K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-08-2015, 10:25   #1
Carsten74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
Carsten74 er ny på vejen
Flexjob til privatbørnepasser

Hej
Jeg vil gerne vide om jeg kan søge flexjob når jeg er privat børnepasser selvstændig uden CVR nr?
Jeg har været ved neuropsykolog og har nedsat arbejdsevne efter en blodprop i hjernen.

Med venlig hilsen
Carsten74
Carsten74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2015, 10:44   #2
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Alle kan søge fleksjob.
Det vil så efter en længere sagsbehandling blive afgjort om hvorvidt du er berettiget til det.
Men var opmærksom på at arbejdsevnen faktisk skal være nedsat til under 50 procent, for ellers kan kommunen med rette sige at du kan være selvforsørgende
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2015, 10:59   #3
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Alle kan søge fleksjob.
Det vil så efter en længere sagsbehandling blive afgjort om hvorvidt du er berettiget til det.
Men var opmærksom på at arbejdsevnen faktisk skal være nedsat til under 50 procent, for ellers kan kommunen med rette sige at du kan være selvforsørgende
Ej den "and" med 50 % BURDE efterhånden være skudt i sænk ?? Der findes ingen standard procent.. Hvad ankestyrelsen i feb. 14 måtte trække i land omkring.

Det er som altid en konkret vurdering fra sag til sag..
Loven siger udelukkende: At arbejdsevnen skal være VÆSENTLIG nedsat i ETHVERT job.. Ingen procent er nævnt..

Rettelsen kan findes på dette link.. Se noten nederst i afgørelsen..
PS!!! Radioudsendelsen er desværre ikke mulig at finde længere.

http://www.fleksjoblolland.dk/side.asp?Id=171179

Sidst redigeret af mik16; 20-08-2015 kl. 11:08.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2015, 11:04   #4
Carsten74
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
Carsten74 er ny på vejen
Tak for oplysningerne det er lidt svært at finde ud af så jeg er glad for hjælpen
Carsten74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2015, 11:25   #5
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Det er som altid en konkret vurdering fra sag til sag..
Loven siger udelukkende: At arbejdsevnen skal være VÆSENTLIG nedsat i ETHVERT job.. Ingen procent .
Ja arbejdsevnen skal være væsentligt nedsat og det er selvfølgelig en konkret vurdering.
Men er man i stand til at være selvforsørgende er der INTET fleksjob i sigte.
Og selvforsørgende regnes i de fleste tilfælde som 50 procent.
Derfor kan man godt tillade sig at trække denne procentsats over på kriteriet for tilkendelse uden at det direkte er anført.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2015, 11:26   #6
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Carsten du skal henvende dig til din kommune.. ( til den sagsbehandler ALLE er tilkendt, uanset om man tidligere har været i systemet eller ej )
Hvem den sagbehandler er, bør borgerservice kunne oplyse via dit cpr nummer

Forvent at din sag bliver lidt kompliceret, da du formentligt ikke er på sygedagpenge..

Men de SKAL sætte noget igang vedr. din fremtid

Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Ja arbejdsevnen skal være væsentligt nedsat og det er selvfølgelig en konkret vurdering.
Men er man i stand til at være selvforsørgende er der INTET fleksjob i sigte.
Og selvforsørgende regnes i de fleste tilfælde som 50 procent.
Derfor kan man godt tillade sig at trække denne procentsats over på kriteriet for tilkendelse uden at det direkte er anført.
Korrekt.. Men stadigt lige ulovligt, hvis der ikke ligger en konkret vurdering først..

En konkret vurdering er diverse arbejdsprøvninger m.m. Så fleksjob som mulighed må ikke bare afvises uden dokumentation for: "væsenlig nedsat arbejdsevne."
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2015, 11:46   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Ej den "and" med 50 % BURDE efterhånden være skudt i sænk ?? Der findes ingen standard procent.. Hvad ankestyrelsen i feb. 14 måtte trække i land omkring.

Det er som altid en konkret vurdering fra sag til sag..
Loven siger udelukkende: At arbejdsevnen skal være VÆSENTLIG nedsat i ETHVERT job.. Ingen procent er nævnt..

Rettelsen kan findes på dette link.. Se noten nederst i afgørelsen..
PS!!! Radioudsendelsen er desværre ikke mulig at finde længere.

http://www.fleksjoblolland.dk/side.asp?Id=171179
Allersidst i rettelsen til afgørelsen henviser de til afgørelse N-11-06. I den står "Vurderingen af arbejdsevnen måtte efter Ankestyrelsens opfattelse ses i lyset af, at kommunens tilskud mindst var halvdelen af lønnen."

Så ud fra det kunne jeg godt forestille sig at kommunerne vil kunne argumentere med at fleksløntilskuddet skal udgøre mindst halvdelen af fleksjobberens indtægt.

Iøvrigt sært at de i rettelse til afgørelsen henviser til en afgørelse fra gammel ordning hvor der var reglerne med ½ og 2/3 tilskud til lønnen

..............................

jeg er da vist ved at få en rigtig jobcenter kringlet tankegang. Bekymrende

Sidst redigeret af Akvamarin; 20-08-2015 kl. 11:53.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2015, 11:54   #8
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Allersidst i rettelsen til afgørelsen henviser de til afgørelse N-11-06. I den står "Vurderingen af arbejdsevnen måtte efter Ankestyrelsens opfattelse ses i lyset af, at kommunens tilskud mindst var halvdelen af lønnen."

Så ud fra det kunne jeg godt forestille sig at kommunerne vil kunne argumentere med at fleksløntilskuddet skal udgøre mindst halvdelen af fleksjobberens indtægt.

Iøvrigt sært at de i rettelse til afgørelsen henviser til en afgørelse fra gammel ordning hvor der var reglerne med ½ og 2/3 tilskud til lønnen
INDEN rettelsen OG radioudsendelsen, så HAVDE ankestyrelsen henvist til mindst 50 % ved en fejl i en anden sag..

Men måtte indrømme, at de nævnte 50 % aldrig har været nævnt i loven.. Og er det stadig ikke..

Hvis vi ser på den gamle afgørelse, så var der tale om 27 timer. Men heller ikke i den, henvises der til 50 %.. Men andre vurderinger.. Bl.a. hvad vedkommende kunne klare hjemme..

Så jeg formoder at det at de henviser til den afgørelse, er for at vise HVAD der lægges vægt på.. Og at de 50 % ikke automatisk kommer i spil ???

Ankestyrelsen havde fejlagtigt blandet 50 % tilskud (gammel ordning) sammen med at 50 % nedsat arbejdsevne var det samme.. Og der ER ingen sammenhæng mellem de ting. Hvad de så har indrømmet efterfølgende..

Det "sjove" var jo at om en arbejdsgiver (under gammel ordning) fik 2/3 dels tilskud eller kun halvdelen i tilskud, INTET havde noget at gøre med fleksjobberens tilkendelse at gøre.

Jeg har under gammel ordning udløst både det ene og det andet tilskud. Hvad tilskuddet skulle være til arbejdsgiveren, var helt en kommunal afgørelse. Alt efter jobtypen og belastningen.
Altså gav min tilkendelse af fleks ( i 2010 ) IKKE nogen beslutning om, at jeg skulle udløse det ene eller andet tilskud i et kommende job.. Derfor kunne ankestyrelsen ikke bruge tilskudsgraden i et kommende fleksjob, som rettesnor for, OM man har ret til fleksjob eller ej.

Lidt som idag (ny ordning) hvor effektivitet først sættes ved et konkret job.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2015, 08:38   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis man kan arbejde 50% eller derover, kan man tage et deltidsjob, hvorfor en fleksjob ordning IKKE kommer i spil.

Derfor SKAL og bliver der IKKE tilkendt fleks, hvis ens realle arbejdsevne ligger på eller over dette niveau.

Her er tale om den restarbejdsevne, der udløser løn.

PS. Vedr. N-11-06 er stadig gældende.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 21-08-2015 kl. 08:45.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2015, 08:55   #10
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis man kan arbejde 50% eller derover, kan man tage et deltidsjob, hvorfor en fleksjob ordning IKKE kommer i spil.

Derfor SKAL og bliver der IKKE tilkendt fleks, hvis ens realle arbejdsevne ligger på eller over dette niveau.

Her er tale om den restarbejdsevne, der udløser løn.

PS. Vedr. N-11-06 er stadig gældende.

VH Popiae
Det passer simpelthen ikke.

Der er ingen regler om over/ under 50% og ankestyrelsen har truket deres udtalelse om dette tilbage.

Jeg har mødt mennesker med fleksjob på både 37 timer og mellem 50-75% af en fuldtidsstilling.

Det kommer både an på effektivitet, skånehensyn og sygdoms forløb
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension