K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2009, 21:38   #21
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Tutti.
Fedt at din ansøgning gik så hurtigt igennem.

Jeg var som sagt til samtale med sagsbehandleren i går. Har to sygdomme, som når jeg er ordentligt medicineret, ikke kan ses. Det fik sagsbehandleren til at komme med udtagelser om at der var mange andre som var dårligere end mig som ikke var berettet til ordningen. Et problem der nok er mange andre end mig som slås med, det med at se "normal" ud. Jeg ved da også at jeg har lidelsesfæller som bevist undlader at tage helt så meget medicin, for at synliggøre deres handicap. En metode jeg så har fravalgt. Men man føler næsten at afgørelsen er truffet på forhånd.

Kan ikke lige huske ordret hvordan det blev formuleret, men jeg fik i hvert fald indtryk af at jeg bare skulle tage mig sammen. Det var som at få en spand koldt vand i hovedet. Jeg har de sidste 4 år kæmpet mig tilbage i livet. Har måtte kæmpe hårdt i både det sociale system, hvor alt hvad der kan gå galt er gået galt. Men var det bare nok. Jeg bankede også banden mod en mur i sundhedsvæsnet, da jeg mødte nogle meget arrogante læger, der ikke lige kunne håndtere mine symptomer, og derfor kastede dem i diagnosebunken somatisering. De havde bare et problem. Jeg har en meget invaliderende sygdom som ikke kan ignoreres. Kontakt til privat læge gav mig et klu om diagnosen. Og jeg fandt mere eller mindre selv ud af hvad jeg fejlede. Men ak, de arrogante læger nægtede at lavede en afgørende test. Da den så endelig blev lavet under deres højlydte protester, og med den overbevisning at testen ville være negativ tja så kom den ud positiv, men læger tager jo ikke fejl, så nej den blev tolket negativ. Altså blev jeg nægtede den medicin, der i dag gør at jeg kan klare mig selv og tilmed have et flexjob. Jeg kom faktisk dertil at jeg ulovligt måtte importere medicinen selv. Og først da lægerne der behandler min anden sygdom opdagede effekten af medicinen, kunne jeg pludselig få lov at få medicinen lovligt og diagnosen. I dag har jeg skiftet de arrogante læger ud med en læge på et sygehus i den anden ende af landet. Hellere rejse 4 timer, for at få en ordenlig behandling.

Nå, det kom lige til at handle om lidt andet end merudgifter. Men det var bare med den historie i bagagen, jeg blev så ked af merudgiftsdamens udtagelse.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2009, 22:05   #22
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Hejsa Velcro

Det er meget trist at høre, og det er træls at møde disse mennesker i systemet der bare ikke forstår noget som helst, de tror næsten at det er deres egne midler de skal af med.

Du skriver, at du har to sygdomme - er du i kontakt med andre med en af disse sygdomme? Har de fået tilskud iht § 100?

Har du fået en skriftlig begrundelse om HVORFOR de ikke mener, at du er omfattet af persongruppen? Det mener jeg at du har krav på at få at vide, hvis de nægter.

Når først du får deres BEGRUNDELSE af hvorfor de ikke mener at du er omfattet af persongruppen, så har du en mulighed for at se om der er noget de har misforstået og dermed få løst sagen. Jeg har ikke selv en diagnose som "bare går igennem" systemet. Det er en bindevævsæidelse HMS - dvs. jeg er meget hypermobil, så meget at mine led giver mange smerter og hvor jeg så oveni købet har fået en skade i ryggen, da mine ledbånd har taget skade - meeeeen også her har jeg hørt fra flere sagsbehandlere at de også er hypermobile og de har da ikke smerter !!

Så det er som sagt ikke diagnose § 100 laves på alene. Jeg har som i en anden tråd beskrevet at jeg til mindste detalje har beskrevet overfor kommunen på samtalearket hvad jeg kan og ikke kan, og ikke mindst hvor lang tid det tager og med hvilke konsekvenser.

Men det kræver overskud at kæmpe mod ignoranter der er sagsbehandlere -eller det kan også være, at det er personer, der ikke er så erfarne medarbejdere, hvorved de skjuler deres usikkerhed bag sådanne sårende kommentarer - hvem ved.--

Men det kunne da være rart om du kunne få deres ordrette begrundelse for HVORFOR du ikke er omfattet af persongruppen - er det bare diagnosen - eller mener de at du kan for mange ting selv eller?? Når du har deres opfattelse på skrift, har du jo mulighed for at rette kommunen, såfremt deres opfattelse af dit funktionsniveau ikke passer overens med det faktiske.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2009, 09:43   #23
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Tutti.
Ja, skide irriterende når man altid skal sammenlignes med andre. Jeg har i mit lange sygdomsforløb også været omkring en reumatolog, som erklærede mig svært hypermobil. Men jeg synes sku ikke selv, jeg er så hypermobil og har heldigvis heller ingen problemer med det. Så det hjælper jo ikke kun at se på diagnosen, man må og skal se på konsekvenserne.

Jeg fik skam en begrundelse for afslaget.
Det lyder som følger
Citat:
Begrundelsen herfor er, at det ikke vurderes at din nedsatte funktionsevne har en så indgribende karakter i din daglige tilværelse, at der må sættes ind med betydelige foranstaltninger, for at du kan opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse
.

Jeg klagede over afgørelsen. For der ligger en principel-afgørelse for diabetikkere, der siger at man skal se på deres funktionsniveau uden medicin. Så jeg mener selvfølgeligt også at man skal vurdere min funktionsevne uden medicin. Og uden medicin, er jeg total blind. Indtræffer 4 timer efter min sidste dosis medicin. Det indebærer at jeg skal have ledsagerhjælp, hjemmehjælp til oplæsning af breve, hjælp til indkøb, hjælp til sortering af vasketøj mm. Der ud over vil det være meget svært at kunne passe et job. Jeg har desværre levet blind, pga de tidligere omtalte lægers arrogance og nægtende medicin udskrivning. Så jeg har ligesom været der. Og jeg har ligesom haft tilkendt disse hjælpeforanstaltninger.

Jeg skrev altså en længere klage, hvor jeg redegjorde for mine synspunkter, og bad dem kommentere det. Men modtog blot et nyt afslag, hvor der kort og godt stod at de fastholdt afslaget.

Sagen endte i det social nævn. Her bad jeg om agtindsigt. Og sørme om min klage ligesom var forsvundet ud af sagsbunken. Det påpegede jeg selvfølgeligt. Så det social nævn hjemviste sagen pga procedure fejl. Jeg skulle have svar på min klage. Og kommunen fik en næse for ikke at overbringe alle sagens agter. Desuden havde jeg klaget over at samtaleskemaet aldrig var gennemgået sammen med mig. Så det er de også blevet bedt om at gennemgå.

Tja, jeg aflevede ansøgningen i november 2007. I maj 2008 lå det endelig afslag hvorefter sagen overgik til det sociale nævn. Svaret kom i august 2008 og først nu og efter gentagende rykkere fra Borgerrådgiveren har jeg været til møde med den nye sagsbehandler. Men det var ligesom om dagsordnen var givet og jeg ville få afslag. Men så må jeg vel bare bede det sociale nævn om at genvurdere sagen.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 08:14   #24
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Jeg kan fortælle, at i forhold til medicin så kan man altid søge enkelttilskud til et ikke-tilskudsberettiget præparat, hvis det er godkendt som lægemiddel.
Og hvis man kan slå det op på medicinpriser.dk, så er det godkendt som lægemiddel.
Når man så søger enkelttilskud, så vil man uanset hvad aldrig kunne overskride kronikerbevillingsudgiften på 3370 kr. (takst 2009) i egenbetaling pr. år til medicin. Man kan se på sin CTR-saldo om man vil nå op på det beløb som er maks-grænsen for bevilling af kronikertilskud.
Når man får tilskuddet fra Lægemiddelstyrelsen, så vil det også være bagudvirkende, sådan at næste gang du køber medicinen vil den være meget billig eller næsten gratis hvis det går langt tilbage.

Sagt på en anden måde: Lægemiddelstyrelsen skal behandle ansøgning om enkelttilskud til din medicin og hvis det går igennem, så er din medicinudgift alene ikke nok til at du vil være i nærheden af en § 100-bevilling.
Hvis det ikke går igennem, så er det fordi medicinen ikke er nødvendig eller lignende og så kan kommunen ikke dække udgiften (der kan kun medtages tilskudsberettiget medicin).
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 12:54   #25
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg har fået at vide, at man ikke må sammenlægge 2 lidelser, og dermed
komme på en årlig udgift på min. 6000 kr, men at man så skal søge på
hver lidelse.
Men jeg har ikke kunnet fundet noget dokumentation herpå, er der andre
som har oplevet at få denne besked?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2009, 01:43   #26
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej har aldrig oplevet at nogen jeg kender har fået den besked og kender flere der får hjælp til flere forskellige lidelser og jeg har trevlet alt igennem og kan ikke finde noget der giver belæg for at denne påstand skulle holde ...
  Besvar med citat
Gammel 04-07-2009, 19:38   #27
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ozelot Se meddelelser
Jeg kan fortælle, at i forhold til medicin så kan man altid søge enkelttilskud til et ikke-tilskudsberettiget præparat, hvis det er godkendt som lægemiddel.
Og hvis man kan slå det op på medicinpriser.dk, så er det godkendt som lægemiddel.
Når man så søger enkelttilskud, så vil man uanset hvad aldrig kunne overskride kronikerbevillingsudgiften på 3370 kr. (takst 2009) i egenbetaling pr. år til medicin. Man kan se på sin CTR-saldo om man vil nå op på det beløb som er maks-grænsen for bevilling af kronikertilskud.
Når man får tilskuddet fra Lægemiddelstyrelsen, så vil det også være bagudvirkende, sådan at næste gang du køber medicinen vil den være meget billig eller næsten gratis hvis det går langt tilbage.

Sagt på en anden måde: Lægemiddelstyrelsen skal behandle ansøgning om enkelttilskud til din medicin og hvis det går igennem, så er din medicinudgift alene ikke nok til at du vil være i nærheden af en § 100-bevilling.
Hvis det ikke går igennem, så er det fordi medicinen ikke er nødvendig eller lignende og så kan kommunen ikke dække udgiften (der kan kun medtages tilskudsberettiget medicin).
Det er da ikke alle, ikke tilskudsberettigede lægemidler der kan søges enkelttilskud til?
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2009, 19:09   #28
Despina
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2008
Lokation: 7000
Indlæg: 50
Styrke: 17
Despina er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Jeg har fået at vide, at man ikke må sammenlægge 2 lidelser, og dermed
komme på en årlig udgift på min. 6000 kr, men at man så skal søge på
hver lidelse.
Men jeg har ikke kunnet fundet noget dokumentation herpå, er der andre
som har oplevet at få denne besked?
Jeg fik at vide af min sagsbehandler i Økonomisk team her i kommunen, at §100 gælder for ALLE kroniske lidelser, man må have.
Despina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2009, 23:15   #29
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Ja, men må de kroniske lidelsers udgifter sammenlægges?
Jeg søgte på 2 kroniske lidelser, og blev afvist af kommunen, sagen
røg til Det Sociale Nævn og her gav man kommunen ret, de havde
skrevet, at jeg havde søgt på en lidelse, udgifterne nåede ikke op på
6000 årligt, de skrev at jeg havde søgt på en anden lidelse, de nåede
kun sammenlagt op på ca. 7000 årligt, men måtte ikke sammenlægges,
det er ca 2 år siden, og i dag har jeg heldigvis et mindre medicinforbrug.
Den ene lidelse betegnede man ikke, som værende af indgribende karekter
i min hverdag.
Jeg håber det går dig bedre, men jeg har efterhånden erfaret, at jeg
er blevet fyldt med en del løgn, så jeg tør ikke stole på sagsbehandlere
længere, jeg håber det bedste for dig,
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2009, 08:14   #30
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariepigen Se meddelelser
Det er da ikke alle, ikke tilskudsberettigede lægemidler der kan søges enkelttilskud til?
Jo, det er det faktisk. Hvis man kan søge det frem på medicinpriser.dk, så kan man søge enkelttilskud til det. Kilde: Lægemiddelstyrelsen (som behandler ansøgninger om enkelttilskud).



I forhold til om man kan få dækket to funktionsnedsættelser: Ja, det kan man godt, men det kræver at de begge er funktionsnedsættelser som uafhængigt af hinanden ville være diagnoser der var omfattet af målgruppen til merudgifter.

Eksempel:
1) ALS-patient (meget slem type sclerose) med insulinkrævende diabetes = dækkes begge udgifter
2) ALS-patient med pollen-alllergi = dækkes kun udgifter pga. ALS
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Div, spørgsmål til afslag på merudgifter Mariepigen Hjælpemidler til handicappede 40 13-10-2012 16:47
Merudgifter § 100 Peppe Dit og Dat 52 19-02-2012 19:03
merudgifter § 100 mams Dit og Dat 3 15-02-2011 01:17
Merudgifter §100 Molly-1 Hjælpemidler til handicappede 8 29-06-2010 10:02
Merudgifter §100 lena Nyt om loven 3 11-10-2007 18:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension