K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2013, 12:59   #1
Saline
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Saline er ny på vejen
Virksomhedspraktik

Hej med jer.

Sikke en fantastisk side i har her.

Jeg har lidt spørgsmål, måske er de stillet i andre tråde, men synes ikke jeg har fundet en lignende problematik, ellers bær over med mig.

Er en kvinde på 48 år, er på kontanthjælp NU på 23. år, siden start 1991, tror jeg har rekorden i DK. Jeg har aldrig været i hverken aktivering arbejds prøvninger eller andet.

Blev syg i 1991 med den første Diskus Prolaps og sidenhen blev til 11 af slagsen. Jeg er opereret 4 gange, herunder 2 stivgørende operationer. Der er konstateret udbredt slidgigt fra lænden og op til mellem skulder bladende. Derud over har jeg indeklemte scener i begge skuldre og har svært ved at bevæge mine arme, 2 operationer har kun gjort det værre.

Jeg har siden 2009 kæmpet for at blive udredt gennem kommunen, men de har hele tiden slået det hen. I 2011 fik jeg så ny sagsbehandler og hun opfordrede mig til at gå i gang med at blive lægeligt udredt. Det lykkedes at få diverse attester og udtalelser fra hele 3 forskellig læger i april 2012, som alle 3 entydigt konstaterede at jeg var Sygdommene er stationære, alle beh. muligheder er udtømte og at evt. skåne hensyn ikke vil være tilstrækkelige.

Sommeren 2012 lavede vi en ressourceprofil, den gamle var fra 2003.

Lige før jul 2012 ringede min sagsbehandler så og rådede mig til at søge førtidspension efter § 17 på det foreliggende grundlag. Hun lavede selv en go indstilling, synes jeg. Hvad jeg ikke vidste var at det jo på forhånd var "dødsdømt" da jeg jo ikke havde været i arbejds prøvning. Så ja det blev et klart afslag med netop den begrundelse, nu er sagen anket og jeg kan se frem til ca. 8 mdr. ventetid.

Efter afslaget og efter de nye regler i 2013, sagde hun at jeg så ville kunne få Flexjob, blot nogle få timer om ugen. Det synes jeg faktisk var en go ide, for jeg savner at komme lidt ud blandt andre mennesker. Jeg har fundet et lille privat firma som vil være meget fleksible i forhold til fremmøde og arbejdstimer. Jeg ville kunne starte med det samme.

Nu har min sagsbehandler så indkaldt til et møde på torsdag med henblik på at jeg skal i virksomhedspraktik og meddelt mig at Flexjob ikke er en mulighed foreløbigt.

Det er så håbløst og frustrerende - Jeg har været uforskyldt hjemløs siden nov. og har netop endelig fundet en bolig til kun 4000,- med forbrug, men kan jo så bestemt ikke betale huslejen, eftersom jeg kun får 5900,- udbetalt i kontanthjælp.§34 er ikke en mulighed, da jeg så skal ha haft job indenfor de sidste 3 mdr.

Det er virkelig opslidende at bo hist og pist og af og til på diverse herberger - Det kalder de velfærds samfund.

Kan jeg ikke søge Flexjob direkte eller hvordan skal jeg forholde mig?? Vil det hjælpe at klage nogle steder eller vil pressen være en go ide. Jeg er snart parat til hvad som helst.

Hilsen den Frustreret.
Saline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2013, 13:19   #2
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Du skal i afklaring inden du kan blive godkendt til fleks job - det gælder alle og er det eneste rigtige.

Det er den eneste måde at finde ud af din arbejdsevne.
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2013, 17:36   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Medmindre du har på skrift fra en læge at dit helbred vil blive væsentligt forværret ved en arbejdsprøvning....ja så skal du nok også regne med et afslag fra BAN...

Jow man kan godt søge fleksjob...men det vil ikke nytte meget medmindre du er blevet arbejdsprøvet....

Men kunne du ikke se om ikke i kan finde ud af noget i det firma du snakkede om....måske de vil have dig i virksomhedspraktik....

Uanset hvad man skal have...fleksjob, førtidspension....ja så er det ens arbejdsevne der tæller...og hvis man ikke er blevet afprøvet...ja så ved de jo ikke hvad du kan og/eller ikke kan....

Den eneste måde hvor man ikke skal arbejdsprøves...ja det er hvis det vil væsentligt forværre ens helbred...

Hvis jeg var dig...så ville jeg se om ikke jeg kunne få lavet en aftale med det firma du skrev om....og se om ikke det var muligt at jeg kunne komme i virksomhedspraktik der...

Hvis jeg var dig...ja så ville jeg i den grad sende en stor klage til borgmesteren i din kommune....

For det virker da helt hen i vejret at du har kunne gå så lang tid uden at der er sket noget i din sag....

Der er helt sikkert nogen der har svigtet....

Det er ikke sikkert du vil få det store ud af at klage på denne måde...men det bør påtales at det kan ske i din kommune....

Du vil så fremover nok kunne regne med at din sag vil køre efter "bogen" hvis du har klaget...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2013, 18:29   #4
Saline
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Saline er ny på vejen
Mange tak for svar.

Utroligt jeg først får dette af vide nu, nå men tror faktisk godt det firma vil ha mig i praktik. Hvor lang tid skal jeg så være det?? Har hørt om nogen der er i praktik / arbejds prøvning i mange omgange og i flere år.

Jeg har klaget over kommunen mange gange, både til det sociale nævn og ankestyrelsen. Så skete der lidt en kort periode og så gik det hele i stå igen.

Det er sku snart håbløst, men igen tak og ja jeg prøver at klage til borgmesteren, DET har jeg nemlig ikke prøvet endnu.
Saline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2013, 21:35   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Saline Se meddelelser
, men kan jo så bestemt ikke betale huslejen, eftersom jeg kun får 5900,- udbetalt i kontanthjælp.§34 er ikke en mulighed, da jeg så skal ha haft job indenfor de sidste 3 mdr.
Måske jeg misforstår noget.

Men så vidt jeg ved må du kunne få 10.500 kr. pr. måned, brutto, i kontanthjælp.
Og du har vel et skattefradrag.
Så det undrer mig, at du kun får 5.900 kr. udbetalt.

M.h.t. §34 mener jeg ikke, at der står noget om, at du skal have haft job indenfor de sidste 3 mdr.

" Særlig støtte

§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter § 25 få en særlig støtte.

Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig.

Stk. 3. Følgende personer kan ikke få særlig støtte:

1) Ægtepar, der er omfattet af § 13, stk. 7.

2) Personer under 25 år, som får hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4.

3) Personer, der får hjælp efter §§ 25 a og 27.

Stk. 4. Personer, der får nedsat hjælpen efter §§ 36-42, får særlig støtte med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis de pågældende ikke havde været omfattet af nedsættelsen.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og fradrag for indtægter.
"
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126

Men under alle omstændigheder vil du jo, med stor sandsynlighed, være berettiget til alm. boligsikring.


En arb.prøvning, med det, formål, at afklare arbejdsevnen plejer, at vare 3 mdr.

I #8 i denne tråd, har jeg lige skrevet nogle generelle råd i forb. med arb.prøvning, som du nok også kan have gavn af: http://www.k10.dk/showthread.php?t=27048
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2013, 22:53   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Klager....

Når man klager over afgørelser som kommunen har truffet så er det beskæftigelsankenævnet = BAN eller det sociale nævn man klager til....

Når man vil klage over selve sagsbehandlingen...måden de taler på eller en ansat....det være sig jobkonsulent, sagsbehandler osv.....ja så er det borgmesteren man skal klage til...

Håber det forklare forskellen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2013, 11:29   #7
Saline
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
Saline er ny på vejen
Det er korrekt at jeg får kr. 10.500,- i kontanthjælp, men har intet fradrag og betaler 42% i skat. Mit fradrag er inddraget til gl. skattegæld efter en tvangsauktion.

Som jeg forstår det med §34, så kan det gives, når man står i en pludselig opstået situation og det gør jeg jo ikke.
Saline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2013, 20:57   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Saline Se meddelelser
Det er korrekt at jeg får kr. 10.500,- i kontanthjælp, men har intet fradrag og betaler 42% i skat. Mit fradrag er inddraget til gl. skattegæld efter en tvangsauktion.

Som jeg forstår det med §34, så kan det gives, når man står i en pludselig opstået situation og det gør jeg jo ikke.
Så vidt jeg kan se, så skal du "blot" opfylde betingelserne i §11, som lyder sådan:
" § 11. Kommunen yder hjælp i form af kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
"

Som jeg forstår det, så er du berettiget til §34 hvis du får kh, og har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde.

Jeg synes du skal se at få søgt om §34, du kan højst få et afslag, og i så fald skal de give en begrundelse.
Og et afslag bør ankes.

Og hvis du får det, så synes jeg du skal klage over, at din sb ikke har sørget for det for længe siden, for det her sb, så vidt jeg ved, pligt til.

Hmmm, jeg synes endda, at jeg har læst om nogen, som har fået det med tilbagevirkende kraft.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Virksomhedspraktik osv. mukke Alt det andet 0 13-03-2012 13:08
virksomhedspraktik ottosen47 Spørgsmål ang fleksjob 4 19-10-2011 16:45
arbejdsprøvning/afklarende virksomhedspraktik/virksomhedspraktik sjj Alt det andet 21 08-07-2011 10:45
Virksomhedspraktik???? Mouse Alt det andet 12 11-06-2009 19:29
Virksomhedspraktik ? LV. Alt det andet 3 27-03-2008 19:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension