K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-06-2017, 15:20   #1
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
efterregulering af førtidspension af Udbetaling Danmark

Jeg har læst på forum om beregning og efterregulering af førtidspension af Udbetaling Danmark (UD). De foretager så én gang om året en kontrolberegning af, om man har fået for lidt eller for meget.
Jeg har modtaget sådan en oplysning fra UD med besked om, at jeg skal betale penge tilbage - forstår ikke deres tal - de henviser til, at de har tallene fra årsopgørelsen, men jeg kan ikke genkende UDs tal.
Det undrer , mig, at UD kan komme og kræve efterbetaling grundet i, at der er fejl i beregningerne - MEN det er jo UD som foretager disse. Og hvis man har sørget for, at forskudsopgørelse mv. til SKAT er i orden og måske ovenikøbet får overskydende skat, fordi man forsigtigt har sat pension mv. lidt for højt - ja, så undrer det endnu mere, at UD kan nå til det resultat, at man skal betale penge tilbage!
Og UD kan jo løbende tilrette beregninger/udbetalinger, da de har adgang til alle oplysninger fra SKAT, herunder skattekortoplysninger.
Er der nogen der har oplevet lignende - komplet - uforståeligt?
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2017, 15:48   #2
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Assistance Se meddelelser
Jeg har læst på forum om beregning og efterregulering af førtidspension af Udbetaling Danmark (UD). De foretager så én gang om året en kontrolberegning af, om man har fået for lidt eller for meget.
Jeg har modtaget sådan en oplysning fra UD med besked om, at jeg skal betale penge tilbage - forstår ikke deres tal - de henviser til, at de har tallene fra årsopgørelsen, men jeg kan ikke genkende UDs tal.
Det undrer , mig, at UD kan komme og kræve efterbetaling grundet i, at der er fejl i beregningerne - MEN det er jo UD som foretager disse. Og hvis man har sørget for, at forskudsopgørelse mv. til SKAT er i orden og måske ovenikøbet får overskydende skat, fordi man forsigtigt har sat pension mv. lidt for højt - ja, så undrer det endnu mere, at UD kan nå til det resultat, at man skal betale penge tilbage!
Og UD kan jo løbende tilrette beregninger/udbetalinger, da de har adgang til alle oplysninger fra SKAT, herunder skattekortoplysninger.
Er der nogen der har oplevet lignende - komplet - uforståeligt?
Ja, jeg har også oplevet noget som jeg stadig ikke helt fatter...

Jeg blev bevilget førtidspension fra den 1. april 2015 og modtog derfor 'selvfølgelig' sygedagpenge til udgangen af marts måned 2015 - dvs. sidste dag med sygedagpenge er den 31. marts 2015.

Den sidste udbetaling er en del af en sygedagpengeperiode som normalt slutter engang i april måned dvs. efter starten af min førtidspension. Den sidste udbetaling på 5.625 kr. før skat bliver i systemet regnet som 'tjent' efter den 1. april dvs. mens jeg modtager førtidspension. Enden på det hele bliver at jeg bliver præsenteret for en efterbetaling på 1.710 kr. selvom jeg reelt set ikke har haft nogen indtægt i samme periode som min førtidspension.

Jeg klagede selvfølgelig over kravet om efterbetaling men der var ikke noget at gøre. Den sidste udbetaling af sygedagpenge kan ikke ændres til at være 'optjent' i marts måned selvom jeg forsøgte at overbevise skat, kommunen og UD om det urimelige.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2017, 18:00   #3
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Jeg synes det lader som om der er noget uldent/uforståeligt ved det her. UD henviser til oplysninger fra SKAT, men af gode grunde har SKAT intet med rapportering til UD at gøre, men foretager skatteberegninger osv. UD burde beregne pensionsudbetalinger ud fra de oplysninger de kender, dvs. den førtidspension, man er tilkendt - og ud fra de alle oplysninger der ellers er afleveret og som de selv kan se. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at man kan ende ud med en stor efterregning - uden overhovedet undervejs at være orienteret om noget som helst.

Hvis man har indberettet alt korrekt til SKAT - så må det ene og alene være UDs ansvar at beregne pensionen korrekt, men sådan fungerer det så ikke.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2017, 22:24   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan prøve at se her

https://www.atp.dk/presse/nyheder/me...dspensionister

Hvis su ikke kan genkende dine tal, skal du da endelig kontakte UD.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2017, 11:10   #5
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Tak for tip - i mit tilfælde har UD tydeligvis ikke læst min forskudsopgørelse og rettet ind efter den og bruger ikke de tal SKAT har, så nu kan UD få lov at forklare sig.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2017, 10:10   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
UD har udsendt såkaldte "årsopgørelser" for dem sociale pension.

Det vedrører året 2016

De tal de bruger, er skatteårsopgørelsen for 2016, så i denne sammenhæng kan jeg ikke umiddelbart se, hvordan forskudsopgørelsen kommer ind i billedet.

Men du har ret i, at jo bedre din forskudsopgørelse er for 2017, jo mere korrekt bliver din pension for dette år. UD retter til i årets løb.

UD kan først foretage den endelige opgørelse for året 2017, når skatteårsopgørelsen for 2017 foreligger, så det bliver formentlig i sommeren 2018.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2017, 10:53   #7
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Jeg mente forskudsopgørelsen 2016 som i samråd med SKAT er rettet til, så jeg ikke fik restskat på årsopgørelsen 2016 - og det lykkedes. Så når ud nu skriver, at "..vi skriver til dig, fordi vi har fået årsoversigten 2016 fra SKAT.." med henblik på efterregulering af førtidspensionen og samtidigt skriver, at de har lagt 2016-tal fra SKAT ti!, ja så undrer det mere end meget, at ikke et eneste tal stemmer overens med tallene fra SKAT for 2016 - men igen det må de nu forklare.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2017, 11:51   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at kigge på din årsopgørelse for 2016, som du formentlig har modtaget i marts 2017. Det er de tal, der ligger til grund for udregningen af social pension for året 2016.

Ja der kan jo nok desværre ske fejl og misforståelser, når man telefonisk tilretter noget.

Selvfølgelig bør man holde øje med sin foskudsopgørelse, men har man kun sin pension evt pensioner, er der oftest ikke det store behov for tilrettelser. Men absolut godt at have fingeren på pulsen. Fx ændrede renteindtægter og renteudgifter.

Har lige et eksempel på en person med social pension og tjenestemandspension, der for året 2016 havde fået 28 kr for meget i social pension, men man opkræver ikke under 250 kr. Her var den oprindelige forskudsopgørelse ok.

Skal du betale tilbage, går der, når indbetalingen er foretaget besked tilbage til SKAT, der så refunderer dig den skat, du har betalt af det for meget udbetalte.

Fx fået 10.000 for meget udbetalt og med fx en trækprocent på 40 i 2016, får man automatisk 4.000 tilbage fra Skat - normalt rimelig hurtigt plus en ny årsopgørelse.

Har man fået for lidt udbetalt, får man det manglende beløb, som man jo så skal betale skat af.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2017, 12:12   #9
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Tak for en grundig gennemgang. Nu vil jeg lige se, hvad UD kommer tilbage med af svar og så tage den derfra.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2017, 15:13   #10
Assistance
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2015
Indlæg: 26
Styrke: 9
Assistance er ny på vejen
Ubehagelig oplevelse med Udbetaling Danmark (UD)

UD har tidligere på året meddelt mig, at jeg i 2016 har fået for meget udbetalt i førtidspension som jeg derfor skal tilbagebetale i 2017. Trods tonsvis af skriverier er det ikke lykkedes at få en gennemskuelig dokumentation/beregning fra UD, hvad årsagen til den for meget udbetalte førtidspension er.

Faktum er, at min forskudsopgørelse 2016 ned til sidste decimal har været tilrettet - ikke mindst i indkomstforhold - og det er sket efter rådgivning af SKAT. Derfor ender skatteresultatet også med en overskydende skat på årsopgørelsen 2016.

UD har konstant i 2016 haft adgang til mine skatteoplysninger og do. ændringer (skattekort mv.) - derfor burde der heller ikke kunne forekomme nogen form for hverken for meget eller lidt udbetalt førtidspension. I min klare optik er det UD der i givet fald har foretaget fejlberegninger - som de åbenlyst ikke kan dokumentere.

Hvad sker der så, jo UD indberetter til SKAT, at jeg har fået for meget udbetalt i førtidspension i 2016, hvorfor min indkomst skal nedsættes. SKAT handler på UDs henvendelse - og nedsætter min indkomst hvilket resulterer i yderligere overskydende skat.

Jeg godkender SKATs forslag til ændret årsopgørelse 2016 - og derefter får jeg en ny årsopgørelse for 2016 i yderligere overskydende skat.

Jeg får besked fra SKAT, at jeg inden for kortere tid kan forvente den overskydende skat anvist, men men men så får jeg besked fra SKAT om, at den overskydende skat efter anmodning af UD er brugt til udligning af den såkaldte "gæld" til UD = 0 udbetalt overskydende skat.

For det første anfægter jeg modregningen, da jeg ikke accepterer UDs opgørelse af førtidspension for 2016 - for det andet kan SKAT i en sådan situation ikke blot og bart modregne et sådan krav som der er tvist om.

For det ikke skal være løgn får jeg så - efter SKAT har meddelt, at min overskydende skat er brugt til udligningen af den såkaldte gæld til UD - et brev fra UD hvor man forlanger, at jeg med meget kort varsel skal tilbagebetale det af dem opgjorte FULDE beløb i påstået for meget udbetalt førtidspension i 2016.

Det her er i alle måder - ikke mindst juridisk - et limbo - så dette som en advarsel - måske andre har oplevet noget lignende - også at blive kastet rundt i manegen - spørg man SKAT henvises man til UD og omvendt.
Assistance er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension