K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2011, 20:04   #21
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Godt, du er på vagt, Kisser, for det har den socialrådgiver slet, slet ikke ret i...

En § 17 på foreliggende dokumentationsgrundlag hedder, helt nøjagtigt, i Pensionsloven:

§ 17, stk. 1, 2. punktum.

...hm, synes ikke den socialrådgiver er betryggende...
Jeg ved ikke helt hvorfor i går så meget op i det 2. punktum herinde?

Nedenstående er direkte kopi af § 17, så jo din socialrådgiver har delvist ret...
Da jeg selv arbejdede med disse vurderinger, gjorde jeg meget ud af at snakke med borgeren, om hvad det kunne have af konsekvenser at bede om at der blev vurderet nu på det foreliggende... Og der findes MANGE som tror de kan få en pension på baggrund af et brækket ben, eller lign... (Lidt simplificeret)

Stk. 2 er f.eks akut sager til terminal patienter...

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 20:10   #22
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...du har netop selv med fed fremhævet 2. punktum- derfor "går vi så højt op i det"...

...ansøges der efter 1. punktum, kan der fortsat udføres undersøgelser og andre tiltag i forbindelse med borgers ansøgning og sagen kan yderligere forhales i årevis.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 20:12   #23
kisser72
Hvor skulle jeg ellers være
 
kisser72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2010
Lokation: Næstved
Indlæg: 110
Styrke: 14
kisser72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Godt, du er på vagt, Kisser, for det har den socialrådgiver slet, slet ikke ret i...

En § 17 på foreliggende dokumentationsgrundlag hedder, helt nøjagtigt, i Pensionsloven:

§ 17, stk. 1, 2. punktum.

...hm, synes ikke den socialrådgiver er betryggende...
Tusind tak Carmen

Tror det er fordi, hun er lidt bange for den ikke går igennem
kisser72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 20:19   #24
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...du har netop selv med fed fremhævet 2. punktum- derfor "går vi så højt op i det"...

...ansøges der efter 1. punktum, kan der fortsat udføres undersøgelser og andre tiltag i forbindelse med borgers ansøgning og sagen kan yderligere forhales i årevis.

Prøver lige igen:

Der er ikke noget som hedder stk. 1. 1. Punktum og heller ikke stk. 1. 2. punktum! det hedder bare §17, og der kan man så selv have indflydelse.

Der er en stk. 1. og et stk 2.
Hvor stk. 1 dækker både med indhentelse af yderligere (og evt. et afklarende forløb) og på det foranliggende foreliggende...

Stk. 2 bruges meget meget sjældent (heldigvis) den bruges som oftest kun når man modtager en akut terminal erklæring fra sygehuset.

Så en sagsbehandler er lovlig undskyldt hvis de får en mail hvor der står f.eks.: "...jeg ønsker at mine pensionsmuligheder skal belyses efter § 17 stk. 1 2. (punktum), og så sidder lidt forvirrede og stirrer i loven. (man må jo så håbe at de griber knoglen og ringer og spørger hvad borgeren mener med at referere til et punkt som ikke eksisterer) ;-)

Ved godt tråden lige blev lidt detaljefikseret, men.... :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 20:52   #25
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Hey Ricky
Er det du siger her så at man ikke kan søge en §17 på det foreliggende dokumantationsgrundlag ? Eller ?
Forskellen skulle jo bla ligge i at kommunen så kun har det de har nu og kun har tre md til en afgørelse. Hvorimod en almindelig §17 (eller §18 for den sags skyld) jo kan trække ud i det uendelige. (næsten

Maja
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 21:25   #26
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
Hey Ricky
Er det du siger her så at man ikke kan søge en §17 på det foreliggende dokumantationsgrundlag ? Eller ?
Forskellen skulle jo bla ligge i at kommunen så kun har det de har nu og kun har tre md til en afgørelse. Hvorimod en almindelig §17 (eller §18 for den sags skyld) jo kan trække ud i det uendelige. (næsten

Maja
Det siger jeg slet ikke... Diskussionen gik på om der var flere underpunkter i loven. Du kan sagtens bede om en afgørelse på det foreliggende grundlag...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 21:28   #27
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
Hey Ricky
Er det du siger her så at man ikke kan søge en §17 på det foreliggende dokumantationsgrundlag ? Eller ?
Forskellen skulle jo bla ligge i at kommunen så kun har det de har nu og kun har tre md til en afgørelse. Hvorimod en almindelig §17 (eller §18 for den sags skyld) jo kan trække ud i det uendelige. (næsten

Maja
De kan IKKE trække den i langdrag... Se her:


§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension

En sag bliver til en førtidspension sag så snart du udtrykker ønske om at du vil have det...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 21:32   #28
kisser72
Hvor skulle jeg ellers være
 
kisser72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2010
Lokation: Næstved
Indlæg: 110
Styrke: 14
kisser72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
De kan IKKE trække den i langdrag... Se her:


§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension

En sag bliver til en førtidspension sag så snart du udtrykker ønske om at du vil have det...
Okay og hvad så hvis man - som i min sag - starter med fra sygemeldingens start siger, at man ønsker førtidspension????

Og hvad skal jeg skrive øverst i min §17 ansøgning???
kisser72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 21:52   #29
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Der er ikke noget som hedder stk. 1. 1. Punktum og heller ikke stk. 1. 2. punktum! det hedder bare §17, og der kan man så selv have indflydelse.
...oj, oj, oj - og du bragede igennem med høje karakterer i jura...

du bliver nødt til at konkludere, at niveauet er for lavt i dette fag!

At vide nedenstående er temmelig vigtigt for den enkelte borger - der er stor forskel på om man syltes og trækkes igennem diverse tiltag i årevis eller man har en afgørelse indenfor 3 måneder fra sagen efter få dage er overgivet til behandling på foreliggende dokumentationgrundlag.

§ 17, stk. 1 i Pensionsloven består at 3 sætninger:

1. sætning benævnes § 17, stk 1, 1. punktum.

2. sætning benævnes § 17, stk. 1, 2. punktum.

3. sætning benævnes § 17, stk. 1, 3. punktum.

Betydningen at de tre sætninger, hver for sig, er meget forskellig.

I Københavns Kommune er fortrykte skemaer til udlevering og underskrift til borgerne, når de ønsker at søge en "17 på foreliggende".

Overskriften på dette skema er:

Ansøgning om førtidspension efter Pensionslovens § 17, stk. 1, 2. punktum:

Du har ret til at ansøge om førtidspension. Hvis du ønsker dette, vil kommunen i løbet af få dage træffe afgørelse om, at din sag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Din førtidspension vil blive behandlet og afgjort på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Det betyder, at der eksempelvis ikke vil blive foretaget nye lægelige undersøgelser eller arbejdsprøvning.

...lidt længere nede i teksten er endnu engang præciseret:

Jeg ønsker min ansøgning om førtidspension behandlet efter Pensionslovens § 17, stk. 1, 2. punktum.

...resten på skemaet er bare formalia omkring samtykke.


Kisser, jeg tør sige til dig, at du trygt kan stole på mig i denne sammenhæng - dels er jeg ikke kendt for at løbe med en halv vind og dels har jeg brugt en del tid på at sætte mig ind i betydningen af de 3 sætninger/punktummer.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2011, 22:01   #30
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension
Bemærk SAGENS OVERGANG!

Sagens OVERGANG tog i eget tilfælde 5 ÅR!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
miste ftp tije Nyttigt at vide for Førtidspensionister 9 13-07-2013 00:10
Miste retten til ledighedsydelse hvis afslag på førtidspension? Stuen At søge førtidspension 3 19-05-2013 11:37
Miste retten til ledighedsydelse frup Spørgsmål ang fleksjob 20 27-06-2012 18:13
miste ledighedsydelse Hamselv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 07-07-2010 11:23
Ej miste ledighedsydelse ved flytning zuza Nyt om loven 0 20-08-2008 22:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension