K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2007, 13:04   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Husk !

Fra HK i dag.14 feb 07 forsiden.

Fleksjobbere går glip af løn og pension

Mange fleksjobbere får ikke den lønstigning og den pension, som de skal have. Kommunerne skal være mere opmærksomme, kræver HK.

Hun var ansat i et fleksjob i Nordjylland. Fra 2003 til 2007 stod det samme beløb på hendes lønseddel. Pension stod der intet om.


Det er klart i strid med loven om fleksjob. Fleksjobbere skal have samme løn, lønstigning og pension som alle andre på det område, hvor de arbejder.


Men sådan ser virkeligheden langt fra ud, fortæller faglig konsulent Kjeld Pedersen fra HK/Vendsyssel. Han sidder lige nu med to fleksjobbere, der ikke har fået reguleret deres løn i flere år, og som ikke har fået indbetalt til en pensionsordning.


Han frygter, at der gemmer sig mange flere eksempler blandt fleksjobberne. Samme melding kommer fra Carsten Riis, der er socialpolitisk konsulent i HK.

Inden for den seneste uge har han hørt om tre fleksjobbere, der er blevet snydt for pension og løn gennem flere år.


- Der er tale om rigtig mange penge for det enkelte medlem, siger han.


I Vendsyssel skulle kvinden have efterbetalt 25.000 kroner i manglende lønregulering og 50.000 kroner i pension.


Kjeld Pedersen og Carsten Riis mener, at en stor del af ansvaret skal lægges på kommunerne. De ser hver eneste måned, hvor meget hver eneste fleksjobber får i løn og pension, og bør rynke brynene, hvis lønnen ikke stiger, og der står et stort nul på pensionskontoen.


- Kommunen bør i det mindste sikre sig, at ansættelsesbeviset er i orden, når der etableres et fleksjob. Her skal stå, at fleksjobberen følger den overenskomst, som der er på området, og vi har ingen overenskomster uden pension, siger Carsten Riis.


Den anden hovedansvarlige er efter HK’s mening arbejdsgiverne, der skal give fleksjobberne den løn og pension, som de har krav på.


Den tredje er fleksjobberen selv, som bør tjekke, om forholdene er i orden.

- Men fleksjobberne er altså ikke de stærkeste på en arbejdsplads. Deres situation er speciel, og de er ofte meget udsatte, siger Kjeld Pedersen.

Opfordringen til fleksjobberne er dog entydig:

Tjek straks din lønseddel. Hvis din løn ikke er steget længe, og hvis du ikke får pension, bør advarselslampen lyse skrigende rødt. Gå straks i din HK-afdeling, som står klar til at hjælpe dig.



Af Lene Søborg
HK
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2007, 14:46   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Husk !

Hmmm jeg tror da at jeg vil kontakte Carsten Riss for jeg mangler da oplysninger om hvordan det forholder sig på virksomheder der ikke har overenskomt.

Sådanne virksomheder som den jeg er ansat på, vi har ikke overenskomst så det jeg er ansat efter (lønmæssigt) de virksomheder der har overenskomst , altså sælger lønnen som er på 20169 men gælder det så også med sådanne ting som pension ?

Jeg tjekkede lige min lønseddel og jeg har ihvertfald ingen pension... og øhhh jeg er ikke medlem hos HK.

Men har været medlem hos det faglige hus og er nu på vej over i 3F
  Besvar med citat
Gammel 14-02-2007, 14:52   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Husk !

Det syntes jeg at du skulle gøre ...spørg ham om det og under alle omstændigheder skulle du da have en pensionsordning på din arbejdsplads...

Har de andre pensions ordning på din arbejdsplads ?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2007, 15:07   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Husk !

Niks sidder lige med min lønsseddel og det eneste der fremgår af den som der er betalt til er ...

AM-bidrag
ATP
og selvfølgelig a-skat

Ellers intet ....

Har lige skrevet til min jobkonsulent, for at se om det er noget han vil tage sig af eller om jeg skal til fagforeningen, problemet er bare at jeg har meldt mig ud af HK da de ikke gad at troppe op til ansættelsesamtalen hvor kontrakten også skulle skrives, de sendte bare hvad tariffen var inden for det overenskomst område og det var så det... og her havde det jo været rigtig smart at have dem med, så var der måske ikke noget tvivlsspørgsmål omkring pension...

Min arbejdsgiver lægger ikke skjul på at hun ikke kan snuppe fagforeninger, og især HK så jeg har ikke den store lyst til at starte en masse ballade omkring det...

Lige pt slås jeg også med kommunen omkring ledighedsydelse i ferie de tolker loven anderledes end andre, i ferie loven står der at man har krav på fem dages ferie hvis man feks er ansat på den tid som jeg er ansat, mellem jul og nytår holdt mit firma lukket, og der måtte jeg betale selv fordi kommunen ikke mente at jeg havde krav på ledighedsydelse under ferie afholdelse fordi jeg kom fra kontanthjælp, jeg spurgte LAFS til råds og fik det samme svar her...

Nu har jeg så i mellemtiden selv fundet loven frem og det er ikke lige sådan jeg læser det, og har snakket med andre der kommer fra kontanthjælp eller pension til fleksjob, og de har også fået ledighedsydelse under afholdelse af ferie (efter den tid jeg har været ansat har jeg krav på fem dage ) men det er åbenbart også et tolkningsspørgsmål på de forskellige kommuner....

Så kan da godt være at jeg snart selv skal have ryddet op i min egen ansættelse og mit eget rod
  Besvar med citat
Gammel 14-02-2007, 16:14   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
RE: Husk !

[quote]Hejdien skrev:


Lige pt slås jeg også med kommunen omkring ledighedsydelse i ferie de tolker loven anderledes end andre, i ferie loven står der at man har krav på fem dages ferie hvis man feks er ansat på den tid som jeg er ansat, mellem jul og nytår holdt mit firma lukket, og der måtte jeg betale selv fordi kommunen ikke mente at jeg havde krav på ledighedsydelse under ferie afholdelse fordi jeg kom fra kontanthjælp, jeg spurgte LAFS til råds og fik det samme svar her...

Nu har jeg så i mellemtiden selv fundet loven frem og det er ikke lige sådan jeg læser det, og har snakket med andre der kommer fra kontanthjælp eller pension til fleksjob, og de har også fået ledighedsydelse under afholdelse af ferie (efter den tid jeg har været ansat har jeg krav på fem dage ) men det er åbenbart også et tolkningsspørgsmål på de forskellige kommuner....

Hmm vores firma plejer også lukke mellem jul og nytår, men der fik jeg bare den lukkede tid alm. løn fra firmaet. Du kan jo ikke gøre for, de lukker en kort tid.... Nå, men undrer mig bare lidt...

- Curls
:|
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2007, 16:32   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Husk !

Det er fordi man jo normalt har sine feriepenge der, men når man ikke har noget optjent ferie kan man jo ikke få feriepenge

Jeg kan ikke huske hvor mange dage det er din arbejdsgiver bestemmer over af din ferie (feks lukker vores firma tre uger i sommerferien) så der er ikke noget valg det er der vi holder ferie , også er der lukket dagene mellem jul og nytår , så der er det jo også arbejdsgiver der bestemmer at du har ferie..

Så ca 4 uger af mine 5 uger er bestemt af min arbejdsgiver
  Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 15:53   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Jeg fik min lønseddel i dag... jeg har været ansat samme sted i 10 mdr. og indtil nu har der stået 12,5 % i pensionsordning.
Men i dag står der pludselig 0.............

Nederst på min lønseddel står der så minus på den hidtidige pension...

Mystisk?

Eller er det normalt, at man først får pensionordning efter 1 års ansættelse?

Heldigvis har jeg i går tilfældigt tilmeldt HK.

Nogen som kan fortælle mig, hvad der sker?
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 15:59   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
jeg ved det ikke.måske andre ved noget ?

Bedst du spørger på din arbejdsplads om det.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Husk nu at se.. Webmaster Politik og Samfund 52 27-03-2011 22:56
Så husk det dog.. Hejdien Politik og Samfund 7 13-04-2010 08:35
VIGTIGT HUSK Hejdien Dit og Dat 3 29-01-2007 04:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension