K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-02-2012, 09:05   #1
imzadi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2010
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 26
Styrke: 14
imzadi er ny på vejen
SDP / ret til DP fra A-kasse?

Hmm synes det var svært at finde på den rette titel til denne.

Jeg har læst at for at have ret til alm. dagpenge fra a-kassen skal man have arbejdet 1924 timer (svarede til 1 år på 37 timer) indenfor de sidste 3 år.

Jeg ved at tiden på barsel bliver trukket fra, men hvad med den tid man er sygemeldt. Hvis man nu f.eks. har været sygemeldt til 2½ år, har man så ikke i ret til dagpenge, fordi man ikke har arbejdet de 1924 timer indenfor de sidste 3 år?
imzadi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2012, 09:17   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Hvis du var berettiget før din sygdom, så er du det også efter sygdom. Dog kan a-kassen forlange dokumentation for at du er rask.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2012, 12:12   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Hvis du var berettiget før din sygdom, så er du det også efter sygdom. Dog kan a-kassen forlange dokumentation for at du er rask.
Ricky - jeg har fået det samme at vide fra min a-kasse da jeg ringede og talte med dem og fik der at vide, at man måtte individuelt ind og vurdere på hver enkelt tilfælde, hvorvidt der kunne samles timer nok indenfr de 3år, hvis man havde været sygemeldt mere end 2år og at man så måske kunne blive deltidsforsikret.

Men som jeg læser det du skrive, så vil man altid være berettiget til a-kasse efter sygemelding uanset længden, hvis man var det før sygemeldingen? Er det korrekt? Kan du henvise til, hvor jeg kan finde det på skrift, så jeg kan tage det med til min fagforening hvis de fastholder?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2012, 08:35   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Ricky - jeg har fået det samme at vide fra min a-kasse da jeg ringede og talte med dem og fik der at vide, at man måtte individuelt ind og vurdere på hver enkelt tilfælde, hvorvidt der kunne samles timer nok indenfr de 3år, hvis man havde været sygemeldt mere end 2år og at man så måske kunne blive deltidsforsikret.

Men som jeg læser det du skrive, så vil man altid være berettiget til a-kasse efter sygemelding uanset længden, hvis man var det før sygemeldingen? Er det korrekt? Kan du henvise til, hvor jeg kan finde det på skrift, så jeg kan tage det med til min fagforening hvis de fastholder?

Det er en generel regel, og selve regelsættet for den enkelte a-kasse er jeg slet ikke inde i.
Men du kan få svaret ved et hurtigt op kald til din a-kasse.

jo længere man er sygemeldt, jo flere barrierer kan a-kassen sætte op for dig, inden de vil anerkende dig som fuldt dækket igen. Som jeg skrev tidligere starter de med lægeattester, og slutteligt kan det ultimative krav være at du skal bevise du kan arbejde i forhold til den sikring du søger (fuld/deltid)

Men det har ikke noget med de timer der skal til for at være dækket af a-kassen. Det handler om rådighedsbegrebet...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2012, 12:24   #5
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Det er en generel regel, og selve regelsættet for den enkelte a-kasse er jeg slet ikke inde i.
Men du kan få svaret ved et hurtigt op kald til din a-kasse.

jo længere man er sygemeldt, jo flere barrierer kan a-kassen sætte op for dig, inden de vil anerkende dig som fuldt dækket igen. Som jeg skrev tidligere starter de med lægeattester, og slutteligt kan det ultimative krav være at du skal bevise du kan arbejde i forhold til den sikring du søger (fuld/deltid)

Men det har ikke noget med de timer der skal til for at være dækket af a-kassen. Det handler om rådighedsbegrebet...
Nu har jeg jo netop haft ringet og der fik jeg det med de 1924 timer indenfor 3år at vide - derfor spørger jeg om henvisning til lovstof omkring det.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2012, 16:59   #6
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Nå nu har jeg fået svar fra min a-kasse. Det er skræmmende, men det er langt fra første gang jeg oplever, at få én besked i telefonen og så en anden enten næste gang jeg ringer, eller hvis jeg skriver til dem

Jeg sætter svaret ind her, for tænker, at der nok er andre der kan bruge det.

"Fra den dag du bliver ledig, må vi gå 5 år tilbage for at finde timerne. Normalt er det inden for 3 år man finder løntimerne, men ved sygdom må man forlænge med sygdomsperioden dog max 2 år.

Dette forudsætter selvfølgelig, at vi kan vurdere dig til rådighed den dag du melder dig ledig."
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
A-kasse Dancer Alt det andet 29 18-06-2012 16:38
A-kasse Timmy Politik og Samfund 3 29-02-2012 02:08
A-kasse Storm67 Spørgsmål ang fleksjob 6 07-11-2011 14:35
A-kasse Bassemanden Alt det andet 12 13-08-2010 11:48
A kasse CasperR23 De Unge 3 28-04-2010 21:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension