K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-01-2012, 23:42   #1
melkior
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2008
Lokation: Skive
Indlæg: 18
Styrke: 16
melkior er ny på vejen
Unhappy special lægeerklæring

Jeg er rundt på Gulvet?
i forbindelse med min pensions ansøgning bliver jeg sent af min SB til en special læge, Psykriater for at få lavet en speciallægeerklæring.
efter 4 timer i den varme stol, kommer dommen.
jeg har min mand og min bisider med, men da dommen skal falde er de gået ud for at trække luft. og de bliver ikke kaldt ind... hvad der ærger mig i dag.
han fortæller mig at han ikke ville kunne se mig på arbejdesmarked mere.
vil så lige slå fast jeg på ingen måde er alkoholiker men bruger rødvin som selvmedicinering.
Diagnoser:
F10.1 Skadelig brug af alkohold
F.33.9 Depression
F.41.1 Genereliseret angst.
F.43.1 Posttraumatisk belastningsreraktion
F.62.0 Personlighedsændring efterkatastrofeoplevelser.
Så langt så godt, jeg går så og venter på svar fra SB, der burde ikke være nogen tvivl om en pension sag, men men så da jeg får konklutionen står der.

" På nuværende tidspunkt må det frarådes at der laves arbejdesmarkedsrettede tiltag. Selv et mindre pres vil kunne give forværrelse i tilstanden. DER ER TALE OM EN VARIG LIDELSE. Muligvis vil overstående psykofarmakologiske forslag kunne bedre tilstanden.Der skal være intrådt en væsnlig bedring, før arbejdesmarkedsberettede tiltag kan anbefales.Der vil da være tale om mere omfattende skånehensyn, i form af betydelig reduktion af tid, krav,inhold, overskulighed og forudsiglighed, og med få interpersonelle kontakter.Også på længer sigt vil der være behov for mere omfattende skånehensyn.
Nå ja så anbefaler han selvfølgelig jeg forsætter hos psykolog, og går i medicinsk behandling hos ham.
og så er det jeg står og rykker mig selv i håret ???
hvor står jeg så nu???
Min SB vil gerne følge midt forløb...
men kan bare ikke klare at side over for de sociale myndigheder...
er total rundt på gulvet. hvad vil i råde mig til???
Knuz Susanne
melkior er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 09:28   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Du kalder det "selvmedicinering", psykiateren kalder det noget andet...

I forhold til resten af erklæringen, kan det godt lugte af et afslag på førtidspension, da der står at din tilstand ikke er stationær, og at der er behandlingsmuligheder. Er klar over at psykiateren ikke tænker bedringer i forhold til arbejdsmarkedet, men det står faktisk ikke direkte deri. han bruger nemlig ordet "muligvis"

Husk, jeg fortæller bare hvordan de KAN vælge at tolke den erklæring.

Det at der er "selvmedicinering" med alkohol inde over, og samtidig MULIGVIS behandlings tiltag er i modstrid til pensions betingelserne, hvor der ikke må være flere behandlingsmuligheder og tilstanden skal vurderes som stationær. Hvis der er noget de fleste pensionsnævn stejler MEGET over, så er det misbrug af den ene eller anden art...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 09:52   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Melkior

Du ksriver ikke noget omkr. du selv har søgt eft. en § 17 el. SB vil indstille dig til FP eft. § 18??

Det centrale i psykiaters skriv er flg. sætninger:

Citat:
DER ER TALE OM EN VARIG LIDELSE. Muligvis vil overstående psykofarmakologiske forslag kunne bedre tilstanden
hvor den sidste efterlader kommunen med mulighed for at afslå FP, idet der "muligvis" er mulighed for bedring ved psukofarmakologiske tiltag.

Hvis du snart har varighedsbegrænsning kan kommunen også anse dig som uafklaret, hvorfor en forlænelse af SDP ikke falder ind under nogen af § 27, 1 - 7

Du bør derfor som min.:

1. udbede dig aktindsigt i din sag (hvis du ikke allerede har det)
herunder lægekonsulenten skøn så snart den foreligger eft. læsning af ovenstående psykiater udtalelse
2. kontakte fagforening el. lign. for hjælp i din sag

Mange hilsner
Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 11:45   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Du kalder det "selvmedicinering", psykiateren kalder det noget andet...

I forhold til resten af erklæringen, kan det godt lugte af et afslag på førtidspension, da der står at din tilstand ikke er stationær, og at der er behandlingsmuligheder. Er klar over at psykiateren ikke tænker bedringer i forhold til arbejdsmarkedet, men det står faktisk ikke direkte deri. han bruger nemlig ordet "muligvis"

Husk, jeg fortæller bare hvordan de KAN vælge at tolke den erklæring.

Det at der er "selvmedicinering" med alkohol inde over, og samtidig MULIGVIS behandlings tiltag er i modstrid til pensions betingelserne, hvor der ikke må være flere behandlingsmuligheder og tilstanden skal vurderes som stationær. Hvis der er noget de fleste pensionsnævn stejler MEGET over, så er det misbrug af den ene eller anden art...
er helt enig, der må ikke være nogen muligvis eller "misbrug" som man kan stoppe med.
min sidste erklæring er der to forslag til en forbedring af livskvalitet
den er ene er afprøvet i samarbejde med egen læge
kan ikke tåle det og den anden mulighed skal jeg starte på i denne uge

selv om der stå udelukkende for livskvalitet, er jeg hunderæd for lægekonsulenten vil fortolke det til en bedre funktionsevne.
selvom der ingen behandlingsmuligheder er og stærkt nedsat funktionevne

de vil finde på hvad som helst, at trække min sag i langdrag
når man ingen offenligt indtægt har

så med den erklæring, vil jeg vurdere en sagsbehandler ikke vil indstille til en pension på nuværende tidspunkt.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 11:49   #5
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Sagsbehandleren skal være ualmindeligt god, for at kunne skrive sig uden om de tvetydigheder der er i den erklæring... Bevares alt kan lade sig gøre, men tror ikke at nævnet køber den... Men krydser selvfølgelig fingre for den...

I Nala's sag som jeg nu "kører" for hende var det kun med min mellemkomst at jeg fik hendes læge til at forstå at det ikke dur med tvetydigheder i en lægelig udtalelse. Ved godt de ikke kan spå, men de skal være præcise i de ting som de ved er nagelfaste...!
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 12:54   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Min x har nogle psykiske problemer, så vidt jeg kan se grundet barndommen.

I mange år brugte han medicin som selvmedicinering, når han var i aktivering blev det endda accepteret, at han gik til købmand i pauserne, tiltrods for, at dette ellers var forbudt.

I forb. med han sag i kommunen blev han sendt til en psykolog, som foreslog forskellige former for psykofarmaka, og først da han havde prøvet flere af dem blev en fp-sag startet, og gik igennem.

I dag er hans alkoholforbrug dog sat noget ned fordi han tager noget psykofarmaka.

Melkior's psykiater skrev: "F10.1 Skadelig brug af alkohold"

Så vidt jeg ved skal man ikke indtage ret meget alkohol før det er skadeligt, på et tidspunkt blev det anbefalet, at kvinder max. drak 7 genstande om ugen, men så vidt jeg husker har de fundet ud af, at dette også er for meget.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 13:06   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg læser helt klart indlægget som at selvmedicineringen foregår nærmest hverdag, og så vil jeg vove påstanden at diagnosticeringen er korrekt.

Og det er velkendt at alkohol enten annullere eller forandrer den anden medicin man evt. skal tage. Det kan jo endda forværre helbreddet væsentligt hvis man blander alkohol og receptpligtig medicin.

Hvis jeg ikke har ret i mit kvalificerede gæt, så ret mig endelig...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 13:26   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Jeg læser helt klart indlægget som at selvmedicineringen foregår nærmest hverdag, og så vil jeg vove påstanden at diagnosticeringen er korrekt.
Præcist hvad jeg mente.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 13:51   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Inden der fares for meget frem omkr. selvmedicering via større alkoholforbrug end normalt, vil jeg lige nævne at det ikke er et ukendt fænomen, at netop mennesker m. PSTD kan gøre brug af netop selvmedicinering i en eller anden form.

Uden at jeg har videnskabeligt ref. til om denne sammenhæng er ordentligt undersøgt, tror jeg selv, at det er en mangefaceteret problematik, som man bør forsøge at løse med respekt for primærsygdommens meget ubehagelig symptomer (PTSD), og ikke mindst i en tilgang fra anden person, herunder læger, i en åben og hensynfuld dialog.

Såvidt jeg forstår ICD-10 katerogierne, herunder F10.1, sammenkoder psykiateren netop via F10.1 (sidste tal spec.) overforbrug af alkohol, netop en sammenhæng til et fysisk traume, som derfor kan hænge sammen m. primærdiagnosen F43.1 PTSD, hvor jeg også tror de øvrige diagnoser at være af sekundær art, dvs. opstået eft. primær diagnose, og derfor må betragtes som tilstødende symptomer.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 14:08   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Gunvor: ENIG

Men det ændrer ikke på det faktum at et pensionsnævn/team tager fat i, og holder fast i, de ting de kan se som kan ændres, og i dette tilfælde er det så "selvmedicinering".

Det er også et faktum at mange som kommer i behandling for misbrug, med tiden, får meget ud af det. Selvfølgelig er det ikke alle som kommer helt ovenpå igen, men man skal ikke undervurdere værdien af livskvalitets forbedrende behandlinger...

Personligt gjorde jeg det, når jeg fik mistanke om dette (mis)nrug af alkohol eller andet, at jeg tog en lang snak med borgeren, og det endte nogle gange med at jeg satte som betingelse for sagens videre færd, at der kom gang i noget behandling...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Endnu en special lægeerklæring?? Culotten Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 24-01-2014 07:16
Sygedagpenge i afklaring, special lægeerklæring ? mortil3 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 30-01-2012 07:54
special lægeerklæring karsten31 Spørgsmål ang fleksjob 15 26-01-2012 23:27
lægeerklæring trunte Alt det andet 3 16-03-2011 15:41
Tvivl om konklusion i special lægeerklæring. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 23 11-06-2009 13:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension