K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2011, 21:19   #1
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Question Netop startet sagsbehandling - brug for råd!

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med lidt gode råd til, hvordan jeg klarer min sagsbehandling bedst muligt.

Kort fortalt lider jeg af 2 kroniske lidelser samt ADHD/kronisk depression. Alle 3 læger bekræfter lidelsen er varig og at de har gjort hvad de kunne.

Jeg blev fyret fra mit arbejde tidligere i 2010 efter 1 1/2 års på paragraf 56 med gennemsnit på ca. 2-3 sygedage per uge. Sandheden er at jeg i mange mange år har kæmpet mig igennem jobs og intet overskud har haft til et liv udover arbejde. Ikke kunne klare indkøb, oprydning, medicin og haft talrige depressioner som nu er udmøntet i diagnose kronisk depressiv grundet belastning.

Det har været svært for mig, at mentalt erkende at jeg skulle kigge fleksjob vejen, da jeg er hundræd grundet min depression, konsekvenserne, at blive trukket for meget rundt og i langdrag og ikke mindst da jeg nu også udvikler tegn på PTSD.

Første møde med sagsbehandler i kommunen var slut oktober, hvor jeg "desværre" blev udtrukket til TTA projektet. Desværre fordi hende den første sagsbehandler var fantastisk og jeg følte mig tryg med hende.

Nu er min møder begyndt og sagsbehandler 2 virker sød. De er meget obs på, at jeg ikke skal presse mig selv for meget og sige fra, hvis det bliver for meget. Indtil videre skal jeg til psykolog i næste uge samt ergoterapeut med henblik på evt at træne. Er også blevet henvist til en andet sted, hvor man bl.a træner afspænding, yoga etc. Jeg har sagt ja til alt som forsøg.

I dag begyndte samtalen omkring ressourceprofilen og vi talte om mange ting. Der skal - så vidt jeg forstod - flere samtaler til for at gøre den færdig.

1. Min sagsbehandler siger også, at hun ville tale med mig omkring indstilling til fleksjob for gjorde vi det nu skulle sagen til afgørelse inden for 6 mdr uanset, hvor langt vi var nået i processen. Hendes ord forvirrer mig.
- Kan nogen forklare?

2. Statusattester er sendt til læger (min bisidder var sød og hjælpe mig med, at presse på til forrige samtale) og to er modtaget (derudover har min psykiater fra første møde givet mig et brev med omkring min situation og han bakker mig 100% op). Desværre er min ene læge kommet med nogle ord i den ene, som jeg spørger ind til i dag og hun svarer kan give "tvivl" hos lægekonsulenten. Ord som evt skulle uddybes.
- Er det korrekt forstået, at er der på bare én af lidelserne tvivl omkring evt bedring så vil det ødelægge min sag?

Jeg spørger hende om det i dag og hun fortæller, at lægekonsulenten også kan vurdere at de tre lidelser sammen influerer negativt mod hinanden og det derfor er ok. En ting et par af mine læger iøvrigt bekræfter.

3. Psykolog tiden i næste uge får jeg af vide er efter eget valg og kan jeg bruge det til noget og vil fortsætte, eller føler jeg at jeg ikke ønsker det (da jeg allerede er i intensivt forløb hos egen psykiater) så er det også ok.
- Hvor meget skal jeg fortælle psykolog og sagsbehandler? Hvor meget går I i dybden? Jeg har allerede i dag fortalt om min hårde opvækst, min omsorgssvigt og manglende opbakning fra familien, men hvad nu hvis der ligger mere? Jeg er skrækslagen for, at det bruges imod mig og samtidig har det jo været til at gøre mig til det menneske jeg er i dag.
- Vil al min "dårligdom" kunne risikere, at blive skrevet ind i min ressourceprofil?

Jeg håber nogen kan hjælpe mig
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 21:39   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Allerførst syntes jeg det lyder som at det TTA som du er kommet i, til at være en god ting?

Det kan være ganske normalt at man tager Ressourceprofilen ad flere om gange. Det afhænger af situationen.

Det med om der kan være tvivl om en af lidelserne, og derfor "ødelægge" dine chancer er jo en lægefaglig vurdering, udfra om de 3 andre tilsammen trækker så meget ned at det uanset hvad ville være en fleks man peger på.

Ja, al din "dårligdom" skal med i ressourceprofilen. jo mere udtømmende den er, jo bedre er det når du skal vurderes. Det er ikke smart at skjule noget der senere skulle have gavnet din sag. Og ressourceprofilen kommer omkring det hele, netop fordi man SKAL anlægge et helhedssyn...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 21:46   #3
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Ricky M: tak for dit svar. Min 1 sagsbehandler sagde, at TTA projektet uden tvivl var bedst for mig, da sagsbehandlingen var mere intensiv og forløbet derved hurtigere. Bl.a fordi hver sagsbehandler har mindre antal sager og hele teamt + et klinisk team sidder samme sted og processen er derfor hurtigere. Jeg håber på det samme!

Ved du omkring det med "de 6 mdr" og derfor mente hun ikke at ville sende fleks ansøgning ud. Jeg er ærlig talt lidt forvirret omkring hvordan man skal forstå det her. Hvem "beslutter" at der skal søges om fleksjob og hvornår?
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 21:55   #4
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
3) Ja, al den dårligdom du fortæller, kan du sandsynligvis finde på skrift bagefter. Når man er psykisk udmarvet og nervøs, har man ikke lige samme filter og overblik, og kan nemt komme til at sige ting, man senere ville ønske, man havde holdt mund med Men du er jo en "sag" nu

2) Ja, det sker ofte, at en uheldig formulering bruges af lægekonsulenter til at underkende indholdet i speciallægeerklæringer. Det sker også ofte at hvis der er håb i en af lidelserne, underkender det fakta i de andre lidelser. Lægekonsulenter griber efter græsstrå - uanset hvor ganske hovedrystende usagligt det er.
Det er ikke for at tage modet fra dig, men du spurgte..

På den anden side virker det som om du har fat i en god sagsbehandler, og der er meget stor forskel på, hvordan man bruger lægekonsulenter i de forskellige kommuner, og hvor meget magt lægekonsulenternes udtalelser har når en sag skal afgøres

Alt i alt virker det dog som om der bliver taget godt hånd om dig
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 22:09   #5
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Tassi: Tak! Jeg er netop lidt bange for, at få sagt for meget, for hurtigt, forkert ... kombi fysisk syg, ADHD og depression/angst er ikke for ingenting.

SB sagde allerede i dag, at det kunne være lægekonsulenten ville bede om uddybning og min læge siger de bare skal skrive så forklarer han. Det er grotesk at små ord kan ændre så meget både den ene og anden vej! Han skriver jeg stadig "modtager behandling, men ikke er i udredning". Derudover skriver han så "prognosen for forbedring er der, men jeg kan ikke skønne det, da hendes primære problem er funktionsnedsættelse grundet depression og ikke hendes PCO. Jeg kan ikke udtale mig om hendes funktionsevne og hvilke skånehensyn, der skal foretages og hvor længe. Jeg kan sige, at hendes PCO tilstand er relativ stabil og generer hendes depression betydelig".

Han glemmer flere ting omkring min sygdom .. bl.a tarmprob, at 40% af kvinder med PCO lider af svær depression, trætheden m.v. Han er ikke god til, at svare mere dybdegående. Nævner min insulin følsomhed - glemmer min diabetes 2 medicin. Han skyndte sig, at svare og det blev ikke dybdegående nok. Det mener jeg ihvertfald.

Hvad gør jeg nu - eller skal kommunen kontakte ham først? Jeg havde bedt ham lige huske, at ringe inden han sendte den så vi kunne sikre os han fik skrevet alt på. Det gjorde han så ikke.

Der er ingen tvivl om, at min psykiaters udtalelse bliver helt anderledes + attest fra min læge på hospitalet for sygdommen endomtriose.

Jeg er bekymret for den statusattest
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 22:13   #6
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Et spørgsmål mere .. mine sygdomme er der mange læger, som ikke er nok oplyste omkring. Bør lægen i attesten gå mere i detaljer omkring sygdommen og hvad den indebærer?
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 22:28   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af cph2011 Se meddelelser
Ricky M: tak for dit svar. Min 1 sagsbehandler sagde, at TTA projektet uden tvivl var bedst for mig, da sagsbehandlingen var mere intensiv og forløbet derved hurtigere. Bl.a fordi hver sagsbehandler har mindre antal sager og hele teamt + et klinisk team sidder samme sted og processen er derfor hurtigere. Jeg håber på det samme!

Ved du omkring det med "de 6 mdr" og derfor mente hun ikke at ville sende fleks ansøgning ud. Jeg er ærlig talt lidt forvirret omkring hvordan man skal forstå det her. Hvem "beslutter" at der skal søges om fleksjob og hvornår?
Du kan selv beslutte at søge fleks. og også førtidspensionen.

Men lige nu tror jeg det er en god ide, at se hvor kommunen gerne vil henad i det projekt du er i ;-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 22:29   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af cph2011 Se meddelelser
Et spørgsmål mere .. mine sygdomme er der mange læger, som ikke er nok oplyste omkring. Bør lægen i attesten gå mere i detaljer omkring sygdommen og hvad den indebærer?
Det er altid en god ide... Jo mere viden jo bedre. Og selvom nogle af os socialrådgivere ved en del om mange ting, så kan vi jo ikke vide alt ;-)

Og det forhindrer også at en evt. lægekonsulent siger noget "forkert"
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 23:11   #9
cph2011
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2011
Indlæg: 16
Styrke: 13
cph2011 er ny på vejen
Ricky M: projektet er jo med henblik på hurtigere afklaring og mere intensivt forløb. Det er bare vigtigt for mig, at jeg ikke bliver set på som om at jeg kan få det bedre. Adskillige års arbejde har vist, at jeg går ned og heller ikke holder længe i arbejdet netop derfor.
Er det af relevans for SB, at vide om eventuelle sygdomssymptomer som ikke umiddelbart er sygdomsrelateret? Småskavanker ... jeg tænker mere om det kan bruges "imod" mig i forhold til det med, at se mig som "ubehandlet".
cph2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 23:47   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af cph2011 Se meddelelser
Ricky M: projektet er jo med henblik på hurtigere afklaring og mere intensivt forløb. Det er bare vigtigt for mig, at jeg ikke bliver set på som om at jeg kan få det bedre. Adskillige års arbejde har vist, at jeg går ned og heller ikke holder længe i arbejdet netop derfor.
Er det af relevans for SB, at vide om eventuelle sygdomssymptomer som ikke umiddelbart er sygdomsrelateret? Småskavanker ... jeg tænker mere om det kan bruges "imod" mig i forhold til det med, at se mig som "ubehandlet".
Nej, det er ikke umiddelbart relevant. MEDMINDRE de selvfølgelig udvikler sig. :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensionssag startet i 2012 Thomas1981 Fremtiden for fleksjob og førtidspension 5 03-01-2013 18:00
Førtidspensionssag startet i 2012... Thomas1981 Dit og Dat 6 12-10-2012 18:54
Startet i praktik i dag jyttels Alt det andet 9 31-05-2011 16:17
Hvordan får jeg startet selv. Laila Spørgsmål ang fleksjob 11 27-02-2011 22:03
Netop søgt førtidspension. Pusling Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 02-04-2009 17:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension