K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-07-2010, 15:54   #21
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bassemanden Se meddelelser
Hvor er det latterligt at læse at der virkelig findes aktiveforløb, der kun er lavet grundet kassetænkning... refusion, fra de 35- 65%... Det jo helt hen i vejret og til grin, hvordan kan der dog argumenters for det i en handlingsplan? "Du går der for at vi kan få penge, for det er den hurtigst mulige vej tilbage for dig til det ordinære arbejdsmarked, vi tror på at dette er en værdig behandling af en person der er syg, og har betalt sin skat og div. andre ting, i lad os sige 20 år. Og får du problemer med din værdighed, selvværd, selvtillid eller stress, grundet at vi kommunen diver gæk med syge/dig, så kan du desværre ikke få tilskud til psykolog behandlinger, men vi vil med glæde bevillige det helt samme pip, skab din krukke, hvilke lyde siger du når du skider kurser. og jo jeg vred over at læse sådan en udmelding, jeg glad for du er herinde Andersine85, men jeg håber dog at du kan se dig selv i øjnene når du sender folk på sådan et forløb!!!
Og det intet personligt overfor dig, og det betyder jo ikke at du sympatisere for det, fordi du beskriver det herinde!

Den undersøgelse du referere til, er de anonyme, for ellers kunne tanken strejfe mig, at folk ville tænke ok, dette er et aktivt forløb når man ikke brokker sig, hvordan vil de næste xx måneder så ikke se ud såfremt ud fortæller min mening.

Føj!! og øv..
Tja, det er ikke lige den del af mit job jeg er mest stolt over, men synes på den anden side heller ikke, at det er så slemt, at jeg ikke kan stå inde for det.
Vi er simpelthen nødt til at tænke økonomien ind, for ellers hedder det jo at spare, og det er en katastrofe på et område, hvor der i forvejen ikke er for mange penge at rutte med.

Men grunden til at jeg synes det er ok, er at det er rettet mod folk, som f.eks. er en håndværker med en brækket arm, halvanden måned mere og så er de raske og andre i den boldgade - ingen "alvorligt syge", f.eks. stress, depression, kræft og andet træls og modbydeligt. Altså stort set folk der er ok, ud over lige det de er sygemeldte med, og som gør de ikke kan passe deres arbejde.
Ift. det, så er der ingen der får det dårlige eller dør af, at være afsted 10 timer om ugen og få noget undervisning i f.eks. kost/motion, hverdagsstress og ergonomi. Men som sagt, kvaliteten er ikke god nok endnu, så kan ikke stå helt inde for det, men vi arbejder hårdt på at gøre det til et ORDENTLIGT tilbud.

Måden vi kender folks reaktioner på kurset, er både ved direkte henvendelse - folk har som regel mere overskud, grundet den mindre indgribende grad af deres sygdom, så de kan ofte finde ud af at sige til og fra.
Og så bliver der lavet en anonym undersøgelse ved hvert holds slutning, så folk også der kan komme med kommentarer - og det giver jo også en del!

Men kan hilse og sige, fra mig og mine andre faglige kollegaer, at det ikke ville gøre os det mindste, hvis de #%!!%# refusionsregler blev ændret, sådan at en faglig sagsbehandling ikke skal indregne økonomi, men udelukkende hvad der er mest hensigtsmæssigt.

De fleste kan holde til et 10 timers kursus om ugen, også selvom det er kedeligt, men synes det er spild af deres og ikke mindst min sparsomme tid, at skulle have fokus i den retning, når jeg så udemærket kunne bruge min tid andre steder!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 16:29   #22
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Tak for din tilbagemelding.

Jeg har desværre blot oplevet at folk med depressioner, bækkenløsning, wad, stressbelastnings reaktioner osv.. er sendt ud i de forløb, hvor de skal gå tur langs mortorvejen og 1 gang om ugen har undervisning, i hvad det nu kunne være!! dette selv om de har været i længere afklaringsforløb der beskriver deres skånebehov, muligheder i forhold til flex, revalidering og pension... samt behandlingsmuligheder er udtømte og deres situation er stationær, men de sendes på sådan kurser, for at kommunen får refusion.. tjek... for at de ved de 52 uger kan sige at personen ikke er ordenligt udredt/afklaret og derved ikke kan forlænge sygedagpengene... tjek... eller ved folk med arbejdsskader, for de har fået forlænget deres sygedagpenge på baggrund af manglende afgørelse på deres arbejdsskade og derfor sender kommunen dem derhen som en vente position, i stedet for afklaring af fremtidigt forsørgelses grundlag.. og når da ask kommer med afgørelsen kan kommunen ikke forlænge sygedagpengene fordi de har enten pludselig har mistanke om at der kan være noget psykisk også og da sender personen til psykiater og psykiateren siger at jo borgeren kunne have gavn af xx psykologbehandlinger for at lære at tackle sin nye livssituation bedre, og hov så borgeren jo ikke færdig afklaret og kommunen smider borgeren på kontanthjælp såfremt de berettiget til dette, samt videre afklaring på kontanthjælp... eller at borgeren ikke er nok afklaret (arbejdsprøvning osv) til at de kan træffe en afgørelse, kontanthjælp tjek.. osv. osv. jeg kunne blive ved.. og det er grov kassetænkning som finder sted dagligt! Tjek...

Sidst redigeret af Bassemanden; 12-07-2010 kl. 16:32.
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 21:08   #23
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Ja, ved desværre at det findes, og det er jo en skamplet for alle andre steder.
Og dem er der bare ingen undskyldning for.

Kan kun sige, at mit faglige mål er, at jeg altid kan se mig selv i øjnene i spejlet, når jeg har været på arbejde, og ellers så smutter jeg!
Nu er jeg så så heldig, at min første arbejdsplads har været et godt sted med en god etik, så jeg er blevet klædt godt på ift. at sige fra! Det er værre med dem, som starter ud et dårligt sted, for så bliver det jo "normen" og det er svært som grøn og nyuddannet at gå imod de gamle - vi har lige fået en ansat fra en af nabokommunerne - en af de grumme af slagsen - hun bliver helt chokeret, når vi giver folk fleksjob eller indstiller dem til pension! Det er sku da skræmmende ikke!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 03:13   #24
kiskada
Elsker at være her på K10
 
kiskadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: Mors, Morsø kommune
Indlæg: 95
Styrke: 14
kiskada er ny på vejen
Undskyld - Nu skal jeg lige ha' LUFT ;O)

Citat:
Men grunden til at jeg synes det er ok, er at det er rettet mod folk, som f.eks. er en håndværker med en brækket arm, halvanden måned mere og så er de raske og andre i den boldgade - ingen "alvorligt syge", f.eks. stress, depression, kræft og andet træls og modbydeligt. Altså stort set folk der er ok, ud over lige det de er sygemeldte med, og som gør de ikke kan passe deres arbejde.
Hej Andersine85

...lige en bemærkning ang. ovenstående...

I kommunen jeg kommer fra bliver ALLE uanset sygdom (svær depression, strees eller kroniske sygdomme)
sendt på "kursus for sygemeldte borgere"
for at kunne opnå den høje refusion... (har jeg senere fundet ud af..)


De fleste bliver ligeså stille (som jeg selv også er blevet) vippet ud af kurset under mærkelige omstændigheder,
lige pludselig fra den ene dag til den anden, hvis de nærmer sig varighedsbegrænsningen og vupti på kontanthjælp,
hvis man er så heldig at kunne få det, og det syntes jeg er direkte usmageligt
og fuldstændig hensynsløst over for alle de syge borgere, der udsættes for denne behandling!!!


Jeg har talrige eksempler på at syge borgere, der burde have forlænget deres sdp el. burde
tilbydes anden hjælp, er blevet sendt på det samme kursus
min. 10 timer om ugen f.eks. 5 timers motion + 5 timers oplæg fra sagsbehandler
vedr. eks. ressourceprofil.
Hvorefter de så pludselig forsvinder, og så hører man måske fra nogen, de er ikke på sdp længere, de må sejle deres egen sø...
måske er de kommet på kontanthjælp, eller har følt sig presset til at melde sig ledige pga. økonomien,
dem der er så syge, at de VED 110%, at de ikke kan klare ordinær arbejde, bliver tilbudt:
søg kontanthjælp eller la' vær, tja det må man skam selv rode med...

og det største PROBLEM er bare at man ingen afklaring får på det kursus eller kommer videre i et andet forløb,
man skal selv skrive ressourceprofil (godt nok kan man spørge en tilfældig sagsbehandler til råds)
men de fleste når knap nok at blive færdige med profilen,
den bliver ikke gennemgået i samarbejde med ens egen sagsbehandler,
bare tilsendt i al hast fra kursussted til Jobcenteret, hvorefter alle dem jeg har kendskab til, har fået afslag på forlængelse.

Man ser egen sagsbehandlers kommentarer til profilen første gang under partshøring osv.
(og så er det jo ligesom for sent, borgeren har ikke kinamands chance for at nå at påvirke f.eks. afgørelse vedr. sdp-forlængelse!)

Kommunen er begyndt med at ville afklare alle langtidssyge under kontanthjælpssystemet
og det syntes jeg bare ikke er iorden!!! Fordi rigtig mange får forværret deres sygdom, eller må gå fra hus og hjem,
fordi de er gift og ikke kan få kontanthjælp!

Der bliver kun brugt statuserklæringer fra lægen, i sdp-sager (ingen læ121, hedder det vist?,
for der skal borgeren jo være tilstede ved lægen,
og det dur' jo ikke, tænk hvis borgerens sygdom var forværret eller ville påvirke lægen til at skrive
det REELLE statusbillede af sygdommmen/situationen, uha).

Ved borgere der har en depression, bliver der ikke spurgt efter udtalelse fra f.eks. psykolog,
for når man har nået varighedsbegrænsningen mht. sdp er man pludselig blevet rask ,
og så kan det jo ikke betale sig at udbede om udtalelser fra en psykolog??


Hvis det SK*** kursus så blev brugt fornuftigt, ville det jo være fint nok,
men det er kun til at opbevare sygemeldte (for at få højere refusion),
indtil varighedsbegrænsningen indtræffer , og så YT med syge borgere,
kommunen SKRIVER simpelthen sig ud af forlængelsesmulighederne med den ene undskyldning efter den anden...



Jeg har selv oplevet at min depression pludselig var helbredt 2 dage før varighedsbegrænsningen indtraf,
for jeg gik jo kun til psykolog, for at få det ENDNU bedre da jeg tidligere havde nævnt at noget af min anti-depressive medicin
fik jeg for at "tricke" kroniske smerter, altså havde jeg jo ingen depression længere
h*n ser FULDSTÆNDIG bort fra, at der i lægens statusattest står: at den anti-depressive medicin jeg får for depression også er øget,
MEN h*n VIL kun læse hveranden linje fra den attest,
nemlig dem som kommunen mener de kan bruge IMOD mig...

og hvor er man så henne, spør' jeg lige... er nogen gange i tvivl om det er jorden jeg befinder mig på,
for det gør sagsbeh. i hvert fald IKKE!!!

og sådan kunne jeg blive ved og ved...
men lige nu orker jeg ikke mere, fordi det hænger mig langt ud af halsen...



ikke fordi jeg mener det foregår sådan alle steder...
men sådan er det i hvert fald her hvor jeg bor!
Det er fan*** uhyggeligt, du!!

Mvh. og
Kiskada


(Min egne tråd)
http://www.k10.dk/showtread.php?t=13088
kiskada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 11:09   #25
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Genialt skrevet det er ikke til at misforstå og det er lige nøjagtigt det vi ser her på siden den ene gang efter den anden , du har formået at få det hele med så der ikke er noget at misforstå .

Og hvor er fagforeningerne henne i alt dette burde de ikke være inde og varetage de syges rettigheder også ??

Kender man ikke selv love fra a til z kan formulere sig og skrive § ned og læse og forstå dem, så er man noget nær lost i det syge-system og der er ingen hæmninger ude i kommunerne og desværre heller ikke menneskelighed ved de ansatte på kurserne og ved kommunerne ... ..


Hov så lige at kiskada`s link ikke virkede så jeg sætter det lige ind her . http://www.k10.dk/showthread.php?t=13088

he he men tryk endelig på det forkerte link også elsker den lille mand han har da bare ingen tålmodighed

Sidst redigeret af Hejdien; 13-07-2010 kl. 11:13.
  Besvar med citat
Gammel 13-07-2010, 15:30   #26
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
ja den lille mand er da sjov.. og så får man fingeren.... men hvad pokker er forskellen på de to link?

der står jo helt det samme.. næ fandt lige fejlen, da jeg tjekkede igen.....det er jo bare h.......
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2010, 23:07   #27
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hej Kiskada

Jamen godt du fik lidt luft, ingen grund til at lukke al den dårlige ånde inde

Ej spøg til side, kan sagtens forstå din (og alle andres) frustrationer! For det er jo bare slet, slet ikke meningen, at tingene skal kører sådan.

Ja, hos os er vi nødt til at indtænke refusion, der er ikke råd til andet, men vi forsøger dog trods alt, at gøre det både menneskeligt og interessant!

Og kurser er oftest ikke tænkt som afklaring - vi har et par stykker, som kan være med til at hjælpe folk i den rigtige retning, f.eks. jobskifte kurser, hvor folk kan hjælpes til nye ideer om, hvad de skal når de nu ikke kan deres gamle fag mere, men ellers er de jo udelukkende beregnet til at holde folk i gang (altså på den positive måde, hvor der tænkes på, at folk har brug for at komme lidt ud og være lidt igang, for ikke at sumpe helt ned, altså de tilfælde hvor folk oftest også selv spørger efter muligheden) og til at hjælpe folk med at få det bedre.

De kan også være med til at afklare, om der er brug for afklaring (okay den sætning lød lidt sjovt), men den afklaring foregår så enten på et værksted eller i en virksomhed, alt efter hvad folk kan klare...

Det andet duer bare ikke!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 00:10   #28
kiskada
Elsker at være her på K10
 
kiskadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: Mors, Morsø kommune
Indlæg: 95
Styrke: 14
kiskada er ny på vejen
Tak

Andersine, fordi du gider svare!

Det er jo altid rart, at der er nogle "på den anden side af bordet",
der også kan se, at det ikke er en fair måde, at køre sdp-systemet på!!
Sådan som det ofte foregår, her hvor jeg bor!

Ja, ind imellem er jeg virkelig ved at eksplodere, på den måde...at jeg ikke ved, hvilket ben jeg skal stå på,
eller i hvilken retning jeg skal gå i sagen... fordi hele mit liv (og min families) lige pt kun handler om ren overlevelse,
både helbredsmæssigt, økonomisk og psykisk...

mvh og

Kiskada
kiskada er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nye regler ? c.l.e.o. Spørgsmål ang fleksjob 5 09-03-2013 01:41
De nye regler ette74 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 25-02-2013 14:48
De nye regler ??? Dancer Politik og Samfund 4 30-09-2012 12:48
Ang. nye regler.... elin Spørgsmål ang fleksjob 1 11-10-2006 02:51
nye regler.... elin Spørgsmål ang fleksjob 3 11-10-2006 02:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension