dele af sagen er kasseret (brændt), da der er regler for hvilke slags sager der skal opbevares og hvor længe. Men vi vender tilbage hurtigst mulig når vores arkiver er undersøgt. Med Venlig Hilsen


Er dette svaret indenfor tidsfristen, eller kan jeg regne med de har undersøgt arkiverne inden en hvis tidsgrænse ?? Gælder loven kun "nu og her" sager, eller hvordan?

Jeg håber der er nogen der vil hjælpe, eller henvise mig nogle links - jeg har prøvet at se på forvaltningsloven, men kunne ikke finde noget om kassering af sager.
dhansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2008, 14:18   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
dhansen jeg har da svært ved at forestille mig at de ikke kan ligge inde med de papir endnu...

jeg har ikke lige kunne finde noget endnu om hvor længe de skal ligge inde med papir på borgere men tror dælme det er mere end de 12-14 år ....

prøver lige at lede efter noget og kommer tilbage senere hvis ikke der er andre der er kommet med en brillant løsning inden

med venlig hilsen
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 09-04-2008, 15:06   #3
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Arkivloven siger 5 år. Så hvis man har orden i arkiverne så skal du regne med at de er destrueret 5 år efter at sagen er passivført.

VH
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2008, 15:56   #4
dhansen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2007
Indlæg: 17
Styrke: 18
dhansen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af THJ Se meddelelser
Arkivloven siger 5 år. Så hvis man har orden i arkiverne så skal du regne med at de er destrueret 5 år efter at sagen er passivført.

VH
Og arkivloven gælder også socialforvaltningen/familieafdelingen ? Jeg tænker bare, det ville da være smartere det var tilgængeligt for alle parter i længere tid, når det gælder sygdom osv.
Sagen er afsluttet fra fam. afd. i 1996, men var under samme kommune bare i en anden afd. fra 1999-2001 - hmm

Hejdien - tak
dhansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2008, 16:13   #5
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dhansen Se meddelelser
Og arkivloven gælder også socialforvaltningen/familieafdelingen ? Jeg tænker bare, det ville da være smartere det var tilgængeligt for alle parter i længere tid, når det gælder sygdom osv.
Sagen er afsluttet fra fam. afd. i 1996, men var under samme kommune bare i en anden afd. fra 1999-2001 - hmm

Hejdien - tak
Ja der gælder arkivloven også. Hvis de har en passiv sag stående på dig i deres fjernarkiv burde det faktisk fremgå af de elektroniske oplysninger fra KMD og så burde de kunne fremskaffe den i løbet af få dage.

Har selv prøvet at skaffe gamle sagsakter fra gammel bopæls kommune men de havde desværre orden i tingene og havde smidt dem ud.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2008, 17:26   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Jeg ved 100 %....fordi det gjorde jeg i et fleksjob hos en skoletandlæge, altså at smide gamle journaler ud....at skoletandlægen har pligt til at gemme alle journaler 10 år efter at folk er fyldt 18 år, det gjaldt også tandstøbninger og gamle bøjler, alt blev gemt 10 år efter personens fyldte 18 år.....så det er muligt at ikke alt er gemt, men jeg kan ikke forestille mig at man bare smider det hele ud....højst uvæsentlige detaljer.....adoptionssager, skilsmissesager, børnehjemssager f.eks bliver gemt, sådan at man 80 år efter (eller deromkring) har indsigt i sine oldeforældres forhold, eller sine egne hvis man f.eks er adoptivbarn selv.

Men vær opmærksom på, at hvis din sag findes.....så har du ikke automatisk aktindsigt.

Helene har før lagt et spørgsmål om blanke sider i en aktindsigtssag....hvor jeg svarede hende specifikt på hvordan reglerne om aktindsigt i gamle sager er....brug søgefeltet og tast enten Helene eller Ingrid....så er det muligt at finde indlæggene igen.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2008, 19:24   #7
dhansen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2007
Indlæg: 17
Styrke: 18
dhansen er ny på vejen
Tak for svar..
dhansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2008, 22:10   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jeg har ikke kunne finde noget (men leder videre, eller spørger andre steder) til gengæld har jeg selv fået aktindsigt for nylig og de papir gik helt tilbage til 1998 ergo 10 år , om så det er fordi det var i samme sag skal jeg ikke kunne sige, men jeg ringer til kommunen i morgen og spørger om det og håber de har en af de gode dage
  Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 10:10   #9
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Kan nok ikke helt sammenlignes, men da vi (min mand og jeg) havde landbrug, skulle vi gemme alt vedrørende moms/skat og driftsregnskaber i 5 år. Skat ville jo have mulighed for, hvis de "faldt" over noget i det indeværende år, at kunne gå længere tilbage.

Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 10:29   #10
dhansen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2007
Indlæg: 17
Styrke: 18
dhansen er ny på vejen
De skriver jo, at der er regler for hvilke sager der skal gemmes - hvilke regler?

Det drejer som om placering udenfor hjemmet (institution). Jeg havde håbet, at det var så "vigtigt" at det bliver gemt.
dhansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Papirer på arbejdsprøvning. CHNEVIDE Alt det andet 10 15-08-2009 20:54
Fyr fleksere og ældre zuza Manglen på Fleksjob 7 08-06-2009 19:50
Jobmulighed med de ældre zuza Manglen på Fleksjob 5 27-05-2009 23:25
ældre går i retten buster Politik og Samfund 0 02-02-2009 20:01
Aktindsigt - papirer før 2007 er væk Botnakken Alt det andet 2 18-02-2008 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension