K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-11-2010, 21:14   #1
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
De der forbannede §§

Jeg mister ydelse d. 30 (dvs vi ryger på gaden, da vi til 5 mennesker vil have ca 2000 at leve for, dvs hvor vi har pillet så meget væk at går fx køleskabet i stykker, har vi et problem)

Der er en pokkers masse som ikke er som det skal fx er arbejdsevnejournalen (det RP´en) absolut ikke opdateret eller for den sags skyld godkendt af mig, dette har jeg gjort dem opmærksom på men de ligeglade.

Så § der siger at de ikke må stanse før det er på plads mangler jeg.

De har ikke taget stilling til §7a, de vil ikke med mindre jeg henvender mig personligt, hvilket de udemærket godt ved jeg ikke kan pga angst. Det har jeg min læges ord på.

Jeg har så valgt at søge en § 17 FP men også her mangler jeg lige den der siger at jeg skal fortsætte på min ydelse, til det er på plads, uden er jeg sten sikker på de er ligeglade.

Nogen der kan hjælpe?
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2010, 23:19   #2
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Hej LUM!

Hvad er det for en ydelse du mister?

Og den med §7a, Hvilken lov er vi under? I loven om social pension er der ikke en §7a. Jeg ville gerne hjælpe, men er nød til at få lidt flere oplysninger!

Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2010, 23:31   #3
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Mon du leder efter denne

Citat:
§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2010, 23:38   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jamen LUM, hvad er det for noget rod, er du på sygedagpenge og mangler en varsling iht. §7a.

Det kan da ikke passe at du, din mand og jeres mange børn skal leve for nul og intet.

Ej du må forklare det nærmere så vi kan hjælpe dig og din familie.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 00:09   #5
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
med lidt forbehold da jeg er ny her:

Spørgsmål 1, sygedagpengeloven §28.......før sygedagpenge kan standse pga varighed skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden(dokumenteret i ressourceprofilen) til at undersøge om borgeren hører under bestemmelser om revalidering, flex eller FP.
Herunder § 24 beregning af sidste udbetalingsdag og § 27 forlængelsesmulighederne.

Spørgsmål 2, retssikkerhedslovens §7a........ Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning ophører skal der tages stilling til om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage på arbejdsmarkedet....... Herunder inddrages fx fagforbund. Egen læge mm. Hvis der skønnes behov for yderligere foranstaltninger skal disse sætte i værk i umiddelbar forlængelse af nuværende foranstaltning.

Spørgsmål 3......her mener jeg, med lidt usikkerhed: Hvis du søger FP på en §17 i pensionsloven på det foreliggende grundlag kan sygedagpenge først standses når der foreligger en afgørelse om at sagen overgår til behandling efter regler om pension. På foreliggende grundlag betyder at der ikke fp krav om evt opdateret ressourceprofil. Bemærk der er 2 måder om pensionsbehandling i denne paragraf.

Alle § med forklaring kan slåes op på socialjura.dk

Ganske frustrerende situation at stå uden forsørgelse.......
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 00:33   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg er på revalidering. Der hersker ikke den store tvivl om at det skal stanses, opfylder slet slet ikke kravene

Håber det hjalp jer lidt *ss*

EE ja det noget rod, men det økonomien i kommunekassen jo altså pænt ligeglad med.

Lige nu har jeg valgt at jeg ikke gider tænke så meget over det, for så er jeg ski bange for hvad jeg kan finde på.

Lady nok er du ny, meeen helt tabt af knallerten er du altså ikke *gg* Det lige netop den de ikke har taget stilling til (retssikkerhedslovens §7a) eller dvs de mener ikke de kan uden personligt kontakt, og det kan jeg IKKE. Der til er jeg nu absolut ikke enig i at det kræver personligt fremmøde, og da slet ikke hvis nu RP´en var blevet opdateret og godkendt, som den skulle.

At den ydelse man modtager ikke kan stanses før der er taget stilling til en §17 er jeg fuldt ud klar over, mit problem er så at jeg mangler §§, og har alt for meget i hovedet til at kunne rumme og begynde at læse det hele (love og §§) i gennem for at finde det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 08:54   #7
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Citat:
Forrevalidering og jobplan

Før du går i gang med den egentlige revalidering, skal du sammen med en sagsbehandler fra kommunen udarbejde en jobplan. Jobplanen skal bl.a. beskrive, hvilken type arbejde, du sigter mod, de planlagte initiativer og en tidsplan.

Du kan finde flere informationer om reglerne for revalideringstilbud, fx godkendelse af revalideringen, indholdet af jobplanen osv. på Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside

Arbejdsmarkedsstyrelsen
Hvad og hvor meget kan du klare

For at kunne afklare disse spørgsmål skal du ofte igennem en kortere forrevalidering. Den indeholder som regel en såkaldt arbejdsprøvning, hvor du kan prøve dine kræfter, evner og muligheder af i forskellige arbejdsfunktioner.

En forrevalidering kan foregå på en arbejdsplads eller en revalideringsinstitution, men det kan også være et højskoleophold, hf-kurser, undervisning på 9.-10. klasses niveau, erhvervsintroducerende kurser mv.
Lov om aktiv beskæftigelspolitik.

Citat:
§ 27. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, kan få udarbejdet en jobplan for, hvordan mulighederne for at få varig beskæftigelse på det almindelige arbejdsmarked kan forbedres.

Stk. 2. I jobplanen beskrives personens beskæftigelsesmål, som så vidt muligt skal være rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft.

Stk. 3. Hvis et beskæftigelsesmål fremgår af de oplysninger, der er indlagt i Jobnet efter kapitel 6 og er inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, kan jobplanen blot henvise til beskæftigelsesmålet i Jobnet.

Stk. 4. I jobplanen angives, hvilke tilbud der efter § 22 kan gives. Hvis et tilbud er rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, skal jobplanen ikke indeholde en begrundelse for tilbuddet, medmindre personen ikke er enig i tilbuddet.

Stk. 5. Hvis jobcenteret skønner, at der skal gives et tilbud, der ikke er rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, skal dette begrundes i jobplanen.

Stk. 6. Jobplanen skal revideres, hvis dette er begrundet i personens situation, eller hvis der er væsentligt ændrede forudsætninger på arbejdsmarkedet, som gør en revision hensigtsmæssig.
Lov om sygedagpenge

Citat:
§ 27, stk. 1,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 10:51   #8
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
godmorgen LUM,

Tænkte på om kommunen har taget stilling til stk 6, som Peppe citerer for ellers kunne du sende dem en mail og og forespørge hvorhvidt de mener der mulighed for at revidere planen. = stadig indtægt


Har de truffet afgørelse og du ved ressourceprofilen ikke er opdateret med relevante oplysninger burde du kunne forespørge med hvilken begrundelse de mener der ikke skal ligge en opdateret og partshørt profil til grund for denne afgørelse.

Skriv også du ønsker vejledning om hvordan du med din, som jeg har forstået du skrev, angst lidelse kan sikre dig at din retssikkerhed bliver overholdt og du får en fyldestgørende ressourceprofil, når du nu ikke er i stand til at møde personligt op, som kommunen forlanger.

Om ikke andet må kommunens svar give dig dokumentation til en klage tænker jeg.

Håber hvis du ikke har kræfter til alt dette skriveri at nogen kan hjælpe dig. At du ikke kan møde op personligt betyder jo ikke at du har færre rettigheder.

Jeg er selv havnet på KH, som jeg ikke kan få efter standset revalidering under henvis til jeg ikke er revalideringsberettiget men afslået flex fordi revaliderings muligheder ikke er udtømte. Begge afgørelser hviler på en rp der ikke er opdateret.
.
Peppe, mht forlængelse i sygedagpengeloven mener jeg ikke man som revalidend hører under denne medmindre man kan få genoptaget sin sygedagpenge sag og stadig har dagpengeret i a kassen.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 11:37   #9
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Jeg er på revalidering. Der hersker ikke den store tvivl om at det skal stanses, opfylder slet slet ikke kravene

Håber det hjalp jer lidt *ss*

EE ja det noget rod, men det økonomien i kommunekassen jo altså pænt ligeglad med.

Lige nu har jeg valgt at jeg ikke gider tænke så meget over det, for så er jeg ski bange for hvad jeg kan finde på.

Lady nok er du ny, meeen helt tabt af knallerten er du altså ikke *gg* Det lige netop den de ikke har taget stilling til (retssikkerhedslovens §7a) eller dvs de mener ikke de kan uden personligt kontakt, og det kan jeg IKKE. Der til er jeg nu absolut ikke enig i at det kræver personligt fremmøde, og da slet ikke hvis nu RP´en var blevet opdateret og godkendt, som den skulle.

At den ydelse man modtager ikke kan stanses før der er taget stilling til en §17 er jeg fuldt ud klar over, mit problem er så at jeg mangler §§, og har alt for meget i hovedet til at kunne rumme og begynde at læse det hele (love og §§) i gennem for at finde det.
står du ikke i en fagforening. som kan gå ind og hjælpe eller retter overtage din sag. for kan godt sætte mig ind i din situation men social forbi.. da jeg kender alt til det fængslende og isolerende liv selv..

og jeg har hjælp og efter det, er det gået stærkt frem i den rigtige retning..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 16:34   #10
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej LUM!


M.h.t. bisidder kunne jeg da forestille mig, at det kan din gæve mor godt klare! Og du kan alle §-erne!

Revalidering, som du har været i gang med er ikke længere realistisk, derfor har du søgt førtidspension efter § 17.

Før revalideringsydelse kan stoppes skal din ressourceprofil partshøres. Og har du tilføjelser og præciseringer og ændringer til ressourceprofil, skriver du dine ændringer og præciseringer og tilføjelser på et særskilt papir, og din underskrift sætter du kun på dine ændringer og tilføjelser og præciseringer, som du så rigtigt råder andre til!

Din revalideringsydelse må ikke stoppe før efter endelig partshørt og godkendt ressourceprofil.

Og både sygedagpenge og revalidering er arbejdsmarkedsrettede tiltag, som skal munde ud i forslag om en ny arbejdsmarkedsrettet foranstaltning m.h.p. et både lægefagligt og socialfagligt velbegrundet forslag til videre selvforsørgelse.

Og da du har betydelig og varig funktionsnedsættelse - lægefagligt vurderet i lægeerklæringer - og socialfagligt vurderet i arbejdsprøvning - kan du næppe klare arbejdsmarkedsrettet selvforsørgelse ved ordinært arbejde.

Og revalidering, du har været i gang, har vist sig svær.

Derfor skal du nu videre visiteres til mere skånsom revalidering eller fleksjob/ledighedsydelse eller førtidspension.

Om regler herfor kan henvises til:

1) Oprindelig afklaring efter Sygedagpengelov § 28, som først henviste til revalidering og nu må gå skridt videre: mere skånsom revalidering eller fleksjob eller førtidspension:

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

2) Regel i Retssikkerhedslov § 7a om viderehenvisning fra en arbejdsmarkedsrettet selvforsørgelse (her revalidering) til en ny lægefagligt og socialfaglig velbegrundet arbejdsmarkedsrettet selvforsørgelse (ny revalidering eller fleksjob eller førtidspension, da ordinært arbejde 34 - 37 timer pr. uge næppe er realistisk lægefagligt og socialfagligt set):

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.

3) Helsingørdom, som siger, at der ikke er noget der hedder henvisning til kontanthjælpshul med begrundelse for syg til reavlidering og fleksjob, men for rask til førtidspension:

Læs link om Helsingørdommen her:

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Dommen begrundes bl.a.:

"Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdtet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob."


MorWettendorff her på K10 fik afslag på førtidspension efter § 17 - selvom arbejdsprøvning og alle lægefaglige vurderinger sammen pegede på førtidspension. Hendes sagsbehandler var rystet over det.

MorWettendorffs sagsbehandler var snarrådig og anbefalede, at MorWettendorff jf. Helsingørdom så skulle visiteres til fleksjob/ledighedsydelse.

MorWettendorff siger, at fleksjob/ledighedsydelse er skridt tæt på vej til førtidspension. Læs MorWettendorffs tråd på K10 herom:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=10237&page=6

Også MineBørnsMor fik afslag på førtidspension efter §17. Hun henviste så til lægefaglige vurderinger om betydeligt og varigt nedsat funktionsevne og til Helsingørdom, at når arbejdsmarkedsrettet selvforsøreglse ikke vurderedes muligt lægefagligt set, og da hun havde fået nej til førtidspension, så ville hun gerne ansøge om fleksjob/ledighedsydelse. Det fik hun både efter Helsingørdom og efter Ymer§. Læs herom i denne tråd på K10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11857&page=6

Håber mine overvejelser kan bruges!

Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 20-11-2010 kl. 16:44.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension