K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2011, 21:45   #1
hvorformig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Indlæg: 61
Styrke: 14
hvorformig er ny på vejen
Discus prolabs grænse

Hej

I forbindelse med MR scanning vil lige høre om der er nogen der kender grænsen for, hvornår en discus er for langt ude? (%, brøkdele eller hvordan)

Mvh

Hvorformig
hvorformig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2011, 22:34   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej

Ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål, men en diskus består af en kerne i midten og en række lameller udenom. Opstår der svagheder i lamellerne kan noget af kernen ”glide frem” mellem lamellerne og lave en udposning. Så har man en diskusprolaps.

Som jeg forstår dit spørgsmål, spørger du derfor i virkeligheden til hvornår en udposning er for stor. Dette har man ikke gradinddelt på nogen måde, idet der kan være stor forskel på om denne prolaps presser enten på nerver ud til ekstremitterne el. på selve spinalkanalen, og for nogle kan selv en lille prolaps side lige der hvor nerverødderne bliver generet mindst. El. man kan ydeligere have forringet forhold i hullerne, hvor nerverne løber, således at netop dette forøgede pres fra en prolaps kan give irration af nerver, og dermed smerter, snurren, nedsat funktion til lammelse.

Så reelt set er en prolaps for stor, når man risikere lammelse. Hvis den er i lænderegionen bør, man ved problemer med nr. 1 og nr. 2 (enten man ikke kan komme af med det el. at man ikke kan holde på) straks kontakte enten prak. læge el. lægevagten, som så vil indlægge én til akut operation.

Man kan selvfølgelig også have så mange smerter dagligt og hele tiden, at man ikke kan holde det ud trods smertestillende midler uden man har direkte lammelser el. trussel om dette. Forud for en operation her må man afveje pro og kontra i forhold til dette og de videnskabelige undersøgelser, der ligger på området.

Håber ovenstående kunne give dig nogen afklaring. Men du bør også via din MR-scanning have en beskrivelse af de billediagnsotiske fund, i disse vil fremgå, hvordan prolaps sidder også gerne hvordan den kan genere evt. nerver. Så bed om en kopi og en forklaring samtidig. Hvis ikke man har forstand på billeddiagnostik er selve billederne ikke meget værd, mendmindre man selv synes man er nysgerrig på, hvordan sådan noget ser ud. Dertil skal siges at nogle hospitaler kun gemmer billedmateriale i 5 år, hvorpå man så kun kan få kopi af selve beskrivelsen af billederne, hvorfor det måske kan være godt at få en kopi, hvis man senere har brug for at vurdere udviklingen prolaps ect.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2011, 22:43   #3
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Man kan have et partielt og et fuldstændigt prolaps. Jeg kender desværre ikke "skillelinien" for, hvornår det er hvad. Mit bedste bud vil være, at et partielt er der, hvor gelekernen ikke er brudt helt ud gennem discus og et fuldstændigt er der, hvor gelekernen er brudt helt igennem discus og derfor giver en nervepåvirkning pga tryk på nerverne.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 00:07   #4
hvorformig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Indlæg: 61
Styrke: 14
hvorformig er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Grunden til at jeg spørger er at lægekonsulenten skriver at der ikke er tegn på nerverodaffektion, men en tvangsholdning på 10cm mod venstre samt smerter, uro, mindre spasmer i begge ben er dagligdag. Får Metadon, Todolac, Panodil(665) og Gabapentin og det kan ikke tage det, så noget må genere inde i dybet.

Jeg får først beskrivelse senere

Se evt. vedhæftet
Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  mr.jpg
Visninger: 1074
Størrelse:  90,1 Kb
ID: 286  
hvorformig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 09:37   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal have svar.....

Kære Hvorformig.

Svar på hvilken gruppe du tilhører, da det er vigtigt for dit videre forløb, hvor du som patient skal være knivskarp i forståelsen af problematikken.

Fordi det er besluttet i 2010, både fra politisk og lægefagligt hold, at nedskære bla rygoperationer med 1/3.

Læs og forstå hele denne tråd og bemærk #11, 12, 13, 13 og især #15 hvor du kan finde visitations regler.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Her ville jeg spørge om hvilken type patient du tilhører.

Visitations/retningslinjer :
http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Su...injer_ryg.ashx

Operation er ikke det samme, som et godt resultat.
Det er ikke så let for lægerne, som patienterne ofte tror.
MR og CT-scanning er ikke nødvendigvis det samme, som at alt er fundet.
Metadon er noget Fanden har skabt i vrede, efter min mening.

Er du i normal gruppen hvor konservativ behandling uden operation tilbydes?
( min mening er at dette IKKE er tilfældet )

Er lægerne bekymret for en evt operation?

Du nævner at du har spasmer i begge ben! Hvis det drejer sig om spasmer og smerter i begge ben på samme tid, mener jeg at det er noget du skal spørge ind til, da prolaps kun forekommer i een side fra samme niveau ad gangen.

De nye regler kan ingen lægefaglig vel egentlig tillade sig at udtale sig om. Men hvis patienter, i dette tilfælde med discus-prolaps, vurderes til ingen operation...............

Hvad vil man så stille i stedet?
Metadon, som du modtager?

Her findes problemet for os rygpatienter, da 2 X fysioterapi/ ugen af ca 20 minutters effektiv træning rækker ingen steder.

Hvor bor du i landet?

Jeg spørger da jeg fandt min løsning her efter 30 års *******.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15141 som jeg vil bede dig om at læse meget nøje.

Held og lykke.

Mange hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 24-09-2011 kl. 11:52.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 10:15   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej

Lægekonsulenten må ikke lave nye el. ændre på andres diagsnoer!!

Du bør derfor fastholde den billediagnostisk beskrivelse fra MR-scanning og hvis der yderligere er anamase, diagnose, prognose, behandlingsmuligheder (se Peters tråd her) så bør disse opgså pointeres overfor SB/lægekonsulent. Vedlægges gerne skrivelse el. henvisning til de sidstnævnte vejledning omkr. lægekonsulenten netop ikke må ændre el. komme med nye diagnoser.

Forude ville jeg lige tjekke lægekonsultens speciale ud, tror nemlig næppe han er røngtenlæge, som jo er speicalist i netop billeddiagnostik. Dette kan du gøre via Sundhedstyrelsens hjemmeside under autorisation ved at skrive vedkommendes navn.

Yderligere ville de være godt, hvis du kan få spec.læge til at fastholde sin diagnose og beskrivelse ect. i form af skrivelse el. mail. Hvis ikke denne, så din prak. læge. Du sender en kopi el. afl. denne til spec., så denne kan se at vedkommendes diagnose bliver stillet i tvivl.

Ovenstående afl. i 2 eks. med datostempel og underskrift for modtagelse, samt bed SB om at få indført under helbred i din RP.

Ud fra de 2 billeder du har vedhæftet (dette skrives med forbehold, da det kræver en hel serie af billeder for at kunne bedømme reelt) har du 2 prolapser i lændens nedre region, som vil kunne berøre netop dine underekstremitter, det centrale er her om de klemmer på nogle nerver, hvilket de ud fra de 2 billeder, hvor de flyder ud mod facetledet kan være en mulighed m. nerverodafklemning, dvs. der hvor nerve har sin base og går ud til underekstremitterne.

Om der også er medial mindre rumforhold kan ikke ses af billeder taget fra siden, som her.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 11:23   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Du har allerede får gode svar fra gunvor, synes jeg...

Jeg tænker på, om hvad din læge eller speciallæge mener resultaterne er ud fra billederne. Det må de have skrevet i journalen osv... Det kan en lægekonsulent jo ikke løbe fra. Så hvis en sagsbehandler ligesom tror mere på lægekonsulentens vurdering på, hvad du fejler og ikke fejler, men at disse ikke stemmer i overens med det din læge/speciallæge har skrevet, så synes jeg bestemt, at du må skrive det som en klage over det (især i et afslag, hvor man kan klage over afgørelsen), da som gunvor skriver, at en lægekonsulent ikke må ændre noget.... (de skal jo kun oversætte det "uforståelige" som sagsbehandleren ikke forstår.)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 11:44   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Curls

Jeg kender ikke trådskrivers SDP-sag, dvs. bliver der pt. udbetalt SDP? Er der kommet en afgørelse om, der ikke kan forlænges el. lign.?

Hvis der ikke er faldet en afgørelse skal man være varsom med at skrive en direkte klage, da denne kan have indvirkning på udbetaling af SDP, hvis SB/Jobcenter vælger at videregive denne klage til BAN for en tvistafgørelse.

Hvis der derimod er tale om sagsbehandling forud for en afgørelse, her tænker jeg på forlængelse af SDP bør man dels gå i rette m. lægekonsulentens virke i henhold til vejledningen og dels tilbagevise nye/ændrede diagnoser vha. lægefagligt ekspertice. Såldes at det grundlag, herunder også det lægefaglige, afgørelsen skal træffes på er korrekt. Derfor mit råd ang. ovenfor.

Hvis der er tale om en sanrlig afgørelse, anbefales fuld aktindsigt, og en nøje granskning af RP er i overenstemmelse m. de faktiske forhold. Og ikke mindst skriftlighed frem for alt!

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 12:05   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej gunvor

Nej jeg kender ikke trådstarterens sag.

Men der sker ikke noget ved at påpege det der er korrekt og oplyst i lægepapirerne (fra lægen/speciallægen) i f.eks. en partshøring, da det er netop her, man har ret til at komme med noget, som en sagsbehandler måske ikke lige har været opmærksom på.

Kommunen har jo pligt til at sørge for, at en lægekonsulent følger retningslinjerne.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 12:09   #10
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Hold da op, jeg synes det er flot, man kan få stillet diagnoser herinde...!!

(P.S. ironi og sarkasme er anvendt i ovenstående!!!)
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nedre grænse ang fp Smilet Smille Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 28-02-2013 13:05
Discus og Revalidering Bodrum Alt det andet 9 13-09-2012 18:46
Timetal øvre grænse ? Den syge Spørgsmål ang fleksjob 1 12-09-2011 19:47
gældsinddrivelse/forældelsesfristen.grænse mig73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 18-05-2011 11:36
Er der en grænse for timer på flex ? BS1973 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 09-12-2009 14:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension