K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-05-2012, 15:30   #1
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Stuen er ny på vejen
Paragraf om ledighedsydelse?

Hej alle. Det er muligt at der et eller andet sted på K10 står noget om dette, men har ikke så meget overskud i øjeblikket, så magter ikke rigtigt at lede det igennem.

Jeg vil gerne spørge jer kloge mennesker om følgende:

1)
Findes der en paragraf der siger at man ikke kan miste ledighedsydelse ved ansøgning om førtidspension? Min jobkonsulent har nemlig på et tidspunkt truet med at smide mig på kontanthjælp, så det ville være rart hvis jeg havde en paragraf at smide i hovedet på ham.

2)
Hvis jeg sendes i afklaring, og fx bliver så syg under forløbet at jeg ikke kan gennemføre, kan jeg så risikere at miste min ledighedsydelse og blive smidt på kontanthjælp?

Vil lige tilføje at jeg ikke har ansøgt om førtidspension endnu, jeg vil bare gerne vide lidt om mine muligheder og rettigheder.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 17:39   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ipafg%F8relser
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 17:44   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej dansbo...

Problematikken ligger i; at du - måske - søger FP fordi du ikke magter et fleksjob ??? -og så er det jo rigtigt, at en udredning godt kan føre til at du mister fleksjobvisitationen !!! -men så burde du jo også efterfølgende få tilkendt FP, da du er for syg til et fleksjob

Ps. Desværre ligger der(ifølge kommunen) mange andre muligheder hvis man er for syg til et fleksjob...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 18:03   #4
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser

Bemærk venligst: -der findes flere ukorrekte påstande omkring en mindste arbejdsevne på 50 % i denne tråd...

Og man bør også nærlæse disse principafgørelser grundigt, da de fleste fleksjobbere selv har medvirket til, at de ikke kan få/fastholde et(n) fleksjob/ledighedsydelse... -fx ved at raskmelde sig til arbejdsløshedsunderstøttelse, og/eller arbejde 37 t/u



.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 09-05-2012 kl. 18:07. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 18:36   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser

Fin link Jasch har fundet... Andersine har derinde henvist til en principafgørelse.

Dansbo: Det er principafgørelse nr. 141-11, du kan henvise til.
Principafgørelser kaldes uskrevne lov, og dem SKAL kommunerne følge.

I afgørelsen står der bla.

Afgørelse:
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i din sag om bortfald af ledighedsydelse efter afslag på førtidspension.

Sagen var antaget til behandling for at belyse praksis for rådighed for en person på ledighedsydelse, herunder hvilken betydning det kan tillægges, at der søges om førtidspension efter visitationen til fleksjob, herunder hvilken indflydelse det kan få på den konkrete vurdering, der skal foretages.

Resultatet er
• Kommunen havde ikke ret til at standse udbetalingen af ledighedsydelse
Vi ændrer således afgørelsen fra Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY.

Der var enighed på mødet.


Det er fra den her lov, Lov om aktiv socialpolitik, om at ledighedsydelse ikke kan standses:

https://www.retsinformation.dk/Forms...id=140126#Kap7

§ 74 b. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,

Stk. 3. Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse. Ledighedsydelse kan fortsat udbetales, hvis kommunen har påbegyndt behandling af en sag om pension. Ledighedsydelse kan udbetales, så længe sagen behandles. Ledighedsydelse skal tilbagebetales, hvis der senere udbetales pension for samme periode.



Har de nogensinde fået revuderet din sag? For det skal de nemlig i løbet af din 12-18 måneders ledighed:

§ 74 c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Vurderingen skal være afsluttet, senest når pågældende har modtaget ledighedsydelse i 18 måneder. Når en person, der modtager ledighedsydelse eller har opsagt et fleksjob, flytter til en anden kommune, skal denne kommune afslutte vurderingen inden for fristen på 18 måneder. Kommunen skal dog senest inden for 6 måneder efter flytningen afslutte vurderingen, hvis fristen på 18 måneder ikke kan overholdes på grund af flytningen. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2. Ved vurderingen skal kommunen anvende tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Grundlaget for vurderingen skal bestå af

1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,

3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og

4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.


Til dit spørgsmål 2:
Hvis dit helbred er blevet forværret i sådan en grad, at det er vanskeligt for dig at gennemføre en afklaring med f.eks. de antal timer, som jobcentret havde ønsket at få dig på, så tal med din læge om det, om lægen bakker dig op om den her situation. Jobcentret skal som ovenstående i en revurdering vurdere din arbejdsevne, og er den så dårlig, så bør de overveje at påbegynde en førtidspension.

De må kun standse din ledighedsydelse, hvis du slet ikke ønskede at samarbejde med dem. Så længe du gør, hvad du kan, så skal der ikke ske noget. Skulle det ske, at de sætter dig på kontanthjælp alligevel, så forlang en skriftlig afgørelse på stop af ledighedsydelse og klag over afgørelsen, for der er ingen sanktioner bare sådan lige. De skal faktisk hjælpe dig så godt muligt tilbage til arbejdsmarkedet. - hvis de kan - og hvis de ikke kan, så bør der startes en førtidspensionssag.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 20:04   #6
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Stuen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej dansbo...

Problematikken ligger i; at du - måske - søger FP fordi du ikke magter et fleksjob ??? -og så er det jo rigtigt, at en udredning godt kan føre til at du mister fleksjobvisitationen !!! -men så burde du jo også efterfølgende få tilkendt FP, da du er for syg til et fleksjob

Ps. Desværre ligger der(ifølge kommunen) mange andre muligheder hvis man er for syg til et fleksjob...


.
Hvilke andre muligheder er der ifølge kommunen?
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 21:15   #7
emks
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Indlæg: 125
Styrke: 16
emks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Hvilke andre muligheder er der ifølge kommunen?

Jeps, gad jeg da også godt vide, for man bliver vel ikke rask af at søge Ftp, for så vil jeg da gerne have et afslag hvis det er tilfældet
emks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2012, 02:01   #8
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Hvilke andre muligheder er der ifølge kommunen?

Flere kommuner har jo smidt personer der var fleksjobvisiteret på kontanthjælp, hvis de blev for syge til et fleksjob -netop det som du jo er blevet truet med... -og disse ulovlige tiltag, med lange ventetider på ens klage, gør jo kun folk mere syge osv.

Og netop derfor er det yderst vigtigt, at få talt med sin sagsbehandler inden man evt. forlanger en § 17 eller stiller krav/forslag om en FP.


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2012, 07:35   #9
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Stuen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af emks Se meddelelser
Jeps, gad jeg da også godt vide, for man bliver vel ikke rask af at søge Ftp, for så vil jeg da gerne have et afslag hvis det er tilfældet
Helt enig haha
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2012, 07:44   #10
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Stuen er ny på vejen
Tusind tak til curls og jer andre der har taget jer tid til at svare, det er dejligt man altid får så fin respons herinde.
Vil printe principafgørelsen ud, så jeg har den hvis de igen begynder at true med kontanthjælp. Men pyha det trækker altså tænder ud, at man hele tiden skal være på stikkerne overfor jobcenteret. De har så stor magt, det er nærmest uhyggeligt. Men som udgangspunkt gør jeg bare alt hvad jobkonsulenten forlanger, for vil nødig at de skal tro jeg ikke vil gøre hvad jeg kan for at kunne arbejde. Det har jeg også sagt til min jobkonsulent mange gange, for det er jo også vigtigt at blive tilstrækkelig afklaret, så der ikke er nogen tvivl om ens (manglende) arbejdsevne.

Min jobkonsulent er ellers blevet så sød og nem at have med at gøre, efter at distriktspsykiatrien er begyndt at komme med til møderne, det virker som om han endelig blev klar over at det altså ikke bare var pjat med mig. Det værste med ham er at han er så langsom. Det tager måneder for ham at få planlagt et møde. Det er meget stressende for mig at gå rundt i uvished. Har skrevet til ham for et par dage siden, og spurgt om der ikke nok snart kan komme gang i min sag, og at jeg gerne vil i afklaring hvis han mener det er nødvendigt. Allerhelst ville jeg kunne arbejde ligesom alle andre mennesker, men sådan har vi alle det nok herinde. Det er bare så stygt at man ikke kan regne med hjælp nogen steder fra, når man en dag står og ikke længere kan arbejde. Man bliver straffet i stedet for at blive hjulpet.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Paragraf 34 charlottemd Alt det andet 9 10-04-2013 11:47
MIN ledighedsydelse 2013, modregning af egenpension i ledighedsydelse Fyret2011 Alt det andet 4 04-02-2013 19:38
Paragraf 17 viento Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 26-12-2012 14:39
Paragraf 100 1980 Alt det andet 14 20-03-2012 09:02
Paragraf 32 stk. 1 nr.2 Tullee Alt det andet 2 25-04-2010 17:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension