K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-03-2012, 17:49   #1
elm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
elm er ny på vejen
Arbejdsprøvning, fordel eller ulempe?

Jeg har kigget lidt med på den her side og nu har jeg selv et spørgsmål jeg håber på at kun få nogle svar på.

Lidt af min historie:
Jeg er 21 og har været syg siden jeg var 13, altså i 8 år uden bedring. Jeg har kronisk træthedssyndrom og nogle men efter to hjernerystelser. I jobcenteret er de ved at indhente læge oplysninger. Jeg vil gerne have førtidspension da jeg ikke kan arbejde eller studere, og min sygdom ikke bliver bedre.
Min læge skal skrive om det vil være klogt at arbjdsprøve mig/om det kan være skadeligt for mig. Og jeg ved at det vil være skadeligt i en mindre eller større grad for jeg for det dårligt af meget lidt, og det kan også være en permanent forværring, hvis jeg overanstrenger mig for meget.

Mit spørgsmål er:
Om det er godt, hvis min læge skriver at jeg ikke kan tåle at blive arbejdsprøvet og dermed måske kan blive fri, og få en afgørelse hurtigere?
Eller om det kan blive brugt imod mig, at de måske kan sige at de ikke kan give mig førtidspension, fordi jeg aldig er blevet arbejdsprøvet?

På forhånd tak,
mange hilsner, elm.
elm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 18:01   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis din læge skriver at en arbejdsprøvning er kontrainciceret (er forbundet med forværringer), så må de heller ikke arbejdsprøve dig!

Der er ikke noget med at de så kan ''bruge det mod dig'' for reglerne og loven siger, at man ikke MÅ komme i arbejdsprøvning, såfremt tilstanden forværres permanent af det.

Om din egen læge har bemyndigelse nok til at kunne udtale sig, eller om vurderingen skal komme fra en speciallæge, tør jeg ikke helt at gøre mig klog på.

Både min egen læge og min psykiater skrev, at jeg ikke måtte komme i arbejdsprøvning. Så det kom jeg heller ikke.


Og velkommen til
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 18:19   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
husk og komme til en speciallæge som har forstand på din sygdom
som kan vurdere din nedsatte funktionevne
det tæller rigtig meget i forhold til en FP sag

du skriver Min læge
hvis det er din almindelig praktiserende læge, så tro jeg desværre ikke kommunen lytter særligt meget til det.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2012, 23:07   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det er jo heller ikke op til dig at bedømme om du kan tåle en arbejdsprøvning eller ej, det er op til en speciallæge der VED hvad denne taler om.

Altså fint nok hvis du tages med på råd, men det er stadig ikke din afgørelse, men i bund og grund din krops.

Der til er jeg i tvivl om, om du overhovedet ved hvad en arbejdsprøvning er for en fisk, for det er altså ikke 37 timers knoklen måsen neden ud, det er en afprøvning på hvor meget du kan, fordi din arbejdsevne er nedsat, så ingen forventer at du kan klare svarende til alm job.

Skulle du nu alligevel blive serveret for et krav om x antal timer, lader du det fise ind i gennem det ene øre og ud i gennem det andet, det er KUN et forsøg på at presse/skræmme dig til at yde til dit yderste, vil SB have det til at stå i planen for arbejdsprøvningen nægter du at underskrive til timeantal er fjernet, og vil SB ikke det tilføjer du bare selv i hånden at du er yderst uenig i at der sættes et minimums timeantal på, skriver under og aflevere.

I en arbejdsprøvning er det vigtigt at møde op hver dag, ellers kan den ikke bruges til en fløjtende fis og skal gøres om. MEN der står ingen steder at du skal blive der, du kan og må gerne bare troppe op for at gå ind og sige at du tager hjem igen med det samme.

Dog tager du hjem før tid, gør du klogt i at kontakte din læge, så denne kan regi at du er gået før tid samt hvorfor, ud over at denne han holde hånd i hanke med om du skal sygemældes fra arbejdsprøvningen.

Uanset hvad vil det vise noget positivt om dig at du forsøger, opg det vil kunne vise sig at være til din fordel ved en evt FP sag, at du har forsøgt.

Siger en læge med forstand på det du fejler NEJ! så er det naturligvis NEJ, er lægen i tvivl sys jeg bestemt du skal gøre forsøget, for som skrevet kan du bare tage hjem, når din krop siger fra.... det er jo ikke et fængsel du installeres i, om end det klart kræver viljestyrke, at holde fast i at sige fra.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2012, 22:25   #5
elm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
elm er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Det er jo heller ikke op til dig at bedømme om du kan tåle en arbejdsprøvning eller ej, det er op til en speciallæge der VED hvad denne taler om.

Altså fint nok hvis du tages med på råd, men det er stadig ikke din afgørelse, men i bund og grund din krops.

Der til er jeg i tvivl om, om du overhovedet ved hvad en arbejdsprøvning er for en fisk, for det er altså ikke 37 timers knoklen måsen neden ud, det er en afprøvning på hvor meget du kan, fordi din arbejdsevne er nedsat, så ingen forventer at du kan klare svarende til alm job.

Skulle du nu alligevel blive serveret for et krav om x antal timer, lader du det fise ind i gennem det ene øre og ud i gennem det andet, det er KUN et forsøg på at presse/skræmme dig til at yde til dit yderste, vil SB have det til at stå i planen for arbejdsprøvningen nægter du at underskrive til timeantal er fjernet, og vil SB ikke det tilføjer du bare selv i hånden at du er yderst uenig i at der sættes et minimums timeantal på, skriver under og aflevere.

I en arbejdsprøvning er det vigtigt at møde op hver dag, ellers kan den ikke bruges til en fløjtende fis og skal gøres om. MEN der står ingen steder at du skal blive der, du kan og må gerne bare troppe op for at gå ind og sige at du tager hjem igen med det samme.

Dog tager du hjem før tid, gør du klogt i at kontakte din læge, så denne kan regi at du er gået før tid samt hvorfor, ud over at denne han holde hånd i hanke med om du skal sygemældes fra arbejdsprøvningen.

Uanset hvad vil det vise noget positivt om dig at du forsøger, opg det vil kunne vise sig at være til din fordel ved en evt FP sag, at du har forsøgt.

Siger en læge med forstand på det du fejler NEJ! så er det naturligvis NEJ, er lægen i tvivl sys jeg bestemt du skal gøre forsøget, for som skrevet kan du bare tage hjem, når din krop siger fra.... det er jo ikke et fængsel du installeres i, om end det klart kræver viljestyrke, at holde fast i at sige fra.
Tak for svaret.
Jo jeg ved hvad en arbejdsprøvning er, jeg har en på nært hold som har været det igennem. Sagen er bare at selve det at møde op kan blive svært, (til tider umugeligt) da jeg er meget dårlig. Jeg tænkte bare om det, når jeg snakker med lægen, vil være en god ide ligefrem at sige jeg gerne vil/kan.. i forhold til en afgørelse. (selvom jeg må presse mig selv til det yderste og det vil være skadeligt).
Men hvis jeg ikke kan kan jeg jo ikke, og hvis det også er det min speciallæge vudere. Må jeg bare se hvad der sker og hvordan det vil påvirke min sag.
elm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2012, 22:32   #6
elm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
elm er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Hvis din læge skriver at en arbejdsprøvning er kontrainciceret (er forbundet med forværringer), så må de heller ikke arbejdsprøve dig!

Der er ikke noget med at de så kan ''bruge det mod dig'' for reglerne og loven siger, at man ikke MÅ komme i arbejdsprøvning, såfremt tilstanden forværres permanent af det.

Om din egen læge har bemyndigelse nok til at kunne udtale sig, eller om vurderingen skal komme fra en speciallæge, tør jeg ikke helt at gøre mig klog på.

Både min egen læge og min psykiater skrev, at jeg ikke måtte komme i arbejdsprøvning. Så det kom jeg heller ikke.


Og velkommen til
Tak skal du have.
Nu ved jeg noget jeg ikke vidste før. Synes det giver mening at det min speciallæge skriver det vil tælle mest også i forhold til arbejdsprøvning
elm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2012, 22:33   #7
elm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
elm er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
husk og komme til en speciallæge som har forstand på din sygdom
som kan vurdere din nedsatte funktionevne
det tæller rigtig meget i forhold til en FP sag

du skriver Min læge
hvis det er din almindelig praktiserende læge, så tro jeg desværre ikke kommunen lytter særligt meget til det.
Du har sikkert ret.
elm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2012, 12:01   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af elm Se meddelelser
Tak for svaret.
Jo jeg ved hvad en arbejdsprøvning er, jeg har en på nært hold som har været det igennem. Sagen er bare at selve det at møde op kan blive svært, (til tider umugeligt) da jeg er meget dårlig. Jeg tænkte bare om det, når jeg snakker med lægen, vil være en god ide ligefrem at sige jeg gerne vil/kan.. i forhold til en afgørelse. (selvom jeg må presse mig selv til det yderste og det vil være skadeligt).
Men hvis jeg ikke kan kan jeg jo ikke, og hvis det også er det min speciallæge vudere. Må jeg bare se hvad der sker og hvordan det vil påvirke min sag.
Hvis lægen vurdere at du ikke kan så kan du IKKE! længere er den historie ikke, derfor sys jeg ikke du skal forsøge at påvirke lægen, men lade lægen foretage den vurdering.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fortræde ved ansøgning om førtidspension; fordel eller ulempe? Nette75 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 19-05-2013 07:25
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Fordel for arbejdsgiver med de nye regler? aid Politik og Samfund 8 28-09-2012 10:32
Praktik eller arbejdsprøvning johnkjaer Alt det andet 23 27-06-2011 14:08
tilsidesætter diagnose til fordel for egne holdninger Heidi86 Alt det andet 18 08-10-2010 18:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension