K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2010, 14:04   #1
peterdj
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Indlæg: 31
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
peterdj er ny på vejen
på fleksydelse men sygemeldt

Er i øjeblikket sygemeldt imens jeg er på fleksydelse.
Kommunen vil have folk der går på fleksydelse, men som sygemeldte til at gå på kursus. Et kursus for at finde ud af om man egentlig står til rådighed for arbejdsmarkedet?
Mener at når man er sygemeldt, så er man sygemeldt og er således "fredet" imens.
Er nok blevet lavet for at hente penge i en anden kasse eller at kunne få refunderet penge imens man er aktiveret. Noget med % dækning?
Er dette tilladt?????
peterdj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 14:14   #2
lewoni
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Lokation: Sydsjælland
Alder: 61
Indlæg: 9
Styrke: 0
lewoni er ny på vejen
Jeg mener ikke det er tilladt. Men spørg din fagforening eller sagsbehandler.
lewoni er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 14:45   #3
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Desværre ved jeg ikke om kommunen må aktivere dem der er sygemeldt fra ledighedsydelse.

Ellers ved jeg, at kommunen aktiverer sygemeldte borgere i stor stil.

Ude på arbejdsmarkedet får man heller ikke mere lov til at rekreere sig over en længere periode, hvis bare man kan lave en lille smule.
Det er en ny lov der gør dette muligt, og jeg frygter at folk går syge på arbejde fordi de er under pres fra deres arbejdsgiver.
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 15:28   #4
Mælkebøtten
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mælkebøttens avatar
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2009
Lokation: Hedensted
Alder: 50
Indlæg: 23
Styrke: 16
Mælkebøtten er ny på vejen
Det er ifølge min mening umenneskelig at aktivere de mennesker som er syge.. Men det er åbenbart lovligt.. Fandt lige det her : Kommunen får refusion fra 9 - 52 uge, enten 65 % ved 10 timer på job eller i aktivering ellers 35 %. Fandt det på dette link

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...6-g1MdxP6Xv3wQ
Mælkebøtten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 16:24   #5
peterdj
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Indlæg: 31
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
peterdj er ny på vejen
Min fagforening er ligeglad. Ringede til dem idag for at høre. De vil gerne have mine penge (står stadig i fagforening, men er ude af a-kassen netop pga. fleksydelsen).
De kunne intet gøre når jeg ikke var i a-kassen! Det skulle jeg høre kommunen om.
Tror netop at det er pga. de kan få refunderet noget. Og flytte rundt i de forskellige kasser. For til sidst at ende på kontanthjælp og bænken.
peterdj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 17:07   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er fordi at flekser på ledighedsydelse skal følge sygedagpengeloven og i følge sygedagpenge loven kan du aktivers op til ti timer om ugen , men du skal jo så huske at du lige som du har pligter som sygemeldt der følger sygdagpengeloven også har rettigheder som dem på sygedagpengeloven har , bla kan din læge sygemelde dig fra aktiveringen , og du skal have opdateret din ressourceprofil og ikke mindst der skal laves en handle plan for dig, hvad mener de kan du komme tilbage til fleksmarked eller er det nu pension ...



Der er det her

Fra 6. juli 2009 kan sygedagpengemodtagere m.fl. få aktive tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i form af vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud. Som led i den aktive indsats gøres mentorordningen mere fleksibel, således at der skal kunne ydes støtte til mentorfunktion i alle tilfælde, hvor der er brug for en mentor, for at en person kan opnå eller fastholde et beskæftigelsesrettet forløb eller et job. Der ydes 50 pct. statsrefusion til alle udgifter til mentorordninger.


Citat:
Hertil kommer, at der pr. 4. januar 2010 gennemføres en refusionsomlægning af udgifterne til sygedagpenge. Fra og med 9. uge til og med 52. uge yder staten 65 pct. refusion af kommunernes udgifter til sygedagpenge, hvis den pågældende sygemeldte er i aktivering. Hvis den pågældende sygemeldte ikke er i aktivering, yder staten 35 pct. refusion af kommunerne udgifter til sygedagpenge. Tilsvarende kommer til at gælde for kommunernes udgifter til ledighedsydelse og særlig ydelse. Staten yder 65 pct. refusion af kommunernes udgifter til ledighedsydelse og særlig ydelse, hvis den pågældende modtager er i aktivering. Hvis den pågældende modtager af ledighedsydelse eller særlig ydelse ikke er i aktivering, gælder de eksisterende refusionsbestemmelser vedrørende ledighedsydelse og særlig ydelse, hvor staten yder 35 pct. refusion af kommunernes udgifter.
Så de kan godt aktivere dig du kan læse det hele her
http://www.ams.dk/Ams/Jobcenterforum...inger.aspx?p=1

Her skal man lige være obs på at den aktiveringsregl gælder for sygemeldte flekser ..... !!!!

Det står stadig ikke nogen steder at ledige flekser der ikke er sygemeldte skal aktiveres , så alle de flekser der bliver aktiveret uden at være sygemeldte ville jeg da kraftigt opfodre til at finde ud af efter hvilke lov de er aktiveret , hvem ved det kan jo være de er blevet sygemeldte .... så er der jo 65 % refusion
  Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 19:06   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Husk det hedder ledighedsydelse og ikke fleksydelse (fleksydelse er det samme som efterløn).

Er man sygemeldt som fleksjobber, så skal man følges op efter Lov om aktivpolitik § 12b. Dvs. IKKE efter sygedagpengeloven, ikke længere. Der er kommet nye paragraffer om, at sygemeldte fleksjobbere skal følges op individuelt.

I Lov om aktiv socialpolitik står der her i § 74a:
(https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=127214#K7)

Stk. 5. Modtageren bevarer ledighedsydelsen i perioder med sygdom eller barsel. Reglerne om sygeopfølgning i § 12 b finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ledighedsydelse. Dog foretages den løbende vurdering efter § 12 b, stk. 2, og opfølgningen efter stk. 4 som led i det individuelle kontaktforløb efter § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.6)

Det om de må aktivere dig, mens du er sygemeldt, afhænger af, om hvilken matchgruppe, du er i. Der er kommet nye regler om match. Nu er der kun 3 matchgrupper. Hvis man er sygemeldt fleksjobber og er i match 3, må de ikke sende dig ud i aktivering. Hvis du derimod er i matchgruppe 1 eller 2, så kan de godt. Prøv at få dannet et overblik over, hvilken matchgruppe, du selv mener, du bør være i:
http://www.ams.dk/Reformer-og-indsat...-02-16pdf.ashx



Men få din læge på banen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 19:46   #8
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af peterdj Se meddelelser
Min fagforening er ligeglad. Ringede til dem idag for at høre. De vil gerne have mine penge (står stadig i fagforening, men er ude af a-kassen netop pga. fleksydelsen).
De kunne intet gøre når jeg ikke var i a-kassen! Det skulle jeg høre kommunen om.
Tror netop at det er pga. de kan få refunderet noget. Og flytte rundt i de forskellige kasser. For til sidst at ende på kontanthjælp og bænken.
Hvad har din A-kasse med de faglige regler at gøre.??
De skal da hjælpe dig, ligesom de skal være med når man skal have et fleksjob for at sikre du får den rette løn mm.

Hvilken fagforening er det.?

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 16:43   #9
peterdj
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Indlæg: 31
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
peterdj er ny på vejen
Det er dansk el-forbund.
Fik fat i sekretæren, alle andre var ude af huset, men hun må da vide det alligevel. Fik at vide, at når det er et spørgsmål om penge og regler, så skulle jeg kontakte kommunens rådgivere. Hun kan selvfølgelig kun medvirke a-kasse problemer og penge spørgsmål dertil. Og selvfølgelig forståeligt nok, når man tænker efter. De kan ikke sætte sig ind i begge dele.
peterdj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 17:17   #10
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Det passer ikke det hun siger.!

Fagforeningen skal også være med når du ansættes i et nyt fleksjob, både for at sikre du får den rette løn men også for at sikre at tingene sker korrekt.
Og ikke mindst for at sikre at der ikke er tale om konkurrenceforvridende faktorer.

Hvis jeg var dig ville jeg skrive en mail til hovedafdelingen, for at spørge om det virkelig kan passe at dansk el-forbund ikke vil hjælpe deres medlemmer som er på flex.
Og så forklare hvilken behandling du fik af den sekretær, og at du ikke kan forstå at det kan forholde sig sådan som hun oplyser.

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksydelse...... ette74 Spørgsmål ang fleksjob 2 27-09-2013 12:56
fleksydelse muttihansen Spørgsmål ang fleksjob 3 10-10-2010 11:04
Fleksydelse Lis Spørgsmål ang fleksjob 1 25-01-2010 22:01
Fleksydelse Lis Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 20-01-2008 19:24
Ansøgning om fleksydelse, beregning af fleksydelse zuza Nyt om loven 0 03-01-2008 00:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension