K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2012, 20:45   #1
nevermind
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2011
Indlæg: 12
Styrke: 13
nevermind er ny på vejen
Er jeg havnet på en forkert hylde i systemet

Fik for 6 år siden konstateret 2 kroniske sygdomme, hvor af den ene er på listen over livstruende sygdomme.
Jeg har igennem adskillige sygehus-indlæggelser, kommet (næsten) tilbage til, hvad jeg selv havde svært ved at acceptere, - at jeg ikke kunne det, som jeg før kunne, altså job, sport og andre fritidsinteresser.
At overbevise sig selv, som 52 årig, at man ikke kan bruges på arbejdsmarkedet, hvilket jeg har været siden jeg var 15 år, uafbrudt, var en svær nød at knække.

Da jeg kom hjem 1.gang fra sygehus, var med et vægttab på 17 kg, og jeg var absolut i den normale ende, ca.75 kg inden. Jeg er 180 cm høj
Det var en hård kamp, blot at tage 10 kg på (har ingen tyktarm) og efter et par år, sendte kommunen mig i pensionist-service, hvilket indebar endnu et vægttab på 10 kg.... Det skal siges, at jeg har en såkaldt pouch, hvilket er en del at tyndtarmen, som skal gøre det ud for en "mini-tyktarm" Hvis jeg spiser, skal jeg have adgang til toilet, hvilket ikke kunne lade sig gøre i pensionist service. Derfor måtte jeg undlade at spise fra morgen til ca. kl.13, hvilket jo ikke er særlig smart, når man i forvejen mangler kilo.
Efter 3-4 måneder, "truede" jeg kommunen med arbejds-tilsynet, da de jo også skal overholde arbejdsmarkedets regler, og fik besked på at stoppe og jeg var herved sygemeldt

Lidt mere ind og ud med diverse andre følgesygdomme og nu til mit spørgsmål:

Jeg er på kontanthjælp.... læser flere steder, at folk herinde skriver syge-penge, er det mig, som er galt placeret, og er der forskel på rettighederne ?

Jeg får en af dagene mine Ld-penge udbetalt, og dette kun fordi, at jeg har både sygehus og lægers udskrift, at min anden sygdom (ikke nævnt) er livstruende. Skal jeg søge pension eller fortsætte med meningsløs afklaring - jeg kan ikke fungere normalt, da jeg max sover 3-4 timer i døgnet og samtidig er medicineret, hvilket sløver mig.
nevermind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 21:09   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære nevermind

Det er jo ret umuligt at sende dig i arbejdsprøvning,
så hvis dine lægepapirer er i orden, og det tyder det på,
så kan du roligt gå i gang med at søge FP selv.

Lige nu går det jo ret meget ud over dit helbred OG din livskvalitet ,
det må selv kommunen kunne se.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 21:58   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej nevermind,

Du kan sagtens søge ftp. nu ihht. §17, herefter har kommunen max 3 mdr. til at finde ud af om du på det forelæggende grundlag har ret til pension. Får du afslag på pension, kan man jå så håbe på og formode at du får forklaret hvad der mangler i din sag.

Alternativt kan du forfølge din sag iht. §18, hvor din sagsbehandler ved kommunen søger pension for dig. De indstiller dig når det er belyst at det er det der er "løsningen" for dig. Dermed ikke sagt at du får tilkendt ftp. men det er en mere sikker vej end §17 vil jeg sige. Mht. arbejdsprøvning igen igen, der bør du jo få dine læger eller de bør af sig selv skrive at en evt. arbejdsprøvning bør kontraincideres.

Jeg fik selv afslag på en §18 sidste år med bud på en ekstra arbejdsprøvning på et center Det tager man så med og må gå videre.

Håber for dig at du finder din vej frem for at berettiget afgørelse i systemet,
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2012, 08:58   #4
wind
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2009
Lokation: Kbh omegn
Indlæg: 122
Styrke: 15
wind er ny på vejen
Ja med livstrunde sygdomme ligger det lige for- at søge pension.

Som regel går det hurtigere hvis Sagsbehandler søger efter § 18 og

det er vel egentlig dennes pligt...mener jeg.Send denne en mail og ring

til denne snarest.

Har du kontaktet dit Pensionsselskab vedr et evt månedligt bidrag/

et kontant beløb ? ellers gør det.

Måske kan du finde et lille frivilligt arbejde ?

Der er mange muligheder og det er givende.

God tur
__________________
Husk : Handling gir forvandling !
wind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2012, 07:33   #5
nevermind
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2011
Indlæg: 12
Styrke: 13
nevermind er ny på vejen
Så sker der ting....

Blev ringet op forleden, skal til møde på mandag d. 11/6, og kommunen nævnte selv, at de ville indstille mig til Fp, - troede næsten ikke mine egne ører.... men jeg skal nok have det "ind med skeer" - men glædeligt, hvis det er tilfældet
nevermind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2012, 12:25   #6
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
LD og modregning i kontanthjælp

Citat:
Oprindeligt indsendt af nevermind Se meddelelser

Jeg får en af dagene mine Ld-penge udbetalt, og dette kun fordi, at jeg har både sygehus og lægers udskrift, at min anden sygdom (ikke nævnt) er livstruende. Skal jeg søge pension eller fortsætte med meningsløs afklaring - jeg kan ikke fungere normalt, da jeg max sover 3-4 timer i døgnet og samtidig er medicineret, hvilket sløver mig.
Nu ved jeg ikke om der er fare for at du bliver modregnet i din kontanthjælp når du får LD penge udbetalt. Det må andre herinde vide ???
Hvis der er fare for det, kan du så ikke få udskudt udbetalingen?
mvh. Thyra
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Århus klar til at hylde tolerancen nocturne Politik og Samfund 0 21-03-2012 05:29
STRESS i systemet, systemet giver STRESS Ricky M. Politik og Samfund 5 31-12-2011 00:36
Det berømte sort hul er jeg så havnet i HeidiAnd Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 15 08-04-2011 20:32
Havnet mellem to offentlige kasser ab1959 Spørgsmål ang fleksjob 5 14-05-2008 09:13
Havnet i en blindgyde. THJ Spørgsmål ang fleksjob 15 08-04-2008 18:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension