K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2013, 11:04   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hvorfor to møder ved en § 18?

Ja, som overskriften siger, så undrer det mig, at der er to møder i forbindelse med en § 18 ansøgning...
I nogle kommuner (bl.a. min) består medlemmerne til de to møder af nøjagtigt de samme mennesker. Jeg har fået at vide af min sagsbehandler, at hvis første møde ender med, at sagen overgår til behandling, ja så har man fået førtidspension, og at det kun er en formsag, at der skal holdes endnu et møde.
Noget med at der ikke må påbegyndes og tilkendes i samme arbejdsgang...
Sagsbehandler siger, at man helt sikkert har fået førtidspension, hvis den går gennem første møde...

Det er jo helt absurd, hvis det er sådan - vel også spild af skattepenge, at der afholdes to møder, hvis det kun handler om det...

Hvad er jeres erfaring? Er det sådan det er i alle kommuner eller hva'?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 12:16   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det samme i min sag alså når den er godkendt af social service eller pensionteam i nogen kommuner
så det er først når sagen er godkendt af et pensionsnævn, at man er sikker på pension
man har mulighed for at klage over deres afgørelse i 4 uger
alså at de indstiller til pension, nogle ganske få kommer på pension uden de vil det(som regel nogen der ikke selv kan tage vare på dem selv)
min anke frist udløb i sidste uge og venter bare på en endelig afgørelse

så ja når et pensionsnævn har godkendt at rejse en FP, så er man også sikker på at få den hvis man ikke laver en klage.
fordi det netop er de samme

læser også loven, at det skal de gøre. Men nogen kommuner både rejser og godkender samme dag

Sidst redigeret af MTVRV1; 20-01-2013 kl. 12:21.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 17:50   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Tak for svar MTVRV1 :-)

Ja, der er lidt pudsigt, at der i nogle kommuner kan rejses og tilkendes pension på et og samme møde, men omvendt også rigtig trælst, at det skal forløbe over to møder i de tilfælde, hvor borgeren er enig med kommunen - man burde jo forholdsvis nemt kunne finde ud af,hvem der er imod, eftersom borgeren jo får brev om at sagen skal for allerede inden det første møde - her kan en borger, der ikke ønsker pension, jo reagere...

Men har du fået brev efter møde nr. to eller er det, det du venter på?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 18:43   #4
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Herovre er det forskellige personer, der sidder i de to teams. Et der indstiller og et der godkender. Men det begge møder foregår samme dag.
Så ja, der er ret stor forskel på kommuner og deres praksis.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 18:54   #5
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Og når der er forskellige mennesker i de to teams/nævn, så er der jo logik i, at sagen skal på to møder, men med fuldstændige samme mennesker, så virker det noget fjollet...

Egentlig meget mærkeligt, at det ikke SKAL være samme fremgangsmåde i alle kommuner...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 20:39   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gizmo Se meddelelser
Herovre er det forskellige personer, der sidder i de to teams. Et der indstiller og et der godkender. Men det begge møder foregår samme dag.
Så ja, der er ret stor forskel på kommuner og deres praksis.
alså min er jo godkendt i forvejen af social service, efter jobcenter har indstillet(sagsbehandler i jobcenter)

1
Er godkendt til pension af social service som sender den til pensionsnævn
hedder også pensionsteam i nogen kommuner
her har man så mulighed for at sige ja til at møde pensionsnævnet
sagde nej tak

2 pension nævn rejser pension sag og er helt forskellige personer end social service

3
samme nævn laver den sidste godkendelse og er en formsag når de har rejst sagen. der går så 4 uger i mellem, da man skal have mulighed for at klage over det.

det er her jeg ikke kan forstå det kan laves på en gang, da man jo så ikke har mulighed for at klage over det.

men kan jo være i nogen kommuner social service og pensionsnævn
laver det hele på en dag
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 20:48   #7
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Her sender SB den direkte til de to teams. Den kommer ikke omkring social service eller andet først. Og nej, der er ikke mulighed for at klage over evt. indstilling til ftp.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2013, 21:02   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
I min kommune laver sagsbehandler indstillingen (muligvis har det inden været drøftet på et teammøde om sagen er nok belyst). Sagsbehandler sender den så til pensionsnævnet der på første møde tager stilling til om sagen kan overgå til behandling. Kan den det sendes den til møde nr to, som (i mit tilfælde) er 4 uger efter.
Ifølge diverse sagsbehandlere i kommunen, så har man fået pension, hvis den går videre til møde to, men på papiret har man jo ikke, da den kun er overgået til behandling, så på papiret er det jo først sikkert efter 2. møde.
Man har mulighed for foretræde både før første møde og igen før andet møde. Sidste virker jo lidt absurd eftersom sagen jo allerede skulle være afgjort og det kun er proforma at den behandles igen.
Synes bare det virker SÅ mærkeligt...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 22:19   #9
Lotus80
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2012
Indlæg: 20
Styrke: 12
Lotus80 er ny på vejen
Vil det sige at hvis de rejser sagen så er det så godt som en tilkendelse eller hvad.?
Også hvis man har søgt en paragraf 17 på foreliggende grundlag?
Lotus80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 22:37   #10
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hvis du har søgt § 17 på det foreliggende så SKAL sagen automatisk rejses - så det der sker ved en sådan ansøgning er én behandling, hvor der tages stilling til om borgeren er berettiget til pension.

Det der 'snakkes' om ovenfor er i forbindelse med en § 18 ansøgning, der skal gennem to behandlinger, hvor der først tages stilling til om sagen kan rejses og dernæst til om den tilkendes. I de tilfælde (altså ved § 18) er det sådan i nogle kommuner, at såfremt sagen overgår til behandling, ja så tilkendes der også pension... Eller sagt på anden måde: i de kommuner tages der i princippet stilling til pension på første møde, men da der lovmæssigt kræves to møder så tilkendes pensionen officielt først på andet møde.

Derfor kan det ikke rigtig sammenlignes med en § 17 på det foreliggende, der jo altid kun har en behandling...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lydoptagelse af møder. Pingu Alt det andet 27 10-12-2011 18:21
Fri til HK og kommune-møder Nucca Spørgsmål ang fleksjob 2 29-09-2011 09:09
Optagelse af møder Adi Alt det andet 4 01-03-2011 07:50
Dagsorden til møder. Maj-Britt Alt det andet 4 15-03-2010 22:25
Slemme møder mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 12-02-2007 20:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension