K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-02-2015, 21:08   #11
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.788
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej igen Centenary

Jeg er ærgligtalt vred over, at du og andre unge rygpatienter bliver behandlet på den måde, med manglende resultater af den efterfølgende genoptræning, uden succes, som du så præcist beskriver:

Jeg har fået en stivgørende operation i ryggen, men har desværre stadig mange smerter.
Jeg er kun 28 år og har været sygemeldt i 2 1/2 år - alene dét er voldsomt frustrerende.

Rygcenteret mener at stabiliserende træning er vejen frem, og jeg får at vide, at jeg ikke er operationskandidat. Under dette forløb får jeg det faktisk kun værre, og Rygcenteret ender med at droppe mig.

Eftersom træningen slet ikke gjorde noget godt for mig, og jeg tværtimod kun fik det værre, så ender jeg med at blive opereret i august 2013.

Jeg starter i det kommunale genoptræningsforløb efter små 4 måneder. I februar 2014 rejser jeg til Montebello i Spanien, hvor jeg modtager et 3 ugers intensivt genoptræningsforløb. Jeg kan kun anbefale Montebello, da man får så meget mere end i DK. Der er meget mere fokus på det enkelte individ.
Desværre har jeg det ikke bedre da jeg kommer hjem, men jeg fortsætter træning med fysioterapeut. Det er først henover sommeren 2014 at min mobilitet begynder at vende tilbage, men jeg har stadig mange smerter.

Træningen derimod forværre mit smerteniveau (ligesom al anden aktivitet), så jeg bliver nødt til at gå hjem og lægge mig efter træning.


Med 35 års erfaring udtaler jeg følgende: en rygpatient med stivgjort lænd pga
SPONDYLOLISTESE kan ikke selvtræne.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ondylolistese/

En stivgjort lænd S1 - L5, må øvelser og træning IKKE forårsage øgende smerter. Hvis dette er tilfælde er det forkerte øvelser og skal stoppes omgående.

Som du kan se har jeg kørt din historie over i denne tråd, hvor jeg samler på ryg optræninger, uden succes:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=320718#post320718

Aktindsigt.

Du skal være aktiv i enhver henseende og sørge for at du har alt, 100%, aktindsigt fra læger, speciallæger, hospitaler og kommunen. Du vil fortryde bitterligt hvis ikke du får orden i det nu og ikke senere, hvor du skal have check på alt, inder der bliver truffet afgørelser.

Når du sandsynligvis senere i forløbet også anker en given afgørelse, skal du også søge aktindsigt ved Ankestyrelse. For at sikre dig at alle oplysninger er korrekte.

Fordi bla du skal være forberedt på, at inden længere tid får din SB udskiftet. Derfor er det så vigtigt at du søger aktindsigt og er sikker på at alle korrekte og relevante oplysninger findes i din kommunale journal.

Dagbog

Også her vil du senere fortryde, at du ikke har beskrevet din dagligdag i en dagbog, som løbende skal tilsendes din SB som aktstykker til din sag. Med beskrivelse af ned til mindste detalje, smerter, forløb, træning, overskud etc.

Stationær eller ikke-stationær.

Nej, det drøfter du hurtigst muligt med din praktiserende læge, i første omgang.

Men også her er det vigtigt, at du ved om speciallægen for din operation har noteret i din hospitals journal om du er "stationær"

Vederlagsfri henvisning.

Pt modtager du vederlagsfri behandling imod reglerne, som din fysioterapeut er sig bevidst om.

Det er jo godt og belejligt for dig, især hvis du opnår acceptable resultater.

Men udover at det er behageligt både med lidt massage og selvtræning oplyser du selv:

at du får smerter ved behandlingen etc.

Jeg konstatere, at der snart er gået 3 år med smerter, sygemeldt, gentagne optræningsforsøg uden resultater, som kan bringe dig videre.

Bliv ikke overrasket når den vederlagsfrie henvisning stopper og indret dig økonomisk på dette. Din diagnose kræver med al sandsynlighed årelang vedligeholdstræning.

Mit råd til dig:

Gå til din praktiserende læge og drøft en henvisning til http://ofeldt.dk/ hvor du som minimum skal vurderes.

Husk, trods din diagnoser er yderst alvorlig, er du heldigvis i stand til at leve uden stærk smertestillende. Den situation skal du bevare, med alle midler og prioritere meget højt.

Bedste hilsner

Peter = vred gammel mand
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-02-2015, 22:06   #12
Centenary
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2012
Indlæg: 14
Styrke: 12
Centenary er ny på vejen
Hej igen...

Rigtig fint at du har kørt historien over i "ryg-tråden". :-)

Træning
I forhold til træningen, så er jeg også enormt dårlig til at sige stop. Både overfor min fysioterapeut og mig selv. Men jeg kan også have rigtig svært ved at acceptere min situation, og tænker tit at jeg jo heller ikke får det bedre hvis mine muskler forsvinder etc. Det er sindsygt svært at blive begrænset hele tiden!

Aktindsigt
Jeg vil søge aktindsigt igen. Jeg er faktisk også lidt stresset over, at jeg ikke ved hvad der foregår pt. Det er noget tid siden jeg har talt med min læge, som ellers ville fortælle mig om jobcenteret havde bedt om en ny statusattest.

Dagbog
Jeg tror helt sikkert også jeg vil prioritere at starte en dagbog nu. Det giver rigtig god mening.

Stationær
Kirurgen der forestod operationen har ved 1 års kontrollen skrevet:

"Kommer idag til 1-års kontrol efter inst. dese.
Pt. var til rtg. i juni, hvorfor denne ikke er gentaget nu, alt så
fint ud. Hendes sympt. er uændret fra juni. Der er fortsat tendens
til rygsm. og resultatet er blevet nogenlunde, men ikke fantastisk.
Der er ingen tvivl om at hendes arb. evne vil være nedsat i nogen
grad. Spørgsmålet er hvor meget hun vil kunne klare og den eneste
måde man vil kunne finde ud af dette er nok i en eller anden form
for arb. prøvning. Der er ingen tvivl om at hun har behov for
aflastning for generel belastning. Der skal være mulighed for
skiftende arb. stillinger og jeg mener ikke det er realistisk at
tro, at pt. vil kunne arb. fuld tid, i hvert fald slet ikke i
starten.
Der er ikke planlagt yderligere kontrol her, pt. er
afsluttet."

Det kan jeg jo ikke bruge til særlig meget nu.

Vederlagsfri
Jeg er forberedt på at det stopper, og så må jeg tage den derfra. Jeg er heldigvis medlem af Danmark, hvilket jeg naturligvis har haft stor glæde af allerede.


Jeg har faktisk hørt om Øfeldt tidligere, og min venindes kæreste har også gået der. Igennem tiden bliver man anbefalet rigtig meget, og jeg kan jo allerede synes at jeg har brugt mange penge på mit helbred - både i form af behandling og medicin, men i den grad også i tabt arbejdsfortjeneste.
Men jeg vil da tjekke det ud... :-)

Tusind tak for al din tid!
Centenary er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2015, 22:37   #13
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.788
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, hvad skriver speciallægen?

Kære Centenary

Speciallægen skriver:

"Kommer idag til 1-års kontrol efter inst. dese.
Pt. var til rtg. i juni, hvorfor denne ikke er gentaget nu, alt så
fint ud. Hendes sympt. er uændret fra juni. Der er fortsat tendens
til rygsm. og resultatet er blevet nogenlunde, men ikke fantastisk.
Der er ingen tvivl om at hendes arb. evne vil være nedsat i nogen
grad. Spørgsmålet er hvor meget hun vil kunne klare og den eneste
måde man vil kunne finde ud af dette er nok i en eller anden form
for arb. prøvning. Der er ingen tvivl om at hun har behov for
aflastning for generel belastning. Der skal være mulighed for
skiftende arb. stillinger og jeg mener ikke det er realistisk at
tro, at pt. vil kunne arb. fuld tid, i hvert fald slet ikke i
starten.
Der er ikke planlagt yderligere kontrol her, pt. er
afsluttet.
"

Nu tager du din SB`s briller på og læser igen hvad speciallægen oplyser.

Så kommer du selv med konklusionen:

Det kan jeg jo ikke bruge til særlig meget nu.

Men din SB kan bruge udtalelserne til at fortsætte den linie, som pt er faktuel.

Tiden går.

Læs denne om lægernes udsagn i sociale sager:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30476

Hvem beslutter om en patient er stationær?

http://www.socialjura.dk/content-sto...6-2014/#c94965

4. Generelt om stationærtidspunkt og uarbejdsdygtighed (§ 7)

Lægeligt set er det tale om en helbredsmæssig stationær tilstand, når samtlige følgende betingelser er opfyldt:

1) den eller de behandlende læger ikke finder behov for yderligere diagnostik,

2) lægerne vurderer, at tilstanden er fyldestgørende behandlet, og

3) der er gået den tid, lægen har angivet for, at behandlingens fulde virkning kan bedømmes.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30893

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 03-02-2015 kl. 00:47.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-02-2015, 22:58   #14
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
ååhhh de læger altså

"Der skal være mulighed for
skiftende arb. stillinger og jeg mener ikke det er realistisk at
tro, at pt. vil kunne arb. fuld tid, i hvert fald slet ikke i
starten."


Det kan komme til at spænde rigtig meget ben for dig at han skriver sådan, for hvornår slutter "starten" ?

Hvis du oplever at en SB siger noget om dette eller henviser til præcis den sætning, så gør dig selv en tjeneste - skriv en mail til den læge og forklar ham at du har brug for at han skriver enten eller... ikke som nu måske... og spil gerne med åbne kort og forklar ham at det spænder ben /kan spænde ben for dig i det kommunale system med præcis sådan en formulering... og at du vil printe denne mail og hans svar ud og vedlægge din sag, uanset hvad han nu svarer...

håber ikke det bliver nødvendigt

iøvrigt - Øfeldt (hans metode og tankegang) er efter min mening helt fantastisk og har givet meget fine resultater her
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension