K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2010, 22:59   #131
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Hvis man bor fks. i Århus og man blive indlagt på et sygehus og 1 år efter flytter man til København og ansøger Kommunen om FP på foreliggende dokumentationsgrundlag, fordi man er blevet mere syg og uarbejdsdygtig, skal man så selv tage på sygehus i Århus for at indhente lægelig dokumentation fra et hospital?

Hvis du har fulgt med i sagerne her på K10, så vil du vide, at man godt kan komme ud for, at kommuner og læger ikke altid er gode til at sende oplysningerne videre til en ny kommune/læge. Så ja, man kan godt komme ud for selv, at skulle skaffe relevante akter, medmindre man vil vente på, at kommunen finder ud af at gøre det.

Det kan man godt, men det skal man ikke, fordi det er Kommunens opgave at belyse sagen tilstrækkeligt bla. ved at indhente alt relevant, allerede foreliggende dokumentation.

Ja, hvis kommunen søger en §18 eller du selv søger en §17 (uden det foreliggende o.s.v.).
Hvis du søger en §17, på det foreliggende o.s.v., søger du jo netop pension på grundlag af de oplysninger som kommunen allerede har.


Det som en sagsbehandler må ikke gøre, er, at iværksætte nye undersøgelser og indhenter nye oplysninger i sagen ( dvs. fra disse undersøgelser), efter at man har afleveret sin ansøgning.

Vedrørende ansøgningen:
Det eneste man skal foretage sig med ansøgningsformularen er, at skrive den under sammen med sagsbehandleren, netop for bla. at give sit samtykke til at kommunen få lov til at indhente disse relevante foreliggende dokumenter, samt samtykket til at disse dokumenter kan videre sendes til socialforvaltningen, dvs. til at udveksle informationer mellem forvaltninger.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg efterhånden har forklaret, at man ikke behøver en formular for at søge en §17.
Hvis du vil have mig til at tro på, at man skal benytte en bestemt formular, må du finde et sted der beviser dette.


Alt det står i ansøgningsformularen.
Pensionslovens §17:
"§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom
."

En "anmodning" har, så vidt jeg ved, ikke noget med en formular at gøre.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 23:02   #132
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Ja, det er meget godt, men når man selv søger en §17 på det foreliggende grundlag,

SÅ betyder det, DE PAPIRER KOMMUNEN ALLEREDE HAR !

Der MÅ IKKE indhentes yderligere pairer !
Netop, det er jo derfor man bør bede om aktindsigt o.s.v. (som beskrevet flere gange).

Den ged må vel nærmest være flået (hverken hår eller skind tilbage).
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 23:18   #133
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære Karo.

Jeg sidder selv og arbejder med sager og ansøgninger. Man kan søge på alle mulige måder, brev, ringe mundtligt, maile.... I mit arbejde har vi også samtykkeerklæringer (det er IKKE en ansøgning), som vi sender ud til folk efter behov, når vi skal f.eks. indhente lægeoplysninger. Samtykkeerkæringer bruger vi, når der er en ansøgning i gang, fra en borger (ved fremmøde/tlf./brev eller mail osv...). Samtykkeerklæringer bruges også bla. til at få lov at indhente sagsakter fra anden kommune.

Den formular, du snakker om, står der IKKE tydeligt om, at det er ANSØGNING om førtidspension på forsiden øverst. Det er KUN en samtykkeerklæring i FORBINDELSE med ansøgning om førtidspension. Det er rigtigt, at hvis de skal videresende/give de allerede foreliggende oplysninger i sagen (bemærk det er IKKE fra hospitaler, det er hvad er allerede eksisterer i sagen hos kommunen af lægeoplysninger mv.).

Og ligesom Vovse nævner, så kan man bare "anmode". Der står ingen steder i lovgivningen om, at man absolut skal bruge et bestemt blanket/ansøgning for at søge om noget....

Tror I ikke man bør stoppe den her diskussion og lade det her ligge. Husk det er Lotte68s tråd...

Sidst redigeret af curls; 30-11-2010 kl. 23:22.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 23:24   #134
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser

Den formular, du snakker om, står der IKKE tydeligt om, at det er ANSØGNING om førtidspension på forsiden øverst. Det er KUN en samtykkeerklæring i FORBINDELSE med ansøgning om førtidspension
Den ansøgningsformular som jeg fik udleveret og som jeg har afleveret i 2009 og som jeg har kopi af, hedder:
Ansøgningen om førtidspension efter pensionslovens § 17, stk. 1, 2. og 3. punktum, det står øverst på siden.

Sidst redigeret af Karo; 30-11-2010 kl. 23:28.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 23:32   #135
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Det er ovenstående jeg snakker om (den formular).... Det er den link, du har vist os... Det er kun en samtykke - ikke en ansøgning.

Det kan godt være, der har eller der fandtes en ansøgning om at søge på foreliggende grundlag, men sagt kan man søge på hvad som helst måde....

De sager, jeg sidder med på arbejdet, anvendes der også ansøgningsskemaer, men en del borgere søger på anden vis, og vi tager ansøgningsdatoen derfra, hvor borgeren henvendte sig til os første gang, f.eks. ved fremmøde, i tlf., pr. mail..........

Tror du skal stoppe nu ....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 00:13   #136
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Nu må vi se, hvad det er for en formular, den sagsbehandler snakkede om. Iøvrigt kunne hun da nøjes med at få samtykke mundtligt over tlf.... Og skrive at der er givet mundtligt samtykke i journalen... Andet besvær behøver det ikke være - altså...
, en ting er sikkert, sagsbehandler så er er du ikke, 100%
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 00:19   #137
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
, en ting er sikkert, sagsbehandler så er er du ikke, 100%
Det er jeg faktisk... ! Hvis du ikke tror mig, så er det da bare ærgerligt for dig...

Det er godt nok trist, at du bliver ved og ved...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 07:52   #138
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser

Tror I ikke man bør stoppe den her diskussion og lade det her ligge. Husk det er Lotte68s tråd...
Joo, det burde man jo nok.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 09:06   #139
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja inden man søger en §17 husk aktindsigt og hvis man ellers ved der er nogle lægeoplysinger kommunen ikke har
søger for at kommunen får dem eller beder dem om at indhente dem
dernæst kan man søge på det §17 på det §17 på det foreliggende grundlag
kommunen indhenter ingen oplysninger på en §17 på det foreliggende grundlag
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 11:14   #140
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Når man har søgt en §17, på det foreliggende o.s.v., så må sagsbehandleren kun gøre en eneste ting inden sagen ryger til nævnet, og det er at opdatere rp'en.
Hun må ikke indhente yderligere akter, heller ikke dem der findes inden ansøgningstidspunktet.
" Ved det foreliggende dokumentationsgrundlag forstås allerede udarbejdet materiale, som kommunen skal fremskaffe i forbindelse med udarbejdelse af ressourceprofilen, inden der træffes afgørelse om førtidspension. "


"Når en pensionsansøgning overgik til behandling på det foreliggende dokumentationsgrundlag, skulle allerede udarbejdet materiale, som ansøger eller kommunen fremskaffede til brug for sagsbehandlingen, inddrages.

http://www.socialjura.dk/index.php?id=7263&type=98

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, hvad der forstås ved "det foreliggende dokumentationsgrundlag", og hvordan ankebehandlingen foregår, når sagen er rejst efter § 17, stk. 1, 2. og 3. pkt.

Afgørelse truffet af: Ankestyrelsen
J.nr. 6000847-04
Afgørelsesdato: 02-02-2005
SM uds. dato: 05-04-2005
Meddelelsesnr.: SM P-7-05

Sidst redigeret af Karo; 01-12-2010 kl. 11:27.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
syltet hen i systemet lillemus48 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 11-04-2011 11:00
Bliver min sag syltet?? emilie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 06-02-2011 11:39
aktivering, arbejdsprøvning..STRESSS...syltet??? Nessa12 Alt det andet 12 12-10-2010 14:52
Min historie om at blive syltet, og spændt ben for. loke Din historie 13 17-06-2009 10:34
Syltet i Egedal - fri proces - spørger politikere zuza Det er da strengt ! 0 08-02-2008 04:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension