K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-06-2012, 11:29   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er sådan i dag - desværre - at man aldrig får sandheden serveret på et sølvfad. Man skal selv undersøge tingene, og selv lave benarbejdet, for når der er en bagtanke med noget, så er det jo ikke den de skilter med......

Så det eneste fornuftige hér er, at man læser reglerne for den gamle førtidspension, og sammenligner dem med reglerne for den nye - bare så man ikke bliver overrasket.
Og uanset om man vil det eller ej, så er økonomien jo også vigtig at tage med i sine betragtninger - folk på den gamle ordning får fx nedsat licens og har bedre tilskudsordninger til både medicin og tandlæge (fodpleje og andre ting). På den nye ordning har man ikke disse ting, og der skal søges om og om igen, hver gang man skal have hjælp til noget. Medmindre man kan ryge ind under kronikertilsdkudsordningen (som bestemt IKKE er mange forundt!) på nye regler.

Nu har jeg personligt ingen udgifter til medicin, så den nye ordning passer mig fint. Men havde jeg haft et større medicinforbrug, så ville det måske være bedre på den gamle ordning, så man skal da bestemt også lige regne lidt på hvad foreskellen reelt bliver, ved at gå fra gammel til ny ordning. Det løft regeringen taler om, kan meget vel udligne sig selv, og så står man så bare tilbage med de nye regler.....

Og så skal dem på den gamle ordning, også tage med i betragtningerne, at de ikke MÅ have en arbejdsevne på den nye ordning. Så hvis de har arbejdet og/eller arbejder nu, så kan man ikke gå over på den nye ordning og bare modtage pensionen - og her hænger det faktisk meget fint sammen med, at reformen lægger op til, at man blot skal kunne præstere 2 timer, for at kunne komme i betragtning til et fleksjob istedet for pension.
Der er RIGTIG mange der kan præstere 2 timer på både ny og gammel ordning, og det er jo dem regeringen gerne ser aktiveret. Indtil videre frivilligt, men Venstre har jo smidt på bordet, at det måske kan betale sig at genoptage allerede tilkendte pensioner, for at få trukket dem ud, der kan bidrage helt ned i det små....

Jeg synes spørgsmålet er lidt svært, for det kommer helt og holdent an på hvordan man lever som pensionist på gammel ordning, både mht arbejdsevne og økonomi - sat op mod, hvad de forventer sig, på den nye ordning. Og her er der jo frit slag alt efter hvem man er og hvad man forventer.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2012, 11:52   #12
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
I krisetider hvor førtidspensionister er salt i øje hos 65% af befolkning og hos hele regeringen, lyder det helt sarkastisk at regeringen vil med let hånd give op til 10.000 kr. mere til førtidspensionister fra før 2003.

Hvor kommer den gavmildhed fra, spørger jeg bare om?

Man må siges at det er en spekulativ måde at r….rande folk på, med folkens egen tilladelse, hvis de hopper på det løgn.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2012, 12:24   #13
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg er ftp på ny ordning og får kroniker tilskud og betaler fast 302 kr pr mdr på pbs til apoteket - og så er det kun ved helt specielle ting jeg har pungen oppe el.er alt gratis udover de 3oo kr

troede mere el.mindre alle ftp der brugte meget medicin havde det sådan...'
men det er måske ikke normalt m.kronikerbevilling


stribe førtidspensionist 2o1o
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2012, 13:21   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der står her:


Ansøgning
Det er din læge, som skal søge Sundhedsstyrelsen om kronikertilskud.

Ved vurderingen af ansøgningen bliver der lagt vægt på, at din behandling er fagligt veldokumenteret, og at de samlede årlige udgifter til medicin med tilskud ser ud til at overstige 16.896 kr. (din saldo i CTR). Hvis du er under 18 år, skal udgifterne se ud til at overstige 20.830.


Så man skal alligevel have et ret stort/højt medicinforbrug, for at komme i betragtning.

Man kan læse mere om kronikertilskud og egenbetaling her:

http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/to...ronikertilskud
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2012, 13:31   #15
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ja det har jeg desværre også...et højt smertepille forbrug - kom efter ulykke..sgu ikke særligt sjovt..og de ting jeg bruger er også dyre..desværre

vidste godt jeg fik kronikertilskud - troede bare det var normalt...

og så er jeg så heldig at da jeg var 18 meldte jeg mig ind i sygesikringen danmark og er idag i gruppe 1.........og det er da også en hjælp..

synes bare det med apoteket trækker ca 3oo kr pr mdr er alletiders ide..så virker det ikke så slemt

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2012, 21:43   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
har heldigvis også kronikertillæg med 3oo kr pr mdr
det skal være en læge som søger det og gælder i 5 år ad gangen
har lige hentet i dag, sådan lidt det de næste 1.5 måned
det blev så lige 3926 kr
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2012, 22:12   #17
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ja det er vanvittig det skal være så dyrt - for lidt -måske meget medicin...4ooo kr på en gang..tænk hvad man ku få for det......smiler..

jeg undre mig også over det ka være så dyrt - men ka jo desværre ikke undvære det..

min læge må jo ha søgt 2 vgange..jeg har ikke hørt fra det siden 2oo6..men er virkelig dybt taknbemmelig for det med apoteket..fast ca 3oo pr.mdr pr pbs og så skal jeg ikke tænke mere på det..det gælder kun vist dem med kronikerbevilling - men burde gælde flere..det gir folk mange bekrymringer - et besøg på apoteket ..

men jeg er da glad og taknemelig for at ka få det
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2012, 15:02   #18
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis du hører til målgruppen og har relevante behov, bør du kunne anvende §100, hvilket du ikke kan efter den gamle ordning.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 00:21   #19
colaminus
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
colaminus er ny på vejen
Hvis man er på ny ordning ,kan man få bolig sikring - og ikke bolig ydelse. Hvilet kan betyde 1000-1500 kroner mindre om måneden.. og de er skatte fri

Den nye ordning, kontra den gamle ordning er ikke at foretrække, der er mindre i ydelse samlet set..
SÅ BLIV PÅ DEN GAMLE ORDNING..
colaminus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 01:35   #20
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
troede mere el.mindre alle ftp der brugte meget medicin havde det sådan...'
men det er måske ikke normalt m.kronikerbevilling
Nej og selv om nogle her så prøver at gentage det 100 gange at vi på gammel ordning har det ååhh så godt, så holder det ikke.

Kun ca ½delen af de 75000 der får de 3 laveste satser får fuldt pensions tillæg og dermed nedsat licens og nævneværdig hjælp til medincin.

Jeg betaler selv mit medicin (minus hospital udleveret medicin der er så dyr at det er urealistisk selv at betale for) efter regler som folk der ikke er på FTP. Intet hjælp fordi der er ægtefælle indkomst.
Men hvad pokker når jeg bare kan holde det under 5000 om året er jeg glad.
Måtte engang lade mig indlægge på hospital et par dage fordi jeg ikke lige havde råd til 1300 til nogle piller pga svamp i halsen. Og ambulatorie læge mente at der var fare for at svamp gik ned i spiserør hvis ikke jeg fik behandling.
Har også hørt om andre på de lave pensioner der får hjælp af lægerne på den måde.

Man skal have en stærk psyke for ikke at føle sig som fattiglem på almisse.

Sidst redigeret af MichaelH; 01-07-2012 kl. 01:39.
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Den nye skattereform i mere letlæseligt form Abraxus Politik og Samfund 5 18-09-2012 13:05
900.000 taber på skattereform Risa Politik og Samfund 14 06-09-2012 13:40
Radikal kritik af skattereform Risa Politik og Samfund 7 02-07-2012 22:45
Skattereform jonah Politik og Samfund 43 29-05-2012 10:11
Ledige skal bidrage til regeringens skattereform Webmaster K10 Nyheder 0 27-05-2012 11:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension