K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-04-2008, 11:28   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Thumbs up Læge: Hav tillid til patienter, lægekonsulenter!!!

Citat:
Nogle kommuner og deres lægekonsulenter forsøger at værdisætte diagnoser uden objektive fund (såkaldte symptomdiagnoser) som mindre værd end diagnoser med objektive fund (f.eks. røntgen, MR-skanning og blodprøver).

Desværre kan man kun hos ca. 25% af alle patienter med f.eks. rygsmerter finde en sikker anatomisk forklaring til smerterne, uanset hvilke undersøgelser man lader patienten gennemgå, inkl. MR-skanning.

Der er ingen dokumentation for og ingen grund til at tro, at de ca. 75% uden sikker anatomisk diagnose har mindre smerter og dermed har bedre erhvervsmuligheder end de 25% med en anatomisk diagnose.

Jeg har svært ved at tro, at dette faktum kan være ukendt for de kommunale lægekonsulenter.

Citat:
Kommunen bør stole på resultatet af arbejdsprøvninger

Kommunen bør ifølge min vurdering i højere grad stole på resultatet af et rimeligt antal relevante og velbeskrevne arbejdsprøvninger, der opfylder skånehensynene. Der er mig bekendt ingen dokumentation for, at et større antal patienter præsterer mindre, end de kan i arbejdsprøvninger, med det formål at få tilkendt fleksjob med 2/3 løntilskud eller førtidspension.

Hvis man viser patienterne tillid, vil de ifølge min erfaring også i langt de fleste tilfælde selv opføre sig troværdigt.

Desværre er der også en del eksempler på, at patienter med objektivt påviselig svær sygdom (f.eks. kræft og svær hjertesygdom) med betydelig nedsat funktionsevne bliver trukket igennem flere arbejdsprøvninger end nødvendigt for at dokumentere, at restarbejdsevnen er så lav, at den berettiger til førtidspension.

Dette er veldokumenteret i bogen »Syge på tvangsarbejde« af læge Ellen Ryg Olsen, Gyldendal, 2005. Hun har i detaljer beskrevet fire patienter, og jeg henviser til denne bog.
Citat:
Raskliggørende information
Men hvis man driver dette for langt, kan det udvikle sig til en generel holdning i samfundet, at patienter med rygsmerter i højere grad bør kunne ignorere smerterne (tage sig sammen) og derved kunne klare et normalt arbejde med få eller ingen skånehensyn. Evt. ved at tage mere smertestillende medicin. Smerter og skånehensyn forsvinder jo ikke, selvom man tænker positivt.
Citat:
Psykisk overbygning

Hvis patienten føler, at hans økonomiske eksistensgrundlag er truet, uden selv at kunne gøre noget ved det, er angst og nedstemthed nærmest en naturlig følge.
Sygeliggørende informationer fra sundhedspersonale om diagnose og begrænsninger i aktivitetsniveau forværrer situationen.

Hvis patienten derudover føler sig mistroet af kommunal sagsbehandler eller lægekonsulent omkring sygdommens og smerternes sværhedsgrad og arbejdsmotivation, vil patienten også føle vrede med de samarbejdsvanskeligheder, som følger deraf.
Citat:
Speciallæge i reumatologi og rehabilitering Heine Svarrer, Reumatologisk Afdeling, Aalborg Sygehus E-mail: [email protected]
http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2008_16_52937
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2008, 11:49   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Et lyspunkt at læse en læges tanker...Håber der kommer meget mere fra lægerne ...dem der undersøger patienterne...

han siger til lægekonsulenterne , som jo er læger, selvom man skulle tro nogle har glemt det !!!!

Nogle kommuner og deres lægekonsulenter forsøger at værdisætte diagnoser uden objektive fund (såkaldte symptomdiagnoser) som mindre værd end diagnoser med objektive fund (f.eks. røntgen, MR-skanning og blodprøver).

Desværre kan man kun hos ca. 25% af alle patienter med f.eks. rygsmerter finde en sikker anatomisk forklaring til smerterne, uanset hvilke undersøgelser man lader patienten gennemgå, inkl. MR-skanning.

Der er ingen dokumentation for og ingen grund til at tro, at de ca. 75% uden sikker anatomisk diagnose har mindre smerter og dermed har bedre erhvervsmuligheder end de 25% med en anatomisk diagnose.

Jeg har svært ved at tro, at dette faktum kan være ukendt for de kommunale lægekonsulenter.

Sidst redigeret af Stella; 14-04-2008 kl. 11:54.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er en social-læge og en læge-konsulent det samme ? Birkes-musen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 27-04-2012 09:58
Patienter går til læge m sociale problemer! buster Alt det andet 7 11-11-2009 17:42
3.107 patienter hos een læge zuza Politik og Samfund 1 29-02-2008 13:58
Min tillid til fagforeningen reduceret efter denne oplevelse !! ! andi1975 Dit og Dat 0 20-04-2007 09:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension