K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2013, 19:48   #1
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
medarbejdende ægtefælle

Er der nogen herinde som er flexjobber og i stedet for ansat hos sin ægtefælle gået ind i firmaet som medarbejdende ægtefælle???

kom meget gerne med plus minus erfaringer osv
som jeg kan læse og undersøge til er det en fordel at være medarbejdende da man firma ejer så ikke skal oprettes som firma med ansatte men måske ser jeg ikke alt

grundoplysningerne er min kone har været selvstændig de sidste 8-9 år og har der mest haft salg af fødevare men også konsulent virksomhed og auktionssalg
Så nu jeg bliver arbejdsløs så er planen jeg bliver medarbejdende og mest af alt arbejder med de dele hun kun løst har været tilknyttet f. eks auktionssalg
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 20:31   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af buick Se meddelelser
Er der nogen herinde som er flexjobber og i stedet for ansat hos sin ægtefælle gået ind i firmaet som medarbejdende ægtefælle???

kom meget gerne med plus minus erfaringer osv
som jeg kan læse og undersøge til er det en fordel at være medarbejdende da man firma ejer så ikke skal oprettes som firma med ansatte men måske ser jeg ikke alt

grundoplysningerne er min kone har været selvstændig de sidste 8-9 år og har der mest haft salg af fødevare men også konsulent virksomhed og auktionssalg
Så nu jeg bliver arbejdsløs så er planen jeg bliver medarbejdende og mest af alt arbejder med de dele hun kun løst har været tilknyttet f. eks auktionssalg
Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det DIG som er flekser, og din kone er selvstændig med eget firma ??????

Det første problem jeg ser, hvis du istedet for at være ansat bliver medarbejdende ægtefælle, er hvordan du opfylder regelen om en overenskomstmæssig månedsløn. Den regel er jo hele grundlaget for beregningen af dit flekslønstilskud..

Jeg tror at den idé vil give jer mange flere ulemper end godt er.. Så svært er det heller ikke at have en virksomhed med en ansat.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 20:53   #3
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
Ja det er mig som Flex
Der er ikke problemer med lønnen da der er krav om at som medarbejdende ægtefælle i Flex skal du have en løn aftale som kan tillægges skattemæssig virkning

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det DIG som er flekser, og din kone er selvstændig med eget firma ??????

Det første problem jeg ser, hvis du istedet for at være ansat bliver medarbejdende ægtefælle, er hvordan du opfylder regelen om en overenskomstmæssig månedsløn. Den regel er jo hele grundlaget for beregningen af dit flekslønstilskud..

Jeg tror at den idé vil give jer mange flere ulemper end godt er.. Så svært er det heller ikke at have en virksomhed med en ansat.
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 21:06   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af buick Se meddelelser
Ja det er mig som Flex
Der er ikke problemer med lønnen da der er krav om at som medarbejdende ægtefælle i Flex skal du have en løn aftale som kan tillægges skattemæssig virkning
Hvilke fordele ser du i at være medarbejdende ægtefælle, frem for at være ansat ??
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 21:20   #5
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
som jeg forstår det indtil videre så er fordelen at min kone ikke skal registreres som virksomhed med ansatte og dermed slipper for en masse administrativt samt slipper for at betale til div fonde osv også på forsikrings området er der en del penge at spare
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 21:34   #6
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af buick Se meddelelser
som jeg forstår det indtil videre så er fordelen at min kone ikke skal registreres som virksomhed med ansatte og dermed slipper for en masse administrativt samt slipper for at betale til div fonde osv også på forsikrings området er der en del penge at spare
Som jeg ser det, så er der i ligningsloven om medarbejdende ægtefælle ikke ret meget administrativt at hente..

Der skal stadig indberettes helt normalt til e-indkomstregistret, hvis der skal indgås en lønaftale.. Og det er i måske ??? nødt til da en lønaftale ikke kræver de normale min. 4 timer dagligt arbejde i virksomheden.

Citat:

Betingelser
Lønaftalen får først skattemæssig virkning fra det tidspunkt, hvor aftalen træder i kraft. Gyldigheden er desuden betinget af, at pligterne i kildeskatteloven om indeholdelse og indbetaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag overholdes. Opfylder arbejdsgiverægtefællen ikke disse forpligtelser, eller indbetales de indeholdte beløb så sent, at det kan medføre strafansvar, bortfalder ægtefællernes mulighed for at opretholde lønaftalen. Har virksomheden samtidig andre ansatte, dækker indbetalinger af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag de øvrige ansattes tilsvar før ægtefællens.

Ved lønindeholdelse efter lov om inddrivelse af gæld til det offentlige § 10 skal det indeholdte beløb være afregnet, før godskrivning for lønmodtagerægtefællen må finde sted.

Skattemyndighederne skal også sikre sig, at aftalen dækker over et reelt arbejdsforhold, og at der ikke er et åbenbart misforhold mellem den faktiske aflønning og den præsterede arbejdsindsats. Ved vurderingen af aftalen skal der tages hensyn til karakteren af det udførte arbejde og den tidsmæssige udstrækning. Det aftalte vederlag kan også vurderes i forhold til, hvad der kan opnås i et tilsvarende ansættelsesforhold i en anden virksomhed.

Brug af lønaftaler
Med en lønaftale er der mulighed for at aflønne den deltagende ægtefælle i overensstemmelse med dennes kvalifikationer og den præsterede arbejdsindsats. På denne måde kan den medarbejdende ægtefælle få udbetalt mere end maksimumbeløbet i forhold til reglerne om medarbejdende ægtefælle i KSL § 25A, stk. 3.

En lønaftale kan også benyttes i tilfælde, hvor betingelserne for overførsel til medarbejdende ægtefælle eller brug af reglen om den friere fordeling ikke er opfyldt. Det er ikke en betingelse, at arbejdsindsatsen i virksomheden skal være væsentlig. Lønaftalen kan også godkendes skattemæssigt, hvor arbejdsindsatsen er af begrænset omfang, fx 1-2 timer dagligt eller ved lejlighedsvis deltagelse i driften.

Som led i en lønaftale kan der indgås aftale om indbetaling til en arbejdsgiveradministreret pensionsordning efter PBL § 19, ligesom lønmodtagerægtefællen er sikret et bedre beregningsgrundlag ved tildeling af sociale ydelser.

Skatteberegningen
Bestemmelsen om lønaftale betragtes som en statusregel, hvor den ægtefælle, der deltager i driften af virksomheden, behandles som lønmodtager, og den ægtefælle, der i overvejende grad driver virksomheden, betragtes som arbejdsgiver med arbejdsgiverpligter i henhold til kildeskatteloven. Der er fradrag i virksomheden for lønudgiften, og der må oprettes en arbejdsgiveradministreret pensionsordning.

>Syge- og barselsdagpenge samt forældre- og uddannelsesorlovsydelser, de rudbetales til en ægtefæller, der har valgt at indgå en lønaftale efter KSL § 25A, stk. 7, skal medregnes hos lønmodtagerægtefællen og indgår derfor ikke i virksomhedens indkomst. Ydelsen er A-indkomst men ikke bidragspligtig.<

Den ægtefælle, der har status som arbejdsgiver, skal hver måned indberette oplysninger til e-indkomstregistret. >Udbetales der løn under sygdom m.v., og virksomheden modtager dagpengene på samme måde som for andre lønmodtagere, skal der indholdes såvel A-skat som AM-bidrag ved udbetalingen.<



LINK http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_8_4_1_3.htm

Sidst redigeret af mik16; 03-12-2013 kl. 21:38.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 21:45   #7
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
ja det ser ud til der er mere admin end jeg lige forventede det men vores revisor anbefaler medarbejdende i stedet for ansat.

Min forventede effektive arbejds indsats vil være 1 til 2 timer dagligti starten sikkert nærmere 1 time men når det køre 2 timer

Lov teksten findes her http://www.socialjura.dk/content-sto...2-af-181-2013/

Til stk. 2

Af § 2, stk. 2, fremgår, at en medarbejdende ægtefælle kan ansættes som lønmodtager i et fleksjob i en erhvervsvirksomhed, hvor begge deltager i driften af den enes eller begges erhvervsvirksomhed, hvis der i medfør af kildeskattelovens § 25 A, stk. 7, er indgået en lønaftale mellem 2 ægtefæller, som tillægges skattemæssig virkning. Denne praksis var også gældende, da denne bekendtgørelse trådte i kraft. En medarbejdende ægtefælle kan fortsat ansættes som lønmodtager i den enes eller den fælles virksomhed, hvis der er indgået en lønaftale i medfør af kildeskattelovens § 25 A, stk. 7.

Det er en betingelse for at medarbejdende ægtefælle kan få fleksløntilskud som lønmodtager, at den medarbejdende ægtefælle er visiteret til fleksjob efter § 69 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Er der ikke indgået en lønaftale, er den medarbejdende ægtefælle omfattet af de regler, der i øvrigt gælder for selvstændigt erhvervsdrivende
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 21:59   #8
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af buick Se meddelelser
ja det ser ud til der er mere admin end jeg lige forventede det men vores revisor anbefaler medarbejdende i stedet for ansat.

Min forventede effektive arbejds indsats vil være 1 til 2 timer dagligti starten sikkert nærmere 1 time men når det køre 2 timer

Lov teksten findes her http://www.socialjura.dk/content-sto...2-af-181-2013/

Til stk. 2

Af § 2, stk. 2, fremgår, at en medarbejdende ægtefælle kan ansættes som lønmodtager i et fleksjob i en erhvervsvirksomhed, hvor begge deltager i driften af den enes eller begges erhvervsvirksomhed, hvis der i medfør af kildeskattelovens § 25 A, stk. 7, er indgået en lønaftale mellem 2 ægtefæller, som tillægges skattemæssig virkning. Denne praksis var også gældende, da denne bekendtgørelse trådte i kraft. En medarbejdende ægtefælle kan fortsat ansættes som lønmodtager i den enes eller den fælles virksomhed, hvis der er indgået en lønaftale i medfør af kildeskattelovens § 25 A, stk. 7.

Det er en betingelse for at medarbejdende ægtefælle kan få fleksløntilskud som lønmodtager, at den medarbejdende ægtefælle er visiteret til fleksjob efter § 69 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Er der ikke indgået en lønaftale, er den medarbejdende ægtefælle omfattet af de regler, der i øvrigt gælder for selvstændigt erhvervsdrivende
Jeg er selv i et fleksjob i et mindre firma.. Vi.. (min flekskollega og jeg) er de første ansatte i firmaet. D.v.s. at det at have ansatte er helt nyt for dem.

Da jeg selv gennem mange år (før jeg blev syg ) har været selvstændig med ansatte, så har jeg selv i det fleksjob været involveret i det administrative omkring os lønmodtagere..

Når først lønmodtageren er oprettet de forskellige steder, så er det administrative altså til at overse

Spørgsmålet er så om jobcenteret vil godkende 1 - 2 timer om ugen ???? De har fået et vink med en vognstang, om at " minifleksjob gives med en forventning om øget timer på sigt"

Sidst redigeret af mik16; 03-12-2013 kl. 22:08.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 23:03   #9
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Spørgsmålet er så om jobcenteret vil godkende 1 - 2 timer om ugen ???? De har fået et vink med en vognstang, om at " minifleksjob gives med en forventning om øget timer på sigt"
Hej mik16... (Undskyld buick at jeg lige bryder ind i din tråd)
Men det du her skriver om et vink med en vognstang mht minifleksjob, er det noget du evt har et link til?
Gerne i en ny tråd, privat besked eller på min egen tråd
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 23:21   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moi Se meddelelser
Hej mik16... (Undskyld buick at jeg lige bryder ind i din tråd)
Men det du her skriver om et vink med en vognstang mht minifleksjob, er det noget du evt har et link til?
Gerne i en ny tråd, privat besked eller på min egen tråd
Ja jeg har et link... Et eller andet sted i mine "linkgemmer"

Men den formulering har faktisk været der helt fra starten i reformen af fleksjob.

Finder det i morgen og lægger det ind..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension