K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-03-2009, 19:36   #1
Depri
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
Depri er ny på vejen
Sygedagpenge stop, partshørings frist på 4 dage

Hejsa

Jeg har lige modtaget et brev fra min sagsbehandler om at han vil stoppe mine sygedagpenge da jeg har været på sygedagpenge i for lang tid(siden sep 2006) og at jeg nu må søge kontant hjælp.

Jeg har læst mange af trådene herinde men kan ikke finde rundt i dem og ved ikke hvordan jeg står. Jeg håber at i kan hjælpe.

Forløb:
Min sagsbehandler vil nu stoppe mine sygedagpenge da jeg har overskredet tiden, han stopper den pga min læge ikke kan fortælle ham hvornår jeg kan blive rask??
Det er min 3 sagsbehandler og jeg har aldrig mødt ham.
Jeg lider af moderat depression og angst lidelser, og er endnu ikke blevet rask, samt er jeg lige blevet gravid.

Partshøring?
Jeg har fået 4 hverdage til at komme med en udtalelse.
Min sagsbehandler vil ikke holde et møde og vil kun kommunikere med mail eller tlf.

Jeg har læst at i anbefaler at søge førtidspension, hvordan gør jeg det og skal jeg vælge §17 eller 18, jeg håber da at jeg en dag bliver rask.

Skal jeg søge førtidspension inden partshørings fristen(dvs imorgen) eller kan jeg gøre det i anke tiden?

Hvad er en Ressource profil? skal jeg skrive den under? jeg har kun modtaget følgende sider fra ham:
Helbredsmæssige forhold
Visitation
Borgerens eget arbejdsperspektiv
Konklusion

Mvh
Depri
Depri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2009, 21:32   #2
Asbjørn
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2009
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 26
Styrke: 16
Asbjørn er ny på vejen
Det meget svært at give et præcist råd. Du kan til en hver tid søge førtidspension selv, hvilket er §18, men det helt store problem for dig er at du ikke kan kommunikere med din sagsbehandler. Der er nok heller ingen af os andre her på K10 der ville kunne finde ud af hvad vi skulle gøre, hvis vi bare fik kastet en bunke papirer i hovdet med skemaer, love og §, og så slet ikke fik hjælp. Og endnu sværere hvis man som du lider af moderat depression og angst lidelser, som jo kun vil blive værre når du bliver presset.

Hvis jeg var dig, ville jeg møde op på kommunen i morgen eller ringe, og så sige at du simpelthed lige nu er FOR SYG, og at du ikke magter at udfylde eller gøre noget som helst, og at de MÅ HJÆLPE DIG NU. Jeg ville samtidig bede dem om, at få hjælp til at søge pension.
Håber dit nødråb vil blive hørt af kommunen! Hvis ikke, så kontakt din læge, og bed ham/hende om at få kommunen til at forstå du skal hjælpes.

Prøv også om du kan finde en uden for "systemet" som vil hjælpe dig, kunne være familie, en en ven/veninde, eller måske de kender nogen som kan/vil hjælpe og støtte dig, og fungere som bisidder når du "møder systemet".
Hvis du ikke kender nogen, så prøv at efterlys en hjælper her på K10, tror der er gode chancer for der findes en fra din region som kan og vil.

De bedste ønsker for dig.
Asbjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2009, 21:53   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
4 dage er for lidt... man skal have 14 dage.

Det er ULOVLIGT at standse dine sygedagpenge UDEN ressourceprofil.

Du kan læse mere her om processen, hvordan det SKAL foregå.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2009, 22:03   #4
Depri
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
Depri er ny på vejen
Utrolig mange tak for at i prøver at hjælpe mig.

I §19 i partshøring står der at myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse, så han kunne vel sige at fristen var en dag hvis han ville?

Har du et link til hvor der står 14 dage?

Stop brevet kommer efter at partshørings tiden er udløbet, dvs efter imorgen..skal jeg have RP før imorgen og er det noget som jeg iforvejen skulle ahve skrevet under på?
Depri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2009, 22:14   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Din sagsbehandler kender åbenbart SLET IKKE lovgivningen.

Din ressourceprofil skulle have været skrevet for længe siden sammen med dig, og naturligvis underskrevet og godkendt af dig FØR sygedagpengestop.

Der SKAL, som du også kan læse nedenfor, være en PLAN for, hvordan du snarest muligt bliver selvforsørgende.


Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Citat:
Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=121097

Du henviser bare til retssikkerhedsloven ovenfor, når du klager over stop af sygedagpenge.


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2009, 23:20   #6
Depri
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
Depri er ny på vejen
Ok så før han kan stoppe mine sygedagpenge skal vi sammen blive enige om en rp.
Skal jeg skrive klagen til ham eller anden instans?

Han skriver i konklusionen følgende:

§27 stk 1 nr 1 og til nr 2 at jeg er under behandling så revalidering og arbejdsprøvning ikke giver nogen mening på nuværende tidspunkt og slutter af med at jeg ikke har søgt førtidspension, er det en god ide at jeg søger førtidpension imorgen så?

Og hvor gør man det, er det gennem min sagsbehandler eller anden instans?
Depri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2009, 23:44   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
I brevet SKAL der stå en klagevejledning. Det er OGSÅ ulovligt, hvis der ikke gør det.

Men du skal stile brevet til Beskæftigelsesankenævnet, men sende brevet til kommunen (og få en bekræftelse i kommunen på, at den har modtaget det).

Du kan skrive, at du vil anke over, at kommunen standser dine sygedagpenge, da der mangler en ressourceprofil med en plan for din tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Du kan også gøre opmærksom på, at kommunen har smølet med en plan i din sag i snart 3 år, og at du derfor IKKE har nærmet dig selvforsørgelse... tværtimod.

Du kan samtidig bede om aktindsigt (formular til det findes her på siden), så får du overblik over, hvad der ligger i din sag.

Du kan OGSÅ i samme anke skrive, at du søger førtidspension på det foreliggende - §17 - da du ikke kan se, at du på noget tidspunkt bliver selvforsørgende - heller ikke i fleksjob.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 00:24   #8
Depri
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
Depri er ny på vejen
Brevet han har sendt er et varslingsbrev om at han vil stoppe mine dagpenge og jeg har 4 hverdage til at gøre indsigelse til partshøring, jeg får et stop brev når partshøringsfristen er udløbet og der vil jeg få af vide hvordan jeg klager og anker(det er ihvertfald sådan jeg har fået det forklaret af ham i tlf...men det var ikke alt jeg forstod.)

Jeg har læst nogle tråde om at folk kom ind til partshøring? i mit brev kan jeg gøre skriftlig indsigelse, der står ikke noget med at man skal møde op?

Jeg er noget rundt på gulvet her? :/
Depri er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 00:33   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Din sagsbehandler skal følge den lovgivning, der står i ovennævnte indlæg.

Du kan jo bare ganske kort skrive, at du ikke kan se, at der er nogen plan for, hvordan du hurtigst muligt bliver selvforsørgende på nogen måde... og at kommunen har FORSØMT at lave denne plan i snart 3 år.

Det med at møde op handler mest om førtidspension, hvor man SKAL tilbydes at møde op for dem, der træffer afgørelse.

Partshøring i din nuværende situation er bare evt. et skriftligt svar fra dig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 11:48   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Depri nu er det lidt sent så ved ikke om du kan nå det hele når det er i dag du skal aflevere parts høringen , men jeg prøver lige alligevel ...

Som jeg læser det så er det han skriver til dig en varslig om en varsling det vil sige han spørger dig lige hvad syntes du om at jeg lige stopper dine sygedagpenge inden for nær tid og det skal du så svare på ....

Prøv at læs her hvordan du kan gøre ved sygedagpenge stop http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop der står forskellige forslag ude på forsiden under k10 sider ...

Jeg vil godt komme med en masse råd og et eksempel for hvordan du kan skrive det så han forhåbentlig fatter det men jeg ved jo ikke om du allerede har sent afsted og så er det jo lidt sent så derfor skriver jeg bare lige her hvad det er du skal lægge vægt på når du svare ham ....


De allerførste jeg ville skrive i en sådan skrivelse er at jeg vil have aktindisgt og her ville jeg så bruge aktindsigtserklæringen som er her på siden ....

Dernæst ville jeg skrive at jeg var totalt uforstående over at de mente sig i stand til at stoppe sygedagpenge når der ikke er lavet en ressourceprofil jeg ville skrive at det ikke kan passe at han mener at der ikke kan komme revalidering eller pension i betragtning set i lyset af at min ressourceprofil netop ikke er udarbejdet ...

Og her ville jeg så henvise til ....

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varigheds begrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den syge meldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.


jeg ville i sammen skrivelse udtrykke stærk mishag ved at han ikke ønsker et møde med mig men kun vil snakke via telefon og mail ...

Så ville jeg lige gøre klart at da det lige nu er den eneste mulighed jeg kan se for en stakket frist er at søge førtidspension efter §17så gør jeg også det , og jeg ville samtidig gøre ham opmærksom på at stop af sygedagpenge naturligvis vil blive anket , set i lyset af manglende ressourceprofil


Disse ting er alle sammen noget jeg ville tage med i en skrivelse på den måde bliver han klar over at du 1 kender loven 2. agter at bruge loven 3. vil bruge dine papir (aktindsigt) 4. akter at anke over sygedagpengene 5. kan være han fornemmer at der er en mulig klage på vej over sagsbehandlingen ...


Når du søger pension efter § 17 så læg et separat brev med hvor det fremgår , aktindsigt skal også være for sig selv....

Håber du kan bruge nogen af rådene og ikke mindst at det ikke er for sent

Held og lykke '

Hejdien

Ps

Hvis ikke du har nået at få det her med til ham så er der mulighed for at bruge det i en anke
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Frist for stop af sygedagpenge bruger2013 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-09-2013 16:40
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Stop af sygedagpenge nordjyden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 12-03-2009 17:42
sygedagpenge stop skattepige Alt det andet 4 29-09-2008 11:35
Stop af sygedagpenge Hønsehuset Alt det andet 8 07-09-2008 14:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension