K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2015, 18:27   #1
Flis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2015
Indlæg: 1
Styrke: 0
Flis er ny på vejen
Løntilskud - hvordan og hvor meget?

Hej, alle i erfarne og hjælpsomme mennesker

Først og fremmest:
Jeg har lukket det "gamle" spørgsmål pga. forkert kategori (og dermed ingen svar), og oprettet et nyt her.

Dernæst:
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at I kan hjælpe mig med:
Løntilskud - hvordan og hvor meget?

Kort info om mig:
57 årig mand, som har været arbejdsledig igennem en hel del år (pga. en nyere opstået ikke-smitbar kronisk sygdom (Colitis), som måske ikke er førtidspension-berettiget).
Jeg er uddannet som (bygnings-)maler.

Jeg har nu været i arbejdsprøvning som maler i en privat virksomhed i lidt over 1/2 år, og arbejdsgiveren er åben overfor at ansætte mig halvdags med Løntilskud.

Arbejdsgiveren får et direkte økonomisk tilskud for at ansætte mig, men jeg får kun løn som halvdags-ansat.
  1. Hvad er fordelen for mig med den ordning?
  2. Og hvad med den anden halvdel af min arbejdsdag - kan jeg få supplerende bistand? Ellers får jeg jo et økonomisk underskud, i forhold til at få alm. bistandshjælp.
  3. Og hvor mange timer om dagen skal jeg arbejde, for at det hedder halvdags?

LINKS:
Jeg har fundet nogle links, som forklarer lidt om emnet, men som intet forklarer om mine tvivls-spørgsmål:

https://info.jobnet.dk/arbejdsgiver/...irksomheder%29

http://star.dk/da/Indsatser-og-ordni...entilskud.aspx

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144899


Spørg endelig, hvis der er tvivlsspørgsmål

På forhånd mange tak: Flis
Flis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2015, 20:12   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvad er fordelen for mig med den ordning?
Set med mine øjne er fordelen at du kan få en nyere erhvervserfaring, så det ikke længere er 6-12 mdr. siden du sidst var i arbejde, hvilket måske kan gøre det lettere at finde et job.
Du kan også være heldig at pågældende arbejdsgiver ønsker at ansætte dig hvis de bliver glade for dig.
Jeg har selv engang arbejdet sammen med en ung mand som var ansat i tilskudsjob på min arbejdsplads og det endte med at han blev fastansat i firmaet og er stadigt ansat nu ca. 7-8 år efter.

Og hvad med den anden halvdel af min arbejdsdag - kan jeg få supplerende bistand? Ellers får jeg jo et økonomisk underskud, i forhold til at få alm. bistandshjælp.
Hvor mange timer forventes du at arbejde, det lyder lidt som om du skal arbejde deltid, er du deltidsforsikret ???
Umiddelbart, som jeg forstår reglen, så arbejder man som fuldtidsforsikret 37 timer men får den samme indtægt som inden, nemlig dagpenge.
Hvis du er deltidsforsikret får du jo også et mindre dagpengebeløb inden, og modtager derfor nok samme beløb som tidligere.
Hvis du er fuldtidsforsikret men skal arbejde deltid, er det jo et interessant spørgsmål hvad du vil få i ydelse.
I givet fald hvem har besluttet antallet af arbejdstimer ???

Ud over at du skal arbejde for en næsten grinagtig "løn" så skal du selv betale for transporten.
Ergo får du formodentligt samme indtægt som nu måske lavere, men får udgift til transport til og fra job oveni, udgifter som du ikke har nu.

Og hvor mange timer om dagen skal jeg arbejde, for at det hedder halvdags?
I forbindelse med optjening af dagpenge så er mellem 30 og 37 timer er fuld tid, op til 30 timer deltid.

Men når nu du er syg, hvad er årsagen så til at du skal have job med tilskud i stedet for at blive arbejdsprøvet ?
Så vidt jeg ved kan Colitis være en meget invaliderende sygdom.

Løntilskudsjob er så vidt jeg ved beregnet for raske mennesker som "bare" behøver et skub i bagen for at komme ud på arbejdsmarkedet, samt mennesker som er uvant med at arbejde og på denne måde kan få erhvervserfaring.

Hvis du kommer i arbejdsprøvning så bliver det vurderet hvor mange timer du kan klare på arbejdsmarkedet og om du evt. er syg nok til flexjob.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension