K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-04-2008, 13:36   #1
Lotte A.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2008
Lokation: Kolding
Alder: 49
Indlæg: 46
Styrke: 17
Lotte A. er ny på vejen
Lovgivning

Hej

Jeg håber endnu engang der er nogle herinde der kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Jeg vil høre om der er nogen der ved om man må bevillige noget med tilbagevirkende kraft som kommer til at koste borgeren penge???

Jeg fik i januar 2008 afslag på fleksjob, men kommunen tager selv sagen op igen 4 uger senere og denne gang giver de mig fleksjob/ledighedsydelse.

Denne beslutning giver de med tilbagevirkende kraft til det første møde... det vil sige jeg skal betale nogle af mine sygedagpenge tilbage da jeg har fået for meget udbetalt. Ledighedsydelsen er mindre end sygedagpenge.

Jeg har selv været ved at kikke rundt omkring i lovgivning men synes ikke jeg kan finde noget om dette!!!

Håber nogle af i andre ved noget

På forhånd tak for hjælpen.

Knus Lotte
Lotte A. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2008, 13:43   #2
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 64
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Nej ikke i dette tilfælde. De har jo så vidt jeg kan se ikke overholdt kravene vedrørende at meddele dig stop af dine Sygedagpenge således at du havde den fornødne frist til at klage over afgørelsen. Den skulle du jo have haft i December.

Så du skal bare udbede dig en skriftlig afgørelse vedrørende tilbagebetalingskravet samt en klagevejledning.

Held og lykke
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2008, 13:48   #3
Lotte A.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2008
Lokation: Kolding
Alder: 49
Indlæg: 46
Styrke: 17
Lotte A. er ny på vejen
Hej

Jeg har anket deres afgørelse både om at give mig ledighedsydelse og om at det er med tilbagevirkende kraft.

Kommunen har i dag fortalt mig jeg ikke har fået medhold og at sagen sendes videre til beskæftigelsesankenævnet.

Ville bare være rart hvis man kunne finde noget lovstof som siger de ikke må træffe beslutninger med tilbagevirkende kraft som stiller borgeren dårligere økonomisk.

Knus
Lotte A. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2008, 15:20   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der findes et udtryk, der hedder begunstigende forvaltningsakt.

Det betyder, at du ikke må stilles ringere, hvis kommunen har taget fejl i første omgang.

Jeg husker ikke lige, hvor det står henne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2008, 15:53   #5
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/S...orvaltningsakt

Ved ikke om det helt rammer, men det er da et eksempel

Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2008, 18:13   #6
Lotte A.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2008
Lokation: Kolding
Alder: 49
Indlæg: 46
Styrke: 17
Lotte A. er ny på vejen
Hej neurosmølf

Det rammer vist ikke helt men jeg har læst det.

Har prøvet at finde noget lovgivning om begunstigende forvaltningsakt men det er ikke lykkedes mig endnu. Men på et tidspunkt finder jeg det nok hvis jeg leder længe nok.. smiler

Knus
Lotte A. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2008, 19:27   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Ja det lyder lidt mystisk, at de kræver penge tilbage....

Jeg kiggede lidt rundt, ved ikke om det her kan bruges til noget, men her er noget om tilbagebetaling i Lov om socialpolitik (se kapitel 12 og 13)...:
https://www.retsinformation.dk/Forms...d=113596#Kap12
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2008, 22:03   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Jeg vil høre om der er nogen der ved om man må bevillige noget med tilbagevirkende kraft som kommer til at koste borgeren penge???
Hvis kommunen forlanger af dig at du skal tilbagebetale noget så skal der følge nogle § med så det klart fremgår hvorfor og hvordan de er kommet frem til det , og der skal ligeledes medfølge en ankevejledning, sådan at du kan klage over det ved beskæftigelseankenævnet
Citat:
Jeg fik i januar 2008 afslag på fleksjob, men kommunen tager selv sagen op igen 4 uger senere og denne gang giver de mig fleksjob/ledighedsydelse.

Denne beslutning giver de med tilbagevirkende kraft til det første møde... det vil sige jeg skal betale nogle af mine sygedagpenge tilbage da jeg har fået for meget udbetalt. Ledighedsydelsen er mindre end sygedagpenge.
Det lyder fuldstændigt forrykt at de tager en sag op (det må være fordi de selv har vuderet der er fejl i deres sag ) men tiden får mig til at tænke på om du fik afslag og ankede afgørelsen og det så var der kommunen lavde deres afgørelse om ?

Citat:
Jeg har selv været ved at kikke rundt omkring i lovgivning men synes ikke jeg kan finde noget om dette!!!
Jeg har også søgt højt og lavt efter noget, men jeg mangler nogle oplysninger om hvordan de er kommet frem til at du skal tilbagebetale og efter hvilke paragraffer.

Det virker forrykt at kommunen laver fejl i din sag, fire uger efter skifter de så mening og vil lade dig betale for deres bommert, det er ikke sådan det virker ..

Hvis man kigger på pensionsloven feks så kan man se at hvis man får afslag på en pension når man er er feks på ledighedsydelse så fortsætter man på ledighedsydelse og hvis så man senere får medhold i sin klage og man får udbetalt pension med tilbagevirkende kraft , så vil man trække ledighedsydelsen fra pension der er med tilbage virkende kraft og det kan jeg godt forstå men den anden fatter jeg ikke et suk af ...

og har ingen steder kunne finde noget omkring det, derfor har du fået et brev om det ? og hvis du har hvilke § referere de så til ?

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 19-04-2008, 00:36   #9
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Ring til : Sr bistand.. nummeret ligger herinde et sted.. Kan sq ikke lige finde det.

håber det bedste for dig,
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2008, 00:57   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Her er lidt om, hvad begunstigende forvaltningsakt er:

Citat:
Begunstigende forvaltningsakt
SM D-27-05: En afgørelse om afbrydelse af arbejdsprøvning forudsatte ajourført ressourceprofil.

En tidligere afgørelse om, at der var brug for et tilbud som led i afklaringen af arbejdsevnen, måtte lægges til grund for en ny afgørelse. Ved ankebehandling af spørgsmålet om ophør af sygedagpenge kunne nævnet ikke se bort fra den tidligere begunstigende afgørelse om arbejdsprøvning, idet der ikke var anført grunde til, at afgørelsen måtte anses for ugyldig.



SM D-10-96: Kommunen kunne ikke ændre et uforbeholdent, skriftligt tilsagn om forlængelse af dagpengeperioden, da der var tale om en begunstigende forvaltningsakt, og da tilsagnet ikke skyldtes urigtige oplysninger fra lønmodtageren.
Og her om bebyrdende forvaltningsakt:

Citat:
Tilbagevirkende kraft
SM D-6-98: Dagpengeudvalget har truffet afgørelse i 2 sager om afslag på forlængelse af dagpengeperioden, hvor kommunens afgørelse blev meddelt med tilbagevirkende kraft. Dagpengeudvalget lagde vægt på, at en bebyrdende forvaltningsakt normalt ikke kan tillægges tilbagevirkende kraft, og på at dagpengelovens § 22 ikke indeholder hjemmel til at standse dagpengene tilbagevirkende.
http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/S...edBegrForl.htm

Håber, du kan se, hvad princippet går ud på, så jeg synes da, du skal klage over forskellen i det økonomiske.

Du skal jo varsles jvf. sygedagpengeloven om standsning osv., ligesom din ressourceprofil skal være opdateret og have været i høring.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovgivning?! simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 19-08-2013 15:12
Lovgivning Vanilje Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 21-01-2013 17:19
Lægekonsulenter m.fl. og lovgivning kastor Lægekonsulenternes Rolle 52 14-07-2011 09:50
Ny lovgivning pr. 1.1.2010? NKK Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 20 05-11-2010 13:03
ang. ny lovgivning...01.07... anetta Nyt om loven 0 17-06-2008 12:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension