K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2013, 20:14   #1
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Arbejdsprøvning/Jobafklaring

Jamen det råber jo til himlen.

Har just været til møde hos SB som bisidder ifm med arbejdsprøvning/jobafklaring.

Det blev på mødet oplyst af SB, at hvis borgeren ikke er under kontakthjælp, vil/kan jobcenteret ifm med at borgeren ikke kan klare forløbet af psykiske/fysiske årsager, viol jobcenteret vurdere på borgeren udfra udtalelser fra jobkonsulent, mentor, leder af jobafklaringen og muligvis (hvis disse mener det er relevant) psykiateren.

Det er imidlertid overvejende sandsynligt at SB vil/kan '0'-stille håndteringen af borgerens sag, og bede borgeren om at komme igen når borgeren atter er klar til at gå i jobafklaring/arbejdsprøvning.

Konsekvensen er så at der skal gå 4 måneder, før borgenren igen skal melde sig til jobcenteret, når borgeren mener at 'du føler dig rask nok til det'. Det skal lige bemærkes at borgeren ingen økonomisk støtte har i denne tid.

Er dette virkeligt korrekt at vi i dagens Danmark behandler syge på denne måde, og er der intet at gøre????
Giv et godt råd.
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2013, 22:07   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg vil tro, at hvis man står uden forsørgelse af den offentlige kasse og samtidig ikke er "klar" rent helbredsmæssigt til en afklaring kan kommunen nok ikke gøre meget.

Alle har krav på en afklaring uanset forsørgelse eller ej, uanset diagnoser og lægepapir, skal der næsten altid gennemføres et eller flere forløb for at fastslå arbejdsevnen eller manglen på samme.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2013, 09:38   #3
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Hej Jasch
jf. Statusrapport fra psykiater og psykolog er borgeren klar til arbejdsprøvning. Selvom der er risiko for at borgenren får forværret sit helbred ved en arbejdsprøvning skal det prøves.

Behandlingsmulighederne er udtømte.

Problemt - som jeg ser det - er at ifald borgeren 'går ned' i forløbet, forventes det af SB som overvejende sandsynligt at hun bliver sat på standby af kobcenteret med besked om at komme igen når hun føler hun kan klare et forløb.
Igen som jeg ser det - da problemet er arbejdsdelen - vil konsekvensen være at borgeren bevidst sættes på standby, og kan være det i mange år.

Er det virkelig korrekt????
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2013, 10:24   #4
Mumrik
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 543
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Mumrik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FOB Se meddelelser
Hej Jasch
jf. Statusrapport fra psykiater og psykolog er borgeren klar til arbejdsprøvning. Selvom der er risiko for at borgenren får forværret sit helbred ved en arbejdsprøvning skal det prøves.

Behandlingsmulighederne er udtømte.

Problemt - som jeg ser det - er at ifald borgeren 'går ned' i forløbet, forventes det af SB som overvejende sandsynligt at hun bliver sat på standby af kobcenteret med besked om at komme igen når hun føler hun kan klare et forløb.
Igen som jeg ser det - da problemet er arbejdsdelen - vil konsekvensen være at borgeren bevidst sættes på standby, og kan være det i mange år.

Er det virkelig korrekt????
Jeg er præcis i samme båd! Alle mine papirer (speciallægeerklæring, neuropsykologisk test, arbejdsprøving samt progressionsrapporter) peger alle på fleks! Men har fået afslag, har anket, min sag er hos BAN, 9-10 måneders ventetid! Har I øvrigt også været i en 16 måneders lang revalidering (som ikke gik godt, kæmpede og kæmpede men det gik ikke). Er på ægtefælleforsørgelse, mand er også sygemeldt, men jeg kan ikke få kontanthjælp, da vi bor i hus, som vi i øvrigt har prøvet at sælge gennem et år uden resultat. Vi overlever nu med hjælp fra vores familier...

Mit sidste møde i JC foregik i midten af januar måned, og fik der at vide, at min sag blev lukket, da de ikke kunne gøre mere for mig, og de i øvrigt ikke havde pligt til at indkalde mig til samtaler, da jeg ikke er på kontanthjælp! Men jeg da kunne starte forfra med min sag ved at henvende mig i receptionen og trække et nummer!

Det er så sygt
Mumrik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2013, 08:16   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
At du ikke kan få kontanthjælp, har intet med ejerbolig at gøre, men derimod manden indtjening.
Hvis hans indkomst(incl alt) før skat overstiger 2x10.500kr pr mrd., kan du intet få.

Får han mindre, skal du klage.

Hvis din tilstand er stationær, uden muligheder for behandlingsmuligheder eller lign. der kan bedre tilstanden, har du KRAV på afklaring.

Din klagesag har IKKE opsættende virkning.

Hvis de IKKE vil afklare din restarbejdsevne, kan du klage over dette også.

PS. Hvis en borger er for syg/handicappet til at kunne klare en afklaring via praktik i virksomhed eller lign., har man krav på, at kommunen finder anden mulighed feks et REVA-center hvor der findes fagpersonale til dette.

Alternativt kan syge/handicappede jo ikke blive afklaret.

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 06-07-2013 kl. 08:18.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2013, 18:52   #6
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Jeg har just fået et nyt problem i historien om jobafklaring af min 'borger'. Nu forsøger jobcenteret at få forhindret jobafklaring, under henvisning til at min'borger' siger at hun vil få det værre ved aktiviteten.
Imidlertid er dette en lodret løgn. Sandeden er at hendes seneste psikiaterrapport står, at der er risiko for at min 'borger' for det dårligere psykisk; men i samme rapport siger psyken at hendes tilstand vil blive bedre end nu, og at skal der jobafklares skal de være nu.

Mine spørgsmål til Jer:
Hvad kan man gøre???
Kan jobcenteret bare stoppe med henvisning til at de ikke kan gøre mere omkring 'beskæftigelsesrettede foranstaltninger??
Kan jobcenteret til dette blot anbefale at hun selv søger førtidspension???
Er denne behandling tilladt???
Håber I svarer.
fob
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2013, 23:11   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"'beskæftigelsesrettede foranstaltninger??" citat.
det er galt med ovenstående formulering. formodentlig fordi din borger IKKE har den rigtige indplacering i loven.

Din borger har krav på en afklaring af sin restarbejdsevne, når hendes tilstand er UDEN forbedringsmuligheder.

Din ref. til lægen giver dog nogen tvivl om dette.

Du nævner derudover "aktiviteten"???

personligt mener jeg, at skal man være meget varsom med at rådgive, hvis man ikke selv har lidt styr på loven, ellers få hjæp af nogen der kan se borgers dokumenter igennem, fordi der her måske findes forklaringer.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2013, 10:54   #8
FOB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2012
Indlæg: 62
Styrke: 12
FOB er ny på vejen
Hi Popiae
Tak for dit gode svar.
Formuleringen er ikke min; men jobcenterets, og skal ses i lyset af de omskrivninger og udeladelser der har fundet sted i de to år min veninde har varet 'under behandling' i jobcenterets regi.

Psykrapporten siger netop at hun er stationær og han vurderer hendes funktionsevne som minimal. Det er ham der noterer at der er risiko for at hendes psykiske tilstand forværres under en jobafklaring.
"Aktiviteten" jeg skriver er jobafklaring.
Jeg vil lige indskyde, at vi selvfølgelig også har andre der vurderer og så selvfølgelig alle Jer dejlige mennesker herinde, der har hjulpet helt vildt meget.

Kan/vil du notere mig hvor i loven det står, at hun har krav på afklaring, for forbedring er udelukket. Det er jo også et af jobcenterets issius. De vurderer - på trods af respektive rapporter at hun kan indgå på 'det ordinære arbejdsmarked med skånehensyn' - altså un klar underkendelse af psykiaterens udtalelse.
FOB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobafklaring FOB Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 21-08-2013 00:11
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
Jobafklaring falentin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 08-05-2010 19:33
Arbejdsprøvning lillemis Dit og Dat 4 11-05-2009 18:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension