K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2011, 12:41   #1
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Lægekonsulent

Hvad er det egentlig en lægekonsulent laver. Jeg har ikke kunnet finde noget forklaring. Min sagsbehandler siger denne ikke har noget med afgørelsen om pension at gøre. Det er nogle andre. Hvilken funktion har konsulenten så. Sagsbehandleren har jo indhentet information fra ens egen læge(r).
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 12:47   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
oversætte dine lægepapir til din sagsbehandler
men som alle kan se prøver de altid at underkende hvad dine læger skriver

samt ens egen læge er nul og nix i dette system
god som tovholder i din sag, men ellers har de ingen indflydelse på din sagsgang i kommunen.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 12:51   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
oversætte dine lægepapir til din sagsbehandler
men som alle kan se prøver de altid at underkende hvad dine læger skriver

samt ens egen læge er nul og nix i dette system
god som tovholder i din sag, men ellers har de ingen indflydelse på din sagsgang i kommunen.
Njah... rolig nu... Det er ikke "altid" de underkender lægernes vurderinger... Men når det er sagt, kan de stille sig tvivlende, så gør de det...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 13:01   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg skriver også prøver

et fint eksempel

http://forsiden.3f.dk/article/201111...3/2140/NYHEDER
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 13:06   #5
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Altså, jeg har fået en kopi af det min sagsbehandler har fået fra læge og psykiater, og som sendes til lægekonsulent. Bortset fra at den fra lægen er meget kort, og lidt sjusket skrevet, så kan jeg sagtens læse det hele. Der er ingen lægeudtryk, som skal oversættes. Så det undrer mig, hvad denne konsulent skal lave. Men måske er der tilfælde, hvor teksten er svært læselig for ikke-læger?
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 13:26   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Alt andet lige kan lægekonsulenten skam også være en kvalitetssikring for dig som borger, at sb ikke drager forkerte konklusioner ved sammenhold af flere erklæringer. Kender til flest positive tilfælde.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 13:45   #7
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Ok. Men man hører jo så meget negativt om de lægekonsulenter i medierne, så det er til at gå og blive helt nervøs for i ventetiden.
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 13:47   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Atha Se meddelelser
Altså, jeg har fået en kopi af det min sagsbehandler har fået fra læge og psykiater, og som sendes til lægekonsulent. Bortset fra at den fra lægen er meget kort, og lidt sjusket skrevet, så kan jeg sagtens læse det hele. Der er ingen lægeudtryk, som skal oversættes. Så det undrer mig, hvad denne konsulent skal lave. Men måske er der tilfælde, hvor teksten er svært læselig for ikke-læger?

Forestil dig man får en status fra egen læge, en 6 sider speciallægeerklæring, og så journaler fra en 3 måneders indlæggelse, alt sammen på næsten samme tid, og på samme sag...

Så begynder det at snerpe til, og tungen skal, holdes meget lige i munden.

Status attester og lægeerklæringer er efterhånden til at forstå (lægerne bliver bedre til at skrive på "dansk") og ens erfaring gør det også nemmere. Men det er helt anderledes med journaler fra sygehuse... Der er det ikke normal sætningsopbygning der bruges, samt det meste, hvis ikke alt om lidelserne er på latin

Det er tit og ofte de samme kommuner som går igen i medierne... Fx. Aalborg, Svendborg og københavn fylder meget i spalterne om det emne.
Mange kommuner bruger lægekonsulenterne efter de retningslinier som er gældende og det er jo fint, men der er også dem der laver deres regler, fordi der faktisk ikke er lovgivet om deres funktion, der er kun retningslinier...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 14:11   #9
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Så er mit tilfælde bare en af de nemme. Det er to korte attester skrevet på dansk. Men måske er det bare en arbejdsgang man følger slavisk uanset om sagsbehandler selv kan læse statusserne eller ej. Spild af tid.

Kan en lægekonsulent indhente yderligere information fra andre lægers journaler, fx. hvis denne mener status er mangelfuld omkring ryggener, og gerne vil have dette uddybet fra læge og andre behandlere?
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 14:14   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Det er som regel sagsbehandler lægeligeoplysninger, men anmodninger om større udtalelser formuleres som regel af lægekonsulenten...

Det er som regel en normal sagsgang at have lægekonsulenten indeover... Der er jo også forskel på hvilke forudsætninger en sagsbehandler har for at læse tingene...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ny lægekonsulent gøjneren Alt det andet 8 28-03-2012 17:26
lægekonsulent meriadol Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 29-12-2011 21:46
Lægekonsulent? Suk Spørgsmål ang fleksjob 8 14-05-2009 07:00
Lægekonsulent Dorthemusen Dit og Dat 4 26-03-2009 11:07
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension