K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2010, 22:14   #1
aha
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Indlæg: 26
Styrke: 15
aha er ny på vejen
Salg af fast ejendom ????

Hej
Jeg kan ikke rigtig blive klog på om salg af fast ejendom har betydning for FP.
Rundt om hører jeg at det ikke har indflydelse på ens FP, hvis man sælger sin faste ejendom, og får fortjeneste ud af det.
Så kommer jeg ind på følgende link:

http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=019df31831

og ser at det reducerer ens FP.
Nu er jeg forvirret.....!
Kan nogen hjælpe mig med at få det her skåret ud i pap, så selv jeg kan forstå det?


Tusind tak:
aha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2010, 23:47   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sagen er anderledes, såfremt at du sælger din bolig, for evt at købe en ny.
MIT Bud.

Vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 10:19   #3
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
er der stadig noget med, at hvis man har ejet ejendommen inden en skæringsdato.. så er beløbet ikke skattepligtigt?
husker ikke helt, men vil da tro at ejendomsmægleren ved noget om dette.

men ellers hvis det regnes som a indkomst, ja så er der vist ingen vej udenom.. at det fratrækkes i pension..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 10:32   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
fortjenesten ved fast ejendom er skattefri. så det kan aldrig blive A indkomst
ergo går det under formue lige som med arv.
men renter af den nye formue skal man så betale skat og måske blive trukket i sin pension hvis man overstiger de 66500 eller for gifte 105000 ved siden af sin pension.

hvad der er sket i den sag, kan jeg så ikke udtale mig om
samt der står jo også 2 boliger
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 10:49   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Ved salg af en- og tofamilieshuse er det først og fremmest en betingelse for skattefritagelsen, at huset har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvori ejeren har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit
http://www.tax.dk/lv/lve/E_J.htm

Nu er der jo tale om en skattepligtig kapitalindkomst... og som sådan går den ind under at pensionen nedsættes efter de regler der gælder ved skattepligtig indkomst...

Hvis man er interesseret i de nøjagtige regler så læs linket... jeg har lige sakset det sagen drejer sig om... det er indkomstskattefrit når det er en bolig til ejeren og det er indkomstpligtig hvis der er tale om en investering som ikke er at betragte som bolig for ejeren og husstand...

Så hvis du har et hus som du bor i eller har boet i så kan du frit sælge det uden beskatning og følgende træk i pensionen


...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 11:18   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Wink

Positiv kapitalindkomst dvs fx renteindtægter påvirker dit pensionstillæg - men afkastet er jo pt meget lavt - så indvirkningen bliver måske minimal.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 12:53   #7
L. Hagenau
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Lokation: Sønderjylland- er der andre herfra
Indlæg: 51
Blog Indlæg: 14
Styrke: 15
L. Hagenau er ny på vejen
Question Melder mig som også frustrerende

Hej. Ville faktisk til at skrive en ny tråd om ca det samme. Står i den situation at jeg her den 1.3 fik tildelt FP (glædeligt) men kan ikke overkomme at holde vores hus længere og vi påtænker at sælge det inden for den nærmeste fremtid, men er der nogen regler for hvor meget man må eje inden de trækker af formuen eller gør de det "kun" af renterne? Har været inde på de to links der er henvist til men kun blevet endnu mere forvirret. Vi ved endnu ikke hvor vi vil bosætte os eller hvordan, om det bliver andel, ejer eller lejebolig, det sidste er nok det nærmeste, og så er det jo lige hvor meget man må have ved siden af??

www.ijobnu.dk

har lige set ovenstående link igennem og der står der faktisk at det ikke er formuens størrelse, men afkastet heraf der tæller med som fast indtægt og som kan reducere pensionen, lige som bl.a. aktieudbytte og andre renteindtægter der overstiger 5000 kr.

Knus fra L. Hagenau

Sidst redigeret af L. Hagenau; 30-08-2010 kl. 13:02.
L. Hagenau er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 15:20   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af L. Hagenau Se meddelelser
har lige set ovenstående link igennem og der står der faktisk at det ikke er formuens størrelse, men afkastet heraf der tæller med som fast indtægt og som kan reducere pensionen, lige som bl.a. aktieudbytte og andre renteindtægter der overstiger 5000 kr.

Knus fra L. Hagenau
Ja det er korrekt at formue ikke betyder noget... det der kan betyde noget er skattepligtig indkomst... altså indtægt ved arbejde...renter...udbytte... og hvad der ellers kan være skattepligtig indkomst...
Hvis du bruger søgefunktionen her på siden så kommer der mindst 100 emner op hvor lige netop dette er emnet...

Så selve formuens størrelse er ikke det afgørende...

Hvis du har hus som du selv eller din hustand har boet i eller bor i kan det også sælges og fortjenesten er ikke skattepligtig indkomst... og betyder derfor heller ikke noget for pensionens størrelse...

Hvis du så f.eks flytter til leje kan du muligvis få boligsikring osv.
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 22:56   #9
Kaftbyen
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2006
Indlæg: 134
Styrke: 18
Kaftbyen er ny på vejen
Jeg hade hus da jeg fik pensionen og solgte huset et ½år efter og fik 700000,- kr det har ingen betydning for din pension..... men kan ha for boligsikring for for at få dette må man kun ha 662000,- kr i formue, ca hæng mig ikke op på det... men du må ha alle de millioner du vil og stadig få pension.. altså hvis du er enlig....

jeg brugte straks lidt penge og får boligsikring... men kan ikke få ekxtra til tandlæge eller anden hjælp pga, formue...

Men han skal jo ha haft hus i min 3 år for at måtte sælge uden at skulle betale skat af gevinsten jo... og grunden skal være under 1800 kvm ca, kan ikke huske det helt presidst
ellers skal man fandme af med mange penge...

har hørt om nogle der trode de lige kunne skore den store gevinst... købe og så sælge... næ nej..
Kaftbyen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad med salg af ejendom? aha Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-10-2009 19:28
ledighedsydelse og ejendom... sannesus Spørgsmål ang fleksjob 7 13-11-2008 14:04
Særegen kendelse fra Ankestyrelsen: Kassekredit med pant i ejendom = likvid formue FlemmingLeer Nyt om loven 0 28-07-2008 21:06
førtidspension og fast ejendom fortvivletpige Alt det andet 3 19-06-2008 11:34
Økonomi vedr. salg af ejendom Marianne.a.b Spørgsmål ang fleksjob 10 19-06-2008 00:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension