K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2005, 14:30   #1
austincooper
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2005
Indlæg: 4
Styrke: 0
austincooper er ny på vejen
kontakthjælp eller ???

Hej.

Jeg håber på lidt hjælp her.
Jeg blev visiteret til fleksjob for snart 3 år siden efter trafikulykke, men der er stadig ikke fundet et job til mig trods jeg også selv har forsøgt at lede.
Min kommune har hyret en jobkonsulent fra en anden by for et år siden, men lige lidt hjælper det.
Er der gode råd til hvordan jeg finder er job??
Da jeg blev visiteret til fleksjob modtog jeg kontanthjælp, og fik at vide at jeg skulle fortsætte med den ydelse istedet for ledighedsydelse. Mit spørgsmål er om kommunen har lov til at holde mig på kontanthjælp så længe? Og om jeg ikke optjener retten til ledighedsydelse selvom der ikke kan findes et fleksjob til mig.
austincooper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2005, 21:09   #2
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: kontakthjælp eller ???

Hej!!

Ja, kommunen har lov til at holde dig på kontanthjælp så længe. Du optjener først retten til ledighedsydelse når du har været i fleksjob i 9 måneder indenfor de sidste 18 måneder. Så man kan ikke optjene retten til ledighedsydelse når der ikke kan findes et fleksjob.

Jeg har desværre ingen råd omkring hvordan du finder et fleksjob - jeg ved, at i nogle kommuner sætter de en annonce i de lokale aviser, som fylder en hel side, og hvor det fremgår at de fx har mand 47 år, mekaniker, søger fleksjob med de og de skånebehov, hvorvidt de virker, ved jeg ikke. Men ellers ville jeg tage fat i min jobkonsulent og blive ved, indtil det giver bonus!!

Vh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2005, 23:32   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: kontakthjælp eller ???

Citat:
austincooper skrev:
Hej.

Jeg håber på lidt hjælp her.
Jeg blev visiteret til fleksjob for snart 3 år siden efter trafikulykke, men der er stadig ikke fundet et job til mig trods jeg også selv har forsøgt at lede.
Min kommune har hyret en jobkonsulent fra en anden by for et år siden, men lige lidt hjælper det.
Er der gode råd til hvordan jeg finder er job??
Da jeg blev visiteret til fleksjob modtog jeg kontanthjælp, og fik at vide at jeg skulle fortsætte med den ydelse istedet for ledighedsydelse. Mit spørgsmål er om kommunen har lov til at holde mig på kontanthjælp så længe? Og om jeg ikke optjener retten til ledighedsydelse selvom der ikke kan findes et fleksjob til mig.
Hej austincooper

Og velkommen i klubben :|

Jeg er selv ledig flekser på kontanthjælp men har dog kun gået ledig i 2½ år og også søgt utallige job uden resoultater...

Problemet er nok at der slet ikke er den mængde af fleksjob som det er påkrævet for at skaffe os de relevante job..

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne af eller hvilke slags job du kan bestride men jeg ved at jeg forleden fandt nogle ledige fleks job på AF siden...

det var godt nok i Jylland men det kan godt betale sig at kigge der engang imellem....

Derudover er det at kigge efter job som du selv mener at du kan bestride og derefter at skrive til dem eller ringe til dem og høre om muligheden for at det kan laves om til et fleksjob...

Det lyder som gode råd
men men jeg må også sige til dig at jeg har gjort det i lange tider ( det er det man anbefales på div kurser) men desværre er det ikke et særligt frugtbart råd...

Som flekser på ledighedsydelse er det slemt at gå ledig og som kontanthjælps modtager er det endnu mindre sjovt

En begyndelse kunne dog være at melde sig ind i LAFS (landsforeningen for fleks og skånejobber) det koster 150 kr om året.

Der vil meget snart komme meget mere om LAFS her på siden og hvad de kan tilbyde os flekser og jeg ved at de har meget forkus på de ledige flekser da der jo er rigtig mange af os og vi bliver flere og flere...

Et godt råd hvis du har energi til det.

Sørg for at så vidt det er muligt at få et skriftligt afslag fra arbejdsgiver når du søger fleksjob, gå derefter ind i mail listen til politikkere og send dit afslag til Claus Hjort Fredriksen..

Jeg har udtalser fra manden af om at han mener at ledige flekser på kontanthjælp skal rammes af de samme restruktaioner som kontanthjælpsmodtager (så som loft over kontanthjælpen eller den meget lille sats man har hvis man ikke har børn) og det mener han udfra at flekser på kontanthjælp også skal "motiveres" til at arbejde

Derfor er det en god ide at han høre om alle de afslag man får, da han jo øjensynligt ikke ser noget problem i at man som flekser (syg) skal ud og konkurrere på det ordinære arbejdsmarkede med kontanthjæpsmodtager der er friske og raske...

I det brev jeg har fra omtalte herre pointere han også for mig at kommunen har pligt til at hjælpe mig i job.

Så din mulighed er nok .. søg søg og atter søg... og ikke mindst pres din kommune....

Meld dig ind i LAFS vi er over 11000 ledige flekser og er vi alle i den samme forening bliver vi lidt svære at overse ...
og begynder vi alle at råbe op er vi lidt svære at overhøre ...

Og ikke mindst HELD OG LYKKE med din jobsøgning

Det kan lade sig gøre, der er trods alt mange mennekser der har fleksjob
  Besvar med citat
Gammel 09-11-2005, 23:35   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: kontakthjælp eller ???

Tjjaaa et link til LAFS ville nok have været på sin plads

men her kommer det ....

www.lafs.dk
  Besvar med citat
Gammel 16-06-2007, 14:48   #5
Admin Saturn
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: kontakthjælp eller ???

Hej austincooper

Det er halvandet år siden sidst. Jeg kan se at du er på nu. Hvordan er det gået altsammen?
  Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 00:25   #6
sonderjyden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
sonderjyden er ny på vejen
RE: Ny i fleksjob

Hej! Jeg er startet i fleksjob den 15.juni 2007.
Det er helt nyt for mig at man risikerer at ende på kontanthjælp?
Jeg er tilbudt fleksjob på et kommunalt job center, men kun for 3 mdr.
De kalder det for reource afklaring.
Sagsbehandler orienterer mig om at alternativet er at jeg går på fleksydelse med det samme. Altså der bliver ikke nævnt kontanthjælp?
Jeg finder det meget foruroligende - det blev lovet at kontrakt skulle udfærdiges inden start. Denne er ikke lavet. Hvergang jeg sender uddybende spørgsmål til sagsbehandler svares der ikke.
Meget frusrerende.
sonderjyden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 12:25   #7
Andersen23
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2007
Indlæg: 75
Styrke: 18
Andersen23 er ny på vejen
RE: kontakthjælp eller ???

Jeg skulle rigtig have været på kontanthjælp fordi jeg var på alm. dagpenge, men da de fandt ud af at jeg faktisk havde været berettiget til sygedagpenge før jeg blev fleksjobber fik jeg lov til at komme på fleksydelse istedet for og det er dobbelt af kontanthjælp da jeg er under 25 .
Jeg har været på alm. dagpenge indtil jeg blev visiteret, da jeg ikke vidste at jeg kunne være på det andet.
Andersen23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 21:29   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: kontakthjælp eller ???

Hej sonderjyden...

Jeg blander mig lige, for jeg er blevet lidt forvirret af det, du skrev.

Du skriver:

Citat:
Jeg er tilbudt fleksjob på et kommunalt job center, men kun for 3 mdr.
Hvis du er tilbudt JOB, skal du have et ansættelsesbevis.

Hvis det er ressourceafklaring, bevarer du din hidtidige indtægt.

Fleksydelse svarer til efterløn.

Mon ikke din sagsbehandler mener ledighedsydelse?

Du kan læse her, hvad 3F siger om ansættelse i fleksjob.

Citat:
Kommunen kan etablere et fleksjob til dig på en privat eller offentlig arbejdsplads. Din løn og dine arbejdsvilkår aftales mellem dig og arbejdsgiveren i samarbejde med de faglige organisationer. Kommunen betaler et løntilskud til arbejdsgiveren.

Som ansat i fleksjob er du omfattet af samme lovgivning og overenskomster som andre lønmodtagere. Men du kan ikke få arbejdsløshedsdagpenge, hvis du bliver ledig, og du kan ikke gå på efterløn. I stedet kan du have ret til ledighedsydelse og fleksydelse.

Du skal have en ansættelseskontrakt eller et ansættelsesbrev, hvis du ansættes i fleksjob i mere end en måned i gennemsnitligt mere end otte timer om ugen.
http://kortlink.dk/3y5u

Har jeg misforstået noget, må du endelig skrive igen.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2007, 08:31   #9
sonderjyden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
sonderjyden er ny på vejen
RE: kontakthjælp eller ???

Hej zuza.
Du har fuldstændig ret, det er selvfølgelig ledighedsydelse.
Hvad angår kontrakt, havde jeg en forventning om at denne blev lavet før jeg startede. Der er allerede nu en del forvirring om skånehensyn, antal timer m.m.
Der står i indstillingen til fleksjob at kommunen vurderer at jeg kan arbejde i 14-16 timer pr uge, med skånehensyn.
Jobkonsulenten har ved et møde, sagt at jeg skal arbejde 2 timer pr.dag. Altså 10 timer pr.uge. Er forskellen her så skånehensyn?
Hvis jobkonsulenten siger 10 timer, hvorfor vurderes det så 14-16 timer.
Jeg kan oplyse at jeg har klaget kommunens afgørelse.
1. Antal timer. da disse kun er baseret på én spec.læge erklæring og ikke på div. arbejdsprøvninger.
2. At jeg igen skal i 3 mdr. prøvning. Har været i flere afprøvninger.
3. Har siden oktober 2006 ikke fået mulighed for at følge med i resourceprofilen.
Tak for god debat.
Hilsen sonderjyden
sonderjyden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2007, 10:56   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: kontakthjælp eller ???

Hej Sonderjyden så prøver jeg lige at se om jeg kan svare her
men der kommer også en del spørgsmål for der er en del jeg ikke forstår

Citat:
Der er allerede nu en del forvirring om skånehensyn, antal timer m.m.
Der står i indstillingen til fleksjob at kommunen vurderer at jeg kan arbejde i 14-16 timer pr uge, med skånehensyn.
Jobkonsulenten har ved et møde, sagt at jeg skal arbejde 2 timer pr.dag. Altså 10 timer pr.uge. Er forskellen her så skånehensyn?
Det kan sagtens være skånehensynet, feks er jeg visiteret til 15-20 timer på et tidspunkt ville de have at jeg skulle prøve at arbejde i en aldi, men der var det sådan at på trods af mine timer så skulle jeg lægge ud med to timer om dagen og jeg ville heller ikke komme op på mere pga hårde slæb osv, det var mit skånehensyn der hed ingen hårde løft der spillede ind der

Da jeg så fandt et kontor job blev det til 20 timer, det mente jeg og de at jeg kunne da det var stille siddende job med mulighed for at gå og rejse mig fra min plads når jeg ville .

Hvis du endnu ikke er ansat så kan det også være et led i at få dig op på flere timer..stille og roligt uden at udmatte dig undervejs ..

Så det har meget at sige hvilke skånehensyn du har ud over den nedsatte tid og hvilke job de finder til dig , nogle job vil du måske kunne være der flere timer og andre job færre timer , det er en individuel vurdering og skal foretages i samarbejde med dig jobkonsulent og arbejdsgiver

Citat:
Hvis jobkonsulenten siger 10 timer, hvorfor vurderes det så 14-16 timer.
Jeg kan oplyse at jeg har klaget kommunens afgørelse.
jeg er ikke helt med har du klaget over at du ikke må arbejde flere timer og har du sagt hvis du selv mener du kan arbejde flere timer, som en flekser til en anden kan jeg sige til dig at det er altid bedre at gå fra få timer til flere timer end omvendt, ingen vil rynke på næsen af dig hvis du vil op i timer, men vil du derimod ned i timer så er det straks meget værre
Citat:
1. Antal timer. da disse kun er baseret på én spec.læge erklæring og ikke på div. arbejdsprøvninger.
Her vil jeg tror at kommunen har sat dine timer ud fra dit helbred og samtaler med dig og læger, hvis du har en meget åbenlys sygdom som feks kronisk træthedsyndrom eller andet af det kommunen har erfaring med, så vil de nok mene at de kan vudere dig ud fra det.
og igen så har jeg aldrig hørt om nogen der ikke må gå op i timer.

Citat:
2. At jeg igen skal i 3 mdr. prøvning. Har været i flere afprøvninger.
den her forstår jeg ikke, du skriver i punkt 1 at du er vurderet ud fra spec lægeerklæring , og ikke arbejdsprøvninger, og nu skriver du at du har været i flere arbejdsprøvninger...

Man skal skelen mellem arbejdsprøvninger og så de tre måneder en arbejdsgiver får tilbudt gratis , de tre måneder er netop for at finde ud af om dine skånehensyn kan tilgodeses i det firma.
Hvis en virksomhedsleder og du allerede efter en måneder er enige om at det er et job du sagtens kan varetage så skal du i følge loven ansættes der og ikke arbejde gratis i tre måneder, men desværre ser virkeligheden ikke sådan ud, de fleste jobkonsulenter bruger det som en gullerod til arbejdsgiveren at de får tre måneders gratis arbejdskraft

Men både en arbejdsprøvning og en evt praktik med henblik på fastansættelse indgår i dine ressourcer så det kan være efter det din jobkonsulent nu hælder til 10 timer men vedkommen burde snakke med dig om det ...

Citat:
3. Har siden oktober 2006 ikke fået mulighed for at følge med i resourceprofilen.
Den er nemmere at svare på , for hvis du mener at der er skrevet noget i din ressourceprofil så skal alt der skrives være i samarbejde med dig , du skal simpelthen bede om aktindsigt brug evt denne http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html hvis du ikke inden 10 dage har fået dine papir så sender du et brev til din sagsbehandler hvor du oplyser vedkommen om loven og skriver samtidig at har du ikke modtaget den inden for 4 hverdage så går du videre med en klage til borgmesteren


Håber at du forstår det jeg har skrevet og ikke bare er blevet mere forvirret
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stop af sygedagpenge - ledighedsydelse eller kontakthjælp? Jasv Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 02-07-2012 22:12
Udd. på revalidering eller su eller????? Siv Alt det andet 13 13-01-2011 13:46
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15
År eller måneder - kommune eller sundhedsvæsen zuza Det er da strengt ! 3 12-01-2008 15:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension