K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-08-2009, 21:00   #1
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Special læge inden for kommunen???

Hej
Jeg er nu indstillet til at søge fleksjob og i den forbindelse skal jeg til en special læge som arbejder inden for kommunen.
Mit spørgesmål er så hvad har den special læge med sagen at gøre jeg søger fleksjob han kan ikke gøre noget for mig?
Da de læger som jeg går til kontrol oppe ved på Århus kommunehospital har sagt at jeg ikke vil få det bedre og skal lære at leve med de stærke smerter som jeg har hele tiden og skal resten af mit liv tage stærk medicin.

Så jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal til den special læge?


Hilsen Annemette Olesen

Sidst redigeret af Annemette; 08-08-2009 kl. 21:12.
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2009, 22:13   #2
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Annemette Se meddelelser
Hej
Jeg er nu indstillet til at søge fleksjob og i den forbindelse skal jeg til en special læge som arbejder inden for kommunen.
Er det lægekonsulenten du skal tale med?
Det er ikke mit indtryk, at kommunerne selv har speciallæger ansat.

Hvis du er usikker på hvilken læge det er, så send evt. sagsbehandleren en mail og spørg hvilken læge det er, og hvad formålet med undersøgelsen er.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2009, 23:38   #3
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Nej det er ikke lægekonsulenten jeg skal snak med, der står i brevet jeg har modtaget, at jeg Annemette Olesen sendes hermed til en speciallæge til en ortopædkirurgisk speciallægeundersøgelse vedr. min ryg.
Samtalen/undersøgelsen, vil ske på enten Esbjerg kommune eller Esbjerg jobcenteret
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 00:17   #4
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Der behøver ikke at være noget mystisk i, at de vil have dig undersøgt af en speciallæge, men jeg har aldrig tidligere hørt om, at en ortopædkirurg foretager undersøgelsen på kommunen.

Oftest er det psykologer som laver undersøgelsen i kommunens lokaler, og der er det mit indtryk, at det er for at "spare" borgeren for transporten (eller er der noget jeg har misforstået?).

De læger som du ser i Århus, er de også ortopædkirurger?
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 00:51   #5
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Nej det er selvføgelige rigtig nok, nej det troede jeg heller ikke at ortopædkirurger gjorde, men det er hvis noget med at de har fået næmst en hel afdelling for dem selv hvor der er samtales lokaler og undersøgelses lokaler,da det er næmer for os boger at tage op på kommunen eller jobcenteret såen har jeg fået det afvide af min socialrådgiver.

Tror du har ret i det med psykologer at det er for at spare borgeren for transporten.

Ja mine læger på Århus kommunehospital er orpædkirurger, jeg har en medfødt ryg sygedom som hedder skoliose så jeg er blevet opereret rigtig mange gange, sidst jeg var til kontrol deroppe fik jeg den besked de ikke kunne gøre mere for mig da smerterne er blevet kroniske efter operationerne

Sidst redigeret af Annemette; 09-08-2009 kl. 00:55.
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 01:33   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hold da op! Synes det lyder lidt uhyggeligt - ikke for at skræmme dig eller noget, men at kommunerne nu begynder at fungerer som lægehus også, det lyder ganske suspekt!

- Du skal til speciallæge undersøgelse og bedes møde op i jobcentret???
Det hænger da bare ikke sammen!!

Synes man bør holde skæg og snot for sig. Hvis jeg skal til speciallæge, så forventer jeg at finde denne inde på hospitalet/sygehuset, og ikke luskende rundt oppe på kommunen. Blot ved at LÆSE om det, synes jeg allerede det lyder utroværdigt, og jeg ville aldrig sætte min lid til sådan en læge......

Lidt som at skulle have foretaget en svær rygoperation på billardbordet nede på bodegaen......

Synes parktiserende læger bør færdes i deres eget miljø!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 10:09   #7
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Jeg synes ikke det lyder underligt at du skal have foretaget en speciallæge undersøgelse, MEN jeg synes det lyder suspekt at det skal ske på kommunen. Hvis jeg var dig, ville jeg undersøge om det er en læge der er ansat hos kommunen, for så må han vel betegnes som en lægekonsulent. Og jeg mener ikke en lægekonsulent selv må undersøge patienter.

De læger som er ansat som lægekonsulenter/sociallæger kan jo være alt mellem himmel og jord. gynækologer, alm. praktiserende læger, ortopædkiruger osv.

Altså undersøg om der er sket en udbudsrunde hos ortopædkiruger, med henblik på at få lavet den speciallægeundersøgelse. Det er sådan det plejer at være i kommunerne. Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, og i nogle kommuner er der langt til speciallæger, så måske har kommunen bare en special god klient-pleje. Men jeg synes det lugter, når undersøgelsen skal foregå på jobcentret.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 11:04   #8
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Jeg synes nu at Annemette skal være på vagt, for du har jo endnu ikke fået tilkendt en fleksbevillig, vel Annemette?

Hvis denne læge bliver betalt af Kommunen og, oven i købet, skal foretage undersøgelsen i Kommunens egne lokaler, så ville jeg være yderst mistænksom, da lægen jo så er Kommunens 'mand' og derfor ikke objektiv og uvildig i sin undersøgelse af dig

Jeg har selv været til psykologisk undersøgelse i Kommunens jobcenter, sidste år, og det var bestemt ikke for at hjælpe mig ... næh, jeg har stadig en klage liggende i Psykolognævnet, som jeg venter en afgørelse på!

Og, for at det ikke skal være løgn, så kom en sagsbehandler brasende ind, lige midt i undersøgelsen, med noget hun åbenbart mente var vigtigere end at udvise så megen takt, at det kunne vente til jeg var færdig med at blive intelligenstestet ... noget jeg så absolut er stærk modstander af; men var TVUNGET til, under trussel om at få frataget mine sygedagpenge, hvis jeg ikke var samarbejdsvillig

Er der ikke noget om, at man, i det mindste, selv har ret til at vælge den speciallæge, som kommunen har beordret til at undersøge een?

Jeg kan da lige se det for mig ..... lægen er i gang med at undersøge dig, og så kommer der en sagsbehandler brasende

Jeg er også mistænksom på dine vegne, da du jo ER undersøgt og har fået den triste besked, at lægerne ikke kan hjælpe dig

Jeg mener at du skal gøre som velcro og Trold råder dig til, så du er på det rene med hvad det er du går ind til, og så vil jeg håbe der er en K10'er der lige kan komme op med en §, der giver dig ret til selv at vælge hvem der skal undersøge dig
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 11:22   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Har efter lang tids søgen (og store bidder af min computer bord ) fundet det her .... (og så fandt jeg det her på K10 )

Citat:
Hidtil har det været sådan, at de sociale myndigheder ensidigt fastsatte, hvilken speciallæge der skulle udarbejde speciallægeerklæringen.
I november 2000 rettede jeg henvendelse til den daværende socialminister og forespurgte, om det ikke ville være i overensstemmelse med bestemmelsen i Retssikkerhedslovens § 4, at borgerne havde medindflydelse på lægevalget. Specielt også i betragtning af, at man havde denne indflydelse i arbejdsskadesagerne.


Retssikkerhedslovens § 4 bestemmer følgende:

"Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen og Amtskommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed."


Svaret fra ministeren blev, at dette ville man spørge de implicerede parter om, og jeg har ikke hørt noget siden.

I forbindelse med den debat, der har været om lægers rolle i førtidspensionssager, har regeringen på grund af et Folketingsflertal mod sig været nødt til den 21. marts 2003 at udarbejde en "skrivelse med orientering om lægers rolle i sager om førtidspension" til samtlige kommuner m.fl.

I denne skrivelse redegøres for forholdet mellem lægekonsulenterne på den ene side og de praktiserende læger og speciallæger på den anden side.

Endvidere er det interessant, at der i skrivelsen anføres følgende:

"Hvis kommunen beslutter at indhente flere oplysninger om borgerens helbred, kan den - når det er praktisk muligt - give borgeren mulighed for at vælge imellem flere læger indenfor samme speciale."


Dette kan naturligvis kun forstås på den måde, at borgeren har ret til at medvirke ved valget af, hvilken speciallæge der skal have indsigt i den pågældendes personlige og helbredsmæssige forhold.

På nuværende tidspunkt har jeg ikke oplevet, at de sociale myndigheder har gjort borgerne opmærksom på deres ret hertil.
Jeg kan se at det er Sv. Aa. Helsinghoff, advokat som har skrevet det men kan ikke finde kilden til hvor det er taget fra (puha en har glemt kilde angivelse ) men i kan se det i den her tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...speciall%E6ger

Nu ved jeg ikke om Anne-mette vil gøre noget ved det at hun skal til læge på kommunen, men hvis det er sådan at du vil Anne-mette så ville jeg da skrive og forlægge kommunen retssikkerheds loven § 4 og høre om hvordan det kan være at du ikke har fået noget valg ...

Samtidig spørg ind til hvem er den læge du skal til hvorfor foregår det på kommunen og hvad er hans kvalifikationer kontra de læger som allerede har undersøgt dig
  Besvar med citat
Gammel 09-08-2009, 18:05   #10
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Jeg er meget forviret over det og nej det hænger bestemt ikke sammen forstår det heller ikke, alle de andre gange jeg har været til en speciallæge er det forgået på et sygehus så forstår virkeligt ikke hvorfor det skal ske på kommunen eller jobcenteret.
Jeg er ved at søge fleksjob.
Du kan tro jeg ikke vil finde mig i det, så i næste uge ringer min far og jeg til min socialrådgiver og siger at jeg vil have besked om hvor undersøgelsen skal forgå og hvem speciallægen er og hvad formålet er med det.
Mange tak for jers svar i har virkeligt hjulpet mig rigtig meget og jeg er blevet meget klogre det er rigtig dejligt der er den her side hvor vi hjælper hianden. Jeg har aldrig prøvet alt det her med alle de love kummunenne har og da jeg kun er 18 år har jeg det virkeligt svært med det her, men mine forældre er der og er med til alle møder og undersøgelser kan ikke klare alt såen noget selv da jeg har været meget igennem og har det svært med læger , socialrådgiver. Så det er godt jeg har mine forældre der støtter mig et 100%
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
special-læge erklæring mortilm Alt det andet 14 16-04-2012 20:02
Psykiatrisk special læge erklæring jasch Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 65 13-01-2012 07:10
Hvad er en special læge erklæring?? Leduce Alt det andet 9 15-11-2010 09:26
Navnet på en special læge simeling Alt det andet 0 29-09-2010 20:35
Neuropsykolog? neurologisk special læge ? carisma Alt det andet 3 25-11-2009 18:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension