K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-06-2010, 11:30   #1
Joan1958
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2006
Indlæg: 3
Styrke: 0
Joan1958 er ny på vejen
Cool Førtidspension og mandens indtægt DIS (Dansk Internationalt Skibsregister)

Hej
Jeg får førtidspension efter en arbejdsskade. Mellemste førtidspension. Jeg får udbetalt grundbeløbet 5.448,00 kr og invalititedsbeløb 2.650,00.
Sagen er nu at min mandhar skiftet arbejde og er gået 50 % ned i løn. Min mand er sømand og sejler nu under DIS-Indkomst (Dansk Internationalt Skibsregister) manden får udbetalt ca 21.000 kr pr mdr. da det er en DIS indtægt han har, så skal han ikke betale skat af de 21.000. kr.

Jeg har fået afslag fra kommunen om at min pension ydelse kan førhøjes, nu min mand tjener mindre og sejler under DIS indtægt.
Kommunens begrundelse er at , selv om min mand kun tjener 21.000 kr pr mdr nu, så vurderer de ham at skulle tjene over 350.000 kr årligt. Kommunen pålæggen en fiktiv skat og derved forhøjer de mandens årlige indtægt derefter.

Det kan godt være at kommunen kan gøre således, jeg ved ikke?
Er der nogen der har forstand og ved om kommunene kan førhøje min mands indtægt således nu han sejler under DIS og at jeg således ikke kan få mere udbetalt i den månedlige pension jeg får.

Jeg har været gift siden 1978.
mvh Joan
Joan1958 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2010, 12:52   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Joan1958

Jeg har ikke forstand på skattelovgivning, men jeg synes du skal skrive til kommunen

og bede dem oplyse hvilken lov og § de anvender, når de "sætter" din mands indtægt til de 350.000.

Så får du (forhåbentligt) noget på skrift, som du selv kan kontrollere rigtigheden af.

Held og lykke med det
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 02:16   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
På skats hjemmeside kan man skrive og bede om et skriftligt bindene svar det koster omkring 300 kr mener jeg det er , måske det var en ide at bruge det, kender ikke så meget til skatte loven at jeg kan hjælpe med andet
  Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 12:06   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Joan,

Når du siger du søger forhøjelse, går jeg ud fra at du mener til højeste førtidspension, ellers må du rette min misforståelse.

En forhøjelse af den gamle førtidspension til højeste pension, vil aldrig blive givet på grundlag af økonomiske forhold, der skal være sket en væsentlig ændring med dit helbred til det værre. Og din funktionsevne skal være nedsat til det ubetydelige.

Hvis der er tale om at du søger et løbende personligt tillæg til din pension, så afgøres det på grundlag af jeres hustandsindkomst efter skat, og det er derfor uden betydning om skat regner med en fiktiv skat eller ej.

Jeg vil tro at med din mands netto indkomst på 21.000, så kan du glemme alt om at få ekstra hjælp.

Mellemste førtidspension består af grundbeløb, pensionstillæg og invaliditetsbeløb, pensionen er afhængig af din mands indkomst, og det er sikkert på grund af din mands indkomst at dit pensionstillæg er væk. eller har du glemt at nævne det?

Men at nedsætte dit pensionstillæg på grund af din mands indkomst og derefter bevilge en forhøjelse/løbende tillæg, ville jo være selvmodsigende.

Undskyld hvis jeg er så kontant, men jeg forsøger at se på det helt objektivt,
personligt er jeg på brøkpension (30/40 gammel ordning - mellemste) og min mand på SVU (SU for voksne) og jeg har fået afslag på ekstra hjælp til tandlæge, som sagt derfor tror jeg det bliver svært, og jeg mener da også at det der hedder den gensidige forsørgelsespligt er noget oldnordisk ævl som burde afskaffes hurtigst muligt.

Skriv evt. under her, hvis du mener at din indkomst ikke burde være afhængig af din mands indkomst.
http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 06-06-2010 kl. 12:09.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 14:45   #5
Joan1958
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2006
Indlæg: 3
Styrke: 0
Joan1958 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Hej Joan,

Når du siger du søger forhøjelse, går jeg ud fra at du mener til højeste førtidspension, ellers må du rette min misforståelse.

En forhøjelse af den gamle førtidspension til højeste pension, vil aldrig blive givet på grundlag af økonomiske forhold, der skal være sket en væsentlig ændring med dit helbred til det værre. Og din funktionsevne skal være nedsat til det ubetydelige.

Hvis der er tale om at du søger et løbende personligt tillæg til din pension, så afgøres det på grundlag af jeres hustandsindkomst efter skat, og det er derfor uden betydning om skat regner med en fiktiv skat eller ej.

Jeg vil tro at med din mands netto indkomst på 21.000, så kan du glemme alt om at få ekstra hjælp.

Mellemste førtidspension består af grundbeløb, pensionstillæg og invaliditetsbeløb, pensionen er afhængig af din mands indkomst, og det er sikkert på grund af din mands indkomst at dit pensionstillæg er væk. eller har du glemt at nævne det?

Men at nedsætte dit pensionstillæg på grund af din mands indkomst og derefter bevilge en forhøjelse/løbende tillæg, ville jo være selvmodsigende.

Undskyld hvis jeg er så kontant, men jeg forsøger at se på det helt objektivt,
personligt er jeg på brøkpension (30/40 gammel ordning - mellemste) og min mand på SVU (SU for voksne) og jeg har fået afslag på ekstra hjælp til tandlæge, som sagt derfor tror jeg det bliver svært, og jeg mener da også at det der hedder den gensidige forsørgelsespligt er noget oldnordisk ævl som burde afskaffes hurtigst muligt.

Skriv evt. under her, hvis du mener at din indkomst ikke burde være afhængig af din mands indkomst.
http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/



Ragdoll
Hej.
Jeg får den mellemste invalitets pension og søger ikke om at få den højeste indvalitetspension.

Min mands indtægte er 21.000 kr pr mdr. Dette er et beløb som er både Netto og Brutto , da han er sømand og sejler under DIS indtægt. Min mands brutto indtægt er således ca 252.000 kr årligt og jeg selv tjener ikke noget ved siden af min pension.

Jeg har ikke glemt at nævne pensionstillæg, jeg har aldrig fået udbetalt pesiontillæg i de 9 år jeg har fået førtidspension.

Jeg får pension efter den gamle lovgivning og får jeg den mellemste indvaitetspension, Grundbeløb og invalitetsbeløb udbetalt.
Joan1958 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 15:55   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Joan1958 Se meddelelser
Hej.
Jeg får den mellemste invalitets pension og søger ikke om at få den højeste indvalitetspension.

Min mands indtægte er 21.000 kr pr mdr. Dette er et beløb som er både Netto og Brutto , da han er sømand og sejler under DIS indtægt. Min mands brutto indtægt er således ca 252.000 kr årligt og jeg selv tjener ikke noget ved siden af min pension.

Jeg har ikke glemt at nævne pensionstillæg, jeg har aldrig fået udbetalt pesiontillæg i de 9 år jeg har fået førtidspension.

Jeg får pension efter den gamle lovgivning og får jeg den mellemste indvaitetspension, Grundbeløb og invalitetsbeløb udbetalt.
Jeg ville da starte med at spørge din sagsbehandler hvorfor du ikke får noget pensionstillæg. Mellemste pension er sammensat af Grundbeløb, pensionstillæg og invaliditetsbeløb. Og det burde du have haft i alle årene. Så derfor ville jeg da spørge hvorfor du ikke får det når du er på mellemste pension?

Som sagt når du søger hjælp efter §17 stk2 i loven om højeste, mellemste, alm. forhøjet og alm. førtidspension så ser de på hvad i har til rådighed og ikke som sådan brutto eller netto. Og jeg ved at der er mange der har langt mindre end i har der får afslag på hjælp, derfor siger jeg at jeg tvivler på at i kan få hjælp, det er ikke noget personligt imod dig.

Her kan du læse meget mere om satser, fradrag, m.m.
https://www.borger.dk/Emner/pension-...l-ordning.aspx



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 17:09   #7
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Pensionstillægget bortfalder helt når manden tjener mere end 225.500. Så i den forstand ville Joan1958 ikke have fået mere - selvom kommunen havde sat ham til at tjene 12 x 21.000 (252.000)
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 17:10   #8
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
er der ikke en mulighed for og kontakte sømændenes forbund, og der høre hvad der er alm: procedure, jeg mener det er jo et temmelig tricky emne, du har på tapetet.

og skattelovgivningen på området er sikkert temmelig kompliceret.

så jeg tror det er DIN mand der skal søge oplysningerne ved forbundet, de ved garanteret hvordan du/i er stillet mht din mands indtægt/ din pension...

mvh eders ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 22:25   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af migselv Se meddelelser
Pensionstillægget bortfalder helt når manden tjener mere end 225.500. Så i den forstand ville Joan1958 ikke have fået mere - selvom kommunen havde sat ham til at tjene 12 x 21.000 (252.000)
# Pensionstillæg:

Er din ægtefælle eller samlever ikke pensionist, kan I se bort fra halvdelen af hans eller hendes indtægt op til 191.800 kr. om året (2010). Dette fradrag kan derved højst udgøre 95.900 kr. årligt (2010). Jeres samlede indtægter ud over din pension kan efter dette fradrag udgøre op til 123.000 kr. om året (2010), uden at det påvirker pensionstillægget. For hver 100 kr. jeres samlede indtægter overstiger 123.000 kr. (2010), bliver pensionstillægget sat 32 kr. ned.

252.000 - 95.900 = 156.100 - 123.000 = 33.100 : 100 x 32 = 10.592

Dvs.

Pensionstillægget på 32.820 skal fratrækkes 10.592 = 22.228 : 12 = 1852,33

Joan skulle således have et pensionstillæg på 1.852 kr. om måneden hvis ellers jeg har regnet rigtigt.

Jeg har altid fået pensionstillæg også selv om min mand har tjent mere end 225.500, for at pensionsbeløbet helt bortfalder skal ægtefællen tjene mere end 225.500 + 95.900 = 321.400 om året.

Hvis Joans mand tidligere havde en højere indkomst, er det muligt hun ikke har været berettiget til pensionstillæget, men nu er hun i hvert fald berettiget til det, og bør straks henvende sig til kommunen.

I grundbeløbet bliver der kun trukket på grundlag af personlig indtægt.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 09:37   #10
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Ja, jeg kan godt se din udregning ser ud til at være rigtig

Jeg kikkede på min "Forklaring til pensionsmeddelsen 2010" som jeg fik sammen med pensionsmeddelsen ved årsskiftet.

Der står:
Pensionstillæg udbetales ikke, når den årlige indkomst ud over pensionen er over:

• Enlige . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281.000 kr.

• Samlevende (før 1/3 1999) . . . . . . . . . . . . 163.800 kr.

• Gifte/samlevende

(ægtefælle/samlever ikke pensionist) . . . . 225.500 kr.

• Gifte/samlevende (begge er pensionister) 328.100 kr.


- Så jeg håber da det er din udregning Joan1958 kan regne med
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorfor forskel på anden etnisk end dansk og dansk? Indiansummer Politik og Samfund 5 27-03-2012 15:05
Indtægt imellem ledighedsydelse og førtidspension milas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 06-01-2011 14:04
Førtidspension og dansk statsborgerskab? Anchi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 18-03-2010 22:07
Dansk Folkeparti = Dansk Fupparti Henrikxxxx Fremtiden for fleksjob og førtidspension 22 23-08-2009 22:10
Flex i mandens firma?? rpigen Spørgsmål ang fleksjob 8 09-04-2009 14:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension