K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2017, 10:38   #1
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Question Kontanthjælp, fængsel og førtidspension.

Ja mit liv er lidt rodet lige for tiden, men i kan ligeså godt få hele historien nu jeg er ny her, så undskyld det bliver lidt langt.

Er 35 år nu. Jeg har været syg i ca 10 år, dog ikke så syg at det har medført hverken aktivering, eller førtidspension.

i foråret 2015, blev min lejlighed pludselig opsagt med 1 mdrs varsel, idet ejeren angiveligt havde solgt ejendommen den befandt sig i. Dette er muligvis ikke lovligt varsel, men jeg ønskede heller ikke at blive boende der (nedlagt landbrug hvor ejeren havde indrettet en noget sporadisk lejlighed i den ene ende.

Adskillelsen bestod kun af en gipsplade i en tidligere dør. Derfor var der mange gener med støj og røg (mig der ryger, men lejekontakten forbød ikke rygning). Desuden fyrede de selv med vådt brænde med en skorsten så lav at når jeg forsøgte at lufte ud fik jeg blot røg ind af vinduet i stedet for.

Så jeg valgt at smutte. Dog kunne jeg ikke så hurtigt finde en ny lejlighed. Derfor blev min løsning at købe en gammel kassebil og bo i den (maks 14 dage regnede jeg med, om jeg så måtte vælge end anden egn end tiltænkt.)

Det gik dog ikke da jeg kom med i et mindre trafikuheld. Derfor var jeg nu "helt" hjemløs og kom på forsorgshjem de næste 10 mdr, indtil jeg fandt en lejlighed i starten af 2016. Alt godt igen. Dog fik jeg 50 dages fængsel i forbindelse med ovennævnte færdselsuheld.

I august 2016 fik jeg så desværre konstateret kræft, hvor jeg så var indlagt til strålebehandling frem til oktober. Det har fået kræften nogenlunde i ro, men smertestillende piller er blevet hverdag nu (og det er ikke blot pinex og lign).

I marts kontakter min kommune mig så da de er kommet frem til at jeg på baggrund af alting burde have en førtidspension, og dette er jeg enig i.

Egenligt troede jeg fra historier herinde at det var en årelang proces, med arbejdsprøvninger og alskens andet halløj de kunne finde på, så tog det roligt til at begynde med.

Så "vågnede"kriminalforsorgen op - mere end 2 år senere føromtalte færdselsuheld. - At jeg skulle afsone de 50 dage fra den 19 juni 2017 (hvilket jeg så gør lige nu og frem til 8. august.

"Problemet" forhold til kontant hjælp er så at de den 30 juni meddeler at min kontanthjælp er stoppet da jeg er indsat i fængsel. Så vidt så godt jeg søger om hjælp til husleje de 50 dage, og får også det. Det jeg IKKE får er penge fra 1-19 juni hvor alt jo var normalt, jeg var ikke i fængsel der.

Kommunen begunder det med at det er situationen på udbetalingstidpunktet der afgørende. - Altså at jeg nu er forsørget af kriminalforsorgen.

Men det var jeg jo ikke 1-19 juni. De henviser også til Lov om aktiv social politik paragraf 11, som intet nævner om at det er afgørende hvad situationen er på datoen for udbetaling.

Hvis det var jo jeg i stedet var startet i den 19 juni, ville det så være det samme? Det er jo trods alt en stor del af en måneds indkomst man så mister alene pga datoer.

Var jeg fængslet fra den 1. i stedet var dette problem der således ikke.

- Den vil jeg lige vende med en rådgivning om sociale sager der kommer på besøg i fængslet kort før jeg løslades, men foreløbig har jeg klaget til kommuen som siger svartid 6 uger. derefter ankenævnet (medmindre de giver mig medhold).

Så til den anden del: 13 juli er der brev fra kommunen igen. Men ikke omhandlende ovennævnte sag, men førtidspensionen. Der er jeg indstillet førtidpension 23 juni, altså 4 dage efter jeg blev indsat i fængsel, og tilkendt den 13 juli, hvorfor første udbetaling sker 31 august.

Spørgsmålet er så hvad jeg skal leve af mellem 8 august hvor jeg løslades og 31. august hvor min første pension udbetales.

Er det enkeltydelse jeg så skal søge, eller er det kontanthjælp, når jeg nu er tilkendt pensionen? Og betyder det noget for pensionen at jeg de første 8 dage (den er gældende pr 1 august) er i fængsel?

Jeg har desværre ikke noget opsparing eller andet jeg "blot kan tære på" fra til 31 august, da jeg jo ingen indtægt har haft siden 31. maj, og selvom kommunen har sagt ja til at dække 2 huslejer (altså august med) skal der jo stadig mad på bordet - og så er husleje jo ikke den eneste faste udgift man har, så er bagud med næsten alle andre faste udgifter (el vand, varme, og andre ting.

Så jeg har ligesom trukket i alle reserver allerede. Og selvom førtidspensionen bliver noget højere end kontanthjælp vil der gå længe inden jeg er "med igen" hvis jeg både skal undvære pengene fra 1-19 juni, og intet får udbetalt 8-31 august.

Har jeg RET til noget, eller er det en af de der regler der siger "kommuen KAN yde hjælp" - hvor de så de facto altid siger nej fordi der står de kan og ikke SKAL.?

Jeg synes i al fald der er "noget galt" i denne her historie. Jeg er dømt 50 dages fængsel, og skal derfor leve af de småpenge man kan tjene i fængslet )8 kr i timen som syg) + kostpenge (400-noget) pr uge. + en dyr bøde + de konfiskerede bilen jeg havde købt.

I øvrigt var de så frække at være 2 måneder om at afmelde bilen så jeg lige hang på 2 mdrs vægtafgift på en bil som var i politiets varetægt!

Men jeg er ikke dømt til ovennævnte + økonomisk ruin pga 0 kr indtægt i ca 42 dage.

Som sagt havde jeg i forvejen en presset økoonomi, bla har jeg ikke kunnet købe al den medicin og special-kost jeg ellers burde pga min kræftsygdom, så har ikke lige en opsparing i baghånden, og alle lånemuligheder er også udtømte.

Hvad synes i jeg skal gøre?
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
 

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension