K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-08-2010, 20:05   #71
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af xlars38 Se meddelelser
som min gamle advokat sagde.... kan man ikke bevise det skal man holde sin kæft
Nu blir jeg vred! Rigtig Vred!
Xlars her taler man pænt både til og om hinanden, så vidt jeg har forstået.

Du er da ualmindelig sød...lang tid siden jeg har mødt så venligt et menneske.

Da det er min nabo og ikke din! Har jeg nok lidt mere indsigt i den historie end du har,ikk?
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2010, 22:44   #72
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg kender en mand der nærmer sig de 50 år, han er fp'er efter de gamle regler.
Hvis man spørger ham om grunden til hans fp vil han fortælle, at det er p.g.a. rygproblemer, og jeg tror faktisk, at han selv mener at det er hans rygproblemer som har givet ham en fp.

Men hvis man kender lidt til hele hans historie, hans barndom, ungdom o.s.v., så er jeg sikker på at det psykiske har spillet en vis rolle i hans fp-sag.

Jeg er ikke i tvivl om, at han har rygproblemer, han har selv fortalt, at han er nødt til at tage Ibumetin for at holde det ud (jeg sagde så ikke noget om mit forbrug af Dolol suppleret med panodil), men i laaange perioder kan han klare at arbejde sort (som murer) i noget der min. svarer til en normal arbejdsuge.
Selv hans gamle praktiserende læge nyder godt af hans murer-arbejde.


Men hvis nogen "knaldede" ham, så kommunen fratog ham hans fp, så ville han med nogen sandsynlighed blive narkoman, igen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2010, 23:17   #73
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Superkok, du kan sagtens finde ud af at sætte kommaer og punktummer!

Dér, hvor du gør en lille pause, når du taler, der sætter du et komma.

Og dér, hvor du gør en lidt længere pause, sætter du et punktum.

På med vanten :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2010, 00:12   #74
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Kan der være mon være perioder hvor det er letter af få en pension , eks. hvis man har ville pønte på arbejdsløsheds talne under nogle regrings tider, bare en tanke...

man kan jo overhovedet ikke sammen line dem der fik pension før og efter 2003 reglerne men jeg tror der har været nogle perioder hvor man letter fik det om de skulle have det ? ja naturligvis det er der jo nogle der vuderede den gang ud fra de regler der var på den tid,jeg syntes det her er det sidste sted vi skal betvivle retten i de vuderinger..

Idag skal man ikke bare skal have læge papirne i orden men også helst skal ligge og ralle i arbejdsprøvningen,før pension kan kommer på tale.det er bund ærveligt at skulle bruge sidt sidste krudt i den ene afprøvning efter hinanden,men derfor er der vel ingen grund til at betrivle folks berattigelse til deres pension.........
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2010, 01:19   #75
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
man kan jo overhovedet ikke sammen line dem der fik pension før og efter 2003 reglerne
der fik nogen fp forde det kostede for mange penge i uddanelse
Citat:
Idag skal man ikke bare skal have læge papirne i orden men også helst skal ligge og ralle i arbejdsprøvningen,før pension kan kommer på tale.
min kæreste var hele møllen igennem som folk er idag også
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2010, 09:11   #76
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg vil lige tage Superkok lidt i forsvar, der er ingen der ved hvorfor en person ikke sætter kommaer eller punktummer.

Der kan være gode grunde til det.

Ja, det er sommetider svært at læse hvad Superkok skriver og mener, og det er ærgerligt da han måske han nogle gode pointer gemt i det.

Men vi er nødt til at være tolerante overfor hinanden, og jeg er sikker på at dovenskab ikke er grunden til de manglende punktummer og kommaer.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2010, 09:18   #77
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
jeg er heller ikke god til at sætte kommaer og punktummer..

jeg sætter dem som vinden blæser hvis der er nogen.

jeg mener selv at jeg må have været fraværende i de timer vi lærte det i skolen.. hm... underligt for jeg var kun væk en periode for at få fjernet polypper...hihi..

jeg gik endda i skole i tiden ca 1972 til 1982,,

jeg husker min lærer brokkede sig over netop mangel på punktum.. for jeg havde skrevet en stil på mange sider.. startede med stort og sluttede med et . så næste gang fik han en stil... hvor der var masser af ,,,,,, og ....... i slutten med ordlyden.. sæt selv ind..
behøver jeg sige, at jeg aldrig var på særlig god fod med den lærer?? men sjovt var det at gå fra en årskarakter på 5 i mundtligt til 9 i eksamen.. jeg husker endnu hans måbende ansigt....
nå, det blev jo næsten til en stil til...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2010, 09:31   #78
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jamen det er da heller ikke ment som, at jeg ikke vil være tolerant, men det er da netop ærgerligt, hvis der gemmer sig nogle gode pointer, der ikke kommer frem. Jeg er sikker på, jeg heller ikke sætter kommaer korrekt, jeg ville bare sige, at det er nemmere at læse, hvis der er nogle kommaer, punktummer og også gerne afsnit.

Jeg ved at det flere gange har været oppe herinde, at mange har svært ved at læse tekst, der er ud i ét.

Så det var såmænd bare venligt ment, og jeg sidder bestemt ikke og ser på, om nogen sætter kommaer og punktummer korrekt
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2010, 09:46   #79
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Jeg tror problemet ligger i at vi i Danmark har for fokus på retskrivning, og for lidt fokus på opsætning af tekst.

En god opsætning kan "gemme" mange stavefejl mener jeg.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2010, 09:47   #80
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af superkok Se meddelelser
der fik nogen fp forde det kostede for mange penge i uddanelse

min kæreste var hele møllen igennem som folk er idag også
Det er rigtigt at der er forskel på hvorledes førtidspension blev tildelt før og efter 2003.

I dag bruger man arbejdsevne-metoden, hvor man ser på arbejdsevnen, hvor man før 2003 så på erhvervsevnen.

I dag vurderer man hvilket antal timer der evt. kan arbejdes, om der så kan findes et arbejde indenfor et erhverv der passer til personen og som personen realistisk set også kan bestride, det er hip som hap. (mekanisk)

Førhen så man et på arbejdsevnen, og hvor meget den var nedsat, til halvdelen, en trediedel, eller det ubetydelige. som henholdsvis kunne give almindelig, alm. forhøjet, mellemste eller højeste førtidspension. (mere nuanceret)

Fordelingen og synet på mennesket var mere nuanceret end i dag, og dermed sikkert også mere menneskelig, og det var ikke kommunerne der sad med beslutningen om tildelingen. Det var almen viden at fordelingen var nogenlunde således:

Socialt belastede: Almindelig førtidspension (når kommunen havde opgivet med alle andre foranstaltninger)
Psykisk syge (dette var unuanceret), narkomaner og alkoholikere): Almindelig forhøjet, arbejdsevne nedsat til under det ½.
Mellemste: Fysiske sygdomme hvor arbejdsevnen var nedsat til under 1/3.
Højeste: Fysiske sygdomme hvor arbejdsevnen var nedsat til under 10%.

Men dengang som nu fik man ikke en førtidspension uden en vurdering af arbejdsevnen, og selv om det ikke foregik via virksomheder og private aktører, så blev alle sendt på Reva i minimum 3 mdr. Og det at søge pension, kunne også tage meget lang tid. I mit tilfælde tog det mellem 2½ og 3 år, inden pensionen blev tilkendt.

Men det jeg tror der gør det sværere i dag end dengang, er ikke om man bruger den ene eller den anden metode ved bedømmelsen, men det holdningsskift der er sket i samfundet.

Da jeg fik tildelt førtidspension var der uendeligt mange arbejdsløse i Danmark, og man ønskede fra politisk side at forbedre arbejdsløshedsstatistikkerne, og derfor blev der måske tilkendt flere pensioner, end der var en berettigelse for, og mange forsvandt ud arbejdsløshedskøen. Syge mennesker blev en brik i det politiske spil, som kunne bruges til at flytte med og forbedre statistikker.

Det betyder dog ikke at der blev delt rundhåndet ud af førtidspensioner, mellemste og forhøjet førtidspension var nøjagtig lige så svære at få tilkendt dengang som det er at få tilkendt førtidspension i dag.

Hvad der var rigtig frygteligt var at hvis man fandt ud af at nogen var på almindelig førtidspension, eller almindelig forhøjet, så vidste man så at sige uden at spørge, at vedkommende var socialt belastet, narkoman, dranker eller psykisk syg.

Man havde endnu ikke rigtig anerkendt psykisk sygdom som en som noget der forringede erhvervsevnen. Og for at få en pension i det hele taget var det ikke nok at man var psykisk syg, man skulle så at sige være klar til den lukkede afdeling. Der har psykisk syge det nemmere i dag, gudskelov for det.
I dag er det fra både politisk side og alment i befolkningen blev mere accepteret at psykisk sygdom kan være og i mange tilfælde er meget invaliderende.

Førtidspension dengang og nu, blev givet ud fra to lidt forskellige kriterier, men det var lige så svært indenfor kriteriet, dengang som nu. Glem ikke at dengang så nu, var vi bønder i politikernes skakspil.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Reform af førtidspension er ingen mirakelkur Webmaster K10 Nyheder 0 17-02-2012 10:10
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension